Az angol kormány 1731-ben tette kötelezővé a hajónapló vezetését, és ezt a gyakorlatot később más európai országok is átvették.
Az International Maritime Organization (Nemzetközi Tengerészeti Szervezet) a hajónapló vezetését az 1974-es SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea) nemzetközi egyezményben írja elő (Chapter V – Safety of navigation fejezet / Regulation 28 – Records of navigational activities and daily reporting): „All ships engaged on international voyages shall keep on board a record of navigational activities and incidents which are of importance to safety of navigation and which must contain sufficient detail to restore a complete record of the voyage…”
A hajónaplót kötelező vezetni a nagy hajókon és az IMO A.916(22) határozata egyértelmű útmutatást ad a hajózási tevékenységekkel kapcsolatos események kötelező rögzítésére vonatkozóan a SOLAS V. fejezete/Reg 28. előírásainak való megfelelés biztosítása érdekében. Ez az állásfoglalás a jóváhagyott rögzítési módszert írja le például, és a kézzel írott napló mellett az elektronikus hajónapló is elfogadott. Tehát a hagyományos kötött könyv helyett egy megfelelő számítógépes program is használható. Feltéve, hogy megfelel a megfelelő formai követelményeknek, például a hagyományos hajónaplóra vonatkozó követelményeknek.
A kedvtelési célú kisebb hajókon nem minden országban kötelező vezetni hajónaplót. Pl. Németországban, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban kötelező, de pl. Görögországban nem kötelező (vagyis a hatóság nem kéri a hajónapló vezetését).
A magyar lobogó alatt közlekedő hajók okmányairól a víziközlekedésről szóló XLII. törvény VII. Fejezete, ezen belül a hajónaplóról a törvény 45-46. §-a rendelkezik az alábbiak szerint.
„45. § (1) A hajózási engedélyhez kötött tevékenységet végző úszólétesítmény és a tengeren közlekedő kishajó vezetője – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – az úszólétesítmény üzemeltetése során hajónaplót köteles vezetni.
(2) Az úszómű, a személyzet nélküli hajó, a komp, a révhajó és a révcsónak üzemeltetése során nem kell hajónaplót vezetni.
(3) A hajónapló közokirat.
46. § (1) A hajónaplóba folyamatosan be kell jegyezni:
- a) a hajó indulási és érkezési helyét és időpontját;
- b) az egyes hajóműveletek helyét és időpontját;
- c) a hajón szolgálatot teljesítő személyek nevét és a szolgálatváltások időpontját;
- d) révkalauz igénybevétele esetén a révkalauz nevét, az általa végzett tevékenység kezdő és záró időpontját;
- e) az utasok számát;
- f) a be- és kirakott áruk megnevezését és mennyiségét;
- g) a vontatott vagy tolt hajóra és az azon szállított árura vonatkozó adatokat;
- h) a hajóút állapotára vonatkozó észrevételeket;
- i) a meteorológiai viszonyokra vonatkozó adatokat;
- j) a hajó személyzetére, a személyzet be- és kihajózására vonatkozó adatokat;
- k) a hajó útja során történt fontosabb eseményeket (pl. hajózási baleset, folyamszabályozási műben és a kitűzőjelben okozott rongálás, hajózási akadály, hajózási korlátozásokra vonatkozó felhívás), a hajón történt születés, baleset, eltűnés és elhalálozás tényét és időpontját.
(2) Hajónapló vezetésére kötelezett belvízi úszólétesítményen az (EU) 2020/182 bizottsági végrehajtási rendelet V. melléklete szerint kiállított hajónaplóba az (1) bekezdés f)–i) pontjaiban meghatározott adatokat nem kell bejegyezni. A menetrend szerint közlekedő személyhajón az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott adatok hajónaplóba való bejegyzésénél elegendő a menetrendre utalni.
(3) A hajónaplóba bejegyzést a hajó vezetője, a személyzetnek a hajó vezetője által a hajónapló vezetésével megbízott tagja, a hajózási hatóság ellenőrzést végző szerve, illetve a rendőrhatóság ellenőrzést végző vízirendészeti szerve tehet.
(4) A hajó vezetője felelős azoknak az adatoknak a valódiságáért, amelyeket ő vagy a személyzet általa megbízott tagja vezetett a hajónaplóba. A bejegyzéseket a hajó vezetőjének a napló minden oldalán aláírásával hitelesítenie kell.
(5) Hajónaplóként a hajózási hatóság által kiadott és hitelesített hajónapló használható. Az úszólétesítmény egy aktív hajónaplót alkalmazhat.”
A személyzeti jegyzékkel a Vkt. 47. §-a foglalkozik. E szerint a Magyarország államhatárát átlépő, magyar lobogó alatt közlekedő hajó vezetője – a belvízi kedvtelési célú kishajó kivételével – a hajón szolgálatot teljesítő személyek nevét, születési helyét és születési időpontját, szolgálati beosztását, továbbá útiokmányának számát a hajózási hatóság által hitelesített személyzeti jegyzékbe köteles bejegyezni. A személyzeti jegyzék közokirat.
A ‘good seamanship’ és a ‘safety first’ a hajózás alapgondolata, és emiatt a hajónapló vezetése ERŐSEN AJÁNLOTT a tengereken! Korábban írtam már a ‘tengeri hajózás’ hármasságról (Aqua Magazin 2023): 1. check list (hajó ellenőrzése), 2. safety briefing (a csapatnak egy biztonsági eligazítás tartása), 3. passage plan (útvonaltervezés) és minden túrának így kell kezdődnie. Emellett egy tengeri túra során a hajónapló folyamatos vezetése NAGYON FONTOS biztonsági okok miatt is, ezt is egy ‘good practice’-ként kell kezelni.
Baleset esetén a hajónapló az egyik legfontosabb bizonyíték arra, hogy mi is történt pontosan. A törvény erős bizonyító erőt ad egy ilyen dokumentumnak. A feljegyzéseket igaznak kell tekinteni, kivéve, ha megcáfolják, vagy összességében nézve nem meggyőzőek. Ha azonban a hajónapló nem felel meg a formai követelményeknek, hiányos, pontatlan információkat tartalmaz vagy kétes benyomást kelt, ez a hajó gondatlan vezetése jelzésére használható, és érv lehet a kapitány közreműködő hanyagsága mellett. Ez az okmány a törvény szemében bizonyítékul szolgál, baleset esetén ennek hiánya a kapitányt terheli bizonyos országokban.
Bármilyen vita esetén az egyik legfontosabb dokumentum a hajónapló.
Elektronikai meghibásodás esetén (pl. villámcsapás) a naplóban található információk alapján a hajó helyzetének meghatározása lehetséges lesz.
Általános nemzetközi irányelvek:
- Igaznak kell lennie: Minden rögzített információnak igaznak kell lennie, ellenkező esetben a szkipper felelősségre vonható. Például a Tropic Breeze 2021-es elsüllyesztési ügyben az SNSM (National Society of Sea Rescue) mentési vezetőjét 10 év börtönbüntetésre és több mint 150 000 eurós pénzbírságra ítélték, mert a ‘tényekkel nem egyező időpontokat’ rögzített.
- Mindig hozzáférhetőnek kell lennie.
- A rögzített információnak tartalmaznia kell minden a navigáció és a hajó biztonságának felügyeletéhez szükséges elemet.
- A hajónapló tartalma: a mérce az úgynevezett nem szakértő harmadik fél. A legjobb, ha a szkipper felteszi magának a kérdést, hogy megadta-e az összes lényeges információt, hogy a helyzetet a lehető legpontosabban leírja. Ha a biztosítótársaságok a bíróság előtt vitatkoznak a fizetendő biztosítási juttatásokról, nem ritka, hogy a hajónaplók adatait használják fel az eset tényeinek tisztázására. A SOLAS egyezményben nincs felsorolás, csak a ‘megfelelő bejegyzésekre’ utal. Ezért a kapitánynak kell eldöntenie, hogy mit kell leírnia és mit nem. A gyakorlatban ez mindig nagymértékben a helyzettől függ.
- Arra a kérdésre, hogy mikor kell bejegyzést tenni a naplóba, bonyolultabb válaszolni, mert ez nincs egyértelműen szabályozva. Egy dolog világos, csak a lehető legátfogóbban vezetett napló ad lehetőséget a kívülállóknak, hogy utólag is megértsék a helyzetet. Ökölszabály: legalább napi egy bejegyzést kell írni, plusz amikor valami fontos történik (releváns esemény), ami lehet egy útpont elérése, egy vitorlás manőver, a vitorla kombináció változtatása, a motor bekapcsolása vagy egy az időjárási előrejelzés frissítése.
- Minden oldalt alá kell írnia a kapitánynak, és a túra végén a legénységnek is alá kell írni a hajónaplót.
- Minden oldal számozott.
- A tengeri térkép része a hajónaplónak, ezért a papírtérképet is érdemes használni az útvonalunk rögzítésére.
Ez az én javaslatom az ideális jachtos hajónaplóhoz:
- A hajó adatai: hajónév, regisztrációs szám, lajstromozási kikötő, hívójel, MMSI szám, műszaki és biztonsági berendezések, üzemanyagtank mérete, víztank mérete, szennyvíz tank mérte stb.
- Crew list, ahol minden változást vezetni kell (crew, passenger, co-skipper és skipper).
- Biztonsági eligazítás tartása az első kifutás előtt minden esetben előírás, és ezt fel kell vezetni a hajónaplóba is.
- A biztonsági eligazítás, a hajó bemutatása és az általános eligazítás után a legénységnek alá kell írnia a naplóban, hogy ezek megtörténtek.
- Indulási pont és idejének rögzítése.
- Az időjárási rendszer, a jelenlegi helyzet és az előrejelzés rögzítése.
- Tengerészeti események leírása, pl. várható áramlás sebesség/irány és az árapály adatok rögzítése.
- Az ügyeleti rendszer leírása.
- Motoróra vezetése
- Bejegyzésenként ezt érdemes rögzíteni :
- Pozíció
- COG, Heading és Leeway
- SOG és hajósebesség vízhez képest
- Információk a vitorlákról menet közben (vitorla kombinációk, beállítások és reffelés).
- A megfigyelt időjárási körülmények: szél ereje és iránya / tenger állapota / felhő lefedettség százalékosan / csapadék / láthatóság / hőmérséklet / barométer
- Navigációs események
- Megjegyzések és különleges események
- Ha a mentőmellényt fel kell venni, mert a skipper ezt az utasítást adta, azt is fel kell vezetni a hajónaplóba.
- Ha a legénység egyik tagja beteg, azt is fel kell vezetni.
- Műszaki problémák és azok javításának leírása.
- Érkezés ideje és helye (ha volt napközben megállás, akkor azt is le kell írni)
- Víz- és üzemanyagtank szintje (ha tankolások történik annak felírása), a szennyvíz tank szintje (és ha ürítés történik annak felírása) – napi egy alkalommal rögzíteni.
- Akkumulátorok töltöttségi szintje – nap egy alkalommal rögzíteni.
- Ha a hatósággal bármi ügyünk van, azt is rögzíteni (pl. ki- és belépés az országból).
- Check list vagyis pl. a motor, az állókötélzet, a vitorla, a fenékvíz stb. ellenőrzés (van amit naponta kell ellenőrizni, és van amit elég hetente)
- Opcionálisan: deviációs görbe
Tanácsaim:
- Szánjon rá időt!
- Ha papírra írod, akkor próbálj olvashatóan írni.
- A papír hajónaplót száraz helyen kell tartani, a legjobb a térképasztalon.
- Az elektronikus hajónapló a jövő, és ennek része egy navigációs applikáción elmentet út (track) is. Ennek előnyeiről írok majd hosszabban.
- ‘Írni jó’, és ez a hozzáállás segíthet a naplóírásban! Egy hajónapló mindig sok személyes emléket tartalmaz. Sok hajós számára ez a lehetőség, hogy rögzítse szubjektív benyomásait és gondolatait, és ez az, ami igazán szórakoztatóvá teszi a hajónapló írását.
- A hajónaplónak a praktikus oldalára is érdemes hangsúlyt fektetni. Például hol ettünk finom sült halat, hol volt a legjobb piac stb., mert lehetséges, hogy jövőre is arra vitorlázunk.
- Ha vészhelyzet van, akkor az emberek és hajók mentése elsőbbséget élvez a naplóba való bejegyzéssel szemben.A hajónaplót tartsd meg sokáig! Németországban például 3 évig kell megtartani a hajónaplót a jachtosoknak…
Mirno more / Békét és Szelet!
work-in-progress…