Tanácsaink

A szkippernek a hajó és a csapat biztonságát kell mindig szem előtt tartania. Fontos, hogy a szkipper delegálja a feladatokat a csapattagoknak, és ne mindent akarjon egyedül megcsinálni és megoldani!

  1. Jó tengerész gondossága vagyis ‘good seamanship’ hozzáállás (pl. a kötelek legyenek mindig letisztázva)!
  2. Kellő körültekintés és elővigyázatosság (cross check és double check)!
  3. A hajó balesetek nagy része emberi hibára vezethető vissza, ezért is fontos irányelv: safety first and last and always! Ezért is fontos a Safety briefing! (Pl. cipőben legyünk kikötéskor / boom-ra vigyázni / ‘egy kéz a hajóé’ stb.)
  4. A csapattagokat tanítsuk meg legalább az alapokra (és mindig dicsérd őket!).
  5. Menetben az ablakok bezárása.
  6. Ha az időjárás indokoltá teszi, akkor a csapattagok kössék ki (‘clipping on’) magukat és vegyék fel a mentőmellényt.
  7. Folyamatos hajórend! (Vagyis teljes rend a fedélzeten!)
  8. Relax vagyis ne stresszeld magad, mert jobb döntés tudsz hozni ‘lazán’.
  9. Folyamatos ‘Look out’ (COLREG Rule 5.).
  10. Safe speed betartása (COLREG Rule 6.).
  11. Felismerni a ‘risk of collision’ helyzetet (COLREG Rule 7.) és alkalmazni az ‘action to avoid collision’ (COLREG Rule 8.). (A ’bow angle’ figyelése minden esetben.) 
  12. Minden parancsra történik, különösen a kikötői manőverek esetén van ennek nagy jelentősége.
  13. Indulás utána a nagyvitorla felhúzással kezdünk, majd utána az orrvitorla.
  14. Ne terheld túl a hajót! (Do not overload or overpowered your vessel!)
  15. Reef early, Reef often 
  16. Reef early reef up
  17. Mindig legyen terv, például passage plan,  pilotage plan stb.  
  18. A mélységmérő figyelése, és a térképen követni az utunkat (Kerüld el messziről a zátonyokat!).
  19. ‘Ne ess pánikba!’ (Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című könyve ajánlott irodalom a témában 😀) 
  20. Az igazi hajósoknak néha be kell mennie a vízbe! (Pl. horgony kiakasztás)
  21. Ne bíz meg a charter cégbe, és mindig mindent ellenőriz le.
  22. Legyen benned alázat a tenger és a hajózás iránt!
  23. Próbálj eggyé válni a hajóddal! 🙂
  24. Ez egy folyamatos tanulás végülis, aminek valójában soha nem lesz vége.

Méder Áron (2024. március)


1. A vitorlázás alapkérdése: Honnan fúj a szél? Ezt minden manőver megtervezése előtt tisztázni kell.

2. Rutinos vitorlázóként is tekintsd magad kezdőnek (Ismétlés a tudás anyja…)

3. A legegyszerűbbnek tűnő, „kisujjadban” levő manővert ugyanolyan körültekintéssel hajtsd végre, mintha először tennéd. (Derült égből a mennykő…)

4. Minden manővert érdemes gondolatban lejátszani. A legénységet időben tájékoztasd a manőver részleteiről, pontosan megszabva mindenkinek a dolgát, majd végrehajtás közben a megfelelő időben jól hallhatóan add ki a parancsokat. Arra is készüljetek fel, hogy váratlan körülmény esetén rugalmasan reagáljatok, ne ragaszkodjatok mereven a már végre nem hajtható forgatókönyvhöz.

5. Legyünk „gyanakvóak”: folyamatosan ellenőrizzük a sekliket, biztosító gyűrűket, vereteket, köteleket, vitorlákat, szóval minden „bizgentyűt”. (A „kis” biztosítógyűrűn múlhat a „nagy” árboc.)

6. A legénység biztonsága nagyban múlik a hajón állapotán, ezért úgy vigyázzunk rá, van ami fontosabb a személyek kényelménél. Ne feküdjünk a dinginre, a nagyvitorlába, ne kapaszkodjunk nem megfelelő tárgyakba (pl. a biminit feszítő zsinórba) stb. A „jó tengerész gondosságával” kezeljük a hajót és a rajta levő eszközöket (mintha sajátunk lenne).

7. Ellenőrizd azt is, hogy az ügyeletes mennyire figyel. Ha nem bízol meg benne feltétel nélkül, inkább maradj ébren.

8. A vitorlázáshoz nemcsak szél, ész is kell: ha épp minden rendben lenne, találjunk ki magunknak lehetséges problémákat, haváriákat, és gondoljuk ki a lehetséges ellenlépéseket. Ha pedig épp semmi sincs rendben, gondoljuk azt, hogy ez is csak egy megoldandó feladat, keressük meg a legjobb megoldást! (A pánik csak fokozza a bajt…)

9. Kihajózás előtt alaposan figyeld meg a kikötőben és környékén uralkodó szélviszonyokat. Úgy tervezd meg a manővert, hogy ha leáll a motor, akkor is tudd kezelni a helyzetet. Figyeld a kikötőben mozgó árbocokat, így elkerülhető a váratlan találkozás. Indulás és érkezés előtt érdemes tesztelni az irányváltót, plusz kikötés előtt a féktávot is érdemes megérezni (mindkét irányba). Szűk helyen érdemes a dingivel segíteni a fordulást, beállást, ha van nélkülözhető crew aki jól kezeli a dingit.

10. Amikor felmerül benned a gondolat, nem kéne-e reffelni, akkor reffelj, ne halogasd. Figyeld magad körül a felhőket, a víz színét, ebből következtetni lehet egy közeledő szélerősödésre.

11. Kezdőként lehetőleg vigyél magaddal tapasztalt vitorlázókat is. Beszéljétek meg a kényesebb manővereket, kérd ki nyugodtan mindenben a véleményüket, de a döntést te kell meghozd.

12. Ha a legénység nem ért egyet a döntéseddel, utasítsd őket határozottan annak végrehajtására, majd amikor a körülmények megengedik, indokold meg nekik. A navigációval kapcsolatos döntések nem képezik szavazás tárgyát, de attól még meg lehet beszélni. Fontos, hogy jó hangulat uralkodjon a hajón, ne legyenek feszültségek, ellentétek.

13. Rossz időben és éjszaka követeld meg a biztonsági felszerelések viselést. Ez sem lehet vita tárgya, vagy a legénység magánügye.

14. Ha hullámosabb menet várható, a rosszullétre hajlamosak időben vegyenek be gyógyszert. Jó nekik feladatot adni, folyamatos vitorla-állítás, kormányzás, a hajóforgalom figyelése, ez elvonja a figyelmét önmagáról.

15. Előfordul, hogy valamilyen okból fel kell mászni az árbocra. Ezért ezt is gyakorolni kell nyugodt (és kevésbé nyugodt) körülmények között, de veszélyhelyzetet ezzel ne hozzunk létre.

16. Jó időben gyakoroljátok a vízből mentést. Részletesen magyarázd el mindenkinek a koreográfiát, és az egyes lépések értelmét. Ha már jól megy, szelesebb körülmények között is gyakoroljátok, mert általában nem jó időben van rá szükség.

17. Egy adott cél elérése érdekében sokszor érdemes kombinálni a regresszív és a progresszív lépéseket. Két-három lépés még eléggé jól átlátható: a cél eléréséhez szükséges „megelőző cél” (virtuális bója) és annak eléréséhez szükséges „azt-meg-előző cél” (közbenső cél) meghatározása után (két regresszív lépés) kezdjük vizsgálni ezen közbenső cél elérésének lehetőségeit a pillanatnyi helyzetünkből (szerencsés esetben két-három progresszív lépés). Ezt jól szemlélteti az ábrán vázolt mentési manőver, de egyéb manővereknél (sőt, az élet más területén) is jól alkalmazható.

18. A kényesebb manővereket érdemes csendes öbölben, bóják segítségével gyakorolni. (Úgy kell tekinteni, hogy a két bója mögött betonfal van.)

19. Általában farral (hátramenetben) kell kikötni. A hajó ilyenkor nehezen irányítható. Ott kell megfordulni, ahol kellő hely áll rendelkezésre és elég távol ahhoz, hogy a hajó fel tudjon gyorsulni. Hátramentben csak akkor irányítható a hajó, ha kellő sebességgel halad. Erősebb szél esetén tempósabban kell haladni, hogy nehogy lesodródjunk. Kanyarodáskor a szél irányát is figyelembe kell venni.

20. Háry János avagy más kárán tanul az okos. A kikötőkben a vitorlázók szeretik mesélni kalandjaikat (sokszor kiszínezve is). Ezeket érdemes meghallgatni, sokszor olyat hallhatunk, amit elképzelni se tudnánk. Minden ilyen eseményre dolgozzuk ki a legjobb ellenszert, és raktározzuk el az „odafigyelni való dolgok tárházába” (egy folyamatosan bővülő „check-list”-et képezve). Ezeken vitorlázás közben időnként fussunk végig, hasznos a legénységnek is elmesélni.

21. Figyeljünk a legénység és saját öltözködésre. Egy napszúrás könnyen „harcképtelenné” teszi az embert, és ezt bizonyos helyzetekben nem engedhetjük meg magunknak. Vizes vízhatlanban, tocsogó cipőben lehet vitorlázni egy darabig, de huzamosan nem. Ez „komoly” időben akár kihűléshez is vezethet.

22. Hajórend. Minden rendes hajón van ilyen, azaz minden fontos tárgynak megvan a helye, a kötelek vezetésének, vitorlák rögzítésének, de akár a bimini összecsukásának megvan a rendje. Ezt a hajórendet meg kell figyelni és be kell tartani (saját érdekünkben és a hajó tulajdonosa iránti tiszteletből is). A vészhelyzetben használatos eszközöket (erővágó, vízpumpa kar, tartalék horgony /bevethető állapotban!/, mentőtutaj stb.) a legénység bármely tagja behunyt szemmel is megtalálja.

Méder István (2014. március)