Időjárási térképek

Az időjárási térképek alapján a várható szélerősség megállítatható az izobár vonalak sűrűségéből (mérni kell a távolságot, majd megfelelő korrekciót alkalmazni), de ez valójában egy jó becslés lesz.

időjárási térkép (Surface pressure chart):

(Forrás: https://www.metoffice.gov.uk/weather/maps-and-charts/surface-pressure)

Az időjárási térképeket (Weather map / Synoptic Charts) vagy más néven szinoptikus térképek 12 óránként vagy 24 óránként adják ki (12:00LT / 00:00LT). Az első a mért adatokból áll és úgy hívják ‘analysis chart’, ezek az adatok sok időjárási mérő állomás adataiból dolgozik. Utána az időjárási térkép sorozat a várható helyzetet mutatja 12 vagy 24 óránként a következő 5 vagy 6 napban. A lényeg, hogy ez mutatja a frontok, a L és a H várható mozgását. Az időjárás előrejelzésben van egy nagyfokú bizonytalanság és az idővel a pontosság nagyon csökken!

Kis feladatok:

  1. Hasonlítsa össze az L és a H értékének változását! Emelkedik-e vagy csökken?
  2. L általában párhuzamosan mozog az izobár vonalakkal a meleg sectorokban, de elfordul a sarkok felé, amint a ‘front occlude’ lesz.
  3. A hidegfrontok a ‘geostrophsic’ szél sebességével mozognak.
  4. A melegfrontok a ‘geostrophsic’ szél 2/3 sebességével mozognak.

Néhány Synoptic térképen van egy ‘Geostropic’ szél skála (bal oldalt felül). Ez akkor lenne a szélerősség, ha az izobárok egyenesek lennének és párhuzamosak (elméleti), lásd. a fenti térképen a bal felső sarok. A felszíni szél sebessége a geosztrofikus szélsebesség körülbelül 2/3-a alacsony nyomású rendszerekben, és az iránya körülbelül hátulról (15 fokos szögben). Általános szabály, hogyha az izobárok nem nagyon (szűken) íveltek, akkor a korrekció 10% alacsonynyomásnál, 20% magas nyomásnál.

A szél sebességének mérése az időjárási térképről: 1. Körző segítségével az izobárok közötti távolság megmérése. 2. A geosztrofikus szélskálán ennek a távolság lemérése. 3. Győződjön meg arról, hogy a megfelelő szélességi fokot használja leolvasáskor. 4. Az izobárok egyenesek és párhuzamosak voltak a mérési helyen? 5. Ha nem, állítsa be a görbületet (- alacsonynál, + magasnál) 6. Ez a gradiens szél. 7. Módosítsa a felületi súrlódással. 8. Vegye figyelembe a széllökéseket.
Már majdnem befejeztük, de nem egészen. Egy átlagos napon az adott szélsebességhez képest + 33%-os széllökésekre számíthatunk. Ezek erősebbek lehetnek instabil körülmények között, pl. nagy záporok és zivatarok körül, és kisebb széllökések lehetnek stabil körülmények között.
Nem valószínű, hogy helyzetünk pontosan az izobárok között van, és még ha az is, a rendszerek elmozdulnak. Meg kell nézni a várható szeleket a környéken, hogyan változik a gradiens, és hogy a környéken találunk-e erősebb vagy enyhébb szeleket.
Az előrejelzés ellenőrzése: az időjárási térképek nagy területet fednek le, és célszerű az elemzést a lehető legjobban ellenőrizni. A fedélzeten ez a barométer ellenőrzésével történik (pontos beállításának ellenőrzése rendszeresen), valamint a szél irányának és erősségének feljegyzésével. A felhőstruktúrák jelzik, hogy egy rendszeren belül hol lehetünk.

Az időjárási térkép részletesebb magyarázata:  Weather Map Interpretation.

Ajánlott könyv: RYA Weather Handbook

Ajánlott videó (youtube): RYA day skipper – meteorology – lesson 37 – yacht – wwww.iskipper.net_xvid.avi

Ajánlott weboldal: http://termtud.akg.hu/okt/7/idojaras/4alapjel.htm, http://www.blackcatsystems.com/software/multimode/fax.html

work-in-progress…