Márciusban hagyományosan a Kanári-szigeteken vitorlázunk, ahol gyakorló jellegű vitorlástúrát szervezünk évek óta. Ez a terület az Atlanti-óceánon az egyik nagy kedvencem!
Az idei 3. kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúránk febr. 24. – márc. 2. között tartottuk, és ez a túránk két hajós (Beneteau 46.1 és Jeanneau Sun Odyssey 440) volt és elég szeles (minden nap Bf. 7-8-as szelek és a max szelünk 42 csomós volt)! A legszelesebb hét volt 2024-ben idáig, ezt a helyeik mondták. (Minden nap 34-35 csomós szél, csupán az első nap volt kevesebb… 28-29 csomós.
Útvonal: San Miguel marina, Tenerife – Santa Cruz, La Palma – Puerto de la Estaca, El Hierro szg. – Vueltas, La Gomrera szg. – San Sebastian, La Gomera szg. – San Miguel marina, Tenerife szg. (235 tmf)
Első nap a csapat egy része tengeri beteg lett, ami első nap előfordul… Reggel a szokásos helyen találkoztunk a ‘pilot whale’ csapattal, majd 13-ig nyugis menet… de amikor kiértünk a ‘acceleration zone’-ba, 28 csomós szelet kaptunk. Reffelés és sportos vitorlázás este 10-ig, a vasárnapi megtett táv 77 tmf. Az Oceanis 46.1 egy nagyon sportos vitorlás, futatott negyedszélben 10-11 csomó volt a maximum és 8,7 csomós volt egy tengeri mérföldön keresztül az átlagunk. Mindenki nagyon élvezte a vitorlázást és kormányzást. 🙂 A 13 óra vitorlázást ki kellett pihennünk, ezért hétfőn egész nap a szigetet jártuk be. Egy mikrobuszt béreltünk és megnéztük a látnivalókat, majd este közös vacsora Santa Cruz városában.
Kedd reggel 8:30-kor indulás El Hierro szigetére. Viharos időjárás: 33-37 csomós szél, a max. 42 csomó. A mai gyakorlás: kormányzás nagy hullámokban (hátulról 4-5 méteresek, rough sea) és erős szélben (3/4 szélben) kormányzás. A mai megtett táv 68 tmf. El Hierro volt régen a világvége szigete (1492-ig), és utána a zéró meridián volt ezen a szigeten pár száz évig, az egyik kedvenc szigetem a vadsága miatt.
Szerdán 10:30-kor indulás, és irány La Gomera szigete! 30-35 csomós szél és negyedszeles vitorlázás. La Gomera 60 fokra van és mi 80-90 fokot tudunk tartani (szél irány 30-40 fokra). Egész nap cirkálás és 17 fordulás… közben elszaladt kicsit az orrvitorla (jobban be tekertük, és vitorláztunk tovább). 19LT után kötöttünk ki Vueltas kikötőben, ahol nincs úszóponton és ezért türkös az oldalt kikötés az árapály miatt… este vacsora a kikötői étterembe. A mai megtett táv: 52 tmf
Csütörtökön 10:30-kor indulás, 13 után Playa de Chinguarime öbölben horgonyzás. Ez egy 2-3 órás megálló, program: fürdés / ebéd / dingizés / kimentünk a partra, mert ez az egyik híres hippi strand. Innen 5 tmf San Sebastian és persze végig vitorláztunk (32-34 csomós max szélben). 18LT-kor érkezés, a mai megtett táv 29 tmf. Menetben a Parti Őrség ellenőrzött minket, de csak fotókat készített rólunk. San Sebastain egy fantasztikus kisváros, innen indult több felfedező, híres kapitány, a leghíresebb persze Kolombusz. Program: séta a közeli kiránduló helyeken / városnézés és vacsora egy helyi étteremben.
Péntek az utolsó nap és 11LT-kor indulás vissza San Miguel marinába, jó szelek voltak ma is, max. befújás 32-34 csomós ÉK. Délután 16:30-ig vitorlázás. Tankolás, majd kikötés 30 csomós szélben, ideális a gyakorlásra… jövő héten ismét Kanári túra, most egy nap pihenő. 🙂
Az idei 4. Kanári-szigeteki vitorlástúránkat márc. 2-9. között tartottuk, és a hajónk egy Beneteau 46.1 (5 kabinos, 2019-es) volt. Extra: Genakker.
Útvonal: San Miguel marina, Tenerife szg. – Santa Cruz, La Palma szigete – Tazacorte, La Palma – Puerto de Estaca, El Hierro szg. – Vueltas, La Gomera – – San Sebastián, La Gomera – San Miguel marina, Tenerife szg. (250tmf)
Indulás előtt mint mindig: safety brifing / passage plan / check list, ahogy az 1. szinten tanítjuk.
Időjárás: egész héten jól szeleink voltak (ÉK), két alkalommal volt 28-29 csomós szelünk (Bf. 7), de alapvetően ez a hét nem volt viharos, az átlag szelünk 22-25 csomós volt (Bf. 6).
Menet közben horgásztunk, mint ahogy itt sokszor, fogtunk is halat (barakuda). Plusz láttunk bálnákat (pilot whale), delfineket, teknősöket és persze repülőhalakat is…
Gyakorlatok, mint mindig: útvonaltervezés papíron kifutás előtt / szextánssal mérési gyakorlat / vitorlabeállítások / genakker fel és le és halzolás / reffelés / nagy hullámokban kormányzás / az északi sark csillag megtalálása (csillag térkép) stb.
Az első nap kb. 80 tmf-et vitorláztunk le a Tenerife szg. – La Palma sziget között, és 23 után érkeztünk be a marinába (13,5 óra vitorlázás után). Az ‘acceleration zone’ szakaszon bejött egy 28-29 csomós szél és persze reffelés, majd sportos menet órákon át. Menet közben egyszer csak beszakadt az orrvitorlánk, pedig 50%-ra bereffeltük (elég régi volt a vitorla). (Később varrtuk és ragasztottuk is.) Az utolsó órákban kicsit változott a szél: félszél lett és 23-24 csomós… a csapat egy része tengeri beteg volt ezen a szakaszon, ami itt gyakran előfordul. Az első nap kicsit mindig arról is szól, hogy ráhangolódunk az óceánra…
Hétfőn reggel városnézés, piacozás és persze kis vásárlás, majd indulunk tovább 11:30LT után. Tazacorte város csupán 32 tmf-re található, és a jó szél egész nap kitartott (max. szél 27 csomó). Röviden: La Palma szigetet kerültük meg ma, és a sziget keleti és nyugati oldalán is vitorláztunk… Naplementében, amikor a marinába motoroztunk be fogtunk egy barakudát. A halat nekem kellett volna kiemelni, de sajnos a műcsali eltört és a hal visszaesett…
Kedden 65 tmf volt a megtett táv La Palma és El Hierro szigetek között. Max szél 27 csomó ÉK. Eleinte a sziget keleti védett oldalán 5-10 csomós szeleink voltak és genakkert is húztunk. Sajnos kiderült, hogy a genakker nem elég erős – voltak rajta kis lyukak – és emiatt az erősebb szélben inkább leengedtük. Ezen a részen is volt ‘acceleration zone’, ahol 27 csomós szelek voltak és 2,5-4 méteres hullámok. Ideális helyek a gyakorlásra… El Hierro szigetén 20:30 körül kötöttünk ki, ma is jó menet volt. A csapat nem fárad. 🙂 Puerto de la Estaca a legolcsóbb marina a környéken, 26 euro volt az éjszakánk a 46 lábas hajóval.
Szerda reggel 11-kor indultunk tovább és irány La Gomera. Egész nap cirkáltunk a 20-22 csomós szembeszélben (SOG: 5-6 csomó, ezen a részen van egy kis ellenáramlás)… ami itt igazán érdekes, hogy nagyon kellett figyelni, hogy nehogy a gyengeszeles részbe bevitorlázunk. Kb. 20 fordulásunk lehetett ma… este 20 körül kötöttünk ki Vueltas városában, ahol egy másik magyar csapat is volt már a kikötőben. Igazán jó érzés, amikor egy korábbi tanítványom már oktat, sőt a Kanária is szervez túrát. Amit igazán szeretek, hogy tartjuk a kapcsolatot a legtöbb tanítványommal. Csütörtökön 11-kor indulás, 13-kor horgonyzás Playa de Chiriguarime öbölben, ami La Gomera sziget déli vagyis jelenleg a védett oldalán található. Ez a partszakasz a hippiké, ezen a részen laknak főleg barlangban. Gyakran járunk ide, kicsit vegyülni velük. 🙂 Délután 2,5 óra cirkálás után (szél: 25-28 csomó) megérkeztünk La Gomera marinába, ami igazából tele volt. A ‘fuel station’-nál töltöttük az estét, majd reggel beállítunk a marinába. Esti program: Kolumbusz háza, templom, főtér és vacsora egy helyi étteremben.
Péntek reggel 10:45-kor indulás, és jó szélben (22-26 csomó) futatott negyedszélben ‘vágtattunk’ órákon át. 17-kor kikötés San Miguel Marinában, ahogy a charter cég itt elvárja. Este árbocmászási gyakorlat, utána Csaba születésnapjának ünneplése! 🙂
Jövőre is jövünk a Kanárira vitorlázni, szeptembertől lehet jelentkezni a túrákra!