Az időjárási térképek alapján a várható szélerősség megállítatható az izobár vonalak sűrűségéből (mérni kell a távolságot, majd megfelelő korrekciót alkalmazni), de ez valójában egy jó becslés lesz.
időjárási térkép (Surface pressure chart):
(Forrás: https://www.metoffice.gov.uk/weather/maps-and-charts/surface-pressure)
Az időjárási térképeket (Weather map / Synoptic Charts) vagy más néven szinoptikus térképek 12 óránként vagy 24 óránként adják ki (12:00LT / 00:00LT). Az első a mért adatokból áll és úgy hívják ‘analysis chart’, ezek az adatok sok időjárási mérő állomás adataiból dolgozik. Utána az időjárási térkép sorozat a várható helyzetet mutatja 12 vagy 24 óránként a következő 5 vagy 6 napban. A lényeg, hogy ez mutatja a frontok, a L és a H várható mozgását. Az időjárás előrejelzésben van egy nagyfokú bizonytalanság és az idővel a pontosság nagyon csökken!
Kis feladatok:
- Hasonlítsa össze az L és a H értékének változását! Emelkedik-e vagy csökken?
- L általában párhuzamosan mozog az izobár vonalakkal a meleg sectorokban, de elfordul a sarkok felé, amint a ‘front occlude’ lesz.
- A hidegfrontok a ‘geostrophsic’ szél sebességével mozognak.
- A melegfrontok a ‘geostrophsic’ szél 2/3 sebességével mozognak.
Néhány Synoptic térképen van egy ‘Geostropic’ szél skála (bal oldalt felül). Ez akkor lenne a szélerősség, ha az izobárok egyenesek lennének és párhuzamosak (elméleti), lásd. a fenti térképen a bal felső sarok. A felszíni szél sebessége a geosztrofikus szélsebesség körülbelül 2/3-a alacsony nyomású rendszerekben, és az iránya körülbelül hátulról (15 fokos szögben). Általános szabály, hogyha az izobárok nem nagyon (szűken) íveltek, akkor a korrekció 10% alacsonynyomásnál, 20% magas nyomásnál.
Az időjárási térkép részletesebb magyarázata: Weather Map Interpretation.
Ajánlott könyv: RYA Weather Handbook
Ajánlott videó (youtube): RYA day skipper – meteorology – lesson 37 – yacht – wwww.iskipper.net_xvid.avi
Ajánlott weboldal: http://termtud.akg.hu/okt/7/idojaras/4alapjel.htm, http://www.blackcatsystems.com/software/multimode/fax.html
work-in-progress…