Átkelés az Adrián gyakorló vitorlástúra

II. szint

2022-ben is szervezzünk “Átkelés az Adrián” egyhetes gyakorló offshore mérföldgyűjtő vitorlástúrákat (évente 2-3 alkalommal van ilyen túránk). 2015 óta szervezzünk Adria átkelést, ami Horvátországból (Brac sziget) indul át Olaszországba (kedvelt kikötőink: Bari, Bisceglie, Manfredonia, Pescara, Ancona), majd vissza. Ez az adriai ‘offshore’ mérföldgyűjtő gyakorló vitorlástúránk inkább tapasztaltabb vitorlázók számára ajánlott!

Beneteau Oceanis 40jpgA következő “Átkelés az Adrián” : 2022. ősz
Tervezett útvonalunk: Brac. szg. – Vis szg. – Brindisi vagy Bari (Olaszo.) – Lastovo szg. – Hvar szg. – Brac szg. (várhatóan 400 tmf-et vitorlázunk le és lesz két teljes éjszakai vitorlázásunk is)
A túra célja minél több vitorlázás különböző körülmények között (két éjszakai vitorlázás garantált, és szokott lenni erős szeles vitorlázás is. A hajó egy Beneteau 411-es lesz (AIS.-szel, radarral, spivel felszerelve). További információ, jelentkezés: Méder Áron, oceansailingse@gmail.com e-mail címen és a 06 20 273 84 23-as telefonszámon.
Részletek:
1. Gyenge szeles vitorlázási gyakorlat. Az Adrián gyakoriak a gyenge szelek, és ehhez kell igazán a tökéletes vitorlabeállítás.
2. Reffelési gyakorlat. Szinte minden alkalommal van Bf. 7-8-as szelünk ősszel vagy tavasszal, amikor már viharvitorlázási gyakorlatot is tudunk  tartani.
3. Útvonaltervezés (Passage Plan) az időjárás előrejelzést figyelembe véve, és időjárás előrejelzések összehasonlítása és értelmezése. A cél, hogy mindig jó széllel jó szélszögben vitorlázzunk.
4. Hajózási útvonalon áthaladás éjszaka (ezen a részen komoly a hajóforgalom) hajófények alapján.
5. Radar és AIS gyakorlat a hajózási útvonalon.
6. Éjszaka során csillagkép felismerések, pl. Sarkcsillag (Polaris)
7. Offshore gyakorlat vagyis 100-130 tmf levitorlázása folyamatos menetben (20-30 óra non-stop)
8. Watchkeeping (őrszolgálat) rendszerek próbálgatása és ügyeletek felosztása.
Az Adria átkeléseink során térképes navigációt is használtunk a navionics mellett. Ez azt jelenti, hogy irányszögeket mérünk (a referenciáink: világítótornyok, hegycsúcsok, szigetek vége) és így határoztuk meg a pozíciónkat a partközelben. A nyílt vízen pedig, amikor nem láttuk a partot, a várható pozíciókat rajzoltuk fel a TC (CC) és a sebességünk (vagyis log alapján) alapján. Ez egy becslés természetesen, de kb. 50tmf távon, ez a módszer (eltávolodás számítás) nem okoz nagyobb hibát, és sikerül is átérnünk minden alkalommal. 🙂 Az iránytartás nagyon-nagyon fontos a becsült térképes navigáció során, amikor eltávolodással számolunk!
Az alázat fontossága és a ‘seamanship’ gondolatiság a legfontosabb a tengeren, és ezen a II. szintű offshore gyakorló vitorlástúránkon ezek is kiemelt és fontos témák.