Vihar vitorlázás

Ez a ‘Survival technique’ írásom még 2019-ben jelent meg a Vitorlázás Magazinban egy sorozat részeként, de mivel fontos téma egy kicsit rövidítve itt is közre adom.

A “heavy weather” vagy ‘rough weather’ a hajózásban: a Bf. 7-es vagy erősebb szél, a hullám tekintetében pedig 4 méter feletti vagyis a Douglas skála alapján 6-os vagy afeletti tenger állapot. A viharban gyakran van eső és jégeső, amikor rossz a láthatóság.

A ’heavy weather sailing’ egy teljesen más hozzáállást igényel a kapitánytól és a legénységtől, mint egy átlagos vitorlázás, mert megváltoznak a prioritások. Többé már nem a sebessége a fontos, hanem a biztonság (safety first!). 

Vitorla csökkentés, lassítás és irányváltás, ha szükséges. Hosszabb tengeri és óceáni vitorlázáson nagyon fontos a komfort fenntartása. A ’heave-to’ nagyon jó megoldás általában 50-55 csomó feletti szelek esetén, ez az én kedvenc megoldásom és nagyon javaslom. 

Vihar vitorlázási technikák:

  •  Runing off (Futtatás)

Viharos szélben a tapasztalt vitorlázók hátszélbe (vagy szinte hátszélbe) állítják a hajót és megfelelően csökkentett vitorlázattal (tipikusan csak viharfok) kormányozzák a hajót a hullámokkal egy irányba. Ez igen nagy figyelmet igényel, főleg amikor a hajó leszörfözik egy nagy hullámról. A hullámok irányára figyelni nagyon fontos, és ha kicsit is elfordul a hajó, borulás lehet a vége. Tapasztalatom szerint egy átlagos túravitorlás gyakorlott csapattal 50 csomóig alkalmazhatja ezt a módszert (tenger állapot: 8), utána már nagyon rizikós… 2012 januárjában az Új-Zéland – Ausztrália vitorlás utunk során egy trópusi ciklon Fiji szigeten tombolt, majd elindult felénk. (Amikor egy hurrikán lehagyja a trópust, akkor elkezd gyengülni.) Ennek a ciklonnak a vége elkapott minket és ekkor ’running off’ volt 2 napig… akkor 48 csomós volt a max. mért szelünk és 8-as tenger. Tőlünk kicsit északabbra 55-60 csomós volt a vihar. 

Az iránytartást segíti egy hosszú kötél kieresztése a tatból (a végén esetleg nagy csomóval), vagy kisebb viharhorgony alkalmazása. Ez a módszer természetesen azt feltételezi, hogy a vihar mérséklődéséig van előttünk elég szabad tér.

  • Heaving to (Sodrásba állni)

Talán ‘sodródásnak’ lehetne nevezni ezt a módszert: a fokkal beggelünk, a nagyvitorla negyedszeles állásban, a kormánnyal pedig szél felé irányítjuk a hajót. A vitorlák mérete természetesen a szélerősségnek megfelelőre csökkentve. A nagyvitorlán fellépő hajtóerőt szinte teljesen kioltja a beggelő fok fékező hatása, a lefordító erőt pedig a kormány ellensúlyozza. A hajó szinte áll, az iránya enyhén lenghet: ha nagyon felmenne, a fok visszaforgatja, a nagyobb mértékű leesést a nagyvitorla korrigálja, a kormány állását (ha már egyszer eltaláltuk), nem kell változtatni.

Ezt az eljárást nemcsak viharban lehet alkalmazni, szólóvitorlázóknak lehetőséget nyújt pihenésre, javításokra, stb. Az Atlanti átkelésemen a Carinán én is sokat használtam, azon a szakaszon amikor az autopilotom nem működött. Például ezzel a módszerrel lehet hirtelen és gyorsan megállítani a vitorlást, amit MOB esetén is lehet használni. 

  • Laying a-hull (Megdőlve sodródni)

Ez tulajdonképpen egy passzív kényszermegoldás. Minden vitorlát leszedve (esetleg egy zsebkendőnyi behúzott nagyvitorlával), a kormányt szél felé rögzítve hagyjuk sodródni a hajót. Ehhez is fontos, hogy kellő tere legyen a hajónak, hisz lényegében irányíthatatlan. Akkor fordul elő ez a helyzet, ha a hajó és vagy a kormányos sérült, vagy túlságosan kimerült, illetve 55 csomó feletti szelekben…

Kellő oldalmagasság szükséges, hogy a becsapó hullámok ne töltsék meg a hajót (a dőlés is jó oldalon növeli az oldalmagasságot. Túl nagy hullámok esetén nem használható. Bár ez veszélyes és nem minden hajóval járható módszer, alkalmasint eredményes stratégia lehet egy nagy vihar fogadásához. Ezt a módszert lehet alkalmazni hurrikánok esetén is, ha a nyílt vízen ér utol egy ciklon…

  • Fore-reaching

Storm jib + staysail vagy nagy vihar esetén csak ‘storm trysail’ és a hajó lassan negyedszélben vitorlázik. ‘Maintain control and make minimal progress’

  • Vihar horgony használat

Vihar horgony típusok:  ‘speed-limiting drogue’ vagy a ‘parachutes sea anchors’  vagy a ‘series drogue’ (pl. Jordan)

Fontos, hogy erős szélben és viharban is legyen elég tapasztalata a szkippernek. Tehát gyakorlás és gyakorlás ez a kulcs! A mi gyakorló vitorlástúráinkon és tanfolyamainkon a ‘heavy weather sailing’ is egy fontos téma…. A Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúráinkon (3. szint) minden túránkon van Bf. 7-8-as szél, és a túráink felén Bf. 9-es is van!

A vihar fizikailag és mentálisan is megterheli a csapatot, ezért fontos tudni a crew határait és nem túltolni…

Offshore vitorlázáskor a vihar vitorlázás néha a ‘várakozás művészete’, mert a legjobb taktika a ‘heave to’-ba rakni a hajót és megvárni a nagy vihar végét, ha van elég hely vagyis ‘sea room’ körülöttünk.

Minden vihar után a tanulságok levonása nagyon fontos (lesson learned).

Golden rules of heavy-weather

Alapelvek viharban:

  1. ‘Heavy weather awareness’
  2. Időjárás előrejelzés figyelése (rádió és internet)
  3. Barométer, hőmérséklet, párataratlom és felhők figyelése
  4. A szél és a hullámok figyelése
  5. A génoa mellett érdemes a hajón tartani egy kisebb orrvitorlát is erős szeles vitorlázás esetére.
  6. Óceáni vitorlázás esetén a vihar orrvitorla és a ‘try sail’ is szükséges a hajóra
  7. Reffeljünk inkább hamarabb! (Ne terheljük túl a hajót.)
  8. ‘Keeping the boat under control’
  9. Félszeles menetet kerülni kell, különösen nagy hullámok és ‘breaking sea’ esetén
  10. Vihar után a szél gyengüléskor várjunk mindig 15 percet, hátha visszajön…

Készülés a viharra:

  1. A közeli biztonságos kikötők számbavétele (B terv legyen)
  2. Részletes útvonalterv (passage plan) készítése a vihar idejére
  3. Megfelelő ruházat felvétele
  4. Biztonsági heveder és mentőmellény felvétele
  5. Az érzékenyebbek vegyenek be tengeribetegségre gyógyszert (antiemetikumok, stugeron, dramina, dedalon, gyömbér)
  6. Fejlámpák, zseblámpák és a szerszámok könnyen elérhetőek, szükség esetén
  7. Italok és egyszerű ételek bekészítése
  8. Ha van idő a vihar előtt, akkor érdemes meleget is enni.
  9. Az ügyeleti beosztás megszervezése
  10. Közös kézjelek a kommunikációra (reffelés / behúzó kötél kiengedés stb.)
  11. A csapattal egy gyors ‘brifing’, amikor a vészhelyzeteket is átbeszéljük (pl. MOB)
  12. Minden ablak bezárása
  13. Fenékszivattyú ellenőrzése
  14. Motor és akkumulátor ellenőrizés
  15. A hajó általános ellenőrzése (pl. horgony, biztonsági felszerelés)
  16. Mindent rögzíteni és elpakolni
  17. A bimini és sprayhold összecsukása és lekötése
  18. Dingi lekötés ellenőrzése
  19. Reffelésre felkészülni
  20. A génoát lecserélni egy kis orrvitorlára
  21. A vihar elején a legjobb kormányos kezdjen
  22. A parton valaki tudja, hogy hol vitorlázunk és mikor várható az érkezés a következő kikötőbe

Viharban:

  1. ‘Depower enough to keep control’ (flattening sails, increasing twist, reducing angle of attack)
  2. Lassítás (pl. reffelés)
  3. Szükség esetén útirányba változtatás (pl. nem érdemes cirkálni egy nagy viharban)
  4. A helyes és kényelmes sebesség beállítása (nagyon lassúnak sem érdemes lenni)
  5. Néhány esetben a ‘motor sailing’ taktika jól működik (az orrvitorlát teljesen be kell tekerni, és egy kis nagyvitorlát használunk és mellette motort)
  6. Néhány esetben a viharhorgony használata is előnyös
  7. A csapat: egyen – aludjon – igyon – maradjon száraz és ne fázzon – ha lehetőség van rá, legyen mindig pihent ember is a csapatban
  8. Mindig legyen TERV

Néhány fogalom, amit érdemes ismerni:

  1. Broach – amikor a hajó megfekszik, és a hajó kormánylapát is kijön már a vízből. Emiatt a hajó irányíthatatlan!
  2. Knockdown – amikor a szél és a nagy hullámok miatt 90 fok-ot dől meg a hajó.
  3. Full capsize – amikor  a hajó felborul és a tőkesúly lesz fent… (a hullám miatt főleg)

Knockdown velem is történt még a szóló Földkerülésem során, és ez előfordulhat az óceáni vitorlázások során bárkivel. Knockdown utáni feladatok: 0. Először is maradj nyugodt! 1. Behúzó kötelek kiengedése 2. Csapattagok ellenőrzése 3. A hajó ellenőrzése (vitorlák, állókötélzet és hajótest) 4. Heave to vagy más viharvitorlázási technika alkalmazása 5. Esetleges shelter kereséses…

Ajánlott videók, könyv és film a vihar vitorlázásról.

Jó szelet! Méder Aron (Ocean Sailing SE, oceansailing.meder.hu)