2024. júl. 19. Az egyesületünk a BATÉK-tervezethez küldött egy javaslatcsomagot a 8 napos társadalmi véleményeztetés időszakában.
A BATÉK-tervezet térkép melléklete alapján: „Összességében elmondható, hogy az erdő-, zöld-, strand-, kemping- és egyéb különleges területek törlése, valamint ezek jellemzően összevont különleges területté vagy beépítésre szánt területté való átsorolása 152,4 hektárnyi földterületet érint 134 helyen. Ez jelentős nagyságú terület és jelentős környezeti-társadalmi-gazdasági hatású következményekkel jár”
A célunk: a magyar tengeren a vitorlázás elérhető legyen még több ember számára, és ennek kapcsán írtunk javaslatokat. Szerintünk ez a sport jó hatással van minden emberre, és nagyon fontos a mai túlságosan online (kevés mozgás és kevés természet az emberek életében) világban.
Javaslataink:
1. Több olcsó bójamező (mólóval és csónakkal támogatva), hogy elérhető kikötő lehetőségeket biztosítsunk a kevésbé tehetős magyar emberek számára. Ez a rendszer akár lehetne állami üzemeltetésű is non-profit jelleggel, itt főleg a kis hajók támogatása lenne a cél (pl. 10 méterig lehetne használni a magyar állami bójamezőt).
2. Több ingyenes sólyahely lehetőség megteremtése a Balaton körül, ezzel a jolle vitorlázás támogatása lenne a cél. Ez is lehetne állami üzemeltetésű no-profit jelleggel, mert ez tudja legjobban a magyar vitorlázást népszerűsíteni és előmozdítani.
3. Több ingyenes strandot, ahol akár jolléval is ki lehessen kötni.
Mindenki számára (nemcsak a vitorlázóknak) további fontos javaslataink:
1. Amennyire lehet visszaadni a partot az embernek – ne lehessen eladni / lezárni a partot a jövőben. Tehát az 5. §-ből az összevont beépítésre szánt terület (12) – beépíthető városi terület (nem tartozik ide strand, kemping stb.) ki kell venni, nem lehet ilyen kategória szerintünk. mostantól egyáltalán.
2. Nád kivágás megállítása (zeró tolerancia), pl. a víz tisztítása miatt fontos a szerepe.
3. Több kikötő ne épüljön! (17. §) – 7- pont ((7) A kikötő jogszerű megvalósításának elő kell segítenie a természetes partszakaszon található nádas engedély nélküli megbontásával létrehozott és fenntartott bejárók, kikötők, veszteglők felszámolását, kialakulásuk megakadályozását.) – Nem igaz ez az állítás. A bójamező lehet inkább alternatívakója az ingyenes illegális kikötőknek.
4. Nem kell új kikötő! A (18. §) – ki kell venni a tervezetből. Túl sok a kikötő, és jelenleg több a félig üres kikötő, tehát nem indokolt új kikötőket építeni. Ha az elmúlt 30 év trendjét nézzük, akkor 30 évig nem kell kikötő legalább.
5. Minden ‘kiskapuk bezárása’ pl. A 10. § ‘kivéve főépítészi engedéllyel’ ezt ki kell venni szerintünk.
6. Erősebb szabályok a Balatonon, környezetvédelemi szempontból, és ennek fontos lenne az erős kommunikációja is.
Magyarázat: Montesquieu – A törvények szelleméről (1748). Az egyik kedvenc könyvünk, ebben minden benne van a törvények mögötti filozófiáról…
Békét és Szelet!
Meder Aron és az Ocean Sailing SE csapata
Júl. 3 – 6. – 4. Ocean Sailing SE gyerek vitorlástábor
Az első két évben Arácson tartottuk a gyerek vitorlástáborunkat, tavaly költöztettük Balatonakakarattyára a Bercsényi strandra, ami egy szuper hely! Nagyon köszönjük a lehetőséget!
Hajóink: 2 kalóz + egy 20 lábas kabinos vitorlás (Grado) / A csapat egy része egy sportos Avar costa 23-assal is ment egy kört, és a Fehér Szalagot megnézték szombaton…
A csapat: három gyermekünk Örs (4), Ella (7) és Regő (8) és a barátok, unoktesók… A koncepció röviden: szülők is jönnek, akik segítenek, tehát ez igazából egy családi tábor. 🙂 Idén négy család jött és 9 gyerek volt összesen. 🙂
Már szerda este átvittük a kalózokat Almádiból. Eleinte szélcsend és 2 óra evezés, majd jó szelek (néha sok is)… Gyönyörű éjszakai vitorlázásban volt részünk (félhold + csillagos éjszaka), és a két vitorlás versenyzett folyamatosan 🙂 Érkezés a Bercsényi strandra 00:00-kor (döntetlen lett az eredményt, a házastársaknál ez a normális). Ez a strand éjjel-nappal nyitva van, és nagyon ajánlom a kalózosnak, a kis kikötőbe Krisztián barátom várt, és segített kikötni.
Csütörtökön késő délután, este és pénteken délelőtt erős szelek voltak (elsőfokú viharjelzés), ezért csak a felnőttek mentek ki ekkor vitorlázni, és csak nagyvitorlát húztunk a kalózokra. 🙂 így is siklott a hajó 🙂 Amúgy csütörtökön egész nap ismerkedős vitorlázás a gyerekekkel, amikor még gyenge szelek voltak. 🙂 Péntek délután pedig a gyerekeknek is megmutattuk, hogy milyen amikor jó a szél (már nem volt viharjelzés). Hétvégén gyenge szeles vitorlázások, ez az idális a gyerekeknek és a feleségeknek.
Vasárnap 16:30-kor indulás vissza Almádiba… nincs szél, ezért evezés Keneséig (1,5 óra), ahol találkozás véletlenül a Mákvirággal…Kata és Preston felajánlotta a vontatást, amit mi el is fogadtunk. Köszönjük a vontatást! 🙂 Igazi MAFC spirit 🙂