Nagyhajók féktávolsága

Fontos ismerni a nagyhajók féktávolságát és manőverképességét, hogy időben kezdjük el a manővert, ha ‘collision course’-on vagyunk. Van olyan eset, hogy a vitorlásnak van elsőbbsége, de a nagyhajó nem tud már kitérni, ilyenkor a vitorlásnak kell kitérnie a COLREG 8. szabály alapján és a ‘good seamanship’ miatt.

Egy teherhajó féktávolsága hatalmas, jellemzően 10-20 hajóhosszt igényel, és nagymértékben függ a mérettől, a sebességtől, a rakománytól (rakott vs. könnyű), a vízmélységtől (a sekély víz jelentősen növeli a távolságot) és a megállási módtól (tehetetlenségi fékezés vs. ütközéses fékezés teljes hátrameneti erővel). Egy 145 méteres teherhajó esetében 10 csomós sebességnél kb. 2tmf a féktávolság. Egy nagyobb tartályhajónak 10 csomós sebességnél kb. 4,5 tmf a féktávolsága. Az IMO szabványai szerint a ütközéses fékezéshez szükséges féktávolság nem haladhatja meg a 15 hajóhosszt, de néha akár 20 hajóhossz is az IMO szabvány (nagyobb hajók esetében).

A lényeg: a nagyhajóknál fékezése JELENTŐS TERVEZÉST igényel(!), és nem történik soha gyorsan, ezt a vitorlázóknak soha nem szabad elfelejteniük!