Tanácsok a charter hajózáshoz

Hajó választás: Kezdők számára 3-5 éves 40 láb körüli hajókat ajánlom, amik már kicsit meg vannak karcolva… 

Kezdők számára ajánlott kaució biztosítást és lemondási biztosítást is kötni. ‘Early check-in’ meggondolandó, mert akkor már szombaton délután ki tudsz hajózni… Egyéb ajánlott biztosítások: Pantaenius szkipper biztosítás, Yacht Pool deposít Insurance, SeaHelp biztosítás.

Skipper licence érvényességét is fontos ellenőrizni a szerződéskötéskor, hogy ne legyen ebből később probléma. 

Úti cél választás: Kezdőknek Horvátország a legjobb választás, mert sok kikötő, marina és bójamező található itt és kicsik a távolságok… Haladóknak Görögországot és az Égei-tengert ajánlom, mert szelesebb és nagyobbak a távolságok a szigetek között. Emellett a görög kikötőkben a ‘Mediterranean mooring’ kikötési módszert kell alkalmazni általában, ami kicsit nehezebb… Akik szeretik a nagy hullámokat és a viharokat számukra a Kanári-szigeteket ajánlom télen…

Mit vigyünk a hajóra: A hajókon gyakran okoz problémát a tárolás, ezért a könnyű és összecsukható táskát vigyünk és ne bőröndöt. A naptej mindig hasznos, akárcsak a tengeribetegség elleni gyógyszerek. Telefontöltés általéban USB-ről történik a hajókon az utóbbi években. Még egy praktikus tanács: érdemes a helyi fizetőeszközből készpénzt tartani magunknál, mert félreeső kis kikötőkben, éttermekben lehet, hogy gondot okoz bankkártyával fizetni. Kártya esetén a Revolut szerintem a legjobb választás az utazoknak…

Otthoni előkészületek: pontos útvonalterv készítése (B opcióval), marina helyfoglalás, időjárás ellenőrzése, biztosítás kötése és érdemes az adott nyelven néhány szót / mondatot megtanulni, mert ez néha sokat segít. Érdemes a bérelt hajóból is felkészülni, tehát a fő paramétereit ismerni kell: LOA, LWL, Beam, Draft, Air Draft, motor fogyasztása és a polár diagram.

A ‘boarding pass’-ban a vitorlázás foglalásunk minden részlete, a hajó minden paramétere megtalálható vagyis hogy mi a hajó neve, melyik kikötőben melyik mólóján találjuk a hajót és, hogy hol a Charter cég irodája, ahol bejelentkezhetünk, milyen helyszíni költségek várnak, parkolási lehetőségek és egyéb hasznos információk a hajóátvételéhez és a hajózáshoz. A személyzeti jegyzék (crew list) űrlapon jelezhetjük előre az opciók iránti igényeket, hiszen nem minden hajóhoz van minden opció (spinnaker, gennaker, Wi-Fi, külmotor, védőháló a korlátra, reptér-marina transzfer, élelmiszer-bekészítés stb). Igényeink alapján a cég előkészít mindent a hajónkra, és érkezésünk várható idejéhez tudják igazítani a hajóátvétel időpontját.

Emellett nagyon fontos alaposan elolvasni a hajóbérleti szerződést, pl. általában a charter cég nem engedi, hogy a hajó kifusson a kikötőből viharban.

Check-in alapelvek:

  1. Nagyon fontos az alapos és figyelmes ellenőrzés nyugodt körülmények között!
  2. Legyen erre elég időnk! 
  3. Legyél megértő, ha a hajón vannak kisebb sérülések!
  4. Készítsünk mindenről képeket és videókat! Egy szuper és alapos hajóátvétel ellenére is megeshet, hogy elfelejtesz valamit. Ezért azt javaslom, hogy vedd elő a mobilodat, indítsd el a felvételt, aztán sétálj körbe a hajón lassan. Vegyél fel mindent a fedélzeten és a kabinokban. Ha bármilyen nézeteltérés merülne fel, amikor visszaviszed a hajót, akkor bizonyítani tudod, hogy milyen állapotban vetted át a hajót. Ha a hajózás során probléma lépne fel, akkor azt is rögzítsd minél részletesebben.
  5. A hajóátvétel feladatait meg lehet osztani. Olyan vegye át a konyhát és eszközeit, aki azután egy hétig használni fogja. A pufferek megszámolását, a hajóoldal sérüléseinek számbavételét, a kabinvilágítás kipróbálását, a térképek sorrendbe tételét, a távcső épségének ellenőrzését stb. kisebb tapasztalattal bíró hajós társunk is meg tudja csinálni. 

A check-in lépései:

  1. A charter cég irodájában megkapjuk a ‘check-in’ papírt vagyis listát, ami alapján megkezdhetjük a hajó előzetes ellenőrzését a saját tempónkban.  A műszaki ellenőrzést a szkipper egyedül kezdi (esetleg egy segítővel) az üres hajón. A csomagok addig maradjanak a mólón, a hűtőbe a romlandó élelmiszer persze be lehet pakolni. Témák: navigációs műszerek / autopilot / seacock-ok pontos helye / biztosítók helye / kapcsolj be mindent, amit be lehet kapcsolni a kapcsolótáblán és mindent ellenőrizz / menj vissza újra a fedélzetre és kezd meg a részletes ellenőrzést / kormány ellenőrzése / emergency kormány ellenőrzése / csörlők és csörlőkarok ellenőrzése / indulj el a hajóorr felé a cockpitból és ellenőrizz mindent, amit útközben látsz: a korlátokat, a síneket, a csigákat, veretek, bikákat, kapaszkodókat, mentőcsónakot és annak kiegészítőit, a hajón vagy a hajótesten látható-e külső sérülések / lámpák működnek-e / a szerszámos láda felszereltsége megfelelő-e / a bócmanszék és a póthorgony merre van / WC-k és a zuhanyzók működnek-e / az inventory list teljes átnézése / hol vannak az akkumulátorok stb.
  2. Vitorlák kihúzása – ha gyenge a szél a kikötőben – és ellenőrizd az állapotukat. Figyeld meg jobban a vitorla hátsó szegélyét és azokat a részeket (latnizsák, UV csík, behúzó pontok), amik jobban igénybe vannak véve. Az orrvitorla esetében pl. ellenőrizd alaposan a vitorla első és hátsó élét. Ha sérülést látsz, akkor fényképezz le mindent. Erős szél esetén a vitorlák ellenőrzését a nyílt vízen kell megcsinálni és ha észreveszel valamilyen problémát, akkor készíts róla képet és jelentsd ezt a charter cégnek azonnal.
  3. Az árboc egyenes-e és a szálingok rendben vannak-e. Érdemes valakinek felmenni az árbocra is. 
  4. A kabin pont olyan fontos, mint a fedélzet. A kabinokban kapcsold be az összes lámpát és nyisd ki a szekrényeket, a padokat, a padló alatti részeket és ezek tartalmát is nézd át. A kabinokban fontos ellenőrizni az ablakokat (az ablakok és a plexik csuklópántjai és zárjai állapota milyen), ajtókat, törölköző van-e elég, ágynemű van-e elég stb. 
  5. Ismételd meg ugyanazokat a lépéseket, mint a fedélzeten. Ellenőrizz mindent egy irányban a kabinoktól egészen a szalonig, a konyháig és a navigációs asztalig, ahol található minden elektromos berendezés és vezérlő! Nagyon fontos, hogy megtanuld használni ezeket és ismerd mindennek a  pontos helyét! Például a horgonycsörlő és az orrsugár megszakítója (biztosítéka) pontosan merre van. 
  6. A motor ellenőrzése is nagyon fontos! Amikor kinyitod a motorajtót már az első benyomás is beszédes lesz. Ha tiszta, akkor a motor valószínűleg rendszeres karbantartásban részesül. A részletesebb ellenőrzéshez használd a brit „WOBBLE” módszert: W – Vízszűrő (Water filter): Ellenőrizd a vízszűrőt szemrevételezéssel. A fedele átlátszó ezért rögtön látni fogod, ha eldugult / O – Olaj (Oil): Ellenőrizd az olajszintet egy mérőpálcával, és nézd meg látsz-e szivárgásra utaló jeleket / B – Szíj (Belt): Ellenőrizd a szíj feszességét ujjal való lenyomással. Nem kellene, hogy 1 cm-nél jobban bemélyedjen / B – Hajófenék (Bilge): Ellenőrizd, hogy látsz-e folyadékot a hajófenéken vagy a motor alatt / L – Szint (Level): Ellenőrizd a hűtőfolyadék szintjét / E – Kipufogógáz (Exhaust): Ellenőrizd a kipufogógázt, amikor jár a motor. A hűtővíznek szabályos időközönként kell kifolynia. Fontos tudni azt is, hogy hol vannak a motor pótalkatrészei (impeller, ékszíj stb.).
  7. Safety first! Ellenőrizd a mentőeszközök, biztonsági felszerelések, pl. az elsősegély láda, a tűzoltó készülékek, a vörös rakéták, a vörös kézi fáklyák és a narancssárga füst stb.  pontos helyét. A kapitánynak és a legénységnek tudnia kell, hol található a mentőpatkó, a jelzőfények, a mentőmellények és a safety harness és hogy hogyan kell használni ezeket! A fenékszivattyút is szükséges tesztelni. 
  8. Amikor végeztél a hajó átnézésével, akkor a műszaki szakemberrel megbeszélheted a felmerülő kérdéseket. A charter cég alkalmazottja megmutatja: a motor indítását és kikapcsolását / gázvezérlő használatát vagyis előre- és hátramenetet / írd fel a motor üzemóráját / üzemanyag szint közös ellenőrzése / amikor a motor üresbe jár akkor horgony és az orrsugár ellenőrzése és tesztelése is megtörténik / a csörlőkar segítségével ellenőrizd a féket a horgonycsörlőn és szemrevételezéssel ellenőrizd a seklit, ami a láncot és a horgonyt köti össze / fontos tudni a lánc hosszát és hogy vannak-e jelek rajta 10 méterenként és azt is ellenőrizd le, hogy a hozzá van-e kapcsolva a láncvége a hajóhoz / víztartály és üzemanyagtank kapcsoló hol található / hűtőszekrény, generátor, fütőrendszer és a légkondi hogyan működik / a szennyvíztartály kapcsolója és szint ellenőrzője hol található stb.
  9. Ha bármiből többlet-igényünk lenne (plusz kötelek a csónak lekötéséhez, plusz poharak stb.) azt a check-in során kell jelezni a charter cég felé. 
  10. Minden részlet fontos, ellenőrizni kell a dingit / a külmotort / a gázpalack töltöttségét és van-e tartalék gázpalack / hajó papírok rendbe vannak-e (vitorlázási engedély, biztosítás. hajólevél, crew list stb.) / térképek és pilot könyvek stb.  
  11. Chart Briefing – a charter cég szkipperétől érdemes tanácsot kérni, hogy merre vannak a szép helyek. Egy alapos ‘chart briefing’ a térség látnivalóiról és kikötési lehetőségeiről legalább annyi idő, mint a hajó átvétele. Ami a helyinek tetszik, nem biztos, hogy neked is és amire esetleg azt mondták, hogy nincs ott semmi, arról kiderülhet, hogy nagyon szép…

TIPP: Egy jó hajóskapitány akár be is úszhat a hajó alá, hogy ellenőrizze a tőkesúlyt, a kormánylapátot és a propellert. De az ilyet sokkal jobb a kikötőn kívül intézni.

Ha bármi sérülés van, azt a check-in papír megjegyzés rovatában rögzíteni kell!

A hajóátvételt követően tanítsuk meg utastársainknak is a hajó használatát: a motor, a horgonycsörlő, a navigáció, a vitorlázat, a gáztűzhely, a pumpás WC és a zuhanyzó üzemeltetését. A ‘safety brifing’ tartása indulás előtt a legfontosabb kapitányi feladatok közé tartozik!

A túra során fontos a hajó folyamatos ellenőrzése:

  1. Az akkumulátorok töltöttségét iellenőrizzük naponta több alkalommal.
  2. Waste tank (​​fekália tartály) szintjének napi szintű ellenőrzése.
  3. Víztank és üzemanyag szint ellenőrzés
  4. Olajszint ellenőrzése 3 naponta.

Ajánlott lista, amit érdemes egy egyhetes tengeri vitorlástúrára vinni:

  1. Duck tape
  2. Vitorlaragasztó tape
  3. Szigetelő szalag
  4. Búvármaszk
  5. Fejlámpa
  6. Erős kézi lámpa
  7. Vitorlás kesztyű (hátszélvitorlák kezelésekor nagyon fontos)
  8. Munkavédelmi kesztyű (mooring kötelek kezelésére)
  9. Bicska / kés – mindig legyen a cockpit közelében (pl. hirtelen vész esetén használható legyen kötélvágásra) 
  10. Ragasztó
  11. Gyorsszorítók
  12. Öngyújtó
  13. Drót (az orrvitorla felhúzó kötél elszakadás és újra húzása esetén hasznos)
  14. Kábel behúzó drót (az orrvitorla felhúzó kötél elszakadás és újra húzása esetén hasznos)
  15. Tartalék seklik
  16. Tartalék kis kötelek
  17. Szivargyújtó USB átalakító

Ne feledjük, probléma esetén kötelező hívni a Charter céget, hiszen ő tudja, mit kell tenni (pl. havária esetén) és a hajótulajdonos fogja tudni megszervezni a leg idő- és költséghatékonyabb megoldást is a problémánkra!

Check-out: Legyen bennünk azért annyi becsület, hogy ha valamit elhagytunk vagy elrontottunk, vagy észleltük, hogy nem működik megfelelően, ekkor bevalljuk. Kaucióbiztosítás kötésével nagyrészt amúgy is le vagyunk védve. Ha panaszunk van, a hajó visszaadásakor jegyzőkönyv készítésével tehetjük meg, utólag itthonról már kisebb az esélyünk a pozitív kárrendezésre. Minden esetbe fotózzuk le vagy vigyük el a ‘check out form’ jegyzőkönyvet, és így utólag nem történhet plusz levonás. 

Kapcsolódó írásaim: Magatartás a hajón / Ajánlott felszerelés lista / Check list / Élet a hajón, élet a tengeren…

Ajánlott írásaiam a ‘cehck list’ és a ‘safety brifing’ témában: Aqua_magazin_tengeri_kepzes_01 / Aqua_magazin_tengeri_kepzes_02

Charter cég blacklist: 

  1. Viva charter – csalók
  2. Sailme – nem korrekt a check out

Kérlek írd meg, ha van esetleg van valami rossz tapasztalatod valamelyik charter céggel, és akkor kikerül a blacklist-re, akiket nem ajánlunk…

Minden bérlés előtt érdemes a charter céget ellenőrizni a ‘Google review’ és a ‘Facebook review’ segítségével.

Szkipper közvetítés: Ha még az önálló hajózás előtt állsz, és még biztonságosabbnak érezed, ha egy szkipper veled megy a túrára, akkor is keress bátran. Nagyon sok jó szkippert ismerek, akiknek még oktatási tapasztalatuk is van. Például korábbi tanítványomat Nyárády Istvánt is ajánlom, aki már évek óta szkipperkedik.

Komolyabb kár esetén (Szabó Zsolti írása): Az ÁSZF-ek alapján általában a kaució a hajó káreseteit fedezi, illetve az önrészt a hull insurance-re, ami egy sor katasztrofális káresetet lefed, azaz akár hajó elvesztését is. Fontos, hogy ezeket is csak akkor, ha egyébként lelkiismeretesen jártál el, ami ugye relatív… a legtöbb ÁSZF-ben van egy ilyen kitétel:

Azaz ilyen esetben, akár a hajó kárát is ráverhetik a bérlőre. Tehát ha valami miatt a biztosító nem fizet, akkor veszik elő a bérlőt. 2024. szept. 5-én este egy ilyen eset történt Milna előtti nagy öbölben. Júgó volt, majd hirtelen Tramontanába változott és három hajót kitolt a partra, ahol elsüllyedtek…

Miket nem fedez a kaució a teljesség igénye nélkül:

  • Harmadik félnek a személyi sérüléséből következő költségek és a maradandó egészségkárosodás miatti kártérítés.
  • Saját legénységnél személyi sérüléséből következő költségek és maradandó egészségkárosodás miatti kártérítés.
  • A hajó mentése.
  • Tengerszennyezés utáni helyreállítás.
  • A legénység mentése, pl. ha nincs közvetlen életveszély, de ki kell menteni a csapatot.

Itt a 26-os pontnál előjön a „Bérlő cselekményei és mulasztásai” ami érdekes pont a „biztonságos horgonyzóhely” időjárás jelentés megvilágításban. (Lásd a szeptemberi vihar miatti hajók süllyedésének oka.)

A nagy kérdés, hogy ezek ellen milyen biztosítás véd?

A Yacht-Pool biztosítónál 6 különböző biztosítást lehet kötni:

  1. Skipper liability insurance – Ez a harmadik fél felé a felelősségbiztosítás.
  2. Charter deposit insurance – Ez a depozit összegig szól, de kezdőknek ez ajánlott.
  3. Skipper accident insurance – Ez fedi a baleseti tartós károsodásokat, recovery-t és baleseti halál esetén kártérítést.

  1. Charter consequential loss insurance – Fizetik a kárt, ami a Charter céget éri, hogy a következőnek pót hajó kell.
  2. Skipper legal protection insurance – Állják a jogi segítséget.
  3. Charter cancellation insurance – Lemondási biztosítás.

Érdemes a számotokra a legmegfelelőbb biztosítást kötni, és előtte e-mailen rákérdezni minden részletre a Biztosítónál!

Nagyon ajánlom a Yacht Charter Guru weboldalán található ‘Tippek hajóbérléshez‘ írást, ahol a biztosítás is egy kiemelt téma.  A Yacht Charter Guru, több, mint 10 éves kiemelt partnere az Ocean Sailing SE-nek, és szívesen ajánlom a szolgáltatásaikat!

Horvátországban lehet alkoholt inni a szkippernek menetben, de be kell tartani a mértéket:

Én azt tanácsolom, hogy inkább csak a kikötőben kikötés után igyon alkoholt a szkipper!

Békét és Szelet!
Méder Áron

work-in-progress…