A kerékhatás angolul propeller walk, propeller effect, wheeling effect, paddle wheel effect, asymmetric blade effect, transverse thrust, prop walk…
A ‘prop walk’ egy olyan jelenség, amely akkor jelentkezik, amikor a hajó hátramenetben oldalirányba mozdul el. Ez az elmozdulás a propeller tolóereje és a hajótest közötti kölcsönhatás eredménye.
Meghatározás:
A propellerhatás a hajó tatjának oldalirányú elmozdulását jelenti, amely ellentétes irányban történik a propeller forgásirányával, amikor a hajó hátramenetbe kapcsol. Ez a hatás abból adódik, ahogyan a propeller által előretolt víz a hajótesttel találkozik.
Működési mechanizmus:
Tolóerő és vízáramlás: Hátramenetben a propeller előrefelé nyomja a vizet, és az aszimmetrikus vízáramlás a hajótest körül oldalirányú erőt hoz létre a taton.
Mozgás iránya: Jobbra forgó propeller (hátulról nézve az óramutató járásával megegyező) esetén a tat balra (port) mozdul el hátramenetben. Balra forgó propeller esetén a tat jobbra (starboard) mozdul el.
Propeller forgásiránya:
Jobbra forgó propeller (jobbkezes): A legtöbb hajón ilyen van, óramutató járásával megegyező irányban forog. Hátramenetben a tat balra (port) mozdul el.
Balra forgó propeller (balkezes): Az óramutató járásával ellentétes irányban forog. Hátramenetben a tat jobbra (starboard) mozdul.
Propellertípus:
- Egypropelleres hajók: A propellerhatás itt erősebben érezhető. A propeller forgásiránya és kialakítása meghatározza a hatás irányát.
-
Kétpropelleres hajók: Jobban szabályozható a propellerhatás, mivel a két propeller eltérő irányban és sebességgel működtethető.
Hajótest kialakítása:
-
Testformák: A hajótest mérete és alakja befolyásolja a víz áramlását, így a propellerhatás mértékét is.
-
Kormánylapát pozíciója: Egy jól elhelyezett és hatékony kormánylapát segíthet a propellerhatás csökkentésében.
A propellerhatás kezelése:
Gázadás kezelése:
-
Fokozatos gázadás: Finom, fokozatos gázadással jobban irányítható a hajó mozgása.
-
Rövid gázlöketek: Pontosabb mozgásvezérlés érhető el rövid, célzott hátrameneti tolásokkal.
Kormányzás:
-
Ellenkormányzás: Ha a tat balra mozdul, jobbra kell kormányozni, és fordítva. (Ha már van sebességünk.)
-
Gyakorlás: Nyílt vízen célszerű gyakorolni, hogy megismerd a hajó viselkedését hátramenetben.
Kikötési technikák:
-
Megközelítés: Olyan irányból és szögben közelíts a mólóhoz, ami figyelembe veszi a propellerhatást.
-
Kommunikáció: A legénységgel történő világos kommunikáció megkönnyíti a manőverezést. Plusz legyen egy ‘kikötési terv’, amit mindenki ismer és követ.
Összegzés:
A propellerhatás természetes jelenség, ami hátramenetben jelentkezik. Ha megérted működését, és tudatosan alkalmazod a megfelelő technikákat, jelentősen javíthatod a hajó irányíthatóságát, különösen manőverezés és kikötés közben.
Korábbi írásunk a témában: https://oceansailing.blog.hu/2015/06/01/kerekhatas_propwalk