Mit kell csinálni ‘korlátozott látási viszonyok’ (restricted visibility) esetén a tengeren? Sebességet csökkenteni (COLREG 19. szabály: ‘safe speed adapted to prevailing circumstances and restricted visibility’) , világításokat bekapcsolni, hangjelzést hallatni: ködkürt, síp vagy zajt keltetni, mindenki a fedélzetre (ALL HANDS ON DECK) és teljes figyelem.
A korlátozott látási viszonyok esetei: köd (fog), gyenge köd (mist), havazás, homokvihar és ‘hasonló okok’ (pl. füst)
A szabályok alkalmazása: A 19. szabályt akkor kell alkalmazni, ha egy hajó korlátozott látótávolságú területen vagy annak közelében tartózkodik. Ha tudatában van egy ködös területnek, de még nem lépett be – a szabály akkor is érvényes! Az 1-10. szabályok, amelyek a biztonságos sebességre, a figyelő szolgálatra stb. vonatkozó követelményeket tartalmazzák, mindenkor érvényesek. A COLREG-ben nem határozzák meg, hogy milyen látási viszonyok tekintendők korlátozottnak. Tanács: ‘ha úgy gondolja, hogy a láthatóság korlátozott, akkor úgy kell viselkednie, mintha az lenne’.
Eyes up: feltételezhető lehetne, hogy a modern navigációs segédeszközökkel, beleértve a radar és az AIS, a korlátozott látási viszonyok között történő navigáció nem jelenthet gondot – de ennek ellenére nagy körültekintést igényel. Előfordulhat, hogy a jachtok és más kishajók nem jelennek meg a radaron, és nem rendelkeznek AIS-sel, ezért fontos, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel folyamatosan figyeljenek (good lookout).
Sebesség: a szabályok megkövetelik, hogy a hajó „biztonságos sebességgel” haladjon, de kevés konkrét útmutatást adnak.
Nem kötelező lassítani, kivéve, ha ködjelzést hall előlről – ebben az esetben csökkentse a sebességet a minimálisra. (Ne feledje, hogy minél lassabban halad, annál több ideje lesz reagálni!)
Fények és hangok: a navigációs lámpákat korlátozott látási viszonyok esetén fel kell kapcsolni, függetlenül a napszaktól. Hasonlóképpen, mindig meg kell adnia a megfelelő hangjelzéseket, amikor korlátozott látótávolságú területen vagy annak közelében navigál. Ebben az esetben csak ködjelek hallhatók. Korlátozott látási viszonyok között a halászhajók és azok, amelyek manőverezési képességében korlátozottak, ugyanazt a jelzést adják (egy hosszan tartó, két rövid robbanást), akár menet közben, akár horgonyoznak (COLREG 35. szabály).
Kamera: úgy hangzik, mint egy trükkös kérdés: miért hallhat ködjelzést teljesen tiszta körülmények között? Egy személyzet nélküli hajó (Uncrewed Surface Vessels, USV) távoli kezelővel, ahol az összes kamera meghibásodott, ködjelzést ad, hogy tudatja a többi hajóval, hogy gyakorlatilag korlátozott látási viszonyok között van – nem lát Önt, még akkor sem, ha látja, és üzemelni fog. a 19. szabály szerint. Ez valószínűtlennek hangzik, de ahogy a távirányítású hajók egyre gyakoribbá válnak, ez nem lehetetlen!
A kockázat meghatározása: határozza meg, hogy fennáll-e az ütközés veszélye az észlelt célpontok szisztematikus ábrázolásával és megfigyelésével. A radaron lévő relatív mozgási nyomvonalak alapvető vizuális jelzést adnak a lehetséges ütközésveszélyről. Előfordulhat, hogy már rendelkezik CPA- és TCPA-riasztásokkal, amelyek figyelmeztetik Önt az ütközés veszélyére vagy a nyomon követett célpontok lehetséges közeli helyzetére. Ügyeljen arra, hogy ezek a riasztások radarból vagy AIS-ből származnak-e, és vegye figyelembe az egyes rendszerek közötti különbségeket, különösen akkor, ha az AIS-adatokat radarképre fedik.
Take action! Megállapította, hogy az ütközés veszélye kialakul – mi van most? Korlátozott látási viszonyok között nincs ‘standon’ vessel vagy ‘give-way’ vessel . Egyik hajónak sincs „elsőbbsége”, és mindkét hajónak manővereznie kell, hogy elkerülje az ütközés kockázatát. Cselekedj időben, és tedd nyilvánvalóvá – várd, hogy a másik hajó is cselekedjen. Egy lényeges változás természetesen jobban látható lesz, mint a sebesség változása. A hajók még korlátozott látási viszonyok mellett sem akadályozhatják azokat a hajókat, amelyek szűk csatornában vagy TSS-ben haladnak és manőverképességünkben korlátozottak. Fontos, hogy mielőbb tegyen lépéseket, és hagyjon elegendő helyet. A halászhajók vontatóhálókkal és a vontatóhajók is nagyon korlátozottak és ilyen esetben a vitorlás tér ki.
Merre forduljunk, ha ütközés veszélye áll fen? Lásd COLREG.
Ajánlott olvasnivaló: MGN 369 Navigation In Restricted Visibility (https://www.gov.uk/government/publications/mgn-369-mf-amendment-1-navigation-safety-navigation-practices-relevant-to-restricted-visibility)