Éjszakai vitorlázás

Szerintem az éjszakai vitorlázás egy igazi csoda, vagy inkább VARÁZSLAT, és mindenki szeretni szokta!

Nem kell félni az éjszakai vitorlázástól, persze kell ehhez már tapasztalat is. Nálunk minden szinten (I-V.) a tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkon van éjszakai vitorlázási gyakorlat. Teliholdkor a legkönnyebb az éjszakai vitorlázás, és az új holdkor a legnehezebb, főleg ha felhős az ég, és még csillagokat sem látjuk.

Nagyfokú elővigyázatosságra van szüksége az éjszakai vitorlázáskor:

  1. Érdemes gyakran körbenézni, és a vitorlák mögé is benézni.
  2. AIS-t és radart is használni kell, ha van.
  3. A vitorlákat külön is meg kell világítani, hogy ellenőrizzük a vitorla beállításokat. (A deck light jól megvilágítja az orrvitorlát.)
  4. Egy részletes útvonalterv készítése nagyon fontos: 1. milyen világítótornyokat fogunk látni menet közben, 2. hol leszünk naplementekor és napkeltekor, 3. lesz-e eső, felhő, köd és mikor, 4. mely terület a veszélyes, ahol jobban kell figyelni, pl. a nagy hajóforgalom miatt.
  5. A részletes útvonaltervet a csapat beszélje át alaposan a térképpel, hogy biztos ne legyen félreértés.
  6. Egy hosszú éjszakai menet előtt érdemes egy kis délutáni pihenőt tartani, hogy mindenki tudjon kicsit hangolódni.
  7. Előre meg kell csinálni az ügyleti beosztást a csapatnak.
  8. Bizonyos részfeladatok delegálás a csapattagoknak (időjárás előrejelzés ellenőrzése, vacsora készítés stb.)

Kormányzás ilyenkor ‘compass’-ra történik főleg, de lehet a chart plotter adataira vagy akár csillagra is kormányozni (szinte az össze csillag mozog lassan az égen, tehát ezzel óvatosan).

A fáradtság miatt a figyelem és az összpontosítás csökken, az ember elkezd tompulni, pl. dönteni is nehezebb. Ha valamelyik ügyeletes túlzottan kimerült szükséges lecserélni! (Forró italokkal és édességgel az éberség fenntartható hosszabban is.) Ha az egész csapat kezd kimerülni, akkor az ügyelet rövidítés jó megoldás lehet, de ha ez sem segít, akkor érdemes az eredeti útvonaltervet módosítni, és például egy közeli ‘shelter’-nél lehorgonyozni vagy ‘heaving to’ módszerrel sodrásban állítani a hajót (ebben az esetben is kell ügyeletes a fedélzetre).

Ha a szkipper nem vállal ügyletet, akkor a kikötőbe érkezéskor, időjárás (és tide) változásakor, veszélyesebb területeken (pl. TSS-ek közelében) kell vállalni őrszolgálatot vagy segítenie kell ekkor az ügyeleteseknek. Természetesen az ügyeletes bármikor ébresztheti a szkippert, erről részletes leírás az ‘Ügyeleti beosztás a hajón‘ írásban olvasható. Nincs rossz vagy buta kérdés, bátorítsd a csapatot, hogy éjszaka, ha valamiben bizonytalanok inkább keltsenek fel, és kérdezzenek.

Tippek:

  • Éjszaka a piros fény előnyösebb, de a legjobb nem használni fényeket egyáltalán, mert akkor kb. 20 perc alatt ki tud alakulni a ‘night vision’.
  • Tanítsd meg a személyzetet, hogy használják a perifériás látásukat, amikor a horizontot pásztázzák, mert az sokkal érzékenyebb. Használj távcsővel (pl. hőkamerás távcső vagy az éjjellátó távcső is jó megoldás lehet), ha szükséges!
  • Ha hirtelen egy nagy hajó lesz a közelben, akkor egy nagy teljesítményű LED-lámpával érdemes megvilágítani a vitorlákat. Esetleg a fehér kézi fáklyát is érdemes aktiválni (pl. White Handflare MK8).
  • A sötétség megváltoztathatja a perspektívát, ezért fokozott óvatossággal kell eljárni a távolság megítélésekor. Több időt kell fordítani a tereptárgyak megtekintésére.
  • A legénység figyeljen a tengeribetegség és a hipotermia korai jeleire, és kezelje időben még az elején. A tengeribetegséget a sötétség fokozza, ezért legyél óvatos, ha tudod, hogy fogékony vagy rá. A tengeri beteg ügyeletes nem segítség, ezért inkább érdemes kivenni az ügyeleti rendszerből.
  • Az éjszaka a fedélzet általában nedves és csúszós, és nem is látszik a váratlanul becsapó hullám sem, ezért jobban kell kapaszkodni! ‘One hand for the boat and one for yourself’ mantrát ne felejtsük!
  • Bármilyen éjszakai fedélzeti munka előtt legyen egy csoport megbeszélés, hogy részletesen átbeszéljük, hogy kinek mi is lesz a feladata.

Tuti tipp: 

  • Egy nyugodt napon nappal, ha a legénység szemét bekötjük, akkor például a reffelést és spinakker felhúzást / leengedést is lehet gyakorolni. Így lehet szimulálni, hogy milyen is a teljes sötétségben dolgozni.

Mirno more / Békét és Szelet!

Méder Áron

work-in-progress…