Milyen tengeri képzést érdemes választani?

A tengeri hajós képesítésekről röviden

Nekem még a magyar korlátlan képesítésem van, amit 2005 előtt szereztem magánúton. 2009 óta azonban magánúton már nem lehet magyar képesítést megszerezni. Több, mint 30 évig jól működő rendszert alakították át sajnálatos módon, és nem szakmai alapon. Ezért jelenleg mindenkinek a horvát képesítést ajánlom! Reméljük a magyar képesítést majd valamikor meg tudjuk reformálni, és akkor a magyar képesítést fogom ajánlani! Sajnos szakmailag a magyar tananyag (elméleti és gyakorlati) és vizsgarendszer elfogadhatatlan. Nagyon röviden: felesleges dolgokat tanítanak, lényeges dolgokat pedig nem…

A horvát engedély előnyei:
– nemzetközi képesítést ad, amelyet a világon mindenütt elismernek;
– könnyen és gyorsan meg lehet szerezni;
– a rádiós vizsga is benne van a B és a C vizsgában;
– nem kötelező tengeri gyakorlatot teljesíteni a B képesítéshez, de a C-s képesítéshez szükséges 6 óra gyakorlat, és van gyakorlati vizsga is;
– sok képzett oktató van ebben a rendszerben és közel tíz alkalmas cég foglalkozik tengeri vitorlásoktatással, és teljes a szabadverseny, ami még inkább segíti az oktatás fejlődését;
– nem kell felesleges elméletet tanulni, csak ami tényleg fontos. Pl. a Coastal Skipper (12tmf) tananyag egy 20 oldalas jegyzetbe, az Ocean Skipper tananyag egy 90 oldalas jegyzetbe belefér;
– olcsóbb mint a magyar, mert jóval alacsonyabb a vizsgadíj (a horvát B jogsi vizsgadíja 115 euro);
– a vizsga szóbeli és angolul van, tehát a nyelvi ismeretet is ellenőrzik (nincs tolmács). Ez fontos, mert az angol a hivatalos nyelv a tengereken és óceánokon;
– szabadabb és életszerűbb a vizsgáztatók szemlélete (aktív hajóskapitányok és SAR hajók kapitányai vizsgáztatnak);
– a horvát B jogsinál nincs orvosi vizsgálat és emiatt nem is jár le soha;

hátrányai:
– több esetben előfordult, hogy görög és olasz charter cégek nem fogadták el a horvát B tengeri jogsit, de a C-t elfogadják mindig;
– a vizsga Horvátországban van;
– a horvát C jogsinál van 5 évente orvosi vizsgálat (a magyar orvosit is már elfogadják, pl. hajoorvos.hu vizsgálatait is és így már nem kell leutazni Horvátországba);

A magyar tengeri hajóvezetői engedély előnyei:
– nemzetközi képesítést ad, amelyet a világon mindenütt elismernek;
– magyar nyelven történik a vizsga (ez persze nem életszerű, mert az angol a tengereken a hivatalos nyelv);
– a hatósági vizsga Budapesten van;

hátrányai:
– először a belvizeken kell megtanulni hajózni (és levizsgázni), és csak utána lehet a tengeri képzést elkezdeni;
– sok felesleges tananyagot kell megtanulni, amit a jövőben tengeri vitorlázások során nem hasznosít a tanuló (MARPOL, morze, horizont számítás, lobogók stb.);
– a kötelező hajózási gyakorlatot csak a kijelölt iskolahajón lehet megcsinálni;
– az 500 tmf-es gyakorlati képzésben sok felesleges gyakorlat van (pl. motorozás 8 csomóval órákon át és napokon át), aminek nincs oktatási értéke;
– a tengeri rádiós vizsgát is külön le kell tenni hozzá, vagyis külön tanfolyam és külön vizsgadíj és persze plusz költség és idő;
– a LRC rádiósképzésen sok felesleges tananyagot adnak le (pl. INMARSAT C ) és túl hosszan, amit igazából nem fognak használni a tanulók. A vitorlásokon általában VHF rádió van csupán még offshore esetben is;
– két magyar cég végez akkreditált magyar tengeri képzést, így nincs valódi verseny, emiatt 16 éve kisebb az innováció;

Melyiket érdemes választani?
– ha csak papír kell, akkor horvát vizsgát;
– ha biztonsággal akar hajózni, akkor fontos, hogy ki az oktató és az elméleti és gyakorlati tananyagot hogyan is adja át. Tehát ebben az esetben is horvát képzést érdemes választani, mert több a képesített oktató;
– a horvát képzés során a valódi és fontos, illetve korszerű tudást adják át az oktatók, amit a hajózás során a tanulók majd nap mint nap fognak használni;
– a magyar túlbonyolított képzés során sok a későbbiekben nem hasznosítható tudás;

Mindenkinek saját magának kell eldönteni melyik utat választja…

Az a meglátásom, hogy sok gyakorlat kell mielőtt valaki önállóan a tengereken el fog kezdeni vitorlázni. Akár 3-4 képzett tengeri vitorlásoktatóhoz is érdemes elmenni, mert mindenkitől mást tanulunk. Érdemes több vitorlás típust is kipróbálni és többféle tengert is az Adria után… Nagyon fontos az is, hogy az első viharvitorlázást egy tapasztalt oktató mellett csináljátok végig.

A 2022-es Budapest Boat Shown erről a témáról hosszabban is beszélgettünk Horváth Csabával (a kanadai International Yacht Traing oktatója), itt meg is lehet nézni. A Jachtakadémia részéről is jöttek volna, de az utolsó pillanatban lemondták a részvételt ezen a beszélgetésen.

2023 tavaszán az Aqua Magazinban írtam két cikket a tengeri hajós képzésekről általánosan, ezt is érdemes elolvasni:

Aqua_magazin_tengeri_kepzes_01

Aqua_magazin_tengeri_kepzes_02

Az Ocean Sailing SE tengeri vitorlás képzési rendszerének 5 szintje van:

1. szint egyhetes tengeri vitorlástanfolyam / gyakorló vitorlástúra – ez akár teljesen kezdők számára is ajánlott

2. szint egyhetes “Átkelés az Adrián” gyakorló offshore mérföldgyűjtő vitorlástúra – középhaladó szint

3. szint egyhetes óceáni gyakorló vitorlástúra – haladó szint

4. szint egyhetes árapály hajózás a gyakorlatban az Északi-tengeren (Southern Bight) – haladó szint

5. szint tíznapos Ocean / Offshore training az Atlantin / a Földközin – erős haladó

Módszertani szabadság van, és mi gyakorlat-orientáltan tanítunk, részletek itt olvashatóak. A tanulási technikák és módszerek mindig személyiség függőek. Több, mint 10 év után úgy látom, hogy a Cornell-módszer (5R) és a Fennman módszer, ami szinte mindenkinél sikeresen alkalmazható.

Békét és Szelet!

Méder Áron