A helikopter a parttól max. 300-450 tmf-re tud eltávolodni, és egy átlagos helikopter sebessége 160m/s. A helikopteres mentés esetei: medical emergencies, extreme weather, vessel damage…
A mentő helikopter számára vörös kézi fáklyával vagy narancssárga füsttel jelezzünk a helyzetünket (MAYDAY eset).
A helikopter pilóta VHF rádión elmondja a mentési tervet (Ch 16). A terv része a számodra előírt irány és sebesség, amit tartani kell a mentés során. (Sebességkorlátozás mentés közelében: amikor egy mentőhelikopter közeledik, a vitorláshajósoknak ideális esetben a lehető legalacsonyabbra kell csökkenteniük a hajó sebességét, közel alapjárat, mert ez segíti a mentőket a biztonságos megközelítésben. Emellett a vitorláshajó leveszik a vitorlát is.) Hallgasd nagyon figyelmesen a mentési tervet a rádión, és akár jegyzetelni is ajánlott! A csapatnak a szkipper a mentés előtt ‘brifing’-et tart vagyis, hogy kinek mi lesz a pontos feladata. Amikor a helikopter közel lesz, akkor nagy lesz a zaj, és ezért előtte kell tartani egy megbeszélést a csapatnak. Például a sérültet lehet a vontatott dingibe tenni, és onnan a mentés könnyebb (Hi-line transfer).
Pozíció tartás: hacsak nincs más utasítás, tartsa a hajót egyenes vonalon, és a lehető legjobban tartsa a pozíciót. Ez lehetővé teszi a mentőcsapat számára a pontosan megközelítését. (A viharos tengeren kicsit lehet változtatni a hullám minimalizálása érdekében.)
A kommunikáció legyen világos és közvetlen. Ha a rádió meghibásodik, használjon vizuális kézjeleket, mint például a karok hadonászása a baj jelzésére, vagy mutasson fel/le hüvelykujját annak jelzésére, hogy minden személyt elszállítottak-e, vagy ha valakinek még sürgős segítségre van szüksége.
Lépések:
- Nagyon fontos a hajó pontos iránytartása.
- A helikopter által leengedett kötelet először hagyjad, hogy a vízbe essen, hogy leföldelődjön (statikus elektromosság).
- A leengedett súlyozott kötelet (weighted line) ne kösd a hajóhoz soha! A kötél általában laza, és a felesleges kötelet érdemes begyűjteni.
- Kesztyűt használj, amikor azt a kötelet fogod, amin a ‘helicopter winch-man’ leereszkedik
- A ‘helicopter winch-man’ megérkezik a fedélzetre, kiakasztja magát a kötélből és felméri a helyzetet.
- A ‘helicopter winch-man’ a sérülttel együtt elhagyja a fedélzetet, és a hajóból egy kötél segítségével (weighted line) enyhén ellen tartod, hogy ne lengjen ki a sérült és a mentő a kötélen.
Oktatóvideó a ‘Hi-Line Technique’-ről.
A helikopter használhat a mentés során (Hi-line transfer): single lift, double lift, basket lift, stretcher lift vagy ‘rescue net’-et.
Kézjelek:
- Integetett karok a fejük felett: univerzális jelzés vészhelyzetre vagy a figyelem felkeltésére.
- A hajóra vagy a felszerelésre mutat: akkor használja, ha a hajón van valami, amire oda kell figyelni.
- Lapos kéz tenyér lefelé, oldalról oldalra mozgás: ez „stabil” pozíciót jelezhet, vagy azt, hogy a hajónk megpróbál a helyén maradni.
work-in-progress…