Hajónapló

Az angol kormány 1731-ben tette kötelezővé a hajónapló vezetését, és ezt a gyakorlatot később más európai országok is átvették.

Az International Maritime Organization (Nemzetközi Tengerészeti Szervezet) a hajónapló vezetését az 1974-es SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea) nemzetközi egyezményben írja elő (Chapter V – Safety of navigation fejezet / Regulation 28 – Records of navigational activities and daily reporting): „All ships engaged on international voyages shall keep on board a record of navigational activities and incidents which are of importance to safety of navigation and which must contain sufficient detail to restore a complete record of the voyage…”

A hajónaplót kötelező vezetni a nagy hajókon és az IMO A.916(22) határozata egyértelmű útmutatást ad a hajózási tevékenységekkel kapcsolatos események kötelező rögzítésére vonatkozóan a SOLAS V. fejezete/Reg 28. előírásainak való megfelelés biztosítása érdekében. Ez az állásfoglalás a jóváhagyott rögzítési módszert írja le például, és a kézzel írott napló mellett az elektronikus hajónapló is elfogadott. Tehát a hagyományos kötött könyv helyett egy megfelelő számítógépes program is használható. Feltéve, hogy megfelel a megfelelő formai követelményeknek, például a hagyományos hajónaplóra vonatkozó követelményeknek.

A kedvtelési célú kisebb hajókon nem minden országban kötelező vezetni hajónaplót. Pl. Németországban, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban kötelező, de pl. Görögországban nem kötelező (vagyis a hatóság nem kéri a hajónapló vezetését).


A magyar lobogó alatt közlekedő hajók okmányairól a víziközlekedésről szóló XLII. törvény VII. Fejezete, ezen belül a hajónaplóról a törvény 45-46. §-a rendelkezik az alábbiak szerint.

„45.§ (1) A hajózási engedélyhez kötött tevékenységet végző úszólétesítmény és a tengeren közlekedő kishajó vezetője – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – az úszólétesítmény üzemeltetése során hajónaplót köteles vezetni.

(2) Az úszómű, a személyzet nélküli hajó, a komp, a révhajó és a révcsónak üzemeltetése során nem kell hajónaplót vezetni.

(3) A hajónapló közokirat.

46.§ (1) A hajónaplóba folyamatosan be kell jegyezni:

  1. a) a hajó indulási és érkezési helyét és időpontját;
  2. b) az egyes hajóműveletek helyét és időpontját;
  3. c)  a hajón szolgálatot teljesítő személyek nevét és a szolgálatváltások időpontját;
  4. d) révkalauz igénybevétele esetén a révkalauz nevét, az általa végzett tevékenység kezdő és záró időpontját;
  5. e) az utasok számát;
  6. f) a be- és kirakott áruk megnevezését és mennyiségét;
  7. g) a vontatott vagy tolt hajóra és az azon szállított árura vonatkozó adatokat;
  8. h) a hajóút állapotára vonatkozó észrevételeket;
  9. i) a meteorológiai viszonyokra vonatkozó adatokat;
  10. j) a hajó személyzetére, a személyzet be- és kihajózására vonatkozó adatokat;
  11. k) a hajó útja során történt fontosabb eseményeket (pl. hajózási baleset, folyamszabályozási műben és a kitűzőjelben okozott rongálás, hajózási akadály, hajózási korlátozásokra vonatkozó felhívás), a hajón történt születés, baleset, eltűnés és elhalálozás tényét és időpontját.

(2)  Hajónapló vezetésére kötelezett belvízi úszólétesítményen az (EU) 2020/182 bizottsági végrehajtási rendelet V. melléklete szerint kiállított hajónaplóba az (1) bekezdés f)–i) pontjaiban meghatározott adatokat nem kell bejegyezni. A menetrend szerint közlekedő személyhajón az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott adatok hajónaplóba való bejegyzésénél elegendő a menetrendre utalni.

(3) A hajónaplóba bejegyzést a hajó vezetője, a személyzetnek a hajó vezetője által a hajónapló vezetésével megbízott tagja, a hajózási hatóság ellenőrzést végző szerve, illetve a rendőrhatóság ellenőrzést végző vízirendészeti szerve tehet.

(4) A hajó vezetője felelős azoknak az adatoknak a valódiságáért, amelyeket ő vagy a személyzet általa megbízott tagja vezetett a hajónaplóba. A bejegyzéseket a hajó vezetőjének a napló minden oldalán aláírásával hitelesítenie kell.

(5)  Hajónaplóként a hajózási hatóság által kiadott és hitelesített hajónapló használható. Az úszólétesítmény egy aktív hajónaplót alkalmazhat.”

A személyzeti jegyzékkel a Vkt. 47. §-a foglalkozik. E szerint a Magyarország államhatárát átlépő, magyar lobogó alatt közlekedő hajó vezetője – a belvízi kedvtelési célú kishajó kivételével – a hajón szolgálatot teljesítő személyek nevét, születési helyét és születési időpontját, szolgálati beosztását, továbbá útiokmányának számát a hajózási hatóság által hitelesített személyzeti jegyzékbe köteles bejegyezni. A személyzeti jegyzék közokirat.


A ‘good seamanship’ és a ‘safety first’ a hajózás alapgondolata, és emiatt a hajónapló vezetése ERŐSEN AJÁNLOTT a tengereken! Korábban írtam már a ‘tengeri hajózás’ hármasságról (Aqua Magazin 2023): 1. check list (hajó ellenőrzése), 2. safety briefing (a csapatnak egy biztonsági eligazítás tartása), 3. passage plan (útvonaltervezés) és minden túrának így kell kezdődnie. Emellett egy tengeri túra során a hajónapló folyamatos vezetése NAGYON FONTOS biztonsági okok miatt is, ezt is egy ‘good practice’-ként kell kezelni.

Baleset esetén a hajónapló az egyik legfontosabb bizonyíték arra, hogy mi is történt pontosan. A törvény erős bizonyító erőt ad egy ilyen dokumentumnak. A feljegyzéseket igaznak kell tekinteni, kivéve, ha megcáfolják, vagy összességében nézve nem meggyőzőek. Ha azonban a hajónapló nem felel meg a formai követelményeknek, hiányos, pontatlan információkat tartalmaz vagy kétes benyomást kelt, ez a hajó gondatlan vezetése jelzésére használható, és érv lehet a kapitány közreműködő hanyagsága mellett. Ez az okmány a törvény szemében bizonyítékul szolgál, baleset esetén ennek hiánya a kapitányt terheli bizonyos országokban.

Bármilyen vita esetén az egyik legfontosabb dokumentum a hajónapló.

Elektronikai meghibásodás esetén (pl. villámcsapás) a naplóban található információk alapján a hajó helyzetének meghatározása lehetséges lesz.

Általános nemzetközi irányelvek:

  1. Igaznak kell lennie: Minden rögzített információnak igaznak kell lennie, ellenkező esetben a szkipper felelősségre vonható. Például a Tropic Breeze 2021-es elsüllyesztési ügyben az SNSM (National Society of Sea Rescue) mentési vezetőjét 10 év börtönbüntetésre és több mint 150 000 eurós pénzbírságra ítélték, mert a ‘tényekkel nem egyező időpontokat’ rögzített.
  2. Mindig hozzáférhetőnek kell lennie.
  3.  A rögzített információnak tartalmaznia kell minden a navigáció és a hajó biztonságának felügyeletéhez szükséges elemet.
  4. A hajónapló tartalma: a mérce az úgynevezett nem szakértő harmadik fél. A legjobb, ha a szkipper felteszi magának a kérdést, hogy megadta-e az összes lényeges információt, hogy a helyzetet a lehető legpontosabban leírja. Ha a biztosítótársaságok a bíróság előtt vitatkoznak a fizetendő biztosítási juttatásokról, nem ritka, hogy a hajónaplók adatait használják fel az eset tényeinek tisztázására. A SOLAS egyezményben nincs felsorolás, csak a ‘megfelelő bejegyzésekre’ utal. Ezért a kapitánynak kell eldöntenie, hogy mit kell leírnia és mit nem. A gyakorlatban ez mindig nagymértékben a helyzettől függ.
  5. Arra a kérdésre, hogy mikor kell bejegyzést tenni a naplóba, bonyolultabb válaszolni, mert ez nincs egyértelműen szabályozva. Egy dolog világos, csak a lehető legátfogóbban vezetett napló ad lehetőséget a kívülállóknak, hogy utólag is megértsék a helyzetet. Ökölszabály: legalább napi egy bejegyzést kell írni, plusz amikor valami fontos történik (releváns esemény), ami lehet egy útpont elérése, egy vitorlás manőver, a vitorla kombináció változtatása, a motor bekapcsolása vagy egy az időjárási előrejelzés frissítése. 
  6. Minden oldalt alá kell írnia a kapitánynak, és a túra végén a legénységnek is alá kell írni a hajónaplót.
  7. Minden oldal számozott.
  8. A tengeri térkép része a hajónaplónak, ezért a papírtérképet is érdemes használni az útvonalunk rögzítésére.

Ez az én javaslatom az ideális jachtos hajónaplóhoz:

  1. A hajó adatai: hajónév, regisztrációs szám, lajstromozási kikötő, hívójel, MMSI szám, műszaki és biztonsági berendezések, üzemanyagtank mérete, víztank mérete, szennyvíz tank mérte stb.
  2. Crew list, ahol minden változást vezetni kell (crew, passenger, co-skipper és skipper).
  3. Biztonsági eligazítás tartása az első kifutás előtt minden esetben előírás, és ezt fel kell vezetni a hajónaplóba is.
  4. A biztonsági eligazítás, a hajó bemutatása és az általános eligazítás után a legénységnek alá kell írnia a naplóban, hogy ezek megtörténtek.
  5. Indulási pont és idejének rögzítése.
  6. Az időjárási rendszer, a jelenlegi helyzet és az előrejelzés rögzítése.
  7. Tengerészeti események leírása, pl. várható áramlás sebesség/irány és az árapály adatok rögzítése.
  8. Az ügyeleti rendszer leírása.
  9. Motoróra vezetése
  10.  Bejegyzésenként ezt érdemes rögzíteni :
    • Pozíció
    • COG, Heading és Leeway
    • SOG és hajósebesség vízhez képest
    • Információk a vitorlákról menet közben (vitorla kombinációk, beállítások és reffelés).
    • A megfigyelt időjárási körülmények: szél ereje és iránya / tenger állapota / felhő lefedettség százalékosan / csapadék / láthatóság / hőmérséklet / barométer
    • Navigációs események
    • Megjegyzések és különleges események
  11. Ha a mentőmellényt fel kell venni, mert a skipper ezt az utasítást adta, azt is fel kell vezetni a hajónaplóba.
  12. Ha a legénység egyik tagja beteg, azt is fel kell vezetni.
  13. Műszaki problémák és azok javításának leírása.
  14. Érkezés ideje és helye (ha volt napközben megállás, akkor azt is le kell írni)
  15. Víz- és üzemanyagtank szintje (ha tankolások történik annak felírása), a szennyvíz tank szintje (és ha ürítés történik annak felírása) – napi egy alkalommal rögzíteni.
  16. Akkumulátorok töltöttségi szintje – nap egy alkalommal rögzíteni.
  17. Ha a hatósággal bármi ügyünk van, azt is rögzíteni (pl. ki- és belépés az országból).
  18. Check list vagyis pl. a motor, az állókötélzet, a vitorla, a fenékvíz stb. ellenőrzés (van amit naponta kell ellenőrizni, és van amit elég hetente)
  19. Opcionálisan: deviációs görbe

Tanácsaim:

  1. Szánjon rá időt! 
  2. Ha papírra írod, akkor próbálj olvashatóan írni.
  3. A papír hajónaplót száraz helyen kell tartani, a legjobb a térképasztalon.
  4. Az elektronikus hajónapló a jövő, és ennek része egy navigációs applikáción elmentet út (track) is.  Ennek előnyeiről írok majd hosszabban.
  5. ‘Írni jó’, és ez a hozzáállás segíthet a naplóírásban! Egy hajónapló mindig sok személyes emléket tartalmaz. Sok hajós számára ez a lehetőség, hogy rögzítse szubjektív benyomásait és gondolatait, és ez az, ami igazán szórakoztatóvá teszi a hajónapló írását.
  6. A hajónaplónak a praktikus oldalára is érdemes hangsúlyt fektetni. Például hol ettünk finom sült halat, hol volt a legjobb piac stb., mert lehetséges, hogy jövőre is arra vitorlázunk.
  7. Ha vészhelyzet van, akkor az emberek és hajók mentése elsőbbséget élvez a naplóba való bejegyzéssel szemben.A hajónaplót tartsd meg sokáig! Németországban például 3 évig kell megtartani a hajónaplót a jachtosoknak…

Mirno more / Békét és Szelet!

Méder Áron

work-in-progress…