Az alba (angolul: boom vang) használatával sebességet és/vagy élességet nyerhetünk. Ez az egyik legfontosabb beállítás a shott mellett, mert az albázással a nagyvitorla hátsó élét nyitjuk vagy zárjuk, aszerint, hogy engedünk vagy húzunk rajta. Szél erősödésekor húzni kell az albán, figyelve a tell-tale-re (hátsó élen és felül), hogy minden tell-tale párhuzamosan lobogjon egymással.
Ahogyan egyre tompábban vitorlázunk nő az alba jelentősége is. Félszélben egy nyitott vitorlával azt tapasztalhatjuk, hogy lassabbak vagyunk, mivel nincs elég erő a vitorlákban és ilyenkor albázni kell. A vitorla és a hajó egy elég összetett rendszer, ezért szinte nincs semmilyen állítási lehetőségünk, amelynek ne lennének járulékos hatásai. Ez természetesen vonatkozik az albára is. Meghúzott alba esetén – ilyen szélben – jobban oda kell majd figyelni a hajóvezetésre, mivel amit eddig a vitorla nyitottsága „ledolgozott” a hullámok tetején és a pöffökben, azt most majd nekünk kell megtennünk a shott folyamatos állításával; természetesen a túlhúzott állapot itt sem kedvező. A laza alba ilyenkor nem más, mint alibi, amely felment bennünket a shott kezelése alól.
Az albát a szél erősödésével folyamatosan meg kell húzni, feszesebben kell tartani, de ez az állítás nem teljesen igaz, mivel egy erősebb széltartományban pont a túlhúzott alba jelenthet akadályt a hajóvezetésben. Ilyenkor a fellépő döntőerőt csökkenthetjük, ha egy kicsit ráengedünk az albára.
Hátszélben és háromnegyedszélben a bumm imbolyogását a feszes alba megakadályozza. A nagyvitorla így fixen áll, és a hajót könnyebb vezetni akár erősebb szélviszonyokban és nagyobb hullámokban is.
(Forrás: SG: Vitorlázás elmélet – 2005. ápr. – sailing.hu)
Calm sea and following wind!
Áron