‘Anchor as though you plan to stay for weeks even if you intend to leave in an hour.’ Lee Gllred
Mennyi láncot kell leengedni horgonyzáskor, ha dagálykor 8 méter lesz a mélységünk? 32 méter
A mélységünk négyszeresét minimum, de érdemes szinte minden láncot leengedni. (Persze egy zsúfolt horgonyzó helyen nem szabad túl sok láncot leengedni, csak ami indokolt.)
Természeten a szél erősséget is figyelembe kell venni a horgonylánc hosszának megállapításakor, ajánlott ez a Yachting Monthly cikk a témában. Ha valakit érdekel még ez a téma jobban itt van egy részletesebb írás.
A hét tényező, amit horgonyzáskor figyelembe kell venni:
- Lehet-e itt horgonyozni?
- Az erős árapály áramlástól kellő távolságra vagyunk-e?
- A horgonyzóhely mennyire védett (‘shelter’-e?) a jelenlegi és várható időjárási körülmények esetén. A hullámokra és a szélre kell védettnek lennie. Érdemes használni a navily.com oldalt vagy applikációt.
- Szél fordulás esetén lesz-e elég helyünk a parttól?
- Elég-e a mélységünk apálykor (LW)?
- A tengerfenék jól megtartja-e a horgonyt? Esetleg sziklás-e a tengerfenék, amibe beakad a horgony és nem lehet felhúzni, ezért azt kerülni kell! Információk a tengerfenékről: navily, térkép és pilot book alapján. A homokos és agyagos fenéken tart legjobban a horgony!
- Elegendő hely legyen a hajók között! Ha a szél iránya változik, akkor a hajók változtatják a helyüket a horgony körül.
Tilos a horgonyzás: bójamezőn és annak közelében / kikötő bejáratánál és annak közelében / csatornákon és annak közelében / ’tilos horgonyozni’ táblával jelzett területen / víz alatti kábel és víz alatti vezeték közelében stb.
Plusz jó tanácsok:
- Horganyzás után búvármaszkkal lemenni a horgonyig (vagy a közelébe), és megnézni pontosan hogyan is áll a horgonyunk.
- Horgonybója használata zsúfolt horgonyzóhelyen.
- Mindig legyen nálunk búvármaszk, hogyha véletlenül beakad a horgony akkor le tudjunk menni, és kiakasztani. Néhány technika, hogy hogyan is lehet lemerülni szabadtüdővel mélyre.
- Ajánlott az ‘anchor watch’ applikáció használata, és a hajó málységmérőjén a ‘depth alarms’ beállítás (pl. min 5 m / max. 15 m) és bekapcsolása is.
- Kötéllel tehermentesíteni kell a horgonycsörlőt.
- A horgonykezelő és a kormányos kézjelekkel kommunikál (előre / hátra / jobbra / balra / lánc engedésnél 10 méterenként jelzés).
- Horgonyzás viharban: Fontos, hogy ismerjük az adott vihar jellemzőit, pl. a jugó gyakran átvált bórába vagy a nevera széliránya sokat változik a vihar alatt (akár 180 fokot). Az adriai legjobb ‘shelter’ a körbe zárt öböl.
Horgonyzás lépései: 1. Széllel szemben a kívánt helyen megállunk (SOG: 0 csomó) / 2. Elkezdjük leengedni a horgonyt / 3. Ha nincs szél, akkor alap hátramenetbe tesszük a motort / 4. Ha nincs szél, akkor pár másodperc után ismét üresbe a motor. / 5. Amikor a kívánt lánc mennyiség lent van, teszteljük a horgony tartását (1600-1700 rpm és hátramenetben) / 6. Ha a hajó SOG-ja nulla és látjuk, hogy a hajó tényleg nem mozog, akkor leállítjuk a motort és kötéllel tehermentesítjük a horgonycsörlőt. / 7. Anchor Watch applikáció beállítása+élesítése és a mélység riasztás beállítása + élesítése / 8. Vihar esetén a horgonyügyelet kötelező a hajón! / 9. Puffereket kitenni a hajó oldalára. / 10. Fekete gömb felhúzása nappal és horgonyfény felkapcsolása éjszaka.
Tipp: Horgonyzásnál bizonyos esetekben ajánlott a ‘step by step’ módszer vagyis 2-szeres vízmélységű lánc leengedésnél meghúzzuk kicsit a horgony, hogy jól álljon vagyis pár másodpercig húzzuk a horgonyt (hátramenetben a motor), majd ismét engedünk 2-szeres vízmélységű láncot és megint meghúzzuk a motorral hátramenetbe.
A horgony felhúzás lépései: motorral a horgony fölé megyünk és eközben elkezdjük felhúzni a horgonyt, így az elektromos horgonycsörlőt tehermentesítjük! Ajánlott a kuplungot benyomni és úgy a fordulatszámot 1600 rpm-re emeleti (nem forog a propeller, de jól tölti a motor az akkukat). Tudni kell hol van a hajóban a horgony biztosítéka, ha esetleg túlterhelés miatt lekapcsol az elektromos csörlő, akkor gyorsan vissza tudjuk kapcsolni. Miután a horgony a helyén van utána érdemes rákötni egy biztosító kötelet.
Tipp: Saját hajó esetén: alapvető fontosságú a megfelelő méretű és típusú horgony kiválasztása. Az óceáni vitorlázók 2 mérettel nagyobb horgonyt használnak a javasolthoz képest.
Ajánlott könyv: Earl R. Hinz – The Complete Book of Anchoring and Mooring (Több, mint 15 éve olvastam, de nagyon tetszett.)
Ajánlott cikk: Preparing for a storm at anchor
Egy írás a bójára állásról, mert a Földközi-tengeren sok helyen van már bója…
Három ajánlott videó a témában:
A horgonyzás alapjai:
Horgonyzás az Angol csatornában:
1. Megfelelő horgonyzó pont találása / 2. Kommunikáció / 3. Horgonydobás / 4. Tesztelés: