Hajó választás: Kezdők számára 3-5 éves 40 láb körüli hajókat ajánlom, amik már kicsit meg vannak karcolva…
Kezdők számára ajánlott kaució biztosítást és lemondási biztosítást is kötni. ‘Early check-in’ meggondolandó, mert akkor már szombaton délután ki tudsz hajózni…
Skipper licence érvényességét is fontos ellenőrizni a szerződéskötéskor, hogy ne legyen ebből később probléma.
Úti cél választás: Kezdőknek Horvátország a legjobb választás, mert sok kikötő, marina és bójamező található itt és kicsik a távolságok… Haladóknak Görögországot és az Égei-tengert ajánlom, mert szelesebb és nagyobbak a távolságok a szigetek között. Emellett a görög kikötőkben a ‘Mediterranean mooring’ kikötési módszert kell alkalmazni általában, ami kicsit nehezebb… Akik szeretik a nagy hullámokat és a viharokat számukra a Kanári-szigeteket ajánlom télen…
Mit vigyünk a hajóra: A hajókon gyakran okoz problémát a tárolás, ezért a könnyű és összecsukható táskát vigyünk és ne bőröndöt. A naptej mindig hasznos, akárcsak a tengeribetegség elleni gyógyszerek. Telefontöltés általéban USB-ről történik a hajókon az utóbbi években. Még egy praktikus tanács: érdemes a helyi fizetőeszközből készpénzt tartani magunknál, mert félreeső kis kikötőkben, éttermekben lehet, hogy gondot okoz bankkártyával fizetni. Kártya esetén a Revolut szerintem a legjobb választás az utazoknak…
Otthoni előkészületek: pontos útvonalterv készítése (B opcióval), marina helyfoglalás, időjárás ellenőrzése, biztosítás kötése és érdemes az adott nyelven néhány szót / mondatot megtanulni, mert ez néha sokat segít…
A ‘boarding pass’-ban a vitorlázás foglalásunk minden részlete, a hajó minden paramétere megtalálható vagyis hogy mi a hajó neve, melyik kikötőben melyik mólóján találjuk a hajót és, hogy hol a Charter cég irodája, ahol bejelentkezhetünk, milyen helyszíni költségek várnak, parkolási lehetőségek és egyéb hasznos információk a hajóátvételéhez és a hajózáshoz. A személyzeti jegyzék (crew list) űrlapon jelezhetjük előre az opciók iránti igényeket, hiszen nem minden hajóhoz van minden opció (spinnaker, gennaker, Wi-Fi, külmotor, védőháló a korlátra, reptér-marina transzfer, élelmiszer-bekészítés stb). Igényeink alapján a cég előkészít mindent a hajónkra, és érkezésünk várható idejéhez tudják igazítani a hajóátvétel időpontját.
Check-in alapelvek:
- Nagyon fontos az alapos és figyelmes ellenőrzés nyugodt körülmények között!
- Legyen erre elég időnk!
- Legyél megértő, ha a hajón vannak kisebb sérülések!
- Készítsünk mindenről képeket és videókat! Egy szuper és alapos hajóátvétel ellenére is megeshet, hogy elfelejtesz valamit. Ezért azt javaslom, hogy vedd elő a mobilodat, indítsd el a felvételt, aztán sétálj körbe a hajón lassan. Vegyél fel mindent a fedélzeten és a kabinokban. Ha bármilyen nézeteltérés merülne fel, amikor visszaviszed a hajót, akkor bizonyítani tudod, hogy milyen állapotban vetted át a hajót. Ha a hajózás során probléma lépne fel, akkor azt is rögzítsd minél részletesebben.
- A hajóátvétel feladatait meg lehet osztani. Olyan vegye át a konyhát és eszközeit, aki azután egy hétig használni fogja. A pufferek megszámolását, a hajóoldal sérüléseinek számbavételét, a kabinvilágítás kipróbálását, a térképek sorrendbe tételét, a távcső épségének ellenőrzését stb. kisebb tapasztalattal bíró hajós társunk is meg tudja csinálni.
A check-in lépései:
- A charter cég irodájában megkapjuk a ‘check-in’ papírt vagyis listát, ami alapján megkezdhetjük a hajó előzetes ellenőrzését a saját tempónkban. A műszaki ellenőrzést a szkipper egyedül kezdi (esetleg egy segítővel) az üres hajón. A csomagok addig maradjanak a mólón, a hűtőbe a romlandó élelmiszer persze be lehet pakolni. Témák: navigációs műszerek / autopilot / seacock-ok pontos helye / biztosítók helye / kapcsolj be mindent, amit be lehet kapcsolni a kapcsolótáblán és mindent ellenőrizz / menj vissza újra a fedélzetre és kezd meg a részletes ellenőrzést / kormány ellenőrzése / emergency kormány ellenőrzése / csörlők és csörlőkarok ellenőrzése / indulj el a hajóorr felé a cockpitból és ellenőrizz mindent, amit útközben látsz: a korlátokat, a síneket, a csigákat, veretek, bikákat, kapaszkodókat, mentőcsónakot és annak kiegészítőit, a hajón vagy a hajótesten látható-e külső sérülések / lámpák működnek-e / a szerszámos láda felszereltsége megfelelő-e / a bócmanszék és a póthorgony merre van / WC-k és a zuhanyzók működnek-e / az inventory list teljes átnézése / hol vannak az akkumulátorok stb.
- Vitorlák kihúzása – ha gyenge a szél a kikötőben – és ellenőrizd az állapotukat. Figyeld meg jobban a vitorla hátsó szegélyét és azokat a részeket (latnizsák, UV csík, behúzó pontok), amik jobban igénybe vannak véve. Az orrvitorla esetében pl. ellenőrizd alaposan a vitorla első és hátsó élét. Ha sérülést látsz, akkor fényképezz le mindent. Erős szél esetén a vitorlák ellenőrzését a nyílt vízen kell megcsinálni és ha észreveszel valamilyen problémát, akkor készíts róla képet és jelentsd ezt a charter cégnek azonnal.
- Az árboc egyenes-e és a szálingok rendben vannak-e. Érdemes valakinek felmenni az árbocra is.
- A kabin pont olyan fontos, mint a fedélzet. A kabinokban kapcsold be az összes lámpát és nyisd ki a szekrényeket, a padokat, a padló alatti részeket és ezek tartalmát is nézd át. A kabinokban fontos ellenőrizni az ablakokat (az ablakok és a plexik csuklópántjai és zárjai állapota milyen), ajtókat, törölköző van-e elég, ágynemű van-e elég stb.
- Ismételd meg ugyanazokat a lépéseket, mint a fedélzeten. Ellenőrizz mindent egy irányban a kabinoktól egészen a szalonig, a konyháig és a navigációs asztalig, ahol található minden elektromos berendezés és vezérlő! Nagyon fontos, hogy megtanuld használni ezeket és ismerd mindennek a pontos helyét! Például a horgonycsörlő és az orrsugár megszakítója (biztosítéka) pontosan merre van.
- A motor ellenőrzése is nagyon fontos! Amikor kinyitod a motorajtót már az első benyomás is beszédes lesz. Ha tiszta, akkor a motor valószínűleg rendszeres karbantartásban részesül. A részletesebb ellenőrzéshez használd a brit „WOBBLE” módszert: W – Vízszűrő (Water filter): Ellenőrizd a vízszűrőt szemrevételezéssel. A fedele átlátszó ezért rögtön látni fogod, ha eldugult / O – Olaj (Oil): Ellenőrizd az olajszintet egy mérőpálcával, és nézd meg látsz-e szivárgásra utaló jeleket / B – Szíj (Belt): Ellenőrizd a szíj feszességét ujjal való lenyomással. Nem kellene, hogy 1 cm-nél jobban bemélyedjen / B – Hajófenék (Bilge): Ellenőrizd, hogy látsz-e folyadékot a hajófenéken vagy a motor alatt / L – Szint (Level): Ellenőrizd a hűtőfolyadék szintjét / E – Kipufogógáz (Exhaust): Ellenőrizd a kipufogógázt, amikor jár a motor. A hűtővíznek szabályos időközönként kell kifolynia. Fontos tudni azt is, hogy hol vannak a motor pótalkatrészei (impeller, ékszíj stb.).
- Safety first! Ellenőrizd a mentőeszközök, biztonsági felszerelések, elsősegély láda, tűzoltó készülékek, vörös rakéták, vörös kézi fáklyák és narancssárga füst stb. pontos helyét. A kapitánynak és a legénységnek tudnia kell, hol található a mentőpatkó, a jelzőfények, a mentőmellények és a biztonsági hámok és hogy hogyan kell használni ezeket! A fenékszivattyút is szükséges tesztelni.
- Amikor végeztél a hajó átnézésével, akkor a műszaki szakemberrel megbeszélheted a felmerülő kérdéseket. A charter cég alkalmazottja megmutatja: a motor indítását és kikapcsolását / gázvezérlő használatát vagyis előre- és hátramenetet / írd fel a motor üzemóráját / üzemanyag szint közös ellenőrzése / amikor a motor üresbe jár akkor horgony és az orrsugár ellenőrzése és tesztelése is megtörténik / a csörlőkar segítségével ellenőrizd a féket a horgonycsörlőn és szemrevételezéssel ellenőrizd a seklit, ami a láncot és a horgonyt köti össze / fontos tudni a lánc hosszát és hogy vannak-e jelek rajta 10 méterenként és azt is ellenőrizd le, hogy a hozzá van-e kapcsolva a láncvége a hajóhoz / víztartály és üzemanyagtank kapcsoló hol található / hűtőszekrény, generátor, fütőrendszer és a légkondi hogyan működik / a szennyvíztartály kapcsolója és szint ellenőrzője hol található stb.
- Ha bármiből többlet-igényünk lenne (plusz kötelek a csónak lekötéséhez, plusz poharak stb.) azt a check-in során kell jelezni a charter cég felé.
- Minden részlet fontos, ellenőrizni kell a dingit / a külmotort / a gázpalack töltöttségét és van-e tartalék gázpalack / hajó papírok rendbe vannak-e (vitorlázási engedély, biztosítás. hajólevél, crew list stb.) / térképek és pilot könyvek stb.
- Chart Briefing – a charter cég szkipperétől érdemes tanácsot kérni, hogy merre vannak a szép helyek. Egy alapos ‘chart briefing’ a térség látnivalóiról és kikötési lehetőségeiről legalább annyi idő, mint a hajó átvétele. Ami a helyinek tetszik, nem biztos, hogy neked is és amire esetleg azt mondták, hogy nincs ott semmi, arról kiderülhet, hogy nagyon szép…
TIPP: Egy jó hajóskapitány akár be is úszhat a hajó alá, hogy ellenőrizze a tőkesúlyt, a kormánylapátot és a propellert. De az ilyet sokkal jobb a kikötőn kívül intézni.
Ha bármi sérülés van, azt a check-in papír megjegyzés rovatában rögzíteni kell!
A hajóátvételt követően tanítsuk meg utastársainknak is a hajó használatát: a motor, a horgonycsörlő, a navigáció, a vitorlázat, a gáztűzhely, a pumpás WC és a zuhanyzó üzemeltetését. A ‘safety brifing’ tartása indulás előtt a legfontosabb kapitányi feladatok közé tartozik!
A túra során fontos a hajó folyamatos ellenőrzése:
- Az akkumulátorok töltöttségét iellenőrizzük naponta több alkalommal.
- Waste tank (fekália tartály) szintjének napi szintű ellenőrzése.
- Víztank és üzemanyag szint ellenőrzés
- Olajszint ellenőrzése 3 naponta.
Ajánlott lista, amit érdemes egy egyhetes tengeri vitorlástúrára vinni:
- Duck tape
- Vitorlaragasztó tape
- Szigetelő szalag
- Búvármaszk
- Fejlámpa
- Erős kézi lámpa
- Bicska
- Ragasztó
- Gyorsszorítók
- Öngyújtó
- Drót (az orrvitorla felhúzó kötél elszakadás és újra húzása esetén hasznos)
- Kábel behúzó drót (az orrvitorla felhúzó kötél elszakadás és újra húzása esetén hasznos)
- Tartalék seklik
- Tartalék kis kötelek
- Szivargyújtó USB átalakító
Ne feledjük, probléma esetén kötelező hívni a Charter céget, hiszen ő tudja, mit kell tenni (pl. havária esetén) és a hajótulajdonos fogja tudni megszervezni a leg idő- és költséghatékonyabb megoldást is a problémánkra!
Check-out: Legyen bennünk azért annyi becsület, hogy ha valamit elhagytunk vagy elrontottunk, vagy észleltük, hogy nem működik megfelelően, ekkor bevalljuk. Kaucióbiztosítás kötésével nagyrészt amúgy is le vagyunk védve. Ha panaszunk van, a hajó visszaadásakor jegyzőkönyv készítésével tehetjük meg, utólag itthonról már kisebb az esélyünk a pozitív kárrendezésre.
Kapcsolódó írásaim: Magatartás a hajón / Ajánlott felszerelés lista / Check list / Élet a hajón, élet a tengeren…
Ajánlott írásaiam a ‘cehck list’ és a ‘safety brifing’ témában: Aqua_magazin_tengeri_kepzes_01 / Aqua_magazin_tengeri_kepzes_02
Charter cég blacklist:
- Viva charter – csalók
- Sailme – nem korrekt a check out
Kérlek írd meg, ha van esetleg van valami rossz tapasztalatod valamelyik charter céggel, és akkor kikerül a blacklist-re, akiket nem ajánlunk…
Szkipper közvetítés: Ha az önálló hajózás előtt állsz és még biztonságosabbnak érezed, ha egy szkipper veled megy a túrára, akkor is keress bátran. Nagyon sok jó szkippert ismerek, akiknek még oktatási tapasztalatuk is van. Például korábbi tanítványom Nyárády Istvánt, aki már évek óta szkipperkedik.
Békét és Szelet!
Méder Áron