Magatartás a hajón

pastedGraphic.png

Welcome on board! – Kérlek benneteket, vigyázzunk a hajóra!

  1. Ha valami nem nyílik, nem működik, vagy esetleg megsérült, akkor szólj nekem azonnal!
  2. A hajón a rendet próbáljuk megtartani a túra során, ez a ’good seamanship’ alapja.
  3. A hajórendet (minden felszerelésnek megvan a helye) és a kötélrendet próbáljuk végig megtartani.
  4. Ismerkedős est témái: Mennyire tudtok úszni? Kinek milyen hajós tapasztalata van? Van-e valakinek olyan egészségügyi problémája, ami érinti a hajózást? Kinek mi a célja ezzel a tanfolyammal / túrával?
  5. További témák: vitorlázás etikett / italozás csak mértékkel, mert a vitorlázás veszélyes üzem / a segítségnyújtás a tengeren kötelező / két hajó találkozásánál mik a szokások stb.
  6. Minden túra és tanfolyam első napján hajóbemutatóval kezdünk.
  7. Különösen nagy figyelmet igényel a WC használat. Kérlek, kérdezd meg, ha nem érted a működését.
  8. A hajóbemutató része a motor bemutatása és közös ellenőrzése, majd indítása és megállítása.
  9. A csörlőkar helyes használatát szintén a hajóbemutatón mutatom be.
  10. A ‘checklist‘ alapján közösen ellenőrizzük a hajót indulás előtt.
  11. Ablakok: Ne lépjünk rá, mert betörik és nagyon drága a csere! Zárás előtt minden alkalommal nézd meg, hogy nem került alá kötél vagy bármi, mert nagy kárt lehet vele okozni.
  12. Konyha: Kérlek, a vágódeszkán vágj, és vigyázzunk az eszközökre, különös tekintettel a teflon edényekre.
  13. Hulladékgyűjtés: Próbáljuk a hajón szelektíven gyűjteni a szemetet, és próbáljuk a szemetünket is minimalizálni. A legfontosabb: Ne dobj semmit a tengerbe!
  14. Dohányzás: A dohányzók ne zavarják a csapat többi tagját, tehát vegyék figyelembe a szélirányt és tartsák a távolságot a többiektől.
  15. Minden reggel tartunk eligazítást, ahol a fő téma az időjárás előrejelzés elemzése, majd a napi útvonalterv (‘passage plan’) közös elkészítése.
  16. A hajónapló (logbook) közös vezetése a tanfolyam során (a Navionics applikáció is ennek fontos része).
  17. Tengeri betegség: Ha hullámos a tenger (Douglas scale: 4-5), akkor érdemes nem túl fűszeres, nem túl zsíros ételeket enni és a sört kerülni. A kóla lehet jó tengeri betegségre vagy citrom vagy gyömbér vagy dedalon / stugeron (kb. 45 perc alatt hatnak).
  18. Viselkedés ügyeletben: nem alszunk el / nem iszunk alkoholt / bármi kérdés van, akkor kérdezd meg nyugodtan / egy ember mindig a kormánynál van és figyel mindenre (watch).
  19. A horgonyzás lépései: szélbe állás / lassítás / megállítani a hajót és akkor dobjuk le a horgonyt / horgonylánc hossza: mélység 4-5-szöröse legalább… (További részletek itt.)
  20. Viselkedés viharban: próbálj meg lelazulni és ne rágörcsölni. Minden ablakot és akár az ajtót is bezárjuk! A kabinokban minden szekrényt bezárunk, szükség esetén a WC és a mosdók ‘seacock’-ját is lezárjuk. Folyamatos navigáció a papír térképen és/vagy a navionics-en. Esetleges útvonal változtatás új WP-okkal, ha szükséges (B terv). További feladatok: a pontos időjárás előrejelzés ismertetése a csapattal, ügyeleti beosztás viharban (pihenő emberek is legyenek), étkezés és meleg tea készítése (akár szendvicsek készítése), mindenki igyon eleget, aki úgy érzi vegyen be tengeribetegségre tablettát, fenékszivattyúk ellenőrzése, biztonsági felszerelés ellenőrzése, teljes rend a fedélzeten, reffelés majd a vihar vitorlák felszerelése, felkészülés a viharra. A vihar vitorlázási technikák ismertetése és bemutatása a tanfolyam során történik majd részletesen, de addig is itt is van egy leírása a technikáknak.
  21. Mi a ‘breaking wave‘ és annak helyes kezelése, mert akár a hajót is felboríthatja (óceáni túrák esete).
  22. Ember a vízben! – MOB helyzet: Mindenkinek fel kell mennie a fedélzetre. Egy ember folyamatosan rámutat a vízben lévő emberre / a MOB gomb lenyomása azonnal / a mentőgyűrűt előkészíteni.  Az ajánlott manőver: figure eight. (További részletek itt olvashatóak.)
  23. A MAYDAY eseteinek és a PANPAN eseteinek ismertetése és, hogy mikor mit is kell csinálni. (További részletek a gyakorlatokon.)
  24. A hajóelhagyás módja vészhelyzet esetén, pl. süllyedéskor.
  25. A safety brifing-et, vagyis a biztonsági eligazítást a vitorlástúra első napján tartom. Témák: mentőmellény bemutatása és felpróbálása / safety harness bemutatása és kipróbálása / kézi fáklya használatának bemutatása / mentőtutaj bemutatása és használati útmutató / ‘grab bag’ bemutatása / a lépcsőn minden esetben háttal megyünk le és kapaszkodva / fedélzeti veszélyek (boom, bika, csörlő, kötelek, horgonyajtó) / mentőpatkó bemutatása / VHF rádió bemutatása (MAYDAY esetben mi a teendő) / GPS és a chartplotter bemutatása / fenékszivattyú bemutatása / merre található az elsősegélyláda és a tűzoltó készülék / lookout – ha lát valami furcsát az ügyeletes, akkor minden esetben tájékoztasson / a fedélzeten minden esetben kapaszkodjunk legalább egy kézzel / olyan manővert, ami a többieknek egyensúly vesztést okozhat, hangosan jelentsünk be / indulás előtt létszám ellenőrzés…
  26. A hajón nincs demokrácia: a kapitány szava szent.

Ha van kérdés, nyugodtan kérdezz, mert nincs rossz kérdés, csak rossz válasz…

2023 tavaszán az Aqua Magazinban írtam két cikket a tengeri hajós képzésekről általánosan, ezt is érdemes elolvasni: Aqua_magazin_tengeri_kepzes_01Aqua_magazin_tengeri_kepzes_02

Békét és Szelet!

Méder István és Méder Áron (2022. dec. 12.)