1. Mi tartalmazza a rádió használatára vonatkozó általános és a tengeri mozgószolgálatra vonatkozó speciális szabályokat?
A rádió használatára vonatkozó általános és a tengeri mozgószolgálatra vonatkozó speciális szabályokat több jogszabály, nemzetközi egyezmény és ajánlás tartalmazza. Ezek közül a legfontosabbak:
1. Általános szabályok (rádióhasználatra vonatkozóan):
a) Nemzetközi távközlési szabályzat (Radio Regulations, ITU)
- Az ENSZ szakosított szervezete, a Nemzetközi Távközlési Unió (ITU) által kiadott szabályzat.
- Meghatározza a rádióspektrum nemzetközi elosztását, használatának szabályait, zavarás elkerülését.
- Előírja a rádióengedély, azonosító jelek, hívójelek használatát.
b) Nemzeti szabályozás (pl. Magyarországon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság – NMHH)
- Meghatározza a rádióberendezések használatának feltételeit, típusengedélyeket, oktatási és vizsgakövetelményeket.
- Például a tengeri rádiókezelői engedély (SRC/LRC) szükségességét és megszerzésének módját.
c) Rádióforgalmazási eljárások
- Az általánosan elfogadott rádiózási etikett, például:
- Hívás és válasz szabályai
- Rádiócsend fenntartása vészhelyzetben
- Adásidő korlátozása, világos és szabványos nyelvezet használata
2. Speciális szabályok (tengeri mozgószolgálatra vonatkozóan):
a) GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System)
- Globális Tengeri Veszély- és Biztonsági Rendszer
- Automatikus vészhelyzeti kommunikációt biztosít
- Kötelező kereskedelmi hajók számára, de ajánlott túrahajókon is
- Tartalmazza: DSC (Digital Selective Calling), NAVTEX, EPIRB, SART, Inmarsat rendszerek
b) SOLAS Egyezmény (Safety of Life at Sea)
- Előírja a tengeri rádiókommunikációs felszerelést és azok üzemeltetésének szabályait kereskedelmi hajók számára
c) VHF rádió használat tengeri forgalomban
- Használata külön csatornák szerint történik:
- Csatorna 16 (156.8 MHz): vészhívásokra, első kapcsolatfelvételre
- Csatorna 70: digitális vészhívás (DSC)
- Port- vagy kikötői csatornák (pl. 10, 12, 14)
- Munkacsatornák a hajók közötti kommunikációra (pl. 6, 8, 72, 77)
d) Rádiónapló vezetése (nagyobb hajókon kötelező)
- Fontos kommunikációk, különösen vészhelyzetek dokumentálása
e) Hívójelek, MMSI számok használata
- Minden hajóhoz és kézi rádióhoz hozzárendelt azonosítók
- MMSI: Maritime Mobile Service Identity, DSC és AIS rendszerekhez szükséges
2. Ismertesse a SART kezelésére és használatára vonatkozó előírásokat.
A SART (Search and Rescue Transponder – keresési és mentési válaszadó) egy olyan eszköz, amelyet vészhelyzetben használnak a hajók. A mentőtutajt vagy a bajba jutott hajót a mentőegység vagy a közeli hajók a radaron vagy AIS-en azonnal látják. A kezelésére és használatára vonatkozó előírásokat nemzetközi és nemzeti szabályozások írják elő, különösen a SOLAS egyezmény és a GMDSS rendszer részeként.
1. A SART rendeltetése és működése
- A SART egy radar-transzponder, amely akkor aktiválódik, amikor egy 9 GHz-es (X-sávos) radar „megszólítja”.
- Amikor egy repülő vagy hajó radarja észleli, a SART válaszjeleket küld vissza, amely a radar képernyőjén 12 pontból álló ív vagy vonal formájában jelenik meg.
- A mentést végző egységek ennek segítségével megtalálják a hajót, mentőtutajt vagy túlélőket.
2. Elhelyezésre és tárolásra vonatkozó előírások
- A SART-ot könnyen hozzáférhető helyen kell tárolni, lehetőleg a navigációs asztalnál vagy mentőtutaj mellett.
- Vízálló, lebegő kivitelű, gyakran teleszkópos rúddal a magasra emeléshez.
3. Használatra és kezelésre vonatkozó előírások
- Vészhelyzetben a SART-ot aktiválni kell, és lehetőleg minél magasabbra kell helyezni (pl. mentőtutaj árbocára, kézben tartva).
- Aktiválás után az eszköz automatikusan válaszol a mentő egységek radarjeleire.
- Használat előtt és közben:
- Ellenőrizni kell a működőképességet (teszt gomb)
- Rögzíteni kell stabil módon, hogy ne essen vízbe stb.
- Víz felszínén lebegve is működik, de hatótávolsága korlátozottabb lehet
4. Ellenőrzés és karbantartás
- A SART-ot rendszeresen (általában évente) ellenőrizni kell az alábbiak szerint:
- Elemek lejárati ideje
- Működés ellenőrzése tesztüzemmódban
- Külső sérülések hiánya
- A tesztelést csak tesztmódban szabad végezni, hogy elkerüljék a téves vészjelzéseket.
5. Vonatkozó szabályozások
- SOLAS egyezmény: előírja, hogy meghatározott méretű (≥300 BRT) kereskedelmi hajók (és utasszállító stb. ) rendelkezzen SART-tal.
- GMDSS előírások: része a kötelező vészjelző berendezéseknek
- Nemzeti távközlési és hajózási hatóságok: (pl. NMHH, hajózási felügyelet) ellenőrzik a SART meglétét és állapotát
6. Rövid használati lépések vészhelyzet esetén:
- Kapcsold be (ON/ACTIVE állásba).
- Helyezd minél magasabbra – pl. mentőtutaj árbocára.
- Ne tedd fémfelület mellé, mert az árnyékolhatja a radarválaszt.
- Hagyd bekapcsolva, amíg meg nem találnak. (Ha nincs hajó a közelben érdemes kikapcsolni, mert úgy tovább tart az akkumulátora.)
3. Ismertesse a VHF-DSC rendszer célját, működését és előnyeit.
1. A VHF-DSC rendszer célja
-
Gyors és megbízható vészjelzés küldése más hajók és part menti állomások felé
-
Automatizált hívások lehetővé tétele MMSI-szám alapján
-
Kommunikáció előkészítése digitálisan, majd áttérés hangcsatornára
-
Riasztás kiváltása anélkül, hogy a felhasználónak hangot kellene adnia
2. A VHF-DSC rendszer működése
a) Alapelve
-
A DSC digitálisan küld előre beprogramozott üzeneteket a VHF rádió 70-es csatornáján (156.525 MHz)
-
A digitális hívás tartalmazza:
-
MMSI-számot (Maritime Mobile Service Identity)
-
A hívás típusát (vészhelyzet, biztonság, rutinhívás)
-
Szükség esetén GPS-koordinátákat (automatikusan, ha van beépített GPS vagy csatlakoztatott eszköz)
-
b) Vészhelyzeti hívás (Distress Alert)
-
Egy gombnyomással (piros „Distress” gomb hosszú nyomva tartása) elküldi a vészhívást minden DSC-kompatibilis állomásnak
-
A vészhívás tartalmazza:
-
MMSI-számot
-
Pozíciót (ha elérhető)
-
Vészhelyzet típusát (pl. tűz, elsüllyedés, személy a vízben)
-
c) Rutin és biztonsági hívások
-
Lehetővé teszi egyedi vagy csoportos hívásokat, pl. kikötői szolgálat, más hajó hívása MMSI alapján
-
Nem vészhelyzeti, de strukturált és nyomon követhető kommunikációs lehetőséget nyújt
3. A VHF-DSC rendszer előnyei
✅ Gyors vészjelzés
-
Egyetlen gombnyomással automatikus riasztás több hajónak és part menti állomásnak egyszerre
✅ Automatikus pozíciómeghatározás
-
Ha GPS-csatlakozás van, a rendszer automatikusan továbbítja a hajó helyzetét a vészhívással
✅ Csendes riasztás
-
A rendszer akkor is működik, ha a rádió figyelő módban van – éjszaka vagy csendes hídon is észleli a hívást
✅ Célzott kommunikáció
-
MMSI-szám alapján címzett hívások (pl. barát hajó, mentőszolgálat)
✅ Pontosabb beazonosítás
-
Minden DSC-hívás azonosítható az MMSI alapján, így a hatóságok gyorsabban be tudják azonosítani a hajót
4. Követelmények a használathoz
-
DSC-kompatibilis VHF rádió (már az új modellek ilyenek 2005 óta)
-
MMSI-szám (a hajóhoz regisztrálva, hatóság által kiadva)
-
GPS kapcsolat a pontos helymeghatározáshoz (belső vagy külső egység)
5. Példa a használatra (vészhelyzetben):
-
Hosszú nyomás a piros „DISTRESS” gombon
-
A rádió automatikusan elküldi a digitális vészhívást a 70-es csatornán
-
Ha másik hajó vagy parti állomás veszi a hívást, riasztást kap
-
A rendszer automatikusan átvált a 16-os csatornára, ahol a hangalapú kommunikáció megkezdhető
4. Mi a DISTRESS és a DISTRESS ALERT fogalmának meghatározása.
1. DISTRESS – VÉSZHELYZET (fogalma)
A DISTRESS (vészhelyzet) olyan állapot, amelyben egy hajó, légi jármű, vagy személy súlyos és közvetlen veszélyben van, és azonnali segítségre van szüksége.
✅ A DISTRESS fogalmának hivatalos meghatározása: „A distress olyan helyzet, amelyben egy hajó, személy vagy más egység súlyos és közvetlen veszélyben van, és azonnali segítséget igényel.”
Példák DISTRESS helyzetre:
-
Hajó süllyed
-
Tűz a fedélzeten
-
Ember a vízben
-
Zátonyra futás
-
Kalóz támadás
2. DISTRESS ALERT – VÉSZJELZÉS (fogalma)
A DISTRESS ALERT (vészjelzés) az a jelzés, amelyet egy rádióállomás küld ki, amikor distress (vészhelyzet) áll fenn, és azonnali segítségkérésre van szükség.
✅ A DISTRESS ALERT hivatalos meghatározása:
„A distress alert egy automatikus vagy kézi rádiójelzés, amelyet egy rádióállomás ad le annak érdekében, hogy közölje a distress helyzet fennállását, és segítséget kérjen.”
Ez a jelzés lehet:
-
DSC-hívás a VHF 70-es csatornán
-
Hangalapú adás a VHF 16-os csatornán (pl. „MAYDAY”)
-
Automatikus jelzés EPIRB vagy Inmarsat eszközön keresztül
Összefoglalás:
Fogalom | Jelentés | Példa |
---|---|---|
DISTRESS | Maga a vészhelyzet – közvetlen, életveszélyes helyzet | A hajó süllyed |
DISTRESS ALERT | A segélykérő jelzés, amelyet a distress helyzet közlésére adnak le | DSC distress hívás a 70-es csatornán |
5. Ismertesse a SAR körzetek szerinti felkutatási és mentés szervezeti felépítését, az IAMSAR I-III. kötetek célját.
1. SAR körzetek (SAR regions – SRR) szerinti szervezeti felépítés
🌍 Nemzetközi felosztás
-
A világ tengereit SAR körzetekre (SRR – Search and Rescue Regions) osztották, amelyeket államok vagy országok felügyelnek.
-
Minden SAR körzetért egy adott ország felelős, és annak feladata a mentés koordinálása és végrehajtása a saját régióján belül.
🏢 Nemzeti SAR-szervezet
-
Minden ország kijelöl egy központi kutató-mentő hatóságot.
-
Ez a szervezet biztosítja az emberek és eszközök készenlétét és a mentési műveletek koordinálását.
🗺️ RCC – Rescue Coordination Centre (Mentésirányító Központ)
-
A SAR körzet központi egysége.
-
Feladatai:
-
Vészjelzések fogadása és értékelése
-
Mentési műveletek megtervezése és irányítása
-
Együttműködés más RCC-kkel, ha a baleset több körzetet érint
-
🚤 RSC – Rescue Sub-Centre (Mentésirányító Alközpont)
-
Egy RCC alá tartozó kisebb egység, amely regionális szinten végzi a mentési feladatokat.
-
Gyakran nagyobb kikötők, parti állomások mellett működnek.
2. Az IAMSAR kézikönyv célja és kötetei
Az IAMSAR kézikönyv az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) és az IMO (Nemzetközi Tengerészeti Szervezet) közös kiadványa.
📚 Célja:
-
Egységes szabályozás és útmutatás biztosítása a tengeri és légi kutató-mentő műveletekhez
-
Támogatás nyújtása a kutatás, mentés és együttműködés hatékony végrehajtásához
-
A mentés minden szereplőjének szerepköreit és teendőit világosan leírja
📘 IAMSAR I. kötet – Szervezési kötet (Organization and Management Manual)
-
Célcsoport: nemzeti hatóságok, kormányzati szervek
-
Tartalom:
-
SAR-szolgálatok felépítése, feladatai
-
SAR körzetek kijelölése
-
Együttműködés más országokkal, SAR egyezmények
-
Erőforrás-tervezés, kiképzés
-
📙 IAMSAR II. kötet – Koordinációs kötet (Mission Coordination Manual)
-
Célcsoport: mentésirányítók (RCC, RSC)
-
Tartalom:
-
SAR műveletek lebonyolításának lépései
-
Kommunikáció, vészhelyzeti értékelés
-
Erőforrások bevetése és koordináció
-
Keresési minták, számítási módszerek (pl. sodródás)
-
📕 IAMSAR III. kötet – Mobil egységek kézikönyve (Mobile Facilities Manual)
-
Célcsoport: hajók, repülőgépek, helikopterek legénysége
-
Tartalom:
-
Mit kell tenniük, ha vészjelzést kapnak
-
Hogyan vegyenek részt keresésben vagy mentésben
-
Rádiókommunikációs protokollok
-
Jelek, szignálok, vizuális jelzések (pl. zászlók, fények, mozgások)
-
3. A rendszer fő előnyei
-
Gyors, összehangolt reagálás vészhelyzet esetén
-
Nemzetközi együttműködés biztosítása tengereken is
-
Szabványosított eljárások, így minden szereplő tudja, mit kell tennie
-
Hatékony erőforrás-felhasználás (pl. több ország közös mentőeszközei)
6. Mi az URGENCY fogalmának meghatározása és milyen esetekben alkalmazza?
✅ URGENCY – fogalmi meghatározás: Az URGENCY olyan rádiójelzés, amelyet egy hajó, légi jármű, jármű vagy személy ad le, amennyiben fontos / sürgős biztonsági információt kell közölni a hajó biztonságával kapcsolatban, vagy haladéktalan segítségre van szüksége, de nem áll fenn közvetlen életveszély.
📡 A használt rádióelőtag:
-
PAN PAN (ejtsd: „pán-pán”)
-
Háromszor ismétlik a hívás elején:
PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN
📌 Jellemző URGENCY helyzetek:
-
🚑 Súlyos beteg vagy sérült személy a fedélzeten, aki orvosi tanácsra vagy segítségre szorul, de nincs életveszélyben.
-
⛵ Irányíthatatlan hajó (pl. kormányhiba, motormeghibásodás) veszélyes helyzet közelében, de nem közvetlenül fenyegetett.
- 🌊 Sodródó hajó veszélyes terület felé (pl. zátony, sekély víz), de még van idő beavatkozni.
🗣️ Példa URGENCY hívásra:
PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN
All stations, all stations, all stations
This is sailing vessel Sea Breeze, Sea Breeze, Sea Breeze
MMSI 235789456
My position is 37°16'N 023°45'E
I have a crew member with a broken arm.
Request medical advice. Over.
❗ Fontos különbség: URGENCY vs. DISTRESS
Kategória | Előtag | Helyzet jellege | Használat |
---|---|---|---|
DISTRESS | MAYDAY | Életveszély (pl. süllyedés, tűz, ember a vízben) | Azonnali segítség szükséges |
URGENCY | PAN PAN | Súlyos, de nem életveszélyes (pl. sérülés, irányíthatatlanság) | Gyors beavatkozás szükséges |
7. Mire szolgál a WWNWS szolgálat? Ismertesse az MSI továbbításának módját, eszközeit.
A WWNWS és az MSI a tengeri hajózás biztonsági információinak nemzetközi rendszeréhez kapcsolódnak. Ezek célja, hogy időben eljuttassák a hajókhoz a biztonságot érintő fontos információkat, függetlenül azok helyzetétől vagy felszereltségétől.
1. WWNWS – World-Wide Navigational Warning ServiceA WWNWS egy globális szolgálat, amelyet az IMO (International Maritime Organization) és az IHO (International Hydrographic Organization) működtet közösen.🎯 Célja:
- A hajózó egységek számára világszerte elérhető módon biztosítani a navigációs figyelmeztetések (Navigational Warnings) továbbítását.
- Folyamatosan tájékoztatja a tengeren hajózókat azokról a veszélyekről, eseményekről vagy változásokról, amelyek érinthetik a biztonságos hajózást.
2. MSI – Maritime Safety Information (Tengeri Biztonsági Információk)Az MSI fogalom magába foglalja azokat a hivatalos, rendszeres és vészhelyzeti információkat, amelyeket a hajózó egységeknek továbbítanak. Az MSI tartalmazhat:
- Navigációs figyelmeztetések (pl. zátonyok, elsodródott bóják, új akadályok)
- Meteorológiai figyelmeztetések (pl. vihar, szél, hullámzás)
- SAR-információk (pl. eltűnt hajó, mentőakció)
- Rádiónavigációs rendszerek működési változásai
3. MSI továbbításának módjai és eszközeiAz MSI üzenetek továbbítása a GMDSS rendszer részét képezi. A továbbítás automatikus, szabványosított és különböző technológiákon keresztül történik, attól függően, hogy a hajó mely tengeri övezetben tartózkodik.🌐 A. NAVTEX (tengerpart közeli területekre – A1/A2 övezet)
- Rádióhullámú átviteli rendszer
- 518 kHz (angol nyelven), 490 kHz (nemzeti nyelven)
- Hatótáv: kb. 250–400 tengeri mérföld
- Automatikusan fogadja és nyomtatja a biztonsági üzeneteket
- Főleg partközeli hajózásra szolgál
🛰️ B. SafetyNET (Inmarsat-C rendszeren keresztül – A3 övezet)
- Műholdas üzenettovábbító szolgáltatás
- Lefedi az óceánokat a sarkkörök kivételével
- Automatikusan továbbítja a navigációs és időjárási figyelmeztetéseket a hajók termináljaira
❄️ C. SafetyCAST (Iridium GMDSS – A4 övezet, sarkvidékek)
- Új rendszer, amely a sarki régiókat is lefedi (ahol az Inmarsat nem működik)
- Folyamatosan fejlesztés alatt
📻 D. VHF/HF rádióadások
- Kisebb területre szóló, helyi jellegű vész- és biztonsági információk
- Főként part menti rádióállomások adják le
4. A WWNWS szervezeti rendszere
- A világ tengereit 21 NAVAREA régióra osztották (Navigational Area)
- Minden NAVAREA régióért egy koordináló hatóság felel (pl. NAVAREA III – Spanyolország, amely a Földközi-tengerre vonatkozik)
- Ezek gondoskodnak az információk gyűjtéséről, ellenőrzéséről és továbbításáról
🧭 Összefoglalás – Mire szolgál a WWNWS és az MSI?
Fogalom | Jelentés | Funkció |
---|---|---|
WWNWS | Világszintű navigációs figyelmeztető szolgálat | A hajók folyamatos tájékoztatása veszélyekről |
MSI | Tengeri biztonsági információ | Navigációs, meteorológiai és SAR-információk |
Eszközök | NAVTEX, SafetyNET, Iridium/SafetyCAST, VHF/HF | Automatikus továbbítás a hajók felé |
8. Mi a következő rövidítések angol és magyar jelentése: AIS SART, DSC, MOB, SAR, GEOSAR, IAMSAR?
1. AIS SART
-
Angolul: Automatic Identification System Search and Rescue Transmitter
-
Magyarul: Automatikus Azonosító Rendszerű Kutató- és Mentőjeladó
📡 Magyarázat:
Olyan mentőeszköz, amely aktiválás után AIS-jelet sugároz, amit a környező hajók és part menti állomások is fogadni tudnak. A hajó AIS SART-ja mellett van, hogy a mentőmellényeken (Ocean Signal rescueME MOB1 Personal AIS Beacon) is használják. A térképes kijelzőkön egy célpontként (pl. piros X) jelenik meg.
2. DSC
-
Angolul: Digital Selective Calling
-
Magyarul: Digitális Szelektív Hívás
📞 Magyarázat:
A VHF rádiók digitális protokollja, amely automatikus hívást, vészjelzést, helyzetjelzést tesz lehetővé MMSI-szám alapján, beszéd nélkül.
3. MOB
-
Angolul: Man Overboard
-
Magyarul: Ember a vízben
🌊 Magyarázat:
Vészhelyzeti esemény, amikor valaki a hajóról a vízbe esik. A fedélzeten külön MOB-riasztó eljárás van, és egyes navigációs eszközök rendelkeznek MOB gombbal a helyzet rögzítéséhez.
4. SAR
-
Angolul: Search and Rescue
-
Magyarul: Kutatás és Mentés
🚁 Magyarázat:
A vészhelyzetbe került hajók, személyek felkutatására és megmentésére irányuló nemzetközi tevékenység, amelyet SAR-szolgálatok koordinálnak.
5. GEOSAR
-
Angolul: Geostationary Search and Rescue System
-
Magyarul: Geostacionárius Kutató- és Mentőrendszer
🛰️ Magyarázat:
A Cospas-Sarsat műholdas vészhelyzeti helymeghatározó rendszer egyik alrendszere, amely geostacionárius műholdaksegítségével vészjelzések vételére és továbbítására szolgál.
6. IAMSAR
-
Angolul: International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual
-
Magyarul: Nemzetközi Légi és Tengeri Kutató- és Mentő Kézikönyv
📚 Magyarázat:
Az IMO és ICAO közös kiadványa, amely szabályozza és leírja a kutatás és mentés szervezeti, gyakorlati és fedélzeti feladatait világszerte. 3 kötete van: szervezési, koordinációs, és mobil egységekre szóló.
9. Ismertesse a tengeri mozgószolgálat VHF sávjában kijelölt különleges célú csatornákat funkciók szerint, valamint a szimplex-duplex csatornákra vonatkozó használati szabályokat.
Az alábbiakban áttekintjük a tengeri mozgószolgálat (GMDSS/VHF) sávjában kijelölt legfontosabb, funkció szerinti „különleges célú” csatornákat, majd ismertetjük a szimplex és duplex csatornákra vonatkozó általános használati szabályokat.
1. Különleges célú VHF-csatornák (funkciók szerint)
A tengeri VHF-sávban bizonyos csatornákat (számokkal és/vagy A/B jelöléssel) speciális célokra tartanak fenn. Az alábbi lista a leggyakoribb, nemzetközi (GMDSS/ITU) és európai előírások szerinti felosztást követi:
1.1 Vész- és hívócsatornák
- Csatorna 16 (156,800 MHz) – Vész- és hívócsatorna (Distress & Calling)
- Funkció:
- Vészhelyzet (például MAYDAY-hívás) kezdeményezése.
- Első kapcsolatteremtés (hívásfelépítés) a másik féllel, mielőtt átállnánk más, munkavégzésre kijelölt csatornára.
- Előírások:
- Minden hajón folyamatosan „hallgatni” (watch-en) kell – kizárólag vészhelyzetben használhatják.
- Funkció:
- Csatorna 70 (156,525 MHz) – DSC Distress Alert csatorna (Digital Selective Calling)
- Funkció:
- Automatikus, digitális vészjelzésküldés (DSC Distress Alert) vészhelyzet esetén.
- A hajó MMSI-száma és (ha van csatlakoztatott GPS) pozíciója rögtön belekerül a vészjelzésbe.
- All ship hívás is (Urgency, Safety)
- Előírások:
- Kizárólag DSC-vészhívás (DISTRESS ALERT) küldésére, a jelzés vételére és megerősítésére (acknowledgement) használható. Illetve ‘All ship’ hívásra is.
- Sem hagyományos, sem más digitális beszéd nem történhet rajta – kizárólag DSC-protokoll.
- Funkció:
1.2 Biztonsági (Safety) és hívó (Calling) csatornák
Ezeket a csatornákat általában olyan, nem kifejezetten vészhelyzeti, de „fontos biztonsági jellegű” üzenetekre tartják fent, amelyek beavatkozást igényelhetnek, illetve egy adott körzetben történő hajóforgalmi információk, kikötői utasítások átadására szolgálnak. A GMDSS-zónák (A1/A2) szerint is csoportosítják őket (lásd később).
- Csatorna 06 (156,300 MHz) – Intership safety communication
- Gyakori alkalmazások:
- Biztonsági, nem-vészhelyzeti hívások.
- Gyakori alkalmazások:
- Csatorna 08 (156,400 MHz) – Biztonsági tartalék és hívócsatorna
- Hasonlóan működik, mint a 06-os, gyakran „back-up” biztonsági csatorna hajók közötti kommunikációhoz.
- Sok helyen kikötői forgalmi csatornaként is alkalmazzák.
- Csatorna 13 (156,650 MHz) – Híd-Híd (Bridge-to-Bridge) Biztonsági csatorna
- Funkció:
- Kizárólag navigációs-jellegű (navigational safety), kötelezően folyamatos figyeléses kommunikáció hajók hídjai között,
például:- Hajó-hajó kétoldalú koordináció keskeny átkelőkben, csatornákban.
- Kikötők, csatornák forgalmának egyeztetése.
- Kizárólag navigációs-jellegű (navigational safety), kötelezően folyamatos figyeléses kommunikáció hajók hídjai között,
- Előírások:
- 25 W-os adóteljesítmény, állandó hallgatás (ạn watch).
- Nem alkalmas hangos hírközlésre („fejlesztői tájékoztatásra” teljesen tiltott).
- Funkció:
- Csatorna 10 (156,500 MHz) és 12 (156,600 MHz) – Kikötői vagy hajóforgalmi szolgálatok (Port Operations, Vessel Traffic Service) csatornái
- Funkció:
- Kikötői forgalmi irányító-szolgálatok (VTS – Vessel Traffic Service) kommunikációja hajókkal.
- Rakodáskor a kikötő és a hajó közötti egyeztetés (kikötőbe történő behajózás, dokk kiosztás stb.).
- Előírások:
- Csak a kikötői hatóság és a kikötőben tartózkodó hajók közötti forgalomra,
harmadik fél semmilyen körülmények között nem kezdeményezhet ezen a csatornán.
- Csak a kikötői hatóság és a kikötőben tartózkodó hajók közötti forgalomra,
- Funkció:
- Csatorna 14 (156,700 MHz) – Pilóta (Pilot) és Hajóforgalmi csatorna
- Funkció:
- Hajózási pilóták és a partról irányító önkormányzati hatóságok (pl. kapitányság, hajóőr) közötti kommunikáció.
- Gyakran „Pilot Onboard Service”-ként is említik.
- Előírások:
- Csupán a hordozott pilóta-rádió és a partról kiépített pilótaadó között használható;
jogszabályilag védett, más hajók nem hallgatózkodhatnak, nem kezdeményezhetnek.
- Csupán a hordozott pilóta-rádió és a partról kiépített pilótaadó között használható;
- Funkció:
- Csatorna 15 (156,750 MHz) és 17 (156,850 MHz) – Ad hoc, helyi vagy belső hajózási kommunikációra fenntartott csatornák
- Funkció:
- Szűkebb, nemzetközi előírások által nem kötött, de nemzetileg engedélyezett célokra.
- Nagyobb hajózási társaságok, olajszállító tengeri kísérők belső kommunikációja.
- Egyes országokban üzemeltetett hajóbuszok, kompok közötti informális hívások.
- Előírások:
- Csak akkor használható, ha nincs interferencia a hivatalos, magasabb prioritású (16, 13, 70) csatornákkal.
- Ütközések elkerülése érdekében a felhasználónak folyamatosan figyelnie kell 16-ot és 13-at.
- Funkció:
1.3 GMDSS-zónák és a hozzájuk rendelt „biztonsági információ (MSI)” csatornák
A GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) 4 tengeri zónára (A1/A2/A3/A4) osztja a tengereket, és mindegyik zónához bizonyos VHF/HF/Műholdas frekvenciákat rendel. A VHF szempontjából:
- A1-zóna (partközeli, max. 20–30 tengeri mérföld)
- Elsősorban: DSC (70) + CS (06, 08, 72, 77) keretében
- MSI-forrás: NAVTEX (518 kHz) és VHF Regionális CS-k (pl. 06, 08)
2. Szimplex és duplex csatornák: fogalom és használati szabályok
2.1 Mi a különbség a szimplex és duplex mód között?
- Szimplex (simplex) csatorna:
- Egyetlen frekvenciát (pl. 156,800 MHz a 16-os csatorna esetén) használnak adásra és vételre.
- Váltott üzem: ha valaki ad, a többiek hallgatnak; ha a másik felet akarjuk hívni, akkor becsatlakozunk az adott frekvenciára.
- Jellemzően hajó–hajó vagy hajó–partról hallgató kommunikációra (pl. 16, 13, 06, 08, 72, 77).
- Duplex (duplex) csatorna:
- Két különböző frekvenciát használnak: az egyik az adáshoz (TX), a másik a vételhez (RX).
- Alapvetően hajó – part (coast station) viszonylatban: a hajó egy frekvencián (alacsonyabb VHF csatorna) sugároz, a partstáció a párja frekvencián (magasabb sáv) válaszol vissza.
- Egyidejű kétsávos üzem (full-duplex) nem gyakorlat, inkább fél-duplex (half-duplex) – a hajó TX frekijén ad, és ugyanakkor (vagy a partküldés alatt) a másik eszköz a párját veszi.
- Tipikusan kikötői forgalmi, pilóta, hajóforgalmi szolgálatoknál alkalmazzák, ahol a part és a hajó folyamatosan (vagy gyorsan váltva) kommunikál.
2.3 Általános használati szabályok (szimplex vs. duplex)
- Szimplex csatornák (pl. 16, 13, 06, 08, 72, 77)
- Mindig hallgatni kell:
- 16: vész- és hívócsatorna – minden hajón nonstop „vész-watch” (24 h hallgatás).
- 13: hídról-hídra (bridge-to-bridge), navigációs biztonsági hívások esetén folyamatos figyelés (általában 25 W).
- Üzenetváltás menete:
- Hívás a szimplex frekvencián.
- Ha nem vészhelyzet, akkor a felek megállapodnak egy munkacsatornán (pl. CS 07 vagy egyéb hajóközi csatorna) folytatásra.
- A beszélgetés befejezése után azonnal vissza kell térni az eredeti figyelőcsatornára (16, 13).
- Kizárólag a csatorna rendeltetett funkciójára szabad használni – egyéb (például gazdasági) célra tilos.
- Mindig hallgatni kell:
- Duplex csatornák (pl. 04 A/B, 10 A/B, 14 A/B)
- Csak hajó–koordináló part-állomás között használhatók.
- A hajó adja a saját (alacsonyabb) frekvenciáján, a parti állomás (néha VTS-központ, kikötői hatóság) a párjával ad választ.
- Fontos szabály:
- A hajónak a duplex-csatornát úgy kell üzemeltetnie (TX/RX váltás), hogy elkerülje a párhuzamos adást („dupla adásból” fakadó interferencia).
- Csak a partengedéllyel rendelkező szolgálatok vagy hajózási hatóság (VTS, pilot) tarthat fenn perpetuum-watch-ot (folyamatos figyelés), a hajó köteles – párbeszéd közben – azonnal visszaváltani a hallgatásra, mihelyt kiesőképes.
- Csatornakijelölés:
- A part által szolgáltatott csatorna-listán (port operation VTS/Coast-list) szerepeltetett, adott nappal érvényes csatornapárt használjuk.
- Ha nem érkezik válasz, 16-on (vagy 13-on, ha navigációs biztonsági üzenet) célszerű újrahívni a partot.
- Általános előírások
- Mindig ellenőrizni kell, hogy a választott csatorna valóban arra a célra van-e fenntartva, amire használni szeretnénk (pl. nem veszélyes-vészhelyzeti-biztonsági hívásra).
- Csak addig maradjunk foglaltak egy csatornán, amíg a beszélgetés céljához feltétlenül szükséges.
- Először mindig 16-on, 13-on vagy DSC-módon kezdeményezzünk, majd térjünk át a megállapodott segédcsatornára (vagy a hajó/partszolgálat által kijelölt gyakorlati csatornára).
- Koordinálatlan csatornaváltás tilos: sem vészhelyzetet, sem biztonsági üzenetet nem szabad más témával elvonni a hallgatást.
- Csatornára való visszatérés: amint végeztünk bármely hívással, vissza kell térni az eredeti vész/híd-híd figyelő-csatornára (16-ra, 13-ra).
3. Összefoglaló táblázat
Csatorna | Frekvencia (MHz) | Funkció | Szimplex/Duplex |
06 | 156,300 | Biztonsági hívó / biztonsági tartalék | Szimplex |
08 | 156,400 | Biztonsági hívó / biztonsági tartalék | Szimplex |
10 A/B | 156,500 (TX hajó) / 162,100 (RX part) | Kikötői szolgálat (Port Operations) | Duplex |
12 A/B | 156,600 / 162,150 | Kikötői/VTS (regionális eltérések) | Duplex (vagy Szimplex vidéken) |
13 | 156,650 | Híd–híd (Bridge-to-Bridge): navigációs biztonsági hívások | Szimplex |
14 A/B | 156,700 / 162,100 | Pilóta‐hajó kommunikáció | Duplex |
15 A/B | 156,750 / 162,150 | Helyi belső hajózási kommunikáció (pl. kompok, feribotok, belső társaságok) | Duplex (vagy regionálisan Szimplex) |
16 | 156,800 | Vész- és hívócsatorna (Distress & Calling) | Szimplex |
17 A/B | 156,850 / 162,150 | Üzemeltetői vagy belső hajózási hívások (üzemeltető part + hajó) | Duplex (vagy Szimplex) |
70 | 156,525 | DSC Distress Alert (digitális vészjelzés) | Szimplex (digitális) |
72 | 156,625 | Biztonsági hívócsatorna (tartalék) | Szimplex |
77 | 156,875 | Biztonsági hívócsatorna (tartalék) | Szimplex |
4. Legfontosabb használati szabályok röviden
- 16 és 13 mindig hallgató (watch) módon:
- Minden hajón köteles nonstop 16-ot és 13-at hallgatni „vész- és biztonsági” célból.
- Amint bármely üzenet/vészhelyzet elhárult, azonnal vissza kell térni a watch-üzemmódba.
- DSC (csatorna 70) kizárólag digitális vészalert (Distinct VHC) fogadására és küldésére – hagyományos beszéd tilos.
- Szimplex csatornák (06, 08, 72, 77) – nemzetközi biztonsági/mentésirányítási hívásokhoz;
ha nincs DSC, továbbítják a navigációs-időjárási figyelmeztetéseket is (MSI-vétel NAVTEX-előfizetés függvényében). - Duplex csatorna (pl. 10 A/B, 14 A/B) használata csak hajó–part (Coast/Pilot) között, kizárólag a part által üzemeltetett szolgáltatások esetén.
- A hajó ad a “TX-frekvenciáján” (alacsony sáv), és automatikusan hallgatja a part “RX-frekvenciáját” (magasabb sáv).
- A beszélgetés végeztével a hajó azonnal visszavált a part által megfigyelt Duplex-csatornára vagy szükség esetén 16-ra.
- Csatornaváltás menete:
- Mindig a megfelelő funkciójú csatornán kezdünk (16, 13 vagy 70),
- Vészhelyzet után: nincs csatornaparkolás – visszatérés az eredeti watch-csatornára.
- Nem-vész–, nem-navigációs biztonsági hívás esetén: eper vagy triviális beszélgetés szabályszegésnek minősül.
5. Összefoglaló gondolatok
- A különleges célú csatornák (16, 70, 13, 06, 08, 10, 12, 14, 17, 72, 77) mindegyike előre meghatározott, nemzetközi szabályzatok által lefektetett funkcióval rendelkezik (vészhelyzet, DSC, híd–híd, kikötői forgalom, biztonsági hívások stb.).
- Szimplex-ként a legtöbb „felhívó/biztonsági” információt (16, 13, 06, 08, 72, 77) kezeljük;
- Duplex-ként kizárólag a hajó és part (Coast Station / VTS / Pilot Station) közötti, folyamatos, engedélyezett kommunikáció (10 A/B, 11 A/B, 12 A/B, 14 A/B, 15 A/B, 17 A/B) esetén alkalmazzuk.
- A használati szabályok célja, hogy a VHF-spektrum mindig elérhető legyen vész- és biztonsági hívásokra, ne telítődjön el felesleges, nem kellően sürgős, vagy engedély nélküli beszélgetésektől.