I. szint – ‘coastal skipper’ szint
Méder Áron 2012 óta tart vitorlásoktatásokat az Adrián egyhetes gyakorló / tanfolyam vitorlástúrák keretében (horvát B tengeri vizsgával). Ez a programunk szombattól szombatig tart és általában 250-350 tmf-et vitorlázunk le (1-2 éjszakai vitorlázással, min. 8 óra). Az egyesületünk alapítása után ez lett az egyik legnépszerűbb gyakorló tengeri vitorlástúránk, ezért érdemes időben jelentkezni a tanfolyamainkra!
Alex barátunk videója a 2017-es tanfolyamunkról.
Időpont: 2025. április (Általában áprilistól novemberig tartunk tanfolyam vitorlástúrákat, és kb. 8-10 egyhetes tanfolyamunk van egy évben kezdők számára.) A pontos dátumokat december elején fogom meghirdetni.
Teljesen kezdők is jöhetnek erre a tanfolyam / gyakorló vitorlástúránkra. A túránk célja minél több vitorlázás különböző körülmények között (mérföldgyűjtés), lesz például éjszakai vitorlázás is. A gyakorló vitorlástúra végén lehetőség van a horvát B típusú tengeri hajóvezetői jogosítvány megszerzésére is (ezt a jogosítványt EU-n belül elfogadják, soha nem jár le, és nem kell orvosi vizsgálat sem).
Mivel az egyesületünknek nincs még vitorláshajója az Adrián, ezért minden esetben béreljük a vitorlást (4 kabinost) természetesen spinakkerrel együtt. A 2025-ös évben a tanfolyam / gyakorló vitorlástúráink egy Beneteau 411-esen lesznek, extrák: spinakker, radar és AIS.
További információ, jelentkezés: oceansailingse@gmail.com e-mail címen és a +36 20 273 84 23-as telefonszámon. Ajánlott felszerelés listája az egyhetes Adriai gyakorló tanfolyam túrára. A tanfolyam előtt kérlek olvasd el a Magatartás a hajón írásunkat, ami kicsit segít a felkészülésben szerintünk.
A gyakorlatok során GoPro-val (akciókamera) és 360-as kamerával is készítünk felvételeket, amiket később közösen elemzünk.
1. A vitorlázás alapjainak újra ismétlése a tanulókkal, mert a tengeren nem lehet hibázni. (Vagyis a ‘competent crew’ tananyagot is átvesszük.)
2. Autopilotot nem használunk, kormányozni kell, mert abból tanulunk.
3. Nem motorozunk feleslegesen, a felesleges motorozás környezetszennyező, és abból a tanulók nem tanulnak semmit.
4. Gyenge szeles vitorlázásnak igen magas az oktatási értéke, és ezért ez kiemelten hangsúlyos a gyakorló és tanfolyam vitorlástúráinkon.
5. Nincs felesleges és haszontalan tudás átadása, amit tanultok, azt az életben valóban használni is fogjátok.
6. Mi a viharban is kimegyünk vitorlázni.
Módszertanunk:
„There is more to us than we know. If we can be made to see it, perhaps for the rest of our lives we will be unwilling to settle for less.” Kurt Hahn, Outward Bound Founder vagyis “Többre vagyunk képesek, mint gondolnánk. Amint ezt egyszer megtapasztaljuk, kevesebbel többé már nem fogunk megelégedni.” Kurt Hahn (1886-1974) – az Outward Bound alapítója
Outward bound elvei:
-
‘LEARNING THROUGH EXPERIENCE’ vagyis nagyon fontos a közös tapasztaláson keresztül tanulni. A sikereinkből és a kudarcainkból is sokat tudunk tanulni.
-
‘CHALLENGE AND ADVENTURE’ vagyis kihívás és kaland. Az ismeretlen környezet (sokaknak a tenger még az) szellemileg és fizikailag is kihívást jelent a tanulóink számára. A csapat megtanulja és megtapasztalja, hogy gyakran több van bennük, mint gondolnák.
-
‘SUPPORTIVE ENVIRONMENT’ vagyis támogató környezet. Fizikai és érzelmi biztonság támogatása: az oktató csapatépítő módszereket használ, és a körülöttünk lévő természet és tenger élővilága segíti a gondos, pozitív és befogadó csoportkultúra kialakulását.
Outward bound pillérei: biztonság, szolgáltatás, bátorság, vezetés, sokszínűség, környezetvédelem.
Több éve már nincs nálunk tantermi oktatás. Mi abban hiszünk, ami az ‘Outward Bound’ lényege, hogy a tenger tanít minket, és minél többet kint kell lenni a tengeren. Outward bound-ról egy rövid videó.
Pedagógiai elvünk: a tapasztalati tanulás (EXL, Experiential learning) vagyis a cselekedetek reflexiója általi tanulás. A tapasztalati tanulás az egyéni tanulási folyamatot veszi figyelembe. A tapasztalaton keresztül történő tanulás általános koncepciójáról i.e. 350 körül Arisztotelész a Nicomacheai etikában írta: „a dolgokról, amelyeket meg kell tanulnunk, mielőtt meg tudjuk csinálni, megtanuljuk azokat cselekedve”. Artikulált oktatási megközelítésként a tapasztalati tanulás sokkal újabb irányzat. Az 1970-es évektől kezdve David A. Kolb segített kidolgozni a tapasztalati tanulás modern elméletét, erősen John Dewey, Kurt Lewin és Jean Piaget munkájára támaszkodva.
Az Ocean Sailing SE tanfolyamai a tapasztalati tanulás pedagógia és az élménypedagógia eszköztárával történik, ahol az egyén tanulási folyamatára összpontosítunk.
Az élménypedagógia a tapasztalati tanulás egyik legmarkánsabb irányzata. Ennek az alternatív pedagógiai módszernek a gyökerei az outdoor és a kalandpedagógiába nyúlnak vissza. Az élménypedagógia strukturált gyakorlatok segítségével teremti meg a tanulási folyamathoz szükséges keretet. Az élménypedagógia esélyt ad arra, hogy megtanítsuk a „megtaníthatatlant”: önbizalom / problémamegoldás / kommunikáció / bizalom / eredményes vezetés, amik a tengeri vitorlázás alapjai…
Ciklikus és napi szintű értékelés, a mi esetünkbe a nap végén a kikötőbe történik, majd elemzés (igény szerint).
A vitorlásoktatásban: tervezés – cselekvés – értékelés – alkalmazás körforgásban vagyunk benne, mint a klasszikus tapasztalati tanulás esetén.
Az értékelés döntő fontosságú szakasz a folyamatban. A magvalósításnál hagyni kell hibázni a tanulót, és figyelni kell mindenre.
Értékelés: mi történt? mi volt a lényeges? hogyan tovább?
A csapattagok könnyen megtalálhatják a valós élet párhuzamait, és a tanultak átemelése így nagyon hatékony (ez a része a tanulásnak főleg a csapatépítő vitorlástúrákon történik…), mert igazából metaforikus tanulási helyzetekkel van tele a vitorlástanfolyamunk: vihar vitorlázás / ismerkedés egy lakatlan szigettel / MOB … Ajánlott könyvek a témában: Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant, élménypedagógiai kézikönyv (2. kiadás) / Werner Michl: Élménypedagógia
A hegyek magukért beszélnek az élménypedagógia legősibb hatásmodellje. Röviden: ‘Beszéd helyet megélni.” Nincs reflexió, a természetben szerzett élmények meghatározó hatására támaszkodik. A természetben a kihívást biztosító helyzet mindig van és lesz, az oktató garantálja a biztonságot. A természetben (vitorlázás közben) az élményeknek automatikus hatása van, kutatások is bizonyítják, hogy a természetnek (pl. tenger) terápiás és pedagógiai hatása is van. Fellendülés a testnek, a léleknek és a szellemnek. A mozgás és bármilyen sport automatikusan beindítja a pedagógiai és terápiás hatásokat.
Az élet értelmességéről a csúcspontok is döntenek, és egyetlen pillanat is adhat értelmet az életnek. Például az alpesi ragyogás is egy ilyen jelenség a hegycsúcson, de ehhez hasonló megélés és tapasztalás a tengeren is előforduló csúcspont jelenség.
Confucius ezt így fogalmazta meg kb. 2500 évvel ezelőtt: „Mondd el, és elfelejtem. Mutasd meg, és emlékezni fogok. Vegyél részt, és örökké megértem.”
Nálunk az elméleti oktatás vízen van menetben (és este kikötés után), és saját jegyzetből történik az oktatás. Szerintem a tengeri vitorlázást sem lehet máshol oktatni csak a vitorláson, én a tantermi tanfolyamban nem hiszek. A tengeri vitorlázást csak úgy lehet oktatni, ha a tanuló 100%-ban részese… 2012 óta oktatunk az Adrián ezzel a módszerrel.
A legfontosabb VHF csatornák az Adrián:
06: Intership safety communications
09: Port Authority
10: Harbour Master
12: Vessel Traffic
13: Bridge – Bridge
16: National distress, Safety and Calling channel (mindenhol a világon)
17: Marinák Horvátországban
67: Small Ships Safety Channel
70: DSC is used to send distress alerts, safety announcements and for calling purposes under the Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS). Many vessels are now equipped with DSC capability and are using channel 70 for this purpose. It is essential that this channel be protected.
68, 69, 71, 72 and 78A: Recreational Working Channels