Túlélés a tengeren

„Some were dashed to pieces on the rocks, others drowned, while others died from cold…” 

Herodotus; Histories Book VI. Circa 450 B.C. 

Az el salvadori halász, José Salvador Alvarenga 438 napot töltött a Csendes-óceánon sodródva egy kis halászbárkán, ezzel világrekordot állított fel! Alvarenga 2012 novemberében indult útnak egy fiatalabb halász, Ezequiel Cordoba társaságában, hogy halászon Dél-Mexikó partjainál. Nem sokkal indulásuk után azonban a halászok viharba kerültek, és kisodródtak a nyílt óceánra. A vihar a hajó áramellátását is tönkretette, ezért nem tudtak rádión segítséget hívni, és a motor is megsérült. A két férfi az óceánon hánykolódva nyers halat, teknősök húsát ette, és esővizet ittak. Cordoba szervezete nem tudott átállni a nyers hús fogyasztására, és a fiatal halász négy hónap után meghalt, Alvarenga viszont ezután még kilenc hónapig hánykolódott egymagában a vízen, mire végre egy szigetre bukkant. A hajót otthagyva partra úszott, ahol egy fiatal párt talált, akik segítettek neki és hívták a mentőt. A hajótörött halász a Marshall-szigeteken kötött ki és, mintegy 9-10 ezer kilométert tett meg a nyílt óceánon!

A legfontosabb tanács, hogy hajótörés esetén maradjunk pozitívak, mert minden fejben dől el! Ne essünk pánikba, próbáljunk nyugodtak maradni! Ha valaki pánikba esik, akkor valamelyik csapattagunk legyen vele folyamatosan (figyeljen a légzésére és akár kapjon gyógyszert is), mivel akár veszélyeztetheti magát és a hajót is. Soha ne ad fel! Maradj nyugodt és reménykedj a legjobban! 

A legrosszabb eset, ami egy offshore vagy óceáni vitorlázáskor előfordulhat, hogy el kell hagyni a hajónkat, mivel annyira megsérült (pl. tűz, zátony, süllyedés stb. esetben). Nagyon fontos, hogy a szkipper jól ismerje a mentőeszközöket: mentőmellények, safety harness, mentőpatkó, termikus védőeszköz, túlélő ruha (survival suit), Thermal protective aids (TPA), tűzoltó készülék stb. Emellett a szkippernek készen kell állni minden vészhelyzetre folyamatosan, mert a hajózás veszélyes üzem  (a baj gyorsan jön)…

A ‘safety briefing‘-en elmondattak segítenek a csapatnak a vészhelyzetekben, ezért nagyon fontos a ‘safety briefing’ megtartása. A szabályok betartásával a legtöbb vészhelyzet elkerülhető! (A legtöbb ‘distress’ emberi hibára vezethető vissza!)

A hajó elhagyása:

  1. Megfelelő ruházta felvétele (pl. offshore vitorlás ruha), hogy biztos ne fázzunk.
  2. Igyunk sok vizet.
  3. Mentőmellény felvétele megfelelő módon.
  4. Grab bag és az EPIRB a kézben.
  5. A mentőtutaj bedobása a vízbe leeward oldalon.
  6. Lehetőség szerint vizes palackok átpakolása a mentőtutajba.
  7. Vigyünk magunkkal plusz ruházatot, takarót és hővédő segédeszközt is, ha szükséges.
  8. Ha van időnk, akkor tartós ételek (pl. konzervek) átpakolása a mentőtutajba.
  9. Mindig legyen kikötve a mentőtutaj a hajóhoz (ellenőrizni!).
  10. A csapat lehetőség szerint a hajóról a mentőtutajba közvetlenül szálljon át, és maradjon száraz, amennyire lehet.
  11. Szkipper hagyja el utoljára a hajót.
  12. Ha van rá lehetőségünk, akkor kössük össze a mentőtutajt a dingivel. (Ezáltal több helyünk lesz.)

Van olyan eset, hogy a vitorláshajó 3-4 perc alatt süllyed el, és erre fejben is kell készülni! Extrém gyors süllyedés esetén nem biztos, hogy a csapat a mentőtutajt be tudja dobni az óceánban. Ilyen esetekben fontos a ‘hydrostatic release unit’ (HRU), ami 1,5-4 méter mélyen aktiválja a mentőtutajt. Nagyon ajánlott felszerelés óceáni vitorlázásokon!

Mentőtutajban feladatok

  1. A sérült csapattagok ápolása, adott esetben a hipotermia hatását csökkenteni. (A kihűlés nagyon veszélyes!)
  2. Mindenki vegyen be tengeri betegség elleni gyógyszert!
  3. Ellenőrzi a mentőtutaj felszerelését, és megfelelően használni azokat.
  4. Átolvasni a mentőtuja kézikönyvét!
  5. A baleset közelében maradni, amennyire csak lehetséges. (Így könnyebb megtalálni minket.)
  6. Folyamatos figyelőszolgálat (look-out), ha a közelben feltűnik egy nagyhajó, akkor jelezzünk felé azonnal (rakéta, füst, kézi fáklya stb.), ügyeleti beosztás meghatározása.
  7. A mentőtutajban nagyon fontos a minél magas morál fenntartása, maradjunk optimisták!
  8. Hideg éghajlaton javasolt intézkedések: survival blanket használata. Védje meg az arcot, a füleket és a kezeket a fagyástól! Figyeljetek egymásra, hogy nincsenek-e árulkodó fehér foltok. Meleg tenyerével melegítse fel az érintett részeket.
  9. A trópusi éghajlaton javasolt intézkedések: árnyékban lenni / csökkenteni az izzadást /  napközben legyen huzat, de éjszaka csak kis szelőzés elég / a külső védő sátrat érdemes tenger vízzel nedvesíteni, hogy a belső hőmérséklet alacsonyabb legyen / napnyugtáig a mentőtutaj és a ruházat legyen száraz, mert kényelmesebb úgy a pihenés, de napközben pl. az inget be lehet nedvesíteni, hogy kicsit hűtsön / ne ússzon, mert túl sok energiát veszít.
  10. Csökkenteni amennyire lehet a napnak, a szélnek, az esőnek és a tengernek való kitettséget.
  11. A lábakat lehetőleg szárazon kell tartani. Mozgasd az ujjakat és a lábujjakat, mozogj a bokában és a térdében, ökölbe szorítás, ráncosítsd az arcot és az orrot, nyomkod a füleket. Ezek fenntartják a vér keringését! Minden órában legalább 5 percre emeld fel a lábakat.
  12. A vihar horgonyt dobjuk be.
  13. Az édesvizet és az élelmiszert osszuk be.
  14. Egyenlően kapjon mindenki vizet és élelmiszert!
  15. Víz: szigorú adagolás! Az első 24 órában ne igyunk semmit, majd fejenként napi  1⁄2 litert (többet a trópusokon és sérülteknek is több vízre van szükségük). Ne igyunk tenger vizet!
  16. Hosszú ideig nincs szükségünk táplálékra (akár pár hét). Amennyiben nincs sok vizünk, inkább szénhidrátot együnk, például édesség, glükóz stb.
  17. A cigaretta kiszárít, így a legjobb, ha nem dohányzik senki!
  18. A mentőtutaj ellenőrzése és szükség esetén javítása.
  19. Lefoglalni a csapatot, pl. kezdjünk el horgászni és esőt gyűjteni (először mossa le a sót a vízgyűjtő területről az esővel).
  20. A radarreflektor vagy a SART legyen minél magasabban!
  21. Navigáció fontos és nem szabad elfeledkezni róla. Szükséges felszerelés: papír térkép / hajónapló / kézi GPS / kézi kompasz (kompasz ellenőrzése – sarkcsillag  és a dél keresztje segítségével.
  22. Az áramlás és az uralkodó szelek tolják a tutajt, pl az Atlantin a passzát övezetben úgy kell számolni, hogy 1000tmf-et 40 nap alatt teszünk meg.
  23. Hajózási útvonal (Shipping lane) keresztezése esetén különösen fontos a folyamatos figyelőszolgálat.

Elsősegélynyújtás:

  • Fulladás kezelése (a légutak megtisztítása, gyorsan és kellő erősséggel kell kivitelezni a mellkas kompresszió).
  • Állítsa le a vérzést (tegyünk fel betétet és kötszert).
  • Sokk kezelése (melegen tartás, bátorítás, fájdalomcsillapítás).
  • Kezelje a töréseket (immobilizálja párnákkal, kötszerekkel és sínekkel).
  • Tartsa meg a ruhákat – a nedves ruha is sokkal jobb, mint anélkül.

Praktikák:

  • solar still – sós vízből édes víz készítés technikája
  • halszárítás – a földkerülő vitorlásuram során csináltam, és könnyű (Érdemes minél kisebb darabokat szárítani.)
  • kerülni kell a sok hal és teknős májat, mer betegséget okozhat
  • halszemet érdemes megenni, mert nagy a víztartalma
  • a mérgező halak part közelben élnek – pl. reef fish (parrot fish), mert mérgező korallt esznek. Ezeken a helyeken érdemes a barakudát is kerülni, mert csúcstagadózóként megeszik a mérgező ‘reef’ halakat is és mérgezőek lesznek.
  • a nyílt óceánon minden hal ehető, pl. a dorádó kifogása könnyű (saját tapasztalatból írom) 
  • ehető halak – snapper / jack / grouper / mackerel / angel fish 
  • madarat is lehet enni
  • improvizált halcsapda – praktikus megoldás
  • plankton háló használat
  • szigonypuskát praktikus a mentőtutajba betenni

Túlélés, ha nincs mentőtutaj: PLB aktiválása / maradjon a csapat együtt összekapaszkodva / ha jön a cápa, akkor az orrára kell ütni…

Oktató videók:

COLREG 31. szabály – distress signals

Érdemes elolvasni ezeket az esettanulmányokat, mert ezekből rengeteget lehet tanulni!

Erősen ajánlott könyvek:

Alain Bombard: Önkéntes hajótörött (Világjáró)

Maurice és Maraly Bailey: 117 nap a hullámok hátán (Világjáró)

Dougal Robertson: Hajótörött család a vad tengeren (1975, Gondolat kiadó, Bp.)

Dougal Robertson: Sea Survival manual

RYA Sea Survival Handbook

Erősen ajánlott filmek:

All is lost (2013, Robert Redford)

Steven Callahan – Adrift 76 days alone at sea

Békét és Szelet!

Méder Áron / Ocean Sailing SE

work-in-progress…