Gyakorlatok és témák a hajón

‘Navigare necesse est’ Cnaeus Pompeius Magnus

I. szint / 1. (alap) – egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra

  1. A hajó részeit és felszereléseit mutatjuk be.
  2. Check list.
  3. A vitorlás terminológia ismertetése.
  4. Mentőmellény felvétele és használata (‘spray hood’ verzió előnye). 
  5. A ‘safety harness’ vagyis a biztonsági heveder felvétele. 
  6. Safety briefing bemutatása.
  7. A kikötőben a szél ereje és iránya (TWA / TWS).
  8. Az aktuális ‘Navigation Warning’-ok közös megnézése.
  9. Megnézzük, hogy milyen felhők vannak az égen, és hogy mekkora a légnyomás és mennyi a hőmérséklet.
  10. Az időjárási előrelejtést közösen elolvassuk.
  11. Időjárási oldalak közös áttanulmányozása, és az izobár térképek értelmezése.
  12. Beaufort táblázat ismerete.
  13. Az adriai szelek ismertetése.
  14. A motor ellenőrzése (napi / hétközi – charter vitorlázás esetén / heti – magán hajóknál).
  15. A motor kihajtásának lehetőségei.
  16. A vitorlák felhúzás módjának megmutassa.
  17. A csörlő helyes használata.
  18. A stopper helyes használata.
  19. Csomók ismerete.
  20. A kikötői kötelek messzire dobása.
  21. Adriai szabályok ismertetése.
  22. A kikötő kötelek kezelése (ijjazása).
  23. Pufferek lekötése.
  24. Kikötői kötelek bekészítése kikötés előtt és lasszózási technika kikötésnél.
  25. Motor indítása, irányváltás, gyorsítás, lassítás és megállítása.
  26. A motor fogyasztása mikor mennyi.
  27. Kormányozás motorral.
  28. Hátra fele nyolcasok motorral (pivot point megtalálása).
  29. Egyhelyben megfordulás motorral.
  30. Kormányzás vitorlázás közben.
  31. Kormányzás iránytűre.
  32. Kormányzás szélre.
  33. A vitorlázás fizikája.
  34. Negyedszeles vitorlázás (helyes vitorla beállítással, a ‘telltales’ figyelése).
  35. Félszeles vitorlázás (helyes vitorla beállítással / bum a hajótest szélénél).
  36. 3/4 szélben vitorlázás (helyes vitorla beállítással).
  37. Hátszélben vitorlázás (preventer kötél használata).
  38. Pillangózás.
  39. Vitorlák finomabb beállítása (alba, twist és a többi beállítási lehetőség).
  40. Fordulás.
  41. Halzolás (Central the main utasítással).
  42. A nagyvitorla öblösítése (outhaul beállítás).
  43. A hajó irányítása közben folyamatosan figyelünk a több vízi járműre (lookout).
  44. Minden szélszögben vitorlázás helyes vitorla beállítással (sail trim gyakorlat).
  45. MOB manőver motorral.
  46. MOB manőver vitorlával (figure Eight vagy másnéven ‘Q’ turn)
  47. A MOB megelőzése.
  48. Ember kivétele a vízből, több eljárás bemutatása és akár ájulás esetén (lifesling használat).
  49. A hipertónia kezelése.
  50. Kitérési szabályok a gyakorlatban vagyis vízen és menetben.
  51. Éjszakai vitorlázás (éjszakai indulással és érkezéssel)

I. szint / 2. (alap) – egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra

  1. Horgony típusok (CQR, Delta, Bruce, Danforth…) és a horgonyzási módszerek.
  2. Horgonyzási gyakorlat (pilot könyvek, térképek és navily app. infok alapján).
  3. Elakadt horgony kiakasztása és felhúzása…
  4. A parton a tereptárgyakat referencianak használjuk, hogy csúszunk-e…
  5. Dingizés evezővel.
  6. Dingizés motorral (megállítás, tolatás stb.).
  7. Bójára állási gyakorlat orral és farral (lasszózási technika).
  8. Bójára állás vitorlával.
  9. Szűk átjáróban vitorlázás (cirkálás is).
  10. VHF rádió kezelése (DSC módban is).
  11. VHF rádió használata rutin híváskor.
  12. VHF rádió MAYDAY / PAN PAN / Securité hívása.
  13. VHF rádión az időjárási előrejelzés meghallgatása és lejegyzetelése.
  14. Mentőtutaj vízre tétele és átszállás a mentőtutajba.
  15. VMG  és Heading / COG / Leeway értelmezése.
  16. Éjszakai navigáció világító tornyok segítségével.
  17. Éjszakai hajózás során a bóják felismerése és a környező hajók felismerése.
  18. Fontosabb csillagképek.
  19. Orrvitorla kocsi beállítása erős szélben.
  20. Orrvitorla kocsi beállítása gyenge szélben.
  21. Nagyvitorla mainsheet traveller kocsijának beállítása erős szélben.
  22. Nagyvitorla mainsheet traveller kocsijának beállítása gyenge szélben.
  23. A reffelés döntésének meghozatala (luvolás megtapasztalása / weather helm téma / ‘reef early and reef often’).
  24. Az orrvitorla reffelése (reffelés kiengedése – ’10 perces szabály’ / biztonsági hevederben – extrém esetben ki kell szaladni).
  25. A nagyvitorla reffelése (a jó reffelés gyors és hatékony / a reffelt orrvitorla és nagyvitorla hasonló arányú).
  26. Vitorlák levétele és felhúzása.
  27. Heave-to gyakorlat vagyis a hajó megállítása.
  28. Az ékszíj meghúzása.
  29. Impeller (motor) csere.
  30. Üzemanyagszűrő csere és az előszűrő (water separator) csere.
  31. Anód csere.
  32. Bóják ismerete.
  33. Mélységmérő használata.
  34. Műszer ismeret.
  35. Útvonaltervezés papírtérképen  (alap térképismeret, WGS-84 térképet használunk-e, WP-ok kijelölése, route, B terv stb.).
  36. Feladat: ‘a partot szabad szemmel (távcsővel) vizsgálva, azonosítsák a látottakat a térképen, és fordítva’
  37. Partközeli navigáció papír térképpel (POS felvétel, POS meghatározása helyzetvonalakkal).
  38. ‘Dead reckoning’ módszer a gyakorlatban.
  39. Navionics applikáció ismerete (útvonaltervezés, track stb.).
  40. A helyzetünk leolvasás a GPS-ről vagy a ‘chart plotter’-ről. 
  41. Chart plotter vagyis Electronic Navigation Charts (ENC) használata (route és waypoint).
  42. Deviációs görbe felvétele (opcionális)
  43. Kikötési gyakorlatok farral.
  44. Csáklyázási gyakorlat.
  45. Kikötési gyakorlatok oldalt.
  46. Mediterranean mooring gyakorlat.

II. szint – Átkelés az Adrián gyakorló vitotlástúra

  1. Kötélmunkák (pl. babázás)
  2. Az AIS ismerete és használata.
  3. Radar ismeret és használat. (Radar gyakorlásra program: https://www.bridgecommand.co.uk/index.php/Download)
  4. Vész esetben milyen eszközökkel kell segítséget kérni és hogyan?
  5. Vörös kézi fáklya használata.
  6. Vörös rakéta használata.
  7. Orange smoke használta.
  8. Helikopteres mentes esetén hogyan kell készülni.
  9. Felkutatás és Mentés (SAR)
  10. A mentőtutaj felszerelése.
  11. Túlélés a tengeren (Basic Sea Survival).
  12. Mi az elsősegély láda tartalma. 
  13. Elsősegély alapok.
  14. Az újra élesztés alapjai.
  15. Mi a prop wash?
  16. Mi a propwalk?
  17. A hajó felkészítése indulásra.
  18. Passage Plan készíts (várható üzemanyag fogyás számolás és tartalék kalkulációval)
  19. Watchkeeping rendszer.
  20. Feladat kiosztás a legénység között.
  21. Felhők típusai és jelentése.
  22. Barométer mint időjárás előrejelzés.
  23. A tenger figyelése vagyis milyen szél van, és hol mekkora pöff (gust) van.
  24. Vitorlával kormányzás (túl húzzuk az orrvitorlát, vagy túl húzzuk a nagyvitorlát).
  25. Spinnaker vagy gennaker gyakorlat (az I. szinten is van már, ha gyengébb a szél.)
  26. Windy alapján vagy a pilot könyv alapján az öböl shelter-e vagy a kikötő shelter-e?

III. szint – Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúrák

  1. Óceáni safety briefing bemutatása (liferaft, SART, EPIRB stb.).
  2. A hajón ‘regular’ check.
  3. A hajón karbantartás.
  4. Vitorla ragasztás.
  5. Teendő árbóc törés estén vagyis szükségárbóc készítés.
  6. Emergerncy kormánnyal kormányzás (teendő kormányhiba esetén).
  7. Mit lehet csinálni, ha elveszítjük a kormánylapátot.
  8. További haváriák a hajón, és a megoldások (pl. schott, furling és felhúzó kötél szakadás).
  9. Gyakorlat: az orrvitorla reff kötele elakad, és ilyenkor mit lehet tenni.
  10. Vitorlavarrás.
  11. Másik hajó vontatása.
  12. A motor karbantartása (olajcsere / szűrők csere / impeller csere / ékszíj csere stb.).
  13. Motor hiba elhárítás.
  14. Az óceáni hullámok kezelése ‘rough sea’ esetén (különböző irányú szeleknél). 
  15. Vihara felkészülés (Nagyon fontos!). 
  16. Vihar vitorlázási módszerek (extrém esetben: Lying a-hull).
  17. Óceáni vihar esetén mi a teendő.
  18. Vészhelyzeti eljárások a hajón (pl. süllyedéskor és hajótűz esetén mit kell csinálni).
  19. EPIRB aktiválásának bemutatása.
  20. MOB gyakorlat éjszaka és több MOB esetén mi a teendő (chart plotteren MOB gombbal és anélkül).
  21. Offshore hajózás biztonsági felszerelései.
  22. Útvonaltervezés a Pilot Chart-ok és Sailing Directions-ok (pl. SailingDirection_nyugat_Med, SailingDirection_kelet_Med) segítségével.
  23. Pilotage Plan (a kikötői térkép áttanulmányozása, szabályok a célkikötőben és utánanézni a helyi viszonyoknak).
  24. Sextáns mérési gyakorlat. (Igény szerint számolás is, itt egy leírás a számolásról.)
  25. Szélesség számolás deleléskor (Latitude by Noon Sight) a 107-es form használatával (LAT at LAN).
  26. Ősi óceáni polinéz navigáció alapjai (David Lewis: We the navigators könyv alapján)
  27. Éjszakai vitorlázás.
  28. Offshore gyakorlat vagyis 100-130 tmf levitorlázása folyamatos menetben (20-30 óra non-stop)
  29. Állókötélzet ellenőrzés és beállítása.
  30. Árbocra mászási gyakorlat.
  31. Horgonyzás vitorlával.
  32. Horgonyról indulás vitorlával.

IV. szint – Hollandia – Anglia – Hollandia gyakorló vitorlástúra:

  1. Zsilipelés.
  2. Nyíló híd alatt áthajózás.
  3. TSS-en átvitorlázás.
  4. Országváltás.
  5. Kilépés és belépés az EU-ba (Customs procedures).
  6. Hajózás rossz látási viszonyokban (restricted visibility).
  7. Árapály áramlatok meghatározása. (Reeds Small Craft Almanac alapján)
  8. Vízszint kiszámítás az árapály táblázat segítségével. (Reeds Small Craft Almanac alapján)
  9. Erős szeles vitorlázás.
  10. Nagyvitorla_beállítás
  11. Hajó stabilitás és a seaworthy jelentése.
  12. Tőkesúly fajták (fin keel, long keel, bilge keel) és azok előnyei.
  13. Időjárási térképek használata.
  14. Digitális térkép korlátai és hátrányai.
  15. Éjszakai vitorlázás.
  16. Offshore gyakorlat vagyis 2 alkalommal 100-130 tmf levitorlázása folyamatos menetben (20-30 óra non-stop).
  17. Vitorlázás amikor a szél és az árapály áramlás egymással ellentétes irányúak – ‘rough sea’.
  18. Motor-sailing erős szembeszél esetén.
  19. Self-steering rendszerek

V. szint – offshore és óceán training 

Az I. és a II. és a III. és a IV. szintek gyakorlatát ismételjük át.

Kiegészítve a következő témákkal: időjárási térképek elemzése, low preasure tactics, weather window, ‘squall’-ok az óceánon, El Nino és La Nina év jellemzői, esettanulmányokkommunikáció az óceánon, vezetési ismeretek, crew management, meditáció stb.

Repetitio est mater studiorum’ vagyis ‘Ismétlés a tudás anyja’ angolul ezt úgy mondják: ‘practice makes perfect’. A mi tengeri vitorlásoktatási rendszerünkben nagy hangsúly van az ismétlésen, mert így lehet a leghatékonyabban tanulni. Tehát minden szinten ismétléssel kezdünk, vagyis a korábbi szintek gyakorlatait átbeszéljük és átvesszük. 

Általános:

  1. Hajórend fontossága (és a tisztaság fontossága).
  2. Környezetvédelem a hajón.
  3. Tengeri betegség elkerülése és kezelése.
  4. A hajón a napi rutin megismerése, és alkalmazása.
  5. Legénység felkészítése.
  6. Legénység irányítása manővereknél.
  7. Kommunikáció a hajón (asszertív kommunikáció, briefing, debriefing, parancsok stb.)
  8. Konfliktuskezelés alapjai (humor lehetőségei) és moderálás
  9. Autogén tréning (AT)
  10. Szituációs gyakorlatok
  11. KISS elv
  12. Egyhetes túra során az élelmiszer és ital bekészítése.
  13. Applikáció és weboldal ajánlás.
  14. Tengerész ima

A gyakorló vitorlástúráink koncepciója:

1. A vitorlázás alapjainak újra ismétlése a tanulókkal, mert a tengeren nem lehet hibázni.
2. Autopilotot nem használunk, kormányozni kell, mert abból tanulunk.
3. Nem motorozunk feleslegesen, mert a felesleges motorozás környezetszennyező, és abból a tanulók nem tanulnak semmit.
4. Gyenge szeles vitorlázásnak igen magas az oktatási értéke, és ezért ez kiemelten hangsúlyos a gyakorló és tanfolyam vitorlástúráinkon.
5. Nincs felesleges és haszontalan tudás átadása, amit tanultok, azt az életben valóban használni is fogjátok.
6. Mi a viharban is kimegyünk vitorlázni.

„Mondd el, és elfelejtem. Mutasd meg, és emlékezni fogok. Vegyél részt, és örökké megértem.”

Confuciusz gondolata 2500 évvel ezelőttről…

Nálunk az elméleti oktatás vízen van menetben (és este kikötés után), és saját jegyzetből történik az oktatás. Szerintem a tengeri vitorlázást sem lehet máshol oktatni csak a vitorláson, én a tantermi tanfolyamban nem hiszek. A tengeri vitorlázást csak úgy lehet oktatni, ha a tanuló 100%-ban részese… 2012 óta oktatunk az Adrián ezzel a módszerrel. A pedagógiai alapelveinkről itt lehet olvasni.

Módszertanunk:

Az Ocean Sailing SE oktatási módszeréhez legközelebb az ‘outward bound’ módszertan áll. Az Outward Bound angol tengerészeti kifejezés, jelentése : a hajó készen áll a tengerre való kifutásra.

„There is more to us than we know. If we can be made to see it, perhaps for the rest of our lives we will be unwilling to settle for less.” Kurt Hahn, Outward Bound Founder vagyis “Többre vagyunk képesek, mint gondolnánk. Amint ezt egyszer megtapasztaljuk, kevesebbel többé már nem fogunk megelégedni.” Kurt Hahn (1886-1974) – az Outward Bound alapítója

Outward bound elvei:

  1. ‘LEARNING THROUGH EXPERIENCE’ vagyis nagyon fontos a közös tapasztaláson keresztül tanulni. A sikereinkből és a kudarcainkból is sokat tudunk tanulni.

  2. ‘CHALLENGE AND ADVENTURE’ vagyis kihívás és kaland. Az ismeretlen környezet (sokaknak a tenger még az) szellemileg és fizikailag is kihívást jelent a tanulóink számára. A csapat megtanulja és megtapasztalja, hogy gyakran több van bennük, mint gondolnák.

  3. ‘SUPPORTIVE ENVIRONMENT’ vagyis támogató környezet. Fizikai és érzelmi biztonság támogatása: az oktató csapatépítő módszereket használ, és a körülöttünk lévő természet és tenger élővilága segíti a gondos, pozitív és befogadó csoportkultúra kialakulását.

Outward bound pillérei: biztonság, szolgáltatás, bátorság, vezetés, sokszínűség, környezetvédelem.

Több éve már nincs nálunk tantermi oktatás. Mi abban hiszünk, ami az ‘Outward Bound’ lényege, hogy a tenger tanít minket, és minél többet kint kell lenni a tengeren. Outward bound-ról egy rövid videó.

Alapvetően a tengeri vitorlásoktatásban módszertani szabadság van, és ahogy korábban írtam mi gyakorlat-orientáltan tanítunk. Több, mint 13 év folyamatos tengeri vitorlásoktatás után úgy látom, hogy a Cornell féle (5R: Record, Reduce, Recite, Reflect, Review) jegyzetelési és tanulási módszer támogatja legjobban az RYA rendszer sémáit. Emellett a Feynman módszerben is hiszek vagyis ‘az igazság az egyszerűségben rejlik és a dolgok könnyebben megtanulhatók és jobban megmaradnak az emlékezetünkben, ha egyszerűbbek’. Ha az oktató, úgy el tudja mondani a témát, hogy akár egy gyerek is megértik (egyszerű szavakkal és tömören), akkor ezáltal a tanulókban jobban rögzül a tananyag. (A tanulási technikák és módszerek természetesen mindig személyiség függőek, semmi nincs erőltetve.)

A tanfolyam mellett fontosnak tartom a hajós könyveket és a hajós filmeket is, mert ezekből is rengeteget lehet tanulni, itt a mi válogatásunk.

Teszteld a tudásod a kérdéslista segítségével! (Ha bármilyen jó kérdésed lenne még, kérlek küld el nekem. Előre is köszönöm!)

Az Ocean Sailing SE egy támogató szakmai közösség, és próbálunk segíteni a tanulóinknak (és bárkinek) a további fejlődésben. Az egyesületünkben lehet akár versenyezni is a Balatonon (verseny szakág) és túrázni is tengereken és a Balatonon (túra szakág). A tanulóink gyakran egymással mennek el először tengerre vitorlázni, és a zárt FB csoportunkban van lehetőség túratárs keresésre is akár. A FB zárt csoportunk egyfajta ‘tanulóközösség’ is, ahol meg lehet osztani a tudást és tapasztalatot és persze lehet kérdezni is. 

A jó tanácsainkat itt olvashatod, amit nem csak kezdő szkippereknek írtunk.

Ajánlott írásunk kezdő szkippereknek ‘tanácsok a charter hajózáshoz‘ témában.

Végül köszönöm Aranyosi Zsoltnak (RYA oktató), Dóczy Balázsnak (RYA oktató) és Gál Józsefnek (kétszeres földkerülő vitorlázó), hogy véleményezték és kiegészítették ezt a gyakorlati sort.

Mirno more / Békét és Szelet!

Méder Áron

work-in-progress…