Az AIS (Automatic Identification System) az SRC tanfolyamon és a tengeri tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkon is tananyag.

Az AIS (Automatic Identification System) egy automatizált azonosítási rendszer, amelyet hajók használnak leginkább a tengeri navigáció során. Ez az okos rendszer lehetővé teszi a hajók számára, hogy egymást észleljék, kövessék és azonosítsák a biztonság növelése és az ütközések elkerülése érdekében. Az AIS nélkülözhetetlen eszköz a modern tengeri navigációban és a biztonságos hajózásban, különösen forgalmas vagy rossz látási körülmények között. Ezt a technológiát a tengeri biztonság javítására fejlesztették ki azáltal, hogy valós idejű adatokat szolgáltat a közeli hajók sebességéről, helyéről és irányáról.

Az AIS rádiófrekvenciás technológián alapul, és lehetővé teszi a hajók számára, hogy automatikusan adatokat továbbítsanak és fogadjanak más hajókról, parti megfigyelőállomásokról, bójákról és világítótornyokról.

Az AIS fő funkciói:

  1. Hajóadatok megosztása folyamatosan (az AIS rendszer segítségével a hajók képesek egymást azonosítani): hajó neve, MMSI szám és Hívójel / IMO szám, Pozíció, SOG / COG, Célállomás és érkezési idő (Destination, ETA), Előző kikötő (last port), Hajó típusa és méretei
  2. Ütközéselkerülés és biztonság: az AIS rendszer használatával fokozottabb a biztonság, mivel olyan helyzetekben is lehetővé teszi a hajók számára az egymás láthatóságát amikor a látótávolság korlátozott. Az AIS megkönnyíti a hajók közötti helyzetek előrejelzését, például ha egy másik hajóval ütközési pályán haladnak. A CPA-t (Closest Point of Approach) és a TCPA-t (Time to Closest Point of Approacha) is mutatja az AIS folyamatosan.
  3. Helyzetfigyelés és nyomon követés: A parti állomások és a mentési műveletek szempontjából elengedhetetlen, hogy pontosan nyomon követhetők legyenek a hajók helyzetei és mozgásai. A hatósági felügyelet segítése vagyis az AIS használatával könnyebb a tengeri forgalom irányítása is.
  4. Keresés és mentés: Vészhelyzet esetén az AIS segíthet a bajba jutott hajó helyzetének meghatározásában és gyorsabb megtalálásában.
  5. Automatizált adatátvitel: a hajón használt AIS rendszer folyamatosan sugározza az adatokat, és ezek az adatok automatikusan frissülnek egy központi rendszerben. Ez lehetővé teszi az állandó friss információk megosztását más hajókkal és a partmenti állomásokkal is.
  6. Integráció más navigációs rendszerekkel: az AIS rendszerek általában össze tudnak kapcsolódni más navigációs rendszerekkel, például radarral vagy elektronikus tengeri térképekkel, ami tovább növeli a navigáció hatékonyságát és biztonságot.
  7. Riasztás: az AIS-rendszerek riasztóval vannak felszerelve, amelyek figyelmeztetnek egy esetleges ütközés veszélyére.
  8. Kommunikáció: az AIS-rendszernek köszönhetően az adatok széles skáláját tudjuk továbbítani és fogadni. Pl. be tudjuk írni, hogy ‘solo sailor’ és a környező hajók ez mind látják…

AIS típusok:

  • Class A: Nagyobb hajók számára (pl. kereskedelmi hajók, tengeri hajók), nagyobb adási teljesítménnyel (12,5W) és részletesebb adatokkal.
  • Class B: Kisebb hajók számára (pl. jachtok, halászhajók), alacsonyabb teljesítménnyel (2W) és kevesebb adattal.
  • Class B+: 2020-ban vezették be és nagyobb teljesítménnyel (5W) adnak. A B+ osztály ugyanazt a SOTDMA technológiát használja, mint az A osztály, és ezért ugyanolyan prioritással rendelkezik, amikor időablakot kell foglalni, garantálva, hogy mindig képes lesz sugározni, még a zsúfolt vizeken is.
  • AIS bázisállomások: Part menti állomások, amelyek monitorozzák a hajók forgalmát és támogatják a navigációs rendszereket.

AIS működés:

  • Az AIS a VHF rádiófrekvenciák használatával kommunikál, általában 161,975 MHz (87B csatorna) és 162,025 MHz (88B csatorna) frekvenciákon.
  • Az adatok digitális formában, rövid üzenetekben kerülnek továbbításra, amelyeket más hajók vagy parti állomások dekódolnak.

Az AIS-nek ugyan van néhány közös jellemzője a radarral, és gyakran össze is kapcsolják vele, de sok mindenben különbözik attól és nem is keverendő össze a vele! A radar egy drágább, összetettebb rendszer és azon az elven működik, hogy hullámokat bocsát ki, amelyek visszaverődnek a közeli hajókról, akadályokról és más tárgyakról. A visszavert hullámok ezután egy radarmonitoron jelennek meg.

Míg a tengeri közlekedési szabályok szerint a nagyobb hajóknak kötelező AIS-sel rendelkezniük, a kisebb hajók számára ez nem előírás. Mi azt valljuk, hogy az AIS használata minden tengeren lévő hajón növeli a biztonságot!

További részletek: allaboutais.com

Ajánlott weboldal és applikáció: marinetraffic