Tanácsok hajóvásárláshoz

Az első kérdés, hogy valóban megéri-e a saját hajó, mert sok pénzbe és időbe kerül, és egyáltalán nem stresszmentes…

  • Pénz: a hajó megvételén túl ki kell fizetned évente a kikötődíjat, a kötelező biztosítást és esetleg a casco-t, illetve a hajót karban kell tartani. Azt szokták mondani, hogy egy hajóra évente az értékének az 5-10%-át kell rákölteni ahhoz, hogy az állapota nem romoljon. Mindezeken túl, kell, hogy maradjon pénzed arra is, hogy a hajódhoz tudj utazni és használhasd is azt.
  • Idő: ha nem tudsz eltölteni évente legalább 5 hetet a hajódon, mert nagyon elfoglalt vagy, valószínűleg neked jobban megéri hajót bérelni. Számolj vele, hogy a hajón töltött idő jelentős részében szerelsz, karbantartasz és problémákat oldasz meg. Ha van egy saját hajód, az nagyszerű érzés, de nem sok más hobbira marad majd időd.
  • Stressz: ha a saját hajóddal hajózol és elromlik a motor, nem fog a chartercég bevontatni és szerelőt küldeni. Ha fellép valami probléma, azt neked kell megoldani és a költségeket is neked kell viselni. Más hajóján könnyű az élet, a sajátodon viszont stresszes tud lenni.

Ha még mindig nem sikerült elriasztani…

Először is meg kell találni a számodra ideális hajótípust.
Mekkora hajó kell, milyen költségkeret fér bele, milyen célra kell és kikkel fogod használni (család, barátok, fizető vendégek) Fontos , hogy minél több típust kipróbáljunk vásárlás előtt, és legyen némi fogalmunk a vitorlázásról különben nagyon mellé lehet nyúlni. Egy volt tanítványom azt mondta nekem, hogy a harmadik vásárolt hajónál sikerült igazából a jó választás… 🙂 Nem biztos, hogy érdemes túl nagy hajót venni, a költségek a mérettel exponenciálisan nőnek, de például egy nagy hajó nemcsak kényelmesebb, hanem gyorsabb is. Milyen anyagú hajót választanál? Fa, vas, üvegszálerősítésű műanyag, netán vasbeton.  Mindegyiknek van előnye és hátránya is. Pl. egy vas vagy fahajó folyamatos karbantartást igényel, nem valószínű, hogy egy elfoglalt ügyvédnek való. Milyen a gyártó reputációja? Milyen az adott típus híre? Hányat gyártottak belőle, elérhető egyáltalán a használtpiacon? Bizonyos, nagy számban gyártott és kedvelt típusoknál komoly segítséget kaphatsz a többi tulajdonostól tanácsok formájában. Milyen az árboc? Deck stepped, vagy Kiel stepped? Milyen típusú a rig? Milyen a kormány és a tőkesúly kialakítása?
A tervezett hajózási területre megfelelő a hajó? (van benne megfelelő szellőzés és elegendő ablak? vagy épp fűtés? Sarki területekre vashajó való, stb. A főkérdés: a család is akar-e hajót, és érti-e, hogy ez mennyi munkával, kiadással jár. Jó ötlet lehet, például ha két család együtt vesz hajót (költség megosztás és a jobb hajó kihasználás miatt). Lehet típusra is keresni, de ajánlott lehet méretre és ágyak számára is keresni, mert sok szuper jó hajó van, ami nem ismert típusú, de nagyon ajánlott (pl. Impala 36).

Alapelvek:

1. Használt hajó vásárlásakor érdemes kicsit drágábbat választani, de jobb állapotút, mert a hajófelújítás projekt komoly pénznyelő lehet!  Ha nem laksz ott, ahol a hajó van, egy alapos felújítás nagyon nehezen megszervezhető.
2. A hajóknál a kor szinte semmit sem számít, ha megvan a keresett típus, teljesen mindegy, hogy 8 vagy 16 éves az adott példány, kizárólag annak állapota számít. 50-60 éves hajók is lehetnek sokkal jobbak, mint elhanyagolt 8-10 évesek.
3. Tengeri hajók esetén az egyik legfontosabb szempont a motor típusa és állapota.

Ajánlott kereső oldalak:

https://www.boattrader.com
https://www.yachtworld.com
https://www.boat24.com/
https://www.boatinternational.com/
https://www.boatshed.com/cat/sail-boats/
https://www.berthoninternational.com/yacht-sales-brokerage/yachts-for-sale/
https://www.yachtall.com/en/sailboats
https://www.boats.com/
https://www.botentekoop.com
https://www.bandofboats.com
https://www.inautia.com
https://www.kleinanzeigen.de/   – meglepő módon sokszor lehet itt találni hajót, ha már tudod,
hogy milyen típust keresel
https://www.annoncesbateau.com/   – francia gyártású hajók esetén érdemes itt is körülnézni, sokszor csak itt és csak francia nyelven hirdetik meg.
https://www.blocket.se – svéd gyártmányok lelőhelye
https://www.apolloduck.com – angol hajók

Ajánlott FB csoportok

https://www.facebook.com/groups/263580733853173/
https://www.facebook.com/groups/513772068692750/
https://www.facebook.com/groups/945743318865601/
https://www.facebook.com/groups/1925285974410661/
https://www.facebook.com/groups/2173117586275068/
https://www.facebook.com/groups/sailboatsforsale/
https://www.facebook.com/groups/hajopiac/
https://www.facebook.com/groups/132070817423758/
https://www.facebook.com/groups/yachtsforsalebyowner/

Aukciók

https://boatauction.com/en/sailboat
https://www.boatnet.de

Egyéb kereső oldalak

eBay / Craigslist / FB Market stb.

Ajánlott könyv: John Vigor: Twenty small sailboats to take you anywhere

Ajánlott videó: How To Select The Right Sailboat For You: A Buyer’s Guide (https://youtu.be/cAr3MdzK5zw?si=mQOtRYR194hBdBB1)

A kiszemelt típusnak érdemes utánanézni: https://sailboatdata.com és https://www.boat-specs.com

Review-k: https://www.cruisingworld.com, https://www.yachtingworld.com, https://sailmagazine.com, https://www.yachtingmonthly.com, https://www.pbo.co.uk stb.

Fórumok és FB csoportok, ahol a tulajdonosok írnak az esetleges ‘típus hibákról’. Számos típushiba lehetséges, illetve bizonyos konstrukciók bizonyos problémákkal járhatnak: pl. szendvics szerkezetű hull, balsafa cored deck, teakdeck problémái, bizonyos kormánykonstrukciók problémái, stb.

A kiszemelt típus megnézése, kipróbálása (esetleges kisdaruzása).  Ha meg van a hajó, akkor vásárlás előtt egy ‘Marine Surveyor’ segítségét érdemes kérni, ha úgy érzed nincs elég tapasztalatod a hajókban. Schöll Károly barátom ‘Marine Surveyor’.  Nincs Magyarországon sok képzett ‘Marine Surveyor’, de Károly egy régi barát, aki képzett és gyakorlott is a témában. Ha valaki használt vitorlást szeretne venni, akkor érdemes Károly segítségét kérni a hajóátnézéshez (átfogó műszaki állapot ellenőrzés adásvételnél, illetve biztosítók által kért survey). Károly elérhetősége: scholl.karoly@gmail.com / +36 30 994 2599

1. Ha megvan a konkrét típus és a konkrét példány, jöjjenek a részletek:

– Hol van az adott hajó? Oda lehet utazni? Mennyiért? Szezonon kívül is?

– EU-n belül található a hajó? Az ÁFA ki van rá fizetve? (VAT paid status)

– Ha marinában van, meddig van kifizetve a hely? Átvehető a hely? Milyen a marina híre?

– Milyen a hajó motorja? Ez az egyik legfontosabb kérdés, egy motorcsere nagyon sokba kerül és a kivitelezés sem egyszerű.

– Milyen a hajó általános állapota? Vitorlák száma, állapota? – a vitorlacsere könnyen megoldható, de nagyon komoly költség.

– Milyen a felszereltség? Ósdi elektronikákkal (rádióiránymérő, stb) nem sokra mész, csak a helyet foglalják, de a jól működő, viszonylag korszerű felszerelés megléte egy kisebb vagyont spórolhat meg neked. Érdemes Nyugat-Európában nézelődni, ott nem divat a hajó kipakolása és lecsupaszítása eladás előtt…

2. Mielőtt beleugrasz a hajóvásárlásba Szabó Géza írását javaslom, mert nagyon alapos: http://www.rotorman.hu/index.php?page_name=hajovasar_vasarlas (Közel 20 éves ez a leírás, de az idő nem fogott rajta.)

3. A hajó regisztrációról itt van egy hosszabb írásunk, ezt is érdemes elolvasni, mielőtt megveszed a kiszemelt hajót. Kötelező (felelősség) biztosítás kötése a hajóvásárlás után fontos (Pl. Pantaenius, Bavaria). Érdemes lehet biztosítási ügynök segítségét kérni (pl. hajobiztositas.hu), hajóbiztosításnál sokszor szükség van a kapcsolatra, mert pl. a Pantaenius nem szeret/akar régebbi hajóra ajánlatot adni.

4. Hol érdemes a hajót tartani? Görögországban olcsóbb a marina díja, de persze messzebb van… Általánosságban, a jobban megközelíthető, közeli marinák drágábbak is. Érdemes úgy gondolkodni, hogy pár évente új kikötőbe viszed a hajódat, hiszen felfedezésre való. Az is szempont, hogy milyen hajózási célpontok vannak a környéken: van közeli horgonyzóhely, ahova hétvégén kiviheted a barátaidat? Van olyan közeli célpont, ami alkalmas egy egyhetes túrára a családoddal? Milyenek a tipikus időjárási viszonyok (pl. meltemi az Égein)?

Mirno more! / Békét és Szelet!

Schöll Károly, Méder Áron

work-in-progress…