Milyen tengeri képzést érdemes választani?

A tengeri hajós képesítésekről röviden

Nekem még a magyar korlátlan képesítésem van, amit 2005 előtt szereztem magánúton. 2006 óta azonban magánúton már nem lehet sajnos a magyar képesítést megszerezni. Vass Tibor édesapja Vass Ödön alakította át a rendszert a fia számára, ami érthető apai gesztus volt, de az ország számára elfogadhatatlan…

Jelenleg mindenkinek a horvát képesítést ajánlom! Reméljük a magyar képesítést majd valamikor meg tudjuk reformálni, és akkor majd a magyar képesítést fogom adjanak! Sajnos szakmailag a magyar tananyag (elméleti és gyakorlati) és vizsgarendszer elfogadhatatlan! Nagyon röviden: felesleges dolgokat tanítanak és lényeges dolgokat nem tanítanak…

A horvát engedély előnyei:
– nemzetközi képesítést ad, amelyet a világon mindenütt elismernek
– könnyen és gyorsan meg lehet szerezni
– a rádiós vizsga is benne van a B és a C vizsgában (a jogosítványon az is rajta van, hogy ‘VHF rádiókezelői képesítés’)
– nem kötelező tengeri gyakorlatot teljesíteni a B képesítéshez, de a C-s képesítéshez szükséges 6 óra gyakorlat és van gyakorlati vizsga is
– sok jó oktató van ebben a rendszerben (közel 10 jó cég foglalkozik tengeri vitorlásoktatással), és teljes a szabadverseny, ami még inkább segíti az oktatás fejlődését
– nem kell felesleges elméletet tanulni, csak ami tényleg fontos. Pl. a Coastal Skipper (12tmf) tananyag egy 20 oldalas jegyzetbe belefér, az Ocean Skipper tananyag egy 90 oldalas jegyzetbe belefér
– olcsóbb, mint a magyar, mert jóval olcsóbb a vizsgadíj (a horvát B jogsi vizsgadíja 115 euro)
– a vizsga szóbeli és angolul van, tehát a nyelvi ismeretet is ellenőrzik (nincs tolmács). Ez fontos, mert az angol a hivatalos nyelv a tengereken és óceánokon
– szabadabb és életszerűbb a vizsgáztatók szemlélete (aktív hajóskapitányok és SAR hajók kapitányai vizsgáztatnak!)
– a horvát B jogsinál nincs orvosi vizsgálat és emiatt nem is jár le soha
– 2022 jún. 22-től a magyar hatóság elfogadja a horvát belvízi jogsit is

hátrányai:
– több esetben előfordult, hogy görög és olasz charter cégek nem fogadták el a horvát B tengeri jogsit, de a C-t elfogadják mindig!
– a vizsga Horvátországban van
– a horvát C jogsinál van 5 évente orvosi vizsgálat, amihez le kell utazni Horvátországba

A magyar tengeri hajóvezetői engedély előnyei:
– nemzetközi képesítést ad, amelyet a világon mindenütt elismernek
– magyar nyelven történik a vizsga (ez persze nem életszerű, mert az angol a tengereken a hivatalos nyelv)
– a hatósági vizsga Budapesten van

hátrányai:
– először a belvizeken kell megtanulni hajózni (és levizsgázni), csak utána lehet a tengeri képzést elkezdeni
– sok felesleges tananyagot kell megtanulni, amit a jövőben tengeri vitorlázások során nem hasznosít a tanuló (MARPOL, morze, horizont számítás, lobogók stb.)
– a kötelező hajózási gyakorlat csak a túlárazott kijelölt iskolahajón lehet megcsinálni
– a Jachtakadémián az 500 tmf-es gyakorlati képzésben sok felesleges gyakorlat van (motorozás 8 csomóval órákon át és napokon át), aminek nincs oktatási értéke
– tengeri rádiós vizsgát is külön le kell tenni hozzá, vagyis külön tanfolyam és külön vizsgadíj és persze plusz költség és idő
– a rádiósképzésen sok felesleges tananyagot adnak le, amit igazából nem fognak használni a tanulók (a vitorlásokon általában VHF rádió van csupán!)
– két magyar cég csinál csupán tengeri képzést: Navigátor Hajós Iskola és a Jachtakadémia, tehát nincs valódi verseny és emiatt 16 éve nincs fejlődés

Melyiket érdemes választani?
– ha csak papír kell, akkor horvát vizsgát
– ha biztonsággal akar hajózni, akkor fontos, hogy ki az oktató és az elméleti és gyakorlati tananyagot hogyan is adja át. Tehát ebben az esetben is horvát képzést érdemes választani, mert több a jó oktató.
– a horvát képzés során a valódi és fontos és korszerű tudást adják át a jó oktatók, amit a hajózás során a tanulók majd nap mint nap fognak használni
– a magyar túlbonyolított képzés során sok olyan tananyagot tanulnak a tanulók, amit soha nem fognak használni, tehát felesleges….
Mindenkinek saját magának kell eldönteni melyik utat választja…

Az a tanácsom, hogy sok-sok gyakorlat kell mielőtt valaki önállóan a tengereken el fog kezdeni vitorlázni. Akár 3-4 jó tengeri vitorlásoktatóhoz is érdemes elmenni, mert mindenkitől mást tanulunk. Érdemes több vitorlás típust is kipróbálni és többféle tengert is az Adria után… Nagyon fontos az is, hogy az első vihar vitorlázás egy jó oktató mellett csináljátok végig. Hozzám sokan jönnek például a Jachtakadémia után megtanulni a tengeri vitorlázást, mert a sok motorozásnak nincs oktatás értéke.

A 2022-es Budapest Boat Shown erről a témáról hosszabban is beszélgettünk Horváth Csabával, itt meg is lehet nézni. A Jachtakadémia részéről Gencsy Péter is jött volna, de Vass Tibor az utolsó pillanatban lemondta a Jachtakadémia részvételét ezen a beszélgetésen…

Az Ocean Sailing SE tengeri vitorlás képzési rendszerének 3 szintje van:

1. szint egyhetes Tengeri vitorlástanfolyam / gyakorló vitorlástúra – ez akár teljesen kezdők számára is ajánlott

2. szint egyhetes “Átkelés az Adrián” gyakorló offshore mérföldgyűjtő vitorlástúra – középhaladó szint

3. szint egyhetes Óceáni gyakorló vitorlástúra – haladó szint

Mi hozzáállást és szemléletet tanítunk elsősorban, és utána… az élet egy folyamatos tanulás. A tengeri és óceáni tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkon valódi helyzetek jönnek elő és közösen kezeljük ezeket megoldás központú hozzáállással vagyis tapasztalati tanítási módszereket alkalmazunk.

Békét és Szelet!

Méder Áron