Gyakorlatok és témák a hajón…

I. szint / 1. (alap) – egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra

  1. A hajó részeit és felszereléseit mutatjuk be.
  2. Check list.
  3. A vitorlás terminológia ismertetése.
  4. Mentőmellény felvétele és használata (‘spray hood’ verzió előnye). 
  5. A ‘safety harness’ vagyis a biztonsági heveder felvétele. 
  6. Safety briefing bemutatása.
  7. A kikötőben a szél ereje és iránya (TWA / TWS).
  8. Az aktuális ‘Navigation Warning’-ok közös megnézése.
  9. Az időjárási előrelejtést közösen megnézzük.
  10. Időjárási oldalak közös áttanulmányozása, és az izobár térképek értelmezése.
  11. Beaufort táblázat ismerete.
  12. Az adriai szelek ismertetése.
  13. A motor ellenőrzése (napi / hétközi – charter vitorlázás esetén / heti – magán hajóknál).
  14. A motor kihajtásának lehetőségei.
  15. A vitorlák felhúzás módjának megmutassa.
  16. A csörlő helyes használata.
  17. A stopper helyes használata.
  18. Csomók ismerete.
  19. A kikötői kötelek messzire dobása.
  20. Adriai szabályok ismertetése.
  21. A kikötő kötelek kezelése (ijjazása).
  22. Pufferek lekötése kikötés előtt. 
  23. Kikötői kötelek bekészítése kikötés előtt és lasszózási technika kikötésnél.
  24. Motor indítása, irányváltás, gyorsítás, lassítás és megállítása.
  25. A motor fogyasztása mikor mennyi.
  26. Kormányozás motorral.
  27. Hátra fele nyolcasok motorral (pivot point megtalálása).
  28. Egyhelyben megfordulás motorral.
  29. Kormányzás vitorlázás közben.
  30. Kormányzás iránytűre.
  31. Kormányzás szélre.
  32. A vitorlázás fizikája.
  33. Negyedszeles vitorlázás (helyes vitorla beállítással, a ‘telltales’ figyelése).
  34. Félszeles vitorlázás (helyes vitorla beállítással / bum a hajótest szélénél).
  35. 3/4 szélben vitorlázás (helyes vitorla beállítással).
  36. Hátszélben vitorlázás (preventer kötél használata).
  37. Pillangózás.
  38. Vitorlák kezelése (alba és a többi beállítási lehetőség).
  39. Fordulás.
  40. Halzolás (Central the main utasítással).
  41. A nagyvitorla öblösítése (outhaul beállítás).
  42. A hajó irányítása közben folyamatosan figyelünk a több vízi járműre (lookout).
  43. Minden szélszögben vitorlázás helyes vitorla beállítással (sail trim gyakorlat).
  44. MOB manőver motorral.
  45. MOB manőver vitorlával (figure Eight vagy másnéven ‘Q’ turn)
  46. A MOB megelőzése.
  47. Ember kivétele a vízből, több eljárás bemutatása és akár ájulás esetén (lifesling használat).
  48. A hipertónia kezelése.
  49. Kitérési szabályok a gyakorlatban vagyis vízen és menetben.
  50. Éjszakai vitorlázás (éjszakai indulással és érkezéssel)

I. szint / 2. (alap) – egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra

  1. Horgony típusok (CQR, Delta, Bruce, Danforth…) és a horgonyzási módszerek.
  2. Horgonyzási gyakorlat (pilot könyv infok, navily app.).
  3. A parton a tereptárgyakat referencianak használjuk, hogy csúszunk-e…
  4. Dingizés evezővel.
  5. Dingizés motorral (megállítás, tolatás stb.).
  6. Bójára állási gyakorlat orral és farral (lasszózási technika).
  7. Bójára állás vitorlával.
  8. Szűk átjáróban vitorlázás (cirkálás is).
  9. VHF rádió kezelése (DSC módban is).
  10. VHF rádió használata rutin híváskor.
  11. VHF rádió MAYDAY / PAN PAN / Securité hívása.
  12. VHF rádión az időjárási előrejelzés meghallgatása és lejegyzetelése.
  13. Mentőtutaj vízre tétele és átszállás a mentőtutajba.
  14. VMG  és Heading / COG / Leeway értelmezése.
  15. Éjszakai navigáció világító tornyok segítségével.
  16. Éjszakai hajózás során a bóják felismerése.
  17. Orrvitorla kocsi beállítása erős szélben.
  18. Orrvitorla kocsi beállítása gyenge szélben.
  19. Nagyvitorla mainsheet traveller kocsijának beállítása erős szélben.
  20. Nagyvitorla mainsheet traveller kocsijának beállítása gyenge szélben.
  21. A reffelés döntésének meghozatala (luvolás megtapasztalása / weather helm téma).
  22. Az orrvitorla reffelése (reffelés kiengedése – ’10 perces szabály’ / biztonsági hevederben – extrém esetben ki kell szaladni).
  23. A nagyvitorla reffelése (a jó reffelés gyors és hatékony / a reffelt orrvitorla és nagyvitorla hasonló arányú).
  24. Vitorlák levétele és felhúzása.
  25. Heave-to gyakorlat vagyis a hajó megállítása.
  26. Az ékszíj meghúzása.
  27. Impeller (motor) csere.
  28. Üzemanyagszűrő csere és az előszűrő (water separator) csere.
  29. Anód csere.
  30. Bóják ismerete.
  31. Mélységmérő használata.
  32. Műszer ismeret.
  33. Feladat: ‘a partot szabad szemmel (távcsővel) vizsgálva, azonosítsák a látottakat a térképen, és fordítva’
  34. Partközeli navigáció papír térképpel (POS felvétel, POS meghatározása helyzetvonalakkal).
  35. ‘Dead reckoning’ módszer a gyakorlatban.
  36. Navionics applikáció ismerete.
  37. A helyzetünk leolvasás a GPS-ről vagy a ‘chart plotter’-ről. 
  38. Chart plotter vagyis Electronic Navigation Charts (ENC) használata (route és waypoint).
  39. Deviációs görbe felvétele (opcionális)
  40. Kikötési gyakorlatok farral.
  41. Kikötési gyakorlatok oldalt.
  42. Mediterranean mooring gyakorlat.

II. szint – Átkelés az Adrián gyakorló vitotlástúra

  1. Kötélmunkák (pl. babázás)
  2. Az AIS ismerete és használata.
  3. Radar ismeret és használat.
  4. Vész esetben milyen eszközökkel kell segítséget kérni és hogyan?
  5. Vörös kézi fáklya használata.
  6. Vörös rakéta használata.
  7. Orange smoke használta.
  8. Helikopteres mentes esetén hogyan kell készülni.
  9. Hajóval mentes esetén hogyan kell készülni.
  10. A mentőtutaj felszerelése.
  11. Hogyan kell túlélni a mentőtutajban (Basic Sea Survival).
  12. Mi az elsősegély láda tartalma. 
  13. Elsősegély alapok.
  14. Az újra élesztés alapjai.
  15. Mi a prop wash?
  16. Mi a propwalk?
  17. A hajó felkészítése indulásra.
  18. Passage Plan készíts (várható üzemanyag fogyás számolás és tartalék kalkulációval)
  19. Watchkeeping rendszer.
  20. Feladat kiosztás a legénység között.
  21. Felhők típusai és jelentése.
  22. Barométer mint időjárás előrejelzés.
  23. A tenger figyelése vagyis milyen szél van, és hol mekkora pöff (gust) van.
  24. Vitorlával kormányzás (túl húzzuk az orrvitorlát, vagy túl húzzuk a nagyvitorlát).
  25. Spinnaker vagy gennaker gyakorlat (az I. szinten is van már, ha gyengébb a szél.)
  26. Windy alapján vagy a pilot könyv alapján az öböl shelter-e vagy a kikötő shelter-e?

III. szint – Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúrák

  1. A hajón ‘regular’ check.
  2. A hajón karbantartás.
  3. Vitorla ragasztás.
  4. Teendő árbóc törés estén vagyis szükségárbóc készítés.
  5. Emergerncy kormánnyal kormányzás (teendő kormányhiba esetén).
  6. Mit lehet csinálni, ha elveszítjük a kormánylapátot.
  7. További haváriák a hajón, és a megoldások (pl. schott, furling és felhúzó kötél szakadás).
  8. Gyakorlat: az orrvitorla reff kötele elakad, és ilyenkor mit lehet tenni.
  9. Vitorlavarrás.
  10. Másik hajó vontatása.
  11. A motor karbantartása (olajcsere / szűrők csere / impeller csere / ékszíj csere stb.).
  12. Motor hiba elhárítás.
  13. Az óceáni hullámok kezelése ‘rough sea’ esetén (különböző irányú szeleknél). 
  14. Vihara készülés. 
  15. Vihar vitorlázási módszerek (extrém esetben: Lying a-hull).
  16. Óceáni vihar esetén mi a teendő.
  17. Vészhelyzeti eljárások a hajón.
  18. EPIRB aktiválási gyakorlat.
  19. MOB gyakorlat éjszaka és több MOB esetén mi a teendő (chart plotteren MOB gombbal és anélkül).
  20. Offshore hajózás biztonsági felszerelés.
  21. Pilotage Plan (szabályok a célkikötőben, utána nézni a helyi viszonyoknak).
  22. Sextáns mérési gyakorlat.
  23. Éjszakai vitorlázás.
  24. Offshore gyakorlat vagyis 100-130 tmf levitorlázása folyamatos menetben (20-30 óra non-stop)
  25. Állókötélzet ellenőrzés és beállítása.
  26. Árbocra mászási gyakorlat.
  27. Horgonyzás vitorlával.
  28. Horgonyról indulás vitorlával.

IV. szint – Hollandia – Anglia – Hollandia gyakorló vitorlástúra:

  1. Zsilipelés.
  2. Nyíló híd alatt áthajózás.
  3. TSS-en átvitorlázás.
  4. Ország váltás.
  5. Kilépés és belépés az EU-ba.
  6. Hajózás és navigáció rossz látási viszonyokban.
  7. Árapály áramlatok meghatározása.
  8. Vízszint kiszámítás az árapály táblázat segítségével.
  9. Erős szeles vitorlázás.
  10. Hajó stabilitás.
  11. Tőkesúly fajták (fin keel, long keel, bilge keel) és azok előnyei.
  12. Időjárási térképek használata.
  13. Digitális térkép korlátai és hátrányai.
  14. Éjszakai vitorlázás.
  15. Offshore gyakorlat vagyis 2 alkalommal 100-130 tmf levitorlázása folyamatos menetben (20-30 óra non-stop).
  16. Vitorlázás amikor a szél és az árapály áramlás egymással ellentétes irányúak – ‘rough sea’.
  17. Motor-sailing erős szembeszél esetén.

V. szint – offshore és óceán training 

Az I. és a II. és a III. és a IV. szintek gyakorlatát ismételjük át.

Repetitio est mater studiorum’ vagyis ‘Ismétlés a tudás anyja’ angolul ezt úgy mondják: ‘practice makes perfect’. A mi tengeri vitorlásoktatási rendszerünkben nagy hangsúly van az ismétlésen, mert így lehet a leghatékonyabban tanulni. Tehát minden szinten ismétléssel kezdünk, vagyis a korábbi szintek gyakorlatait átbeszéljük és átvesszük. 

Általános:

  1. Hajórend fontossága (és a tisztaság fontossága).
  2. Környezetvédelem a hajón.
  3. Tengeri betegség kezelése.
  4. Hogyan lehet elkerülni a tengeri betegséget.
  5. A hajón a napi rutin megismerése, és alkalmazása.
  6. Legénység felkészítése.
  7. Legénység irányítása manővereknél.
  8. Egyhetes túra során az élelmiszer és ital bekészítése.
  9. Applikáció és weboldal ajánlások.

Nálunk az elméleti oktatás vízen van menetben (és este kikötés után), és saját jegyzetből történik az oktatás. Szerintem a tengeri vitorlázást sem lehet máshol oktatni csak a vitorláson, én a tantermi tanfolyamban nem hiszek. A tengeri vitorlázást csak úgy lehet oktatni, ha a tanuló 100%-ban részese… 2012 óta oktatunk az Adrián ezzel a módszerrel.

„Mondd el, és elfelejtem. Mutasd meg, és emlékezni fogok. Vegyél részt, és örökké megértem.” Confuciusz gondolata 2500 évvel ezelőttről…

A tanfolyam mellett fontosnak tartom a hajós könyveket és a hajós filmeket is, mert ezekből is rengeteget lehet tanulni, itt a mi válogatásunk.

Az Ocean Sailing SE egy támogató szakmai közösség, és próbálunk segíteni a tanulóinknak (és bárkinek) a további fejlődésben. Az egyesületünkben lehet akár versenyezni is a Balatonon (verseny szakág) és túrázni is tengereken és a Balatonon (túra szakág). A tanulóink gyakran egymással mennek el először tengerre vitorlázni, és a zárt FB csoportunkban van lehetőség túratárs keresésre is akár. A FB zárt csoportunk egyfajta ‘tanulóközösség’ is, ahol meg lehet osztani a tudást és tapasztalatot és persze lehet kérdezni is. 

Végül köszönöm Aranyosi Zsoltnak (RYA oktató), Dóczy Balázsnak (RYA oktató) és Gál Józsefnek (kétszeres földkerülő vitorlázó), hogy véleményezték és kiegészítették ezt a gyakorlati sort.

Mirno more / Békét és Szelet!

Méder Áron