SART (Search and rescue transponder) vagyis keresési és mentési transzponder egy önálló, vízálló transzponder, amellyel tengeri vészhelyzet esetben tudunk segítséget kérni, az eszköz lehet radar-SART vagy GPS-alapú AIS-SART.
A radar-SART egy túlélőjármű vagy bajba jutott hajó helyének meghatározására szolgál úgy, hogy egy sor pontot hoz létre a mentőhajó radar kijelzőjén. A SART csak egy 9 GHz-es X-sávú (3 cm-es hullámhosszú) radarra reagál, S-sávon (10 cm) vagy más radaron nem lesz látható. A radar-SART működését bármely X-sávú radar indíthatja körülbelül 8 tengeri mérföld hatótávolságon belül. Minden egyes vett radarimpulzus arra készteti a SART-ot, hogy választ küldjön, amely ismétlődően végigsöpör a radar teljes frekvenciasávján. Ha a radar-SART hatótávolságon belül van, akkor a radar kijelzőjén egy 12 pontból álló vonal jelenik meg és amikor a SART 1 tmf-en belülre kerül, teljes körök lesznek, jelezve, hogy az aktív SART közel van.
Aktiváláskor a SART látható és/vagy hallható jelzést ad a helyes működéséről. Azt is jelzi, ha egy kutató hajó vagy repülőgép radarjelei lekérdezik.
A magasság nagyon fontos a SART hatótávolságának növelésében, ezért a túlélőknek törekedniük kell arra, hogy a SART-ot a lehető legmagasabbra szereljék a mentőtutajon, pl. evezőhöz rögzítve. A SART egyes modelljeit emiatt rúddal szerelték fel. Az antenna függőleges poláris diagramja és az eszköz jellemzői lehetővé teszik, hogy a SART reagáljon a radarokra erős hullámzási körülmények között. A SART átvitel vízszintes síkban lényegében mindenirányú.
Az AIS-SART 2010. január 1-jén került be a GMDSS-szabályzatba.
Az AIS-SART olyan AIS üzenetek továbbítására szolgál, amelyek jelzik a veszélyben lévő egység helyzetét, statikus és biztonsági információit. Az AIS-SART beépített helyzetforrással (pl. GPS-vevővel) rendelkezik, és ennek megfelelően az AIS-SART jelet vevő AIS-állomások képesek megjeleníteni az AIS-SART hatótávolságát és irányát. Az AIS-SART-okat csak az AIS készülékek észlelhetik.
Az AIS-SART-ot a SART-hoz hasonló módon történő bevetésre tervezték, mivel úgy tervezték, hogy 1 m tengerszint feletti magasságban lévő túlélőjárműről működjön. Felszerelhető a túlélési jármű szerves részeként, és manuálisan is aktiválható vagy deaktiválható. Automatikus aktiválás is biztosítható. Jól látható sárga/narancssárga színű, lebegő zsinórral van ellátva.
Megjelenik egy jelzés, amely azt mutatja, hogy az AIS-SART aktiválva van, tesztelés alatt áll, és a teszt befejeződött. Az AIS-SART aktiválásakor a helyzetrögzítő rendszer állapota is megjelenik.
A SART TEST vagy a SART ACTIVE előre beállított sugárzott üzeneteit az AIS-SART célszimbólum melletti szövegnek kell tekinteni a bajba jutott egység VHF vételi tartományában lévő hajókon vagy parti állomásokon felszerelt AIS-berendezéseken, és egyértelműen meg kell különböztetni őket. Az AIS MKD-vel (minimális billentyűzettel és kijelzővel) felszerelt hajókon csak a szöveg látható, a hatótávolsággal és az irányszöggel együtt.
Az AIS-SART észlelési hatótávolsága a tengerfelszín felett 1 m-rel egy A osztályú mobil AIS állomás antennája által a tengerfelszín felett 15 méter magasan víz felett legalább 5tmf, de a tesztek során 9,5 tmf volt. Az észlelési tartományok sokkal nagyobbak a repülőgépeknél, és a tesztek kimutatták, hogy az AIS-SART egy repülőgépről akár 115-129tmf-ről is látható.
Az AIS-SART egyedi azonosítóval rendelkezik.
A SART-ot vagy az AIS-SART-ot olyan helyen kell tárolni, ahonnan gyorsan áthelyezhető a mentőtutajba.
Szerviz és tesztelés: a SART-ot vagy az AIS-SART-ot a gyártó által meghatározott időközönként ellenőrizni, tesztelni kell (évente), és elemeit ki kell cserélni (általában 5 évente).
További részletek: IMO Safety of Navigation Circular 197 útmutatás (12. melléklet) / SOLAS – 74/88 / IMO SN.1/Circ.322 13. függelék
Radar Target Enhancers (RTE): a kishajók időnként további ütközésgátló eszközöket, úgynevezett radarcél-erősítőket (RTE) telepítenek, amelyek passzív reflektor típusú vagy aktív eszközök lehetnek. Az aktív eszközök lekérdező radarimpulzust kapnak, felerősítik és megnyújtják az impulzust, majd újra továbbítják, ami megnövekedett, vagy legalább konzisztensebb „festést” eredményez más hajók radar kijelzőjén/kijelzőin. Az IMO az RTE-k ellen javasolja, hogy olyan radarképet állítsanak elő, amely nem kapcsolódik a hajó méretéhez.
(Forrás: gmdsstesters.com)