A január számunkra hagyományosan a Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúráinkról szól. Általában szeptember elején hirdetem meg ezeket a vitorlástúrákat, és érdemes időben jelentkezni.
1. Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (jan. 13-20) / a hajónk: Jeanneau 519 (2018), neve: Grappa
Útvonal: Marina de Sur, Tenerife szg. – La Sociedad, La Graciosa szg. – Marina Rubicon, Isla de Lanzarote – Gran Tarajal, Isla de Fuerteventura – Costa Calma, Isla de Fuerteventura – Marina de Sur, Tenerife szg. (Megtett táv: 447 tmf)
Vasárnap 9:30-kor futottunk ki, eleinte gyenge szelünk volt. A hajóval béreltünk genakkert is, és fel is tettük… Mindig van ‘valami’: láttunk delfineket, horgásztunk és fogtunk 2 tonhalat, amit menetben Jani el is készített. 🙂 Amikor a Tenerife és a Grand Canaria közötti TSS-en keresztül vitorláztunk, akkor néhány nagyhajóval is találkoztunk, de persze nem volt túl nagy forgalom… Egésznap szenzációs láthatóság, és egész nap láttuk a Teide csúcsát, ami nagyon ritka. 🙂 Témák a hajón: napmagasság mérés szextánssal, kézi compass segítségével irányszögek mérése és ebből helyzetvonal rajzolás és saját POS meghatározása, SRC rádiózás, AIS rendszer stb. Délután elkészítettük az éjszakai ügyeleti beosztást (2 óránként 2 csapattag). Naplemente után szélgyengülés, de hajnali 4-kor visszajött a szél. Hajnali 4-kor már 12-14 csomós szelünk volt, ami lassan 14-16 csomóra erősödött és így a sebességünk is 7,5-ről 8,5 csomóra változott… Napfelkelte után a szél legyengült 12 csomóra, de a 6,5-6,8 csomós sebességet tudjuk így is tartani vitorlával (COG: 68 és futatott negyedszél)… A csapatban többen kicsit tengeri betegek, de a gyógyszer persze segít. Hullám magasság: 2 méter és ma is a ‘kalima’ fúj 160-ról. (A kalima egy Afrika felől fújó szél, ami természetesen homokot is hoz.) Ahogy Lanzarote szigethez közeledtünk úgy erősödött a szél, eleinte 20-24 csomó majd a max. szél 28,5 csomó és természetesen reffeltünk. La Graciosa szigetnél 15:30-kor kötöttünk ki. Mivel a marinában nem volt foglalásunk, ezért a marina melletti mólóra állhatunk csak. (Az e-mailünket nem vették foglalásnak.) A sziget és a kisváros nagyon szuper hely, olyan, mintha visszamentünk volna az időben. 🙂 Délután felsétáltunk egy közeli vulkánikus kráterhez.
Kedd reggel 10-kor indulás. Eleinte 20-22 csomós szél, majd gyengül… este amikor a naplementébe vitorláztunk, akkor ismét 16-18 csomós a szél. Sok-sok delfint láttunk egész nap, sőt ‘pilot while’-t is. Napközben mérés sextánssal és főzés…Marina Rubicon-ban este 8 körül kötöttünk ki, ez egy 5 csillagos szuper marina, érdemes néha egy ilyen helyen is kikötni… Közös vacsora a marina egyik éttermében. Másnap reggel séta a közeli kráterhez, itt mindenhol van kráter. 🙂 Indulásreggel 11-kor, és gyenge szelek. Az első megálló Isla del Lobos déli oldalán és horgonyzás és fürcsi :-). Este 8 után érkezés Gran Tarajal marinába (Isla de Fuerteventura), ahol Szabó Imre fogadott minket. Imre októberben zátonyra futott Fuerteventura északi részén, és elmesélte nekünk a balesetet, amiből sokat lehet tanulni szerintem. A YouTube csatornánkon a története téma lesz februárban majd…
Csütörtökön reggel séta a városban és a közeli kráternél, majd indulás. Imrétől elköszöntünk… még jövök! Horgonyzási gyakorlat egy kellemes strandon kb. 10 tmf-re délra, majd dingi gyakorlat a partig. Richárd születésnapjának ünneplése folytatódik. 🙂 Szabó Imre írta, hogy a SAR hajó három menekült gumicsónakot és sok-sok menekültet bevontatott a kikötőbe… ez egy ilyen hely 🙁
Du. 4-kor indulás és irány Tenerife! Kb. 130 tmf és változó szelek lesznek, de hajnali 1 körül várható, hogy jön a stabil erős ÉK szél, ami folyamatosan erősödik és elérheti majd a 30-35 csomót is (Wind Acceleration Zone). Este 10-12 körül kereszteztük a TSS-et, ahol most elég sok hajó volt… Az éjjel és a hajnal kellemes volt, kellemes szélben és csak reggel 7 körül jött meg a szélerősödés és elkezdődött a ‘vágta’, 8-9 csomóval vitorláztunk órákon át. Ha erősödött a szél, akkor reffeltünk, ha gyengült akkor vissza a reffelés, ez volt a mai napi főgyakorlat a hajón. Max. szél 28-29 csomó / min. 19-20 csomó. Plusz gyakorlat: kormányzás 3/4 szélben és nagy hullámokban, és ezt mindenki nagyon élvezte. Kikötés 16:30-kor a marinában.
Holnap folytatás. vagyis kezdődik a 2. túra…
2. Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (jan. 20-27.) / a hajónk: Jeanneau 53 (6 kabinos), neve: Madeleine
Útvonal: San Miguel Marina, Tenerife szg. – Marina Tazacorte, La Palma – Puerto de la Estaca, El Hierro szg. – Puerto de Vueltas, La Gomera sziget – San Miguel Marina (290 tmf)
Időjárás: szeles hetünk volt, minden nap volt 30 csomó feletti szél… sőt az egyik szakaszon pedig stabilan 40-45 csomós szél, max. befújások 46 csomó! Az ilyen körülmények általában a kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúráinkon jellemzőek, és a nagy szél esetén pedig nagy hullám is vannak. Ideális gyakorlós idő, mindenki örült!
Vasárnap reggel 9 körül futottunk ki, és a cél Santa Cruz, La Palma szg. A csapat közösen döntötte el szombat este, figyelembe véve az időjárási körülményeket. Erős szélre számítunk, akár 35-37 csomós szelekre. Eleinte nagyon jó szelünk volt, 28-29 csomós ÉK, majd egy órás kellemes vitorlázás után a sziget teljesen betakarta a szelet, és csak 5 csomó körüli szél maradt… de jöttek a ‘pilot whale’ bálnák csapatostul. 🙂 A csapat egy része velük úszott és erről vízalatti videó is készült, amit majd kiteszek az Ocean Sailing SE YouTube csatornájára. Ebédre Minestrone levest főzött Karcsi, köszönjük! Délután fogtunk egy tonhalat (2Kg-ost), egész pontosan János… majd bejött a várt szél az ‘acceleration zone’-ban, először 40-42 csomós befújások jöttek, majd 35-40 csomó körül állandósult a szél. Felhívtuk a Santa Cruz marinát, hogy a foglalásunkat erősítsék meg, de kiderült ma zárva van a marina és nem tudunk bemenni. Tervmódosítás és irány Marina Tazacorte (La Palma), ahova küldtem e-mailt és a weboldalunkon keresztül is foglaltunk (a telefont nem vették fel). Stabil 38-43-45 csomós szelünk volt este 22:30-ig, amíg el nem értük La Palma sziget déli pontját. A max szeleink amúgy 46 csomós voltak, ami új rekord nekem is a Kanárin, mert eddig 44,5 csomó volt a max. szelem ezeken a vizeken. (Félszeleztünk szinte végig, La Palma déli részén a szél kicsit befordult és így 3/4 szelünk volt már.) Nagy hullámok oldalról, majd később hátulról jöttek. A hullám magasság átlagosan 3-4 méter, ami jó gyakorlásra, és a nagy hold miatt nagyon jó láttunk. 10-11 csomóval szörfőziünk néha késő délután, de este lereffeltünk (egy kis orrvitorla maradt fent csak), amivel 8-8,5 csomós sebességet tudtunk tartani stabilan. La Palma sziget nyugati oldala csendes volt, már az ÉK szél esetén ez a védett oldal. Éjfél után kötöttünk ki Tazacorte marinában, ami amúgy az egyik kedvenc helyem. Hétfőn a csapat kocsit bérlet, és bejárta La Palma szigetét, itt ha tehetjük megszoktunk állni egy napra szétnézni. Kedd 6:30-kor indulás. Szél: Bf. 7-8. K-i majd DK-i (max. 36 csomós) / SOG: 6-7 csomó… Negyedszeles vitorlázás szinte végig, 3. reffen a nagyvitorla és az orrvitorla 50%-on. 17:30-kor kötöttünk ki Puerto de la Estaca, El Hierro szigetén. Este futás / séta a parton, majd vacsora a hajón (sült hal). Szerda délelőtt séta a környéken, El Hierro szigetén jókat lehet kirándulni. 12:30 kifutás. Egész délután 26-28-30 csomós befújások 22-24 csomós alapszél (KDK – kalima) és 6-7 csomóval negyedszélben vitorláztunk. Fent a nagyvitorlán lett egy kis szakadás, amit menetben megragasztottunk (a nagy hullámokban 3 személyes munka volt a fedélzeten). 17:00 körül elszakadt a kormányrendszer bowdenje, és az ‘emergency tillert’ tettük be… kb. 4 óra kormányzás volt még a kikötő. Negyedszélben 5-6 csomóval vitorláztunk és a vészkormánnyal jól tudtunk kormányozni. Kellett hozzá 3 ember persze, mert nagyon nagy erő van a T alakú ‘emergency tiller’-en. 🙂 Este oldalt kötöttünk ki a Puerto de Vueltas kompkikötőjében. Nem volt egyszerű manőver a vészkormánnyal, de a csapat ismét nagyon jó, és megoldottuk! A charter cégnek jeleztem a problémát, majd vacsora a parton.
Csütörtök reggel 9-kor tudtam végre beszélni a charter céggel, és küldenek új bowden-t és szakit, aki beteszi. 11-re meg is érkezett a szaki… A csapat közben kocsit bérelt és elindult felfedezni a szigetet. Innen indult Kolumbusz 1492-ben, hogy elérje Indiát. Délután 4-re a szaki befejezte a munkát és a bowden helyett dyneema kötelet tett be, és azt mondta, hogy ki fogja bírni a holnapi erős menetet. Eközben Zoli megvarrta a nagyvitorlát délután, köszi! Vacsora a hajóban Nizzai saláta. Pénteken 00:45-kor indultunk. Erős szélben, szűken kellett kifordítani a hajót, mert előttünk is és mögöttünk is állt vitorlás, de a csapat nagyon ügyesen megoldotta. Délután 15 óráig cirkálás 25-32 csomós szembe szélben (14 óra alatt tettünk meg 80tmf). Eleinte 2. reff a nagyvitorlán, de reggel 7 körül jött az erősödés és 3. reff-re kellett tenni a nagyvitorlát. Emellett az orrvitorlát is 70%-ról 40%-ra kellett csökkenteni. Stabilan 6 csomóval vitorláztunk, ha jött egy erősebb pöff, akkor 6,5-7 csomó volt a sebesség. A marinában Laliék előtt tankoltunk, kicsi a világ… egy másik magyar csapat is indult innen vasárnap. Délután Ambrust felhúztuk az árboccsúcsra, ezt minden hajósnak ki kell próbálnia egyszer legalább az életben. 🙂
Tanulságok: vitorla ragasztószalagot mindig kell hozni, plusz vitorla varró cérnát és tűt is, az utóbbi években már nincs mindig nálam. Februárba jövök vissza két egyhetes túrára, és ebben lesz egy két hajós Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúránk is. Nagy kedvencem a Kanári-szigeteki vitorlázás, mert itt aztán mindig lehet tapasztalni.