Tengeri vitorlástanfolyam / gyakorló vitorlástúrák

I. szint

Méder Áron 2012 óta tart vitorlásoktatásokat az Adrián egyhetes adriai gyakorló / tanfolyam vitorlástúrák formájában (horvát B tengeri vizsgával). Az egyesületünk alapítása után ez lett az egyik legnépszerűbb fajta vitorlástúránk az Adrián, ezért érdemes időben jelentkezni a tanfolyamainkra!

2022 őszén (amikor jó szelek vannak) folytatódnak az adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráink. Időpontjaink: 2022.  okt. 15-22. / okt. 22-29. (A tanfolyam időpontokat folyamatosan osztom majd meg, lesz még szeptemberben is majd időpont. Általában novemberig tartunk tanfolyam túrákat és 12-14 egyhetes tanfolyamunk van egy évben kezdők számára.)

Teljesen kezdők is jöhetnek erre a tanfolyam / gyakorló vitorlástúránkra. A túránk célja minél több vitorlázás különböző körülmények között (mérföldgyűjtés), lesz például éjszakai vitorlázás is.  A gyakorló vitorlástúra végén lehetőség van a horvát B típusú tengeri hajóvezetői jogosítvány megszerzésére is (ezt a jogosítványt EU-n belül elfogadják, soha nem jár le, és nem kell orvosi vizsgálat sem).

Mivel az egyesületünknek nincs még vitorláshajója az Adrián, ezért minden esetben béreljük a vitorlást (3 vagy 4 kabinost) természetesen spinakkerrel együtt. A 2022-es évben a tanfolyam / gyakorló vitorlástúráink egy Beneteau 411-esen lesznek, extrák: spinakker, radar és AIS.
A tanfolyam / gyakorló vitorlástúra tematikája:
Gyakorlati oktatás: hogyan kell safety briefing-et tartani indulás előtt a tengeren, mert ezt minden kapitánynak alkalmaznia kell! Milyen ‘check list’-et érdemes használni, mit és hogyan kell átnézni a hajón a kifutás előtt… Tehát a hajó részeit és a kötelező / ajánlott felszerelést ismerni kell a tengeri / óceáni hajókon.
Ez után következik a hajó bemutatása, a célunk, hogy mintát adjunk a leendő szkippereknek, hogy a jövőben ezt hogyan is kell csinálniuk a túrájuk kezdetén…
A tanfolyam során a tematika: vitorlakezelés, motorkezelés, hajókezelés, kötél kezelés, horgonyzási manőver, éjszakai navigáció (minimum egy éjszakai vitorlázásunk van minden tanfolyamon), bójára állás, kikötői manőverek, kormányzás, viharvitorlázás (pl. heave-to), reffelési gyakorlatok, MOB gyakorlat, árbócmászási gyakorlat, hajóműszer ismeret és spinnakerezési (vagy gennakerrezési) gyakorlat tengeri körülmények között… és még sok minden!
 Az elektronikus navigáció tanulása során nagy hangsúlyt kapnak a hajós és navigációs applikációk (pl. navionics) ismertetése és közös használata ‘élesben’.
A gyakorlatok során GoPro-val (akciókamera), 360-as kamerával és drónnal is készítünk felvételeket, amiket később közösen elemzünk is a nap végén, esténként. Közösen megnézzük a hibákat, és hogy mit lehetne jobban csinálni és hogyan…
Esténként a napvégén továbbá lehetőség van Oculus Quest 2. VR szemüveggel virtuális valóságban vitorlázni és gyakorolni, akár versenyezni is. A VR szemüveget a tanfolyamainkon oktatási segédeszközként használjuk, természetesen ez egy opcionális lehetőség az érdeklődők számára.
Elméleti oktatás: partmenti navigáció, mágnesesség,  COLREG (vagyis szabályok a vízen), tengerrajz, tengeri jog, VHF rádiózás (MAYDAY és PAN PAN hívások gyakorlása), meteorológiai ismeretek (minden reggel az időjárás előrejelzés közös értelmezése), a ‘navigation warning’ közös figyelése, polár diagram, VMG, hajóvezetési ismeretek, hajó műszaki jellemzői, gépészet vagyis motor ismeret, környezetvédelem és természetesen a biztonság (red handflare gyakorlat szinte minden tanfolyamunkon van / mentőtutaj használat ismertetése) is egy kiemelt témánk… és még sok minden. 🙂 (A tananyagunk kb. 70%-ban épül a RYA tananyagra, a többi saját tapasztalat.)
További témák a hajón: útvonaltervezés nappal, éjszaka, nagy forgalmú területeken, hajó- és felszereléseinek karbantartása, őrségbeosztás, a legénység irányítása, élet a hajón, tengeri etika, adminisztrációs feladatai a kapitánynak, élelmezési feladatok, csillagászati navigáció, árapály hajózási ismeretek és túléléstechnikai ismeretek.
A túra során megismerjük az Adria vízrajzának és légmozgásának sajátosságait, közösen felfedezve a szigetvilág szépségeit.
A tanfolyamaink koncepciója:
1. A vitorlás alapok újra ismétlése a tanulókkal, mert a tengeren nem lehet hibázni.
2. Autopilotot nem használunk, kormányozni kell, mert abból tanulunk.
3. Nem motorozunk feleslegesen, a felesleges motorozás környezetszennyező, és abból a tanulók nem tanulnak semmit.
4. Gyenge szeles vitorlázásnak igen magas az oktatási értéke, és ezért ez kiemelten hangsúlyos a gyakorló és tanfolyam vitorlástúráinkon.
5. Nincs felesleges és haszontalan tudás, pl. morzét nem tanulunk.
6. Mi a viharban is kimegyünk vitorlázni.
További információ, jelentkezés: oceansailingse@gmail.com e-mail címen és a +36 20 273 84 23-as telefonszámon.
gyakorloturak02

 

Módszertanunk:

“There is more to us than we know. If we can be made to see it, perhaps for the rest of our lives we will be unwilling to settle for less.” Kurt Hahn, Outward Bound Founder

“Többre vagyunk képesek, mint gondolnánk. Amint ezt egyszer megtapasztaljuk, kevesebbel többé már nem fogunk megelégedni.” Kurt Hahn (1886-1974) – az Outward Bound alapítója

Az Ocean Sailing SE oktatási módszeréhez legközelebb az ‘outward bound’ módszertan áll. Az Outward Bound angol tengerészeti kifejezés, jelentése : a hajó készen áll a tengerre való kifutásra.

Outward bound elvei:

  1. ‘LEARNING THROUGH EXPERIENCE’ vagyis nagyon fontos a közös tapasztaláson keresztül tanulni. A sikereinkből és a kudarcainkból is sokat tudunk tanulni.

  2. ‘CHALLENGE AND ADVENTURE’ vagyis kihívás és kaland. Az ismeretlen környezet (sokaknak a tenger még az) szellemileg és fizikailag is kihívást jelent a tanulóink számára. A csapat megtanulja és megtapasztalja, hogy gyakran több van bennünk, mint gondolnánk.

  3. ‘SUPPORTIVE ENVIRONMENT’ vagyis támogató környezet. Fizikai és érzelmi biztonság támogatása: az oktató csapatépítő módszereket használ, és a körülöttünk lévő természet és tenger élővilága segíti a gondos, pozitív és befogadó csoportkultúra kialakulását.

Outward bound pillérei: biztonság, szolgáltatás, bátorság, vezetés, sokszínűség, környezetvédelem.

Több éve már nincs nálunk tantermi oktatás. Mi abban hiszünk, ami az ‘Outward Bound’ lényege, hogy a tenger tanít minket, és minél többet kint kell lenni a tengeren.

Alex barátunk videója a 2017-es tanfolyamunkról.

Pedagógiai elvünk: a tapasztalati tanulás (EXL, Experiential learning) vagyis a cselekedetek reflexiója általi tanulás. A tapasztalati tanulás az egyéni tanulási folyamatot veszi figyelembe. A tapasztalaton keresztül történő tanulás általános koncepciója ősi. Kr. E. 350 körül Arisztotelész a Nicomacheai etikában írta: “a dolgokról, amelyeket meg kell tanulnunk, mielőtt meg tudjuk csinálni, megtanuljuk azokat cselekedve”. De az artikulált oktatási megközelítésként a tapasztalati tanulás sokkal újabb korszak. Az 1970-es évektől kezdve David A. Kolb segített kidolgozni a tapasztalati tanulás modern elméletét, erősen John Dewey, Kurt Lewin és Jean Piaget munkájára támaszkodva.

Az Ocean Sailing SE tanfolyamai a tapasztalati tanulás pedagógiájával történik, ahol az egyén tanulási folyamatára összpontosítunk (EXL).

Az élménypedagógia a tapasztalati tanulás egyik legmarkánsabb irányzata. Ennek az alternatív pedagógiai módszernek a gyökerei az outdoor és a kalandpedagógiába nyúlnak vissza. Az élménypedagógia strukturált gyakorlatok segítségével teremti meg a tanulási folyamathoz szükséges keretet. Az élménypedagógia esélyt ad arra, hogy megtanítsuk a “megtaníthatatlant”: önbizalom / problémamegoldás / kommunikáció / bizalom / eredményes vezetés.
Ciklikus és napi szintű értékelés, a mi esetünkbe a nap végén a kikötőbe történik, majd elemzés (igény szerint).
A vitorlásoktatásban: tervezés – cselekvés – értékelés – alkalmazás körforgásban vagyunk benne, mint a klasszikus tapasztalati tanulás esetén.
Az értékelés döntő fontosságú szakasz a folyamatban. A magvalósításnál hagyni kell hibázni a tanulót, és figyelni kell mindenre.
Értékelés: mi történt? mi volt a lényeges? hogyan tovább?
A csapattagok könnyen megtalálhatják a valós élet párhuzamait, és a tanultak átemelése így nagyon hatékony (ez a része a tanulásnak főleg a csapatépítő vitorlástúrákon történik…), mert igazából metaforikus tanulási helyzetekkel van tele a vitorlástanfolyamunk: vihar vitorlázás / ismerkedés egy lakatlan szigettel / MOB …  Ajánlott könyvek a témában: Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant, élménypedagógiai kézikönyv (2. kiadás) / Werner Michl: Élménypedagógia
A hegyek magukért beszélnek az élménypedagógia legősibb hatásmodellje. Röviden: ‘Beszéd helyet megélni.” Nincs reflexió, a természetben szerzett élmények meghatározó hatására támaszkodik. A természetben a kihívást biztosító helyzet mindig van és lesz, az oktató garantálja a biztonságot. A természetben (vitorlázás közben) az élményeknek automatikus hatása van, kutatások is bizonyítják, hogy a természetnek (pl. tenger) terápiás és pedagógiai hatása is van. Fellendülés a testnek, a léleknek és a szellemnek. A mozgás és bármilyen sport automatikusan beindítja a pedagógiai és terápiás hatásokat.

Az élet értelmességéről a csúcspontok is döntenek, és egyetlen pillanat is adhat értelmet az életnek. Például az alpesi ragyogás is egy ilyen jelenség a hegycsúcson, de ehhez hasonló megélés és tapasztalás a tengeren is előforduló csúcspont jelenség.

Confucius ezt így fogalmazta meg kb. 2500 évvel ezelőtt:
“Tell me, and I will forget.
Show me, and I will remember.
Involve me, and I will understand forever.”
A vitorlázást sem lehet máshol oktatni csak vitorláson és menetben!
A vitorlázást csak úgy lehet oktatni, ha a tanuló 100%-ban részese…
2012 óta oktatunk az Adrián ezzel a módszerrel, és szerintünk ez a legjobb út!

Mentés

Mentés

Mentés