Pedagógiai alapelveink

Az Ocean Sailing SE tanfolyamai a tapasztalati tanulás pedagógiája, az élménypedagógia és a pozitív pedagógia eszköztárával történik, ahol az egyén tanulási folyamatára összpontosítunk.

A tapasztalati tanulás (EXL, Experiential learning) vagyis a cselekedetek reflexiója általi tanulás. A tapasztalati tanulás az egyéni tanulási folyamatot veszi figyelembe. A tapasztalaton keresztül történő tanulás általános koncepciójáról i.e. 350 körül Arisztotelész a Nicomacheai etikában írta: „a dolgokról, amelyeket meg kell tanulnunk, mielőtt meg tudjuk csinálni, megtanuljuk azokat cselekedve”. Artikulált oktatási megközelítésként a tapasztalati tanulás sokkal újabb irányzat. Az 1970-es évektől kezdve David A. Kolb segített kidolgozni a tapasztalati tanulás modern elméletét, erősen John Dewey, Kurt Lewin és Jean Piaget munkájára támaszkodva.

Az élménypedagógia a tapasztalati tanulás egyik legmarkánsabb irányzata. Ennek az alternatív pedagógiai módszernek a gyökerei az outdoor és a kalandpedagógiába nyúlnak vissza. Az élménypedagógia strukturált gyakorlatok segítségével teremti meg a tanulási folyamathoz szükséges keretet. Az élménypedagógia esélyt ad arra, hogy megtanítsuk a „megtaníthatatlant”: önbizalom / problémamegoldás / kommunikáció / bizalom / eredményes vezetés, amik a tengeri vitorlázás alapjai…

Ciklikus és napi szintű értékelés, a mi esetünkbe a nap végén a kikötőbe történik, majd elemzés (igény szerint). A vitorlásoktatásban: tervezés – cselekvés – értékelés – alkalmazás körforgásban vagyunk benne, mint a klasszikus tapasztalati tanulás esetén. Az értékelés döntő fontosságú szakasz a folyamatban. A magvalósításnál hagyni kell hibázni a tanulót, és figyelni kell mindenre.
Értékelés: mi történt? mi volt a lényeges? hogyan tovább?
A csapattagok könnyen megtalálhatják a valós élet párhuzamait, és a tanultak átemelése így nagyon hatékony (ez a része a tanulásnak főleg a csapatépítő vitorlástúrákon történik…), mert igazából metaforikus tanulási helyzetekkel van tele a vitorlástanfolyamunk: vihar vitorlázás / ismerkedés egy lakatlan szigettel / MOB stb.  Ajánlott könyvek a témában: Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant, élménypedagógiai kézikönyv (2. kiadás) / Werner Michl: Élménypedagógia
A hegyek magukért beszélnek az élménypedagógia legősibb hatásmodellje. Röviden: ‘Beszéd helyet megélni.” Nincs reflexió, a természetben szerzett élmények meghatározó hatására támaszkodik. A természetben a kihívást biztosító helyzet mindig van és lesz, az oktató garantálja a biztonságot. A természetben (vitorlázás közben) az élményeknek automatikus hatása van, kutatások is bizonyítják, hogy a természetnek (pl. tenger) terápiás és pedagógiai hatása is van. Fellendülés a testnek, a léleknek és a szellemnek. A mozgás és bármilyen sport automatikusan beindítja a pedagógiai és terápiás hatásokat.

Az élet értelmességéről a csúcspontok is döntenek, és egyetlen pillanat is adhat értelmet az életnek. Például az alpesi ragyogás is egy ilyen jelenség a hegycsúcson, de ehhez hasonló megélés és tapasztalás a tengeren is előforduló csúcspont jelenség.

A pozitív pedagógia fontos alapja a pozitív pszichológia és a támogató környezet. Pozitív és kreatív légkör teremtése alapvető fontosságú, és egy pozitív nyitott oktató.

Az egyik kedvenc könyvem a pedagógiában: A. S. Neill Summerhill: A pedagógia csendes forradalma (100 éves téma ez már) Röviden: Maximális szabadságot kell adni a tanulóknak, amennyit csak lehet, és a ‘tekintélyelv’ módszer nem működik. A szabadság persze addig tart amíg a másokat nem zavarunk. 🙂 Az empátia a pedagógiában is nagyon fontos, és anélkül nem is működik az oktatás / tanítás… Ez a könyv alapvetően az iskolai oktatásról szól, de a felnőttképzésben is lehet hasznosítani több elemét és gondolatát.

Pedagógiai alapelvek (ökölszabályok): baráti légkör + tisztelet mindenkinek + tanulók bevonása a tanfolyam túra döntéseibe + szeretetteljes emberi kapcsolatok kialakítására törekszünk + türelem 🙂

Tananyagunk: úgy állítottam össze, hogy 100%-ban pragmatikus legyen, vagyis azt a tudást adjuk csak át, amit a leendő szkipper majd használni is fog. Célunk, hogy pragmatikus gondolkodású szkipperek legyetek!

Célkitűzés: Mi a GROW modell-t használjuk (G: Goal / R: Reality / O: Obstacles és Options / W: Way Forward) és ezáltal egy coaching szemléletű oktatást is alkalmazunk. A mi tanulóinknak célja általában az önálló tengeri vitorlázás, ritkábban óceánátkelés vagy akár Földkerülés, és mi ebben az egész tanulási folyamatban segítünk.

Ajánlott könyvek a témában:  John Whitmore: Coaching for Performance / Max Landsberg: The Tao of Coaching