4. szint – Hollandia – Anglia – Hollandia vitorlástúra

IV. szint – Offshore training és árapály hajózás a gyakorlatban az Északi-tengeren (Southern Bight)

Dátum: 2024. augusztus 10-17. / Induló kikötő: Lelystad- Haven, Hollandia / a hajónk: Bavaria Cruiser 46 (4 kabin, 2020)

Útvonal: Lelystad- Haven – Amstrdam – IJmuiden – Ipswitch vagy London (Anglia) – Texel – Lelystad- Haven (várhatóan 350-370 tmf lesz a megtett táv)

A yacht szó (jaght) holland eredetű és a kalózok és csempészek üldözésére alkalmas gyors, kisméretű hajókat nevezték így (16. század). A jachtozást a hollandok találták ki itt az Északi-tengeren, és az angolok ezt gyorsan tovább is fejlesztették… ezért is szervezünk ide gyakorló vitorlástúrákat, mert minden itt kezdődött!

Közös útvonaltervezés lesz a hajón, és természetesen az időjárás alapján döntünk a pontos útvonalról. Több opció is lehet, például Ijmuiden városból egyenesen Lowestoft kikötőbe vitorlázunk át vagy akár jobban dél felé vitorlázunk és Belgiumból vitorlázunk át Angliába (Ramsgate). Tehát az Északi-tenger déli részén közel az Angol-csatorna északi határától (Doveri-szoros) fogunk vitorlázni a Southern Bight-on.

Európa legnagyobb kikötői az Északi-tenger partján találhatóak. A hajóforgalom főleg öt nagy kikötőre koncentrálódik, a kisebb regionális kikötők veszítettek jelentőségükből. Az öt legnagyobb kikötő: Rotterdam, Antwerpen, Hamburg, Amsterdam,  és Bréma/Bremerhaven és ezek közül messze a legnagyobb és a legjelentősebb kikötő Rotterdam. Az Északi-tengeren a világ hajóforgalmának több, mint 30%-a haladt át, nagy része ennek a tenger déli részén koncentrálódott és mi itt fogunk vitorlázni. A 60-as évek vége óta folyosók rendszerét jelölték ki a hajóforgalom biztonságosabbá és zökkenőmentesebbé tétele érdekében. Mélyvízi utakat is külön kijelölnek és az akadályozó hajóforgalmat is elkülönítik. A legfontosabb mélyvízi hajóútvonalak a Doveri-szorostól a Német-öbölig tartanak. A nagyobb kikötők saját megközelítési útvonalakkal rendelkeznek. Szükség esetén (mikor üledék rakódik le a hajózható utakon) a kotróhajók visszaállítják a kívánt vízmélységet.  Ezen a gyakorló vitorlástúránkon a nagy hajóforgalomban való vitorlázás lesz a fő feladat, ami éjjel a sötétben komoly figyelmet fog igényelni. További extra figyelem szükséges még a nagy halászflották és a sok szélfarm, olajfúró platformok miatt is…

Gyakorlatok: árapályszámítás / árapályáramlás meghatározása (max. 3,5 csomó) / hajózás több TSS-ben  (Traffic Separation Scheme) /zsilipelési gyakorlat (IJmuiden) / offshore vitorlázási gyakorlat stb.

Áramlás térképek (Tidal Stream Atlas) alapján útvonaltervezés (REEDS Small Craft Almanac, 2023  alapján):

Úgy érdemes indulni, hogy ‘slack’-ben (amikor nincs áramlás) vagy amikor kezd az áramlás segíteni.

Árapály számítás (REEDS Small Craft Almanac, 2023  alapján):

Ipswich egy ‘secondary port’ és az első a táblázatból megnézhető, hogy a Walton-on-the-Naze a közeli standard port-hoz képest mennyivel idő különbséggel lesz dagály (HW) és apály (LW) és mennyi lesz a szintkülönbség a standard port-hoz képest. A második kép a ‘tide table’ vagyis mikor lesz apály és mikor lesz dagály mennyi lesz a vízszint. Az utolsó kép az árapálydiagram (tidal curves) a Walton-on-the-Naze a közeli standard port-nál:

Ipswich városnál 3,2 méter a dagály és az apály közötti különbség, de ha Londonban megyünk akkor ott jól látható, hogy már 5,7 méter lesz.

Ajánlott oldal: https://www.tide-forecast.com/

A Watt-tengert is foguk érinteni, ami  az Északi-tenger melléktengere Hollandiában, Németországban és Dániában, melyet a Nyugati-Fríz-szigetek választ el a nyílt tengertől. Neve a holland wad szóból származik, ami iszapos lapályt jelent. A frízek körében népszerű a wadlopen (iszapséta) nevű hagyományos sport, illetve kikapcsolódási mód, ami azt jelenti, hogy apály idején a tenger iszapjában sétálnak. A tenger meglehetősen sekély, jellemző rá a számos nagy kiterjedésű iszapos zátony, amit mélyebb tengeri árkok és szigetek szakítanak meg. A tájat jelentős részben vihardagályok alakították ki. A Watt-tenger híres gazdag állat-, madár- és növényvilágáról. Ma a tenger nagy része természetvédelmi terület és 2009-ben felkerült az UNESCO világörökségi listájára is.

Ahoy (ahoi) holland / angol (hoy) eredetű szó,  egy hajó vagy csónak hívására használt jelzőszó. Ezt a szót egy ideig nem használták, de újjáéledt, amikor a vitorlázás népszerű sporttá vált. Az ‘Ahoy’ köszönésként, figyelmeztetésként vagy búcsúként is használható. Ahoy! Ahoy! Ahoy!