Watchkeeping rendszer
A folyamatos ügyelet a menetben lévő hajón kötelező!
COLREG Rule 5 — Lookout: ‘Every vessel shall at all times maintain a proper lookout by sight and hearing, as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions, so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision. This rule is fundamental to watchkeeping principles and practice and reinforces that the bridge is never be left unattended: not just in front and either side of the ship / radar, if the vessel is fitted with one / deteriorates or traffic density increases.’
Több fajta watch keeping rota system közül lehet választani, ez főleg attól függ, hogy mi passzol legjobban a csapathoz. Az ügyeletesnek ismernie kell a COLREG-et, képesnek kell lennie arra, hogy tartsa az irányt, a vitorlákat tudnia kell beállítania és emellett tudni kell használnia a navigációs segédeszközöket is.
Szabályok:
- Az ügyeletes legyen mindig kikötve különösen éjszaka (főleg ha egyedül van ügyeletben).
- Lehetőség szerint minimum 2 fő legyen egyszerre ügyeletes. (Nagy számú a legénység esetén 3 fő is lehet egyszerre ügyeletben.)
- Az ügyeletes nem mehet előre a fedélzeten, csak ha egy másik csapattag is tud róla és figyel rá.
- Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha ütközés veszélye áll fent egy másik hajóval.
- Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha csökkenteni kell a vitorlát.
- Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha erősödik a szél (vagy nagyon megváltozott a szél iránya) vagy ha tenger állapot nő.
- Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha bármi miatt aggódik.
Ügyeletátadás: Az őrszolgálat minden egyes átadásakor a kilépő legénységnek meg kell győződnie arról, hogy a hajónapló naprakész, és teljes körűen tájékoztatnia kell az érkező legénységet az aktuális helyzetről. Egy csésze forró teának (vagy kávénak) az kezdő ügyletesek mindig örülnek!
Az ügyeletes eszközei: radar, VHF rádió, AIS, elektronikus és papírtérképek, távcső és egy nagy teljesítményű lámpa.
Az ügyletes felel a hajózásért, amíg a többiek pihennek! Az ügyeletes feladatai: hajónaplóírás / a navigáció ellenőrzés és döntés (mikor forduljunk / mikor legyen halzi) / a rádió figyelése és az időjárás előrejelzés meghallgatása / a hajó ellenőrzése és karbantartás / akku ellenőrzés és töltés / víztank szint ellenőrzés stb… Az óceáni hosszabb menetben, amikor pl. csak hárman mennek, akkor egy ügyeletes van, aki felügyeli a szélkormányt / autopilot-ot. Figyeli a vitorla beállítást, az irányt, a szélváltozást (esetleges squall érkezést) és ‘lookout’ vagyis nézi a hajóforgalmat. Ha reeflni kell vagy vitorlát cserélni, akkor az ügyletes segítséget hív.
A ‘watch system’ rotál, tehát a csapattagok minden nap más időben ügyelnek. A hosszabb óceáni vitorlástúrákon 24 órás rendszerekben érdemes gondolkozni, hogy mindenképpen igazságos legyen. Több redundanciát érdemes beépítünk az ügyeleti beosztásba, mert lehetnek váratlan körülményeket, mint például betegség, sérülés vagy tengeri betegség a legénység körében… A kapitány inkább ne vállaljon ügyeletet, hogy bármikor riasztható legyen! A legénységnek eleinte nehéz lehet a napi rutint (munka – pihenés) megszokni, kis és szűk helyen együtt élni és még a folyamatos hullámzást is kezelni (esetleg tengeri betegséget).
Name | Time | Day 1 | Day 2 | Day 3 |
---|---|---|---|---|
First watch | 2000–0000 | Team 1 | Team 2 | Team 1 |
Middle watch | 0000–0400 | Team 2 | Team 1 | Team 2 |
Morning watch | 0400–0800 | Team 1 | Team 2 | Team 1 |
Forenoon watch | 0800–1200 | Team 2 | Team 1 | Team 2 |
Afternoon watch | 1200–1600 | Team 1 | Team 2 | Team 1 |
First dog watch | 1600–1800 | Team 2 | Team 1 | Team 2 |
Second dog watch | 1800–2000 | Team 1 | Team 2 | Team 1 |
Name | Time | Day 1 | Day 2 | Day 3 |
---|---|---|---|---|
First watch | 2000–0000 | Team 1 | Team 2 | Team 3 |
Middle watch | 0000–0400 | Team 2 | Team 3 | Team 1 |
Morning watch | 0400–0800 | Team 3 | Team 1 | Team 2 |
Forenoon watch | 0800–1200 | Team 1 | Team 2 | Team 3 |
Afternoon watch | 1200–1600 | Team 2 | Team 3 | Team 1 |
First dog watch | 1600–1800 | Team 3 | Team 1 | Team 2 |
Last dog watch | 1800–2000 | Team 1 | Team 2 | Team 3 |
Day 1 | Day 2 | Day 3 | |
---|---|---|---|
2200–0200 | Team 1 | Team 3 | Team 2 |
0200–0700 | Team 2 | Team 1 | Team 3 |
0700–1200 | Team 3 | Team 2 | Team 1 |
1200–1700 | Team 1 | Team 3 | Team 2 |
1700–2200 | Team 2 | Team 1 | Team 3 |
Day 1 | Day 2 | Day 3 | |
---|---|---|---|
0100–0700 | Team Blue | Team Gold | Team White |
0700–1300 | Team Gold | Team White | Team Blue |
1300–1900 | Team White | Team Blue | Team Gold |
1900–0100 | Team Blue | Team Gold | Team White |
Egyéb opciók: 6 óra – 6 óra – 4 óra – 4 óra – 4 óra (2 csapat esetén) / 5 óra – 2 óra (két ügyelet közös két órája) – 5 óra – 4 óra – 4 óra – 4 óra / EASY-GOING vagy másnéven LAISSEZ-FARE
Szkipper feladatok:
- Győződjön meg róla, hogy mindenki eleget pihent és aludt!
- Győződjön meg arról, hogy mindenki eleget eszik, és elegendő vizet iszik!
- Győződjön meg arról, hogy a legénység rendelkezik vitorlás ruházattal, könnyű, hosszú ujjú inggel és napvédő krémmel, sapkával és napszemüveggel.
- Az ételkészítés során ügyeljen a csapat az élelmiszer-higiéniára. Az antibakteriális szappan hasznos a konyhában.
- Az édesvízkészlet megőrzése érdekében a mosogatást tengervízben is el lehet végezni, de ne hagyja figyelmen kívül higiéniát!
- Babatörlő kendők hasznosak lehetnek egy hosszú óceáni szakaszon.
Tippek:
- Egyes jachtok ‘happy hour’-t tartanak napi egy sör mellett, amikor mindenki együtt van. Ez jó lesz a legénység moráljának, de ne felejtsétek, hogy bármilyen alkohol fogyasztás után több alvásra lesz szükség (ami rossz ötlet, ha már fáradt amúgyis a csapat).
- A ‘hajó idő’ az étkezések és az órák esetében lehet az az időzóna, amelyben éppen tartózkodik a hajó, vagy tarthatja azt a zónát, ahonnan elindult. (Ezt az elején el kell dönteni.)
- Egyes kapitányok/legénységek külön nappali/éjszakai őrzési időszakokat részesítenek előnyben, pl. a hatórás őrszolgálatot nappal, éjjel három óra.
- Néha, a lehető legegyszerűbb a legjobb megoldás: 24 órán keresztül fut egy rendszer, pl. három fős legénység számára, két óra munkaidőben és négy óra pihenő.
- Egy nagyobb csapat több tervezést és szervezést igényel. Pl. nyolc fős étkezés elkészítése és utána takarítás nem triviális feladat. A munkát igazságosan meg kell osztani, és az étkezést úgy kell megszervezni, hogy senki ne maradjon le. Érdemes tehát a napi étkezési ütemtervet és szolgálati kört összehangolva beállítani.
- Kis létszámú csapat esetén kisebbek az ételkészítés és mosogatási feladatok és így általában meglehetősen informálisan szerveződnek. Pl. valaki, aki alvás után éhesnek érzi magát, önként főz a csapatnak.
- Néhány napnyi non-stop tengeri vitorlázás után a személyzet hozzászokik a körülményekhez. Érdemes vinni magatokkal könyveket is egy hosszú útra..
Mirno more / Békét és Szelet!
work-in-progress…