- A kapitány engedélye nélkül nem lépünk a fedélzetre.
- A fedélzetre lépve, először a hölgyeket üdvözöljük, megvárva, míg ők nyújtanak kezet. Azután üdvözöljük a férfiakat, lehetőleg kor szerinti sorrendben.
- Vendéggel nem ildomos éreztetni, hogy ő “szárazföldi patkány”.
- Fedélzetre csak puhatalpú cipőben lépjünk, amelynek fehér vagy világos színű a talpa!
- Kikötőbe befutni vagy kifutni így illik: férfiak, nők fehér (világos) ingben sötétkék sortban, fehér, barna vagy sötétkék cipőben. (Kint a vízen aztán jöhet a fürdőnadrág vagy az “ádámkosztüm”.)
- Ha a kapitány asztalához ülünk, viseljünk inget!
- Lobogóviselés: a lobogó a hajó dísze olyan, mint a férfi nyakkendője. Lobogót nem illik az achterstagra (hátramerevítőre) kötni. A lobogó kitűzése és bevétele (nagyobb yachtokon felvonása és levonása) menet közben napkelte és napnyugta között szokás.
- Klublobogót az árbóc csúcsán szokás viselni, de ez kezd kimenni a divatból vagy szokásból, mert nehezen oldható meg.
- Régen, amikor még minden hajó ismerte a másikat – hisz oly kevés hajó volt -, illett egymás mellett elvitorlázva üdvözölni a másikat. Ez akkor a lobogó félárbocra eresztésével történt, a zászlórudat kivették és vízszintesen tartották, míg a másik elhaladt mellettünk (illik volt viszonozni.). Manapság egy kézfeltartással helyettesítjük ezt. Illik odanézni és jobb kezünket feltartani. Jó barátainkat zászlóval üdvözölhetjük.
- Nemzeti ünnepeinken szokás hajóinkat lobogódíszbe öltöztetni a ”code” lobogókkal.
- Kifutás előtt: A hajón legyen rend: minden a helyén rögzítve, a funkciót ellátó felszerelések kipróbálva, üzemanyag, víz, motor olajszint stb. ellenőrizve. Ha megdőlne a hajó, semmi ne essen le.
- Tisztaság: a hajón tisztaság vár minket és azt tisztán is hagyjuk el. Étkezés után a morzsát összeszedjük, a lecsöppent foltokat feltörüljük. A hajós büszke arra, hogy tisztán tartja a környezetét és a természetet. A hulladékot összegyűjti, a vízbe nem dob semmit. Fedélzetmosás naponta, általában a hajnali párával összekötve, de kifutás előtt kötelezően.
- Nem hajózunk a hajó oldalán hagyott pufferekkel. Azokat a kifutás után beszedjük és csak kikötés (vagy horgonyzás) előtt tesszük vissza.
- Nyílt vízen horgonyzó pihenő, vagy napozó hajó mellett nem szokás közel elhaladni. (Horgászhoz sem illik indokolatlanul közel menni.)
- A hajón nem hangoskodunk. Ahogy kirándulás közben az erdő nyugalmát sem zavarjuk felesleges kiabálással, úgy a vizet sem zavarjuk viselkedésünkkel az állatokat és pihenni vágyó embertársainkat.
- A kitérésre kötelezett hajó időben megkezdi a kitérési manővert. Figyelemfelkeltő módon, jó előre, kb. 10-20 hajóhossz távolságban határozott irányváltoztatással illik jelezni, “igen tudom, hogy nekem kell kitérnem, nyugodtan menjetek tovább, én biztosan kitérek”.
- Hátszél vitorlával haladó túrázóval szemben nem illik útjogunkat kierőszakolni, őt zavarba hozni. Elég nagy a tó egy időben végrehajtott kis irányváltáshoz.
- Ha nagyobb hajó nyílt vízen előz kisebb vitorlást, elegánsabb és sportszerűbb azt szél alatt tenni.
- Ha látjuk, hogy a másik hajónak gondja-baja van, illik felajánlani segítségünket. Ha veszélyben van, akkor ezt kötelező megtenni!
- Éjszakai vitorlázásnál kerüljük a másik hajó elvakítását erős reflektorral.
- Kikötésre készülő hajót megelőzni, odakötni, ahova ő szeretett volna, durva udvariatlanság.
- Ha a kikötőben olyan bikához állunk, ahova már más is kikötött, úgy rögzítsük a kötelünket, hogy ha a másik indulni szeretne, megtehesse anélkül, hogy előbb minket le kelljen oldania.
- Kikötőben, ha másik hajó közelében állunk, vagy várható, hogy mellénk hajó jöhet, jó előre helyezzük el a puffereket, ütközőket.
- Idegen kikötőbe érkezve jelentkezzünk a kikötő kapitánynál.
- Lehorgonyzott hajó horgonyán keresztbe dobni a miénket tilos.
- Ha hajó érkezését észleljük, és mi biztonságosan parthoz vagyunk kötve, illik segíteni kötelet elkapni, hajó orrát megtartani, egyáltalán minden módon jelezni segítő szándékunkat.
- Ha a mólóval párhuzamosan álltunk, illik kívülre is puffert tenni, és a további hajóknak mellénk kötést engedélyezni, átjárást biztosítani.
- Szomszéd hajóra és legénységre megjegyzést tenni nem ildomos.
- Ha éjszakai vitorlázás után kikötünk, a pozíció fényeket kapcsoljuk le!
- Kikötőben este 10 és reggel 8 óra között nem illik hangoskodni, motort feleslegesen járatni, hi-fi berendezést hangosan hallgatni.
- Kikötőben nem szabad 2-3 csomónál nagyobb sebességgel haladni. Szűk kikötőben, ahol a vitorlázás kockázatokkal járhat, motorral kell ki- és beállni.
- Nem illik úgy otthagyni a hajónkat, hogy a feltámadó szél esetén a felhúzó kötelek verjék az árbocot.
- Kikötőben pumpálós / elektromos WC-t használni nem szabad, ha nincs tartálya.
- Horgonyzó hajóknál, ha szélfordulás vagy szélerősödés miatt összekoccanás veszélyébe kerülnek, annak hajónak kell korrigálni, amelyik később érkezett, vagy amelyiknek szánt a horgonya.
- Kikötőbe befelé induló hajónak illik körülnéznie, hogy a kifelé jövőnek meg tudja-e adni útjogát.
- Hulladékot, szennyező anyagokat a vízbe dobni bűn a természet és mások ellen is.
- Ha “befolyásolt” állapotban vagyunk, ezt viselkedésünkkel ne hozzuk mindenki tudomására.
- Ha a hullámos vízen “a halakat kell etetni”, a szél alatti oldalon tegyük azt. Dohányosoknak sem illik szél felőli oldalon dohányozni, hamuzni.
- Ha egy hajón többen vagyunk, tartsuk szabadon a kabin bejáratát.
- Hajón a zugevés, zugivás nem illendő. Először mindig a kormányost lássuk el étellel, itallal.
- Adják meg a tiszteletet a klasszikus hajóknak, segítsük őket a kikötőkben, mert ezek nehezebben manőverezhetőek, némelyikükben még motor sincs.
- Nem illik a hajó orrán mosás céljából kilógatott horgonyt ott felejteni.
- Kikötőben helyet keresve ne kössünk ki olyan, helyre, ami feltehetően ott honos hajó helye. Nekünk sem esne jól, ha hazai kikötőhelyünkhöz érve a fizetett helyünkön idegen hajó állna. Ha ezt szükségből mégis meg kellene tennünk (sérülés, baleset stb.) maradjon a hajón egy olyan személy, aki azonnal kifutni képes.
- Egymás mellett, párhuzamosan kikötött hajók esetén, ha át kell lépni másik hajóra a partra jutás érdekében, azt ne a cockpiten keresztül, hanem lehetőleg az árbóc előtt tegyük meg, a hajó zavarása nélkül.
Forrás: Tuss Miklós