Augusztus 2.-án Révfülöpön Fa Nándorral beszélgettem, a felvétel itt megnézhető:
Az esemény címe: 2 vitorlás – 2 kaland / Moderátor: Genda Noémi
Köszi Alex a felvételét!
Augusztusban két tengeri túránk is volt:
1. Északi-tengeri gyakorló vitorlástúra (aug. 12-19.)
Hajó: Bavaria 46 (2020)
Időjárás: erős szelek mindennap (max. szél 26 csomós) / szélirány: DNy majd ÉK
Útvonalunk: Jachthaven Lelystad Haven – Amsterdam – IJmuiden – Ipswich Haven Marina – IJmuiden – Amsterdam – Jachthaven Lelystad Haven (460 tmf)
Jachthaven Lelystad Haven, egy tipikus holland családias kikötő, nagyon nagy, de a többség 30 láb alatti vitorlás. Mindenki mosoly és mindenki köszön. 🙂
Vasárnap reggel 8:50-kor indulás, Markermeer-nél erős szembeszél végig (max. 20-22 csomó) és reffelnünk is kellett, plusz volt még egy rövid esőnk is. 🙂 Először egy hidat nyitottak ki fölöttünk, majd két zsilipen keresztül jutottunk át az Északi-tengeri oldalra. Noordzeekanaal a neve az Amsterdamon keresztül futó főcsatornának, aminek a hossza kb. 18 tmf. IJmuiden-ben történt meg az este a kijelentkezés. Brexit óta kijelentkezéssel lehet csak átvitorlázni Angliába, ami nagyon le van egyszerűsítve: e-mailen keresztül el kell küldeni a ‘crew list’-et, majd a rendőrség kijön útlevél ellenőrzésre, ami kb. max. 10 perc. A vasárnap estét a Seaport Marina IJmuiden-ben töltöttük. Közös csapatvacsora a homokos parton a kellemes ‘MAKAI’ étteremben, ami a marina mellett volt.
Hétfőn reggel 9-kor indulás egy komoly reggeli után.
Az Északi-tenger déli részén ezen az útvonalon több nagykiterjedésű ‘windfarm’ és sok-sok ‘platform’ (olaj) található, amit folyamatosan kell figyelni és kerülgetni. Emellett nagyon nagy hajóforgalom van erre… Az Északi-tengeren a világ hajóforgalmának több, mint 30%-a haladt át, nagy része ennek a tenger déli részén koncentrálódik, és mi itt vitorlázunk… Több TSS-et is kereszteztünk, volt, amit éjszaka és végig nagyon kellett figyelni. Ilyenkor az AIS nagy segítség, igaz radar is volt a hajón, de az nem volt nagy segítség. Jelenleg mindenki AIS-t használ, és a radar egy másodlagos eszköz lett az utóbbi évtizedben. Egész úton negyedszeles menet volt (22-23 csomó volt a csúcs) és hajnaltól pedig szembe szél lett már az angol partoknál, és így cirkálás is lett a vége. Éjszaka órakoron át 22 csomós Dny-i szélben vágtatunk (vitorla kombináció: nagyvitorla 2. reffen és teljes orrvitorla) 6,5-7 csomós sebességgel. Max. áramlásunk 3 csomó volt (a holdállás miatt jelenleg nem volt maximális árapály áramlat) és az árapály különbség kb. 3 méter volt (ami szintén nem max ezen a részen). Ipswich városban az Orwell folyón kellett felmotorozni, ami nagyon szép volt és nagyon ajánlott, aki esetleg erre járna. Érkezés Ipswich Haven Marinaba 13:00-kor (holland idő), a megtett táv 166 tmf volt (28 óra alatt). HW-ban érkeztünk, ezért a marina zsilipje nyitva volt és csak be kellett hajózni…
Délután és este ismerekedés a várossal / fish and chips és hangolódás a holnapi nagy menetre vissza.
Szerda 9:30 indulás a marinából és zsilipelés, mert nem nem HW (dagály) van. A marina egy zsilippel le van zárva, és így a marinában mindig ugyanaz a vízszint. Ha nem HW van, akkor rádiózni kell és zsilipelni, ami itt minden marinában program, és ezt is meg kell tanulni, aki erre szeretne vitorlázni. Lehajózás az Orwell folyón egy híd alatt, itt minden olyan idilli és szép ezen a részen… Több ezer vitorlás található itt a környéken: marinákban és bójákon… A visszautunk Hollandiába nehézre sikeredett, mivel végig szembeszelünk volt. Órákon át a szél elérte a 26 csomót, de 20-22 csomó szinte mindig volt, és emiatt reffelt vitorlákkal vitorláztunk. Nagy hajóforgalom / ‘windfarmok’ / platformok… Anglia partjainál érzetük az erős szembe áramlatot (3 csomós), majd érzetük a segítő áramlatot. A csapatnak ez egy nagyon jó tapasztalás volt, és jövőre is jövünk ide gyakorolni. Egész éjjel vitorláztunk, amikor a szél és az áramlat ellentéte irányú, akkor nagyon ‘choppy’ a tenger és kényelmetlen menetünk volt pár órát. Néha kicsit esett az eső is. 🙂 Az erős szél és hullámzás miatt erősen dőlt a hajó, a főzés lehetetlen… csupán szendvicsek, amik teljesen elegek is voltak. Ilyen ‘sea state’ mellett egy szendvics készítése is nehéz feladat. 🙂 Csütörtökön 20:30-kor léptünk be hivatalosan Hollandiába, IJmuiden kikötőnél a rendőrök ellenőrizték az útleveleket, és a vámosok pedig, ellenőrizték, hogy vettünk-e Angliába dízelt. (Nem tudták a dízelt kiszívni az üzemanyag tankból.) Innen még két óra motorozás volt a csatornán a belváros. Az estét Amsterdam egyik belvárosi marinájában töltöttük (Sixhaven), ahol kb. 23 körül kötöttünk ki egy nagyon szűk helyen. A csapat bement kicsit szétnézni és ismerkedni az Amterdami éjszakai élettel. 🙂
Pénteken 12 körül indultunk vissza Jachthaven Lelystad Haven marina felé. Egy óra csatorna hajózás, majd zsilipepés, majd hídnyitás… Markermeer-nél erős szembeszél ismét végig… 18 körül érkeztünk meg.
Szuper túra volt, szuper csapattal! A komfort zónán kicsit túllépett a csapat nagy része, de ilyenkor lehet tanulni és fejlődni igazából sokat. Jövőre is jövünk!
2. Aug. 4-11. Adriai nyaralós gyakorlós vitorlástúra
Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Útvonal: Dubrovnik – Ston, Peljesac félsziget – Polace, Mljet szg. – Lumbarda, Korcula szg. – egy lakatlan sziget, Lastovo Nemzeti Park – Vis, Vis szg. – Hvar, Hvar szg. – Milna, Brac szg. (210tmf)
Időjárás: az első három nap légköri instabilitás (esők, szél erősödések Bf. 6-ig), majd kellemes Mistral jött…
Első nap szombaton már megkaptuk a jó szelet (26-27 csomót), és kimentünk a nyílt vízre gyakorolni. Kicsit esős volt az idő és nem volt meleg sem, ezért napközben nem álltunk meg úszni / sznrorkerezni. Gyakorlatok: reffelés / fordulások / Q forduló / félszél / háromnegyedszél stb. A Ston-i csatornába behajózás (ez tényleg egy nagyon keskeny csatorna), ami szerencsére laterális bójákkal jól ki volt tűzve, pár éve voltunk itt és kicsit fejlődött a kikötő, de még azóta sincs WC / zuhanyzó… Ston város az egyik kedvenc helyem, este és másnap reggel is városnézés.
Vasárnap átvitorláztunk Mljet szigetre (Ploce), ahol a Nemzeti Parknál horgonyoztuk le. A csapat hétfő délelőtt sétált a Nemzeti Parkban, itt talán a tó a legszebb… Hétfő délután átvitorláztunk Korcula szigetéhez (max. szél 21 csomó volt). Napközben horgonyzás egy lakatlan sziget mellett és fürdés / úszás és este bekötöttünk Lumbarda kisváros marinájába. Lumbarda városnál este koncert a helyi központi bárban, nagyon jó hangulatú helyre kerültünk, egy barátom ajánlása miatt. 🙂
Kedden reggel városnézés Korculán, majd irány Lastovo. Első megállónk egy kis öböl volt még Korcula sziget végén, ahol röviden úszkáltunk. Délutánra megjött a szél, és így jó szélben (14-18 csomó) kreuzolás egész nap… 18:30 körül megérkeztünk. Nem volt könnyű a horgonyzás… csúszott a horgony, túl mély volt az öböl, de végül megoldottuk.
Szerda reggel 8-kor kifutottunk, és irány Vis sziget. Egész nap cirkálás… Napközben egy lakatlan szigetmél horgonyzás egy órát 🙂 ez a kedvenc programunk. Vis városnál (és Kutnál) minden marinahely és bója foglalt volt, és legbelül egy ‘magán’ bójára ráálltunk. Egy barátom ezt mondat: ‘egy jó tengerész mindig megoldja’.
Csütörtökön 11:00 után indultunk el, mert a csapat nem tudott betelni a várossal és a szigettel. 1-2 órára lehorgonyoztunk Hvar város előtt és városnézés majd irány Milna, ahova 21 körül érkeztünk meg. Ismét nagyon jó csapat jött össze, és mindenki sokat tanult és még én is.
Ősszel folytatjuk az egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkat.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com