A magyar rendszert nem tudom nyugodt szívvel ajánlani jelenleg, de remélem a rendszer majd átalakul, és akkor majd ajánlani fogom! A jelenlegi magyar rendszerről itt található tájékoztató (kötelező felszerelés lista, szemleidopontok-adria-2025).
Jelenleg a lengyel regisztrálás a leggyorsabb / legegyszerűbb és legértelmesebb, részletek: https://portal.reja24.gov.pl/requirements-and-documents (A lengyel regisztráció elérhető korábban hajólevéllel még nem rendelkező, vagy nem uniós országból származó hajókra is, és lengyelországi lakcím nem szükséges.)
2025 nyarán összeállítottuk a mi javaslatcsomagunkat a kishajók regisztrációjára, és elküldtük az illetékes hatóságnak (mi csak ennyit tudunk tenni, a döntés máshol van):
1. 24 méter alatti kedvtelési célú hajók számára ne legyen műszaki felmérés a tengeren (belvízen).
2. A kötelező felszerelés lista korszerűsítése és ésszerűsítése (deviációs táblázat nem szükséges, kódlobogók csökkentése stb.)
3. Ne legyenek kötelezőek a GMDSS eszközök (kivéve a VHF DSC rádió és EPIRB), a többi GMDSS eszköz legyen csak ajánlott.
4. A kommunikációs eszközökre csak ajánlások legyen. (Pl. a műholdas telefonok és a többi non-GMDSS rendszer is legyen ajánlott)
5. Ideiglenes regisztráció 2 napon belül, és lehessen online módon intézni.
6. Állandó regisztráció 2 héten belül.
7. Élethosszig legyen érvényes.
8. Bármilyen nemzetiségű hajó tulajdonos tudjon magyar regisztrációt választani vagyis az angol ügyintézés megoldható legyen. (Ötlet: külföldiként helyi kapcsolattartóként helyi rezidens ügynökkel kell rendelkezni.)
9. Kedvtelési hajók esetén tulajdonosváltáskor ne legyen elvárt az adásvételi szerződés ügyvédi ellenjegyzése. (Külföldön sem szokás.)
Rövid magyarázat:
1. A hatóságnak nagyon drága és körülményes utazni külföldre, mert a tengeri hajók általában messze vannak, ezért kéne eltörölni a műszaki felmérést a tengeren. Valójában mindig a kapitány felelős azért, hogy a hajó műszakilag rendben legyen, és a hajó a megfelelő felszerelésekkel és készletekkel rendelkezzen. A hajó megfelelősége (építési paraméterek) a gyártó felelőssége, a gyártók többsége hajózási körzetet is megad, amire az adott típus alkalmas. Jelenleg alig van tengeri hajó magyar regisztrációban (kb. 100 hajó), hiszen a néhány évente esedékes szemle egyrészt rendkívül költséges, másrészt gyakorlatilag kivitelezhetetlen (Horvátországban valamennyire megoldott, de más országban nem.). Például a lengyel regisztrációban sincs a 15 méter alatti hajónak műszaki felmérése. Magyarország és a hatóság hatalmas bevételtől esik el azzal, hogy a magyar tulajdonosok külföldi regisztrációt használnak.
2. A külföldön meglévő ‘best practice’ és szabványok átemelése és ‘magyarosítása’. A lengyel, német, belga, san marinói, holland, svéd, francia regisztráció általában 24 méteres hosszig semmiféle műszaki vizsgát nem ír elő, csak a hajó tulajdonjogát kell bizonyítani. A lengyel regisztráció bármilyen más nemzetiségű tulajdonos számára elérhető, így hatalmas bevételt jelent a lengyel államháztartásnak. Ha csak EU rezidensek számára lehetővé válna a magyar regisztráció, már hatalmasat lépünk előre.
3-4. A kommunikációs eszközök és a GMDSS eszközök előírásainak lazítása, elérhetővé teszi (versenyképessé vagyis olcsóbbá teszi) a lengyel regisztrációval szemben a magyar regisztrációt. Az infokommunikációs fejlődés miatt az elmúlt években általánossá vált a műholdas rendszerek (Iridium, Starlink) használata kétirányú adatforgalomra a világ bármely pontján, a GMDSS előírások jórészt okafogyottá váltak. Ismét hangsúlyoznám a kapitány teljes felelősségét hajójának megfelelő felszereléséért.
5-6. A lengyel regisztráció gyors és bárki számára elérhető, 2 nap alatt ideiglenes regisztrációt állítanak ki, 2 héten belül pedig a véglegest is küldik. Ezzel kellene versenyképesnek lenni.
7. Ismét a nemzetközi példákat hoznám alapul: lengyel, német, belga, san marinói, holland, svéd, francia regisztráció. Újra regisztrációra tulajdonosváltás esetén legyen szükség.
9. A nemzetközi példák alapján ez szinte sehol máshol nem szükséges, mert a tengeri hajók adásvétele szinte kizárólag külföldön történik. A külföldi eladó rendszerint értetlenül áll az efféle bürokratikus előírások előtt.
UK-ban regisztrált kishajók: A 13,7 méternél rövidebb kedvtelési célú hajók esetében a SOLAS V. egyezményben előírtakon kívül nincs más jogszabályi követelmény a biztonsági felszerelésekre vonatkozóan. Alapvető fontosságú azonban, hogy vízre indulás előtt megfelelően felszerelje hajóját, és győződjön meg arról, hogy a vízi jármű alkalmas a tervezett használatra. Minden berendezést rendszeresen ellenőrizni kell kopás vagy sérülés szempontjából. Felszerelés lista: https://www.rya.org.uk/knowledge/safety/look-after-yourself/equipment-for-uk-pleasure-vessels Ami fontos: 13.7 méter alatti hajók esetén csak ajánlott a MF/HF rádió, csak ajánlott az SSB rádió (LW rádió, BBC hallgatásra) és csak ajánlott a műholdas telefon.
San Marino regisztrációról röviden: ideiglenes regisztráció 2 napon belül / érvényes az egész világon / nincs jacht felmérés (ha 24 m alatt van / nincs tengeri korlátozás / 5 évig érvényes / nincs éves megújítási díj / minden nemzetiség számára elérhető / 10,00 m-es vagy hosszabb hajók esetén kötelező MMSI (mint midenhol) / FONTOS: Külföldiként (nem San Marinói lakosként) helyi kapcsolattartóként helyi rezidens ügynökkel kell rendelkeznie.
A máltai regisztráció is jó tud lenni drágább hajók esetén…. A LADY MRD szuperjacht (LOA: 42 méter) is máltai regisztrációjú (MMSI száma: 248718000), a tulajdonosa Szijj László, aki a 4. leggazdagabb magyar, és ez a szuperjacht nagyon ismert Magyarországon… Rose d’Or szuperjacht (LOA 62 méter) is máltai regisztrációjó (MMSI: 256539000), a tulajdonosa a leggazdagabb magyar Mészáros Lőrinc (vagyona: kb. 1500 milliárd forint), és ez biztosan a legismertebb szuperjacht Magyarországon.
Írországban igazából nincs is hajóregisztráció kedvtelési célú vitorlások esetén. Nagyon sok országban cél a bürokrácia csökkentése…
Azoknak ajánlom az Offshore Special Regulation-t (WS, 2022-2023), akik komolyabb óceáni vitorlástúrára készülnek.
Jó szelet!
Schöll Károly, Méder Áron és az Ocean Sailing SE csapata
work-in-progress…