2. szint – átkelés az Adrián gyakorló vitorlástúra

II. szint – ‘offshore skipper’ szint

2025 tavaszán és őszén is szervezünk “Átkelés az Adrián” egyhetes gyakorló offshore mérföldgyűjtő vitorlástúrákat (évente 3-4 alkalommal van ilyen túránk). 2015 óta szervezzünk Adria átkelést, ami Horvátországból (Brac sziget) indul át Olaszországba (kedvelt kikötőink: Brindisi, Monopoli, Bari, Bisceglie, Trani, Manfredonia, Vieste, Tremiti szigetek, Ortona, Pescara, Ancona), majd vissza. Ez az adriai ‘offshore’ mérföldgyűjtő gyakorló vitorlástúránk inkább tapasztaltabb vitorlázók számára ajánlott! Általában 300-350 tmf-et vitorlázunk ilyenkor hat nap alatt, plusz két éjszakai vitorlázásunk is van. (Néha két hajóval szervezzük az Adria átkelő gyakorló túrát, ez a jelentkezők számától függ elsősorban.)

Beneteau Oceanis 40jpgA következő „Átkelés az Adrián” időpontja: 2025. május 10-17.
Tervezett útvonalunk: Brac. szg. – Vis szg. – Brindisi vagy Bari (Olaszo.) – Lastovo szg. – Hvar szg. – Brac szg. (várhatóan 350-420 tmf-et vitorlázunk le és lesz két teljes éjszakai vitorlázásunk is)
A túra célja minél több vitorlázás különböző körülmények között (két éjszakai vitorlázás garantált, és szokott lenni erős szeles vitorlázás is. A hajó egy Beneteau 411-es lesz (AIS.-szel, radarral, spivel felszerelve). További információ, jelentkezés: Méder Áron, oceansailingse@gmail.com e-mail címen és a 06 20 273 84 23-as telefonszámon. Ajánlott felszerelés listája az egyhetes Adriai gyakorló tanfolyam túrára.
Részletek:
1. Gyenge szeles vitorlázási gyakorlat. Az Adrián gyakoriak a gyenge szelek, és ehhez kell igazán a tökéletes vitorlabeállítás.
2. Reffelési gyakorlat. Szinte minden alkalommal van Bf. 7-8-as szelünk ősszel vagy tavasszal, amikor már viharvitorlázási gyakorlatot is tudunk  tartani.
3. Útvonaltervezés (Passage Plan) az időjárás előrejelzést figyelembe véve. Különböző időjárás előrejelzések összehasonlítása és értelmezése. Olyan olasz várost kell választani célnak, hogy mindig jó széllel jó szélszögben vitorlázzunk.
4. Hajózási útvonalon (TSS)  áthaladás éjszaka és a nagyhajók fényeinek folyamatos figyelése.
5. Radar és AIS gyakorlat a hajózási útvonalon.
6. Éjszaka során csillagkép felismerések, pl. Sarkcsillag (Polaris).
7. Offshore gyakorlat vagyis 100-165 tmf levitorlázása folyamatos menetben (20-32 óra non-stop)
8. Watchkeeping (őrszolgálat) rendszerek próbálgatása, és ügyeletek felosztása.
Az Adria átkeléseink során térképes navigációt is használtunk a navionics mellett. Ez azt jelenti, hogy irányszögeket mérünk (a referenciáink: világítótornyok, hegycsúcsok, szigetek vége) és így határoztuk meg a pozíciónkat a partközelben. A nyílt vízen pedig, amikor nem láttuk a partot, a várható pozíciókat rajzoltuk fel a TC (CC) és a sebességünk (vagyis log alapján) alapján. Ez egy becslés természetesen, de kb. 50tmf távon, ez a módszer (eltávolodás számítás) nem okoz nagyobb hibát, és sikerül is átérnünk minden alkalommal. 🙂 Az iránytartás nagyon-nagyon fontos a becsült térképes navigáció során, amikor eltávolodással számolunk!
További témák a hajón: haváriák kezelése (pl. árbóctörés, kormány meghibásodás stb.), másik vitorláshajó vontatás (setup a tow), csillagászati navigáció stb. A részletes gyakorlati tematikánk itt olvasható. Kérlek olvasd el a gyakorló túránk előtt a Magatartás a hajón című írásunkat.
Az alázat fontossága és a ‘seamanship’ hozzáállás nagyon fontosabb a tengeren, és ezen a II. szintű offshore gyakorló vitorlástúránkon ezek is kiemelt témáink.

2015 óta – amióta elvitorlázunk Olaszországba – amikor Bari városában kikötünk az első utunk mindig a San Nicola katedrális felé visz… 1087-ben az olasz tengerészek elrabolták Szent Miklós csontjait, és ide hozták Bariba, és emiatt a város az egyik legjelentősebb európai keresztény központ lett. Több, mint 100 éven át építették katedrálist és 1197-ben fejezték be, a katedrálisban található Szent Miklós sírja és látogatható.

Mürai Szent Miklós (Patara, 270. március 15. – Myra, 343. december 6.) Myra püspöke, a katolikus és a görögkeleti egyház szentje, a tengerészek, kereskedők, az illatszerészek, a gyógyszerészek, a pálinkafőzők, a zálogházak, a gyermekek, a diákok és általában minden nehéz körülmények között élők védőszentje… Életéről több legenda ismert, ezekből alakult ki a Mikulás személye is. A szüleitől örökölt vagyont szétosztotta a szegények között. Egyesek szerint a gyógyszertárosok és a hajósok védelmezője volt. Segítette a szegény gyermekeket és ezért szentnek tartották őt már életében…