SRC tanfolyam

Short Range Certificate (magyarul: kedvtelési célú korlátozott GMDSS kezelői képesítés) tanulói tájékoztató

Az SRC egy nemzetközileg érvényes bizonyítvány, amelyet tengeri rádióállomások üzemeltetői számára adnak ki. Ez a tanúsítvány lehetővé teszi a szabadidős vízi járművek számára, hogy a Marine VHF rádiót és a DSC-t (Digital Selective Calling) használva részt vegyenek a tengeri kommunikációban a GMDSS A1 tengeri területeken (partmenti). Az SRC megfelel az ITU Rádiószabályzatának S47. cikkében rögzített előírásoknak. (Az ITU weboldalán fent vannak a további részletek.)

A képzés menete:

  1. A képzés első része távoktatással történik, majd 2,5 óra online konzultációt tartunk.
  2. A képzés második része 2-szer 4 óra tantermi oktatás rádiós gyakorlattal, a helyszín: Wiking Yacht Club ( wiking.hu, 1033 Budapest, Hajógyári-sziget 606.) vagy a SPACE közösségi tér a FEKETE udvarában (Astoria).
  3. A vizsga előtti este házi vizsgát tartunk a Discord-on.

A következő tanfolyam időpontok: 2025. szept. 2 és szept. 4. (Vizsga időpont: 2025. szept. 9. és 10.) A tanfolyam létszám nálunk max. 4 fő, és emiatt rugalmasak tudni lenni az időpontokban. E-mailben küldök részletes tájékoztatót a további időpontokkal.

Részvételi díj: 120,000 Ft (ez a bevezető árunk, az alapár: 160,000)

További információ és jelentkezés: oceansailingse@gmail.com és mederaron@gmail.com e-mail címeken és a +36 20 273 84 23-as telefonszámon.

A rádiónk: A tanfolyam során Garmin VHF 315i Marine Radio-kat használunk. A képzésünkben a Garmin Magyarország (Navi-Gate Kereskedelmi Kft.) a szakmai partnerünk, és ennek köszönhetően mindig a legmodernebb rádiókat és legújabb technológiákat tudjuk bemutatni. Garmin VHF 315i Marine Radio: beépített GPS vevő, NMEA 2000® csatlakozási lehetőség térképplotterekkel és többfunkciós kijelzőkkel, előre programozva amerikai, kanadai és nemzetközi tengeri csatornákkal, valamint 10 NOAA időjárási csatornával…

Az oktatás során a rádiók zárt rendszerben lesznek összekötve műterheléssel természetesen:

Köszönet a Linteum Kft.-nek, Járai Tamásnak és Járai Balázsnak, akik ezt számunkra létrehozták – rádiós témában nagy ajánlom őket!

A tanfolyam tematikája: SRC_tematika_2024.

A tananyagot e-mailen küldjük el a jelentkezés után. (A tananyagban nagyon sok videó és hanganyag is van, kiegészítve egy munkafüzettel.)

A tanfolyam nyelve: az elmélet magyarul, a rádiós gyakorlat részben angolul folyik.

A tanfolyam előfeltétele: betöltött 16 életév és alapszintű angol nyelvtudás.

A tanfolyam oktatója: Méder Áron, 2004-ben végzett a BME-en, okleveles villamosmérnökként (MSc). A mellékszakiránya a Híradástechnika Tanszéken a Mobil Hírközlés volt, és itt is írta a diplomáját mobil témában (főszakirány: Mikroelektronika). A rádiózás bizonyos témáiról egyetemi szintű képzésen is részt vett. 2005: ‘GMDSS GOC’ képesítés (Képzőszerv: G. S. Poseidon / Oktató: Juhász Ádám, Citrom) / 2006: CEPT Novice rádióamatőr képesítés (11709-15/2006, HG5MAR), és kb. 1600 kapcsolat a világ összes óceánjáról és sok-sok tengerről 2006-12 között, valójában ez az igazi rádiózás a kedvtelési szinten. 2012: Marine Radio Operator VHF Certificate of Proficiency (MROVCP), a képzés és vizsga Sydneyben az Australian Maritime College-ban.

Miért szeret Áron rádiózni? 21 évesen kezdődött a HA5KFU rádióklubban (Budapesti Műszaki Egyetem Schönherz kollégiumának rádióklubja), ahol elvégeztem a rádióamatőr tanfolyamot, de akkor még nem vizsgáztam le. Számomra a műszaki háttér (és érdekességek) mellett az a lenyűgöző, hogy két HF rádióval a Földön szinte bárhonnan tudunk egymással beszélgetni 100W-tal. (Carinával ezt megtapasztaltam, ahol az antennám egy házilag készített 10 méteres dipól antenna volt csupán.) Nagyon sokat köszönhetek Schneidhoffer Karesznek (HA5CAR), aki a Földkerülő utam előtt a rádiózás gyakorlatát tanította meg, és az utam során folyamatosan követett és segített! Karesz hivatásos tengerész rádiós tiszt volt még korábban a MAHART-nál sok-sok éven át.

Vizsga (szóbeli, majd gyakorlat): A tanfolyam után a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont vizsgáztatja a tanulókat a rádiós gyakorlat utáni napokban hétköznap 9:00 – 12:00 között. A hatóság weboldalán található a vizsgatematika, gyakorlati feladatok és a szóbeli vizsgakérdések, és a válaszok itt találhatóak (hogy könnyebb legyen készülni). A vizsgadíj: 45,700 Ft. / Okmánykiállítási díj: 6,500 Ft.  (Rövid tájékoztató az okmány kiállításáról.) Az SRC képesítéssel és a vizsgára jelentkezéshez szükséges dokumentumokkal kapcsolatos információkat az alábbi oldalon találod:https://vizsgakozpont.hu/hajozas/kedvtelesi-celu-korlatozott-gmdss-kezeloi-kepesites-src

A vizsgára jelentkezés feltétele: 1. Az egészségi alkalmasság igazolása az 1. alkalmassági csoportba tartozó gépjármű-vezetőkre vonatkozó egészségi alkalmassági vizsgálat szabályai szerint lefolytatott vizsgálat, vagy a hajózási hatóság által nyilvántartásba vett tengerész-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos által lefolytatott, a tengeri kedvtelési célú kishajó vezetéséhez szükséges alkalmassági vizsgálat alapján kiállított egészségi alkalmassági igazolással. Röviden: az egészségi alkalmasság igazolható bármilyen (belvízi, tengeri) hajóra kiadott orvosi igazolással, vagy a magyar nyilvántartásban szereplő egészségi szempontból érvényes hajós képesítéssel2. Aláírt és kitöltött jelentkezési lap 3. Képzési igazolás 4. A vizsgadíj befizetésének igazolása (https://vizsgakozpont.hu/dijtablazat/hajozasi-dijtablazat)

Azért oktatjuk az SRC-t magyar rendszerben, mert a magyar vizsgarendszer a CEPT ajánlásokat (CEPT /ERC/ REC 31-04 ) teljes mértékben követi, ami szakmailag egy magas minőséget képvisel. Emellett az ITU 343. számú határozatát is figyelembe veszi  (amit 3 évente az ITU World Radiocommunication Conferences alkalmával felül van vizsgálva).

Az engedély számunk: KÖFÁT/1566-1/2025/HHF

Ajánlott irodalom: Horváth Csaba – Rádiózás a tengeren (jachtnavigator.hu)

Miért felesleges az LRC tudás / képesítés / tanfolyam?

I. Olyan eszközökön tanultok, amiket soha nem fogtok használni:

  1. MF / HF DSC rádió (Angliában 3,5 napig kell ezt nyomkodni legtöbbször szimulátoron).
  2. Inmarsat Sat-C / fleet broadband (Angliában plusz egy nap, és itt mindenki a Transas 5000 satelite szimulátort használja.)

Minden óceáni vitorlázó a STARlinket, az IridiumGo-t, a műholdas telefonokat és a Messangereket használja, mert sokkal gyorsabb az adatátvitel és olcsóbb és könnyebb kezelni. A HF DSC rádión amúgy nem is tudsz majd nagyon kit hívni az MRCC-t leszámítva, abban az esetben, ha valami nagyobb gondod lenne a hajón (distress).  Egyetlen gyártó van az ICOM (IC-M804), aki a ‘recreational vessel’ piacra gyárt és nem nagyon drágán (kb. 2,2 millió Ft). Az Inmarsat Sat-C ára 2 millió Ft felett van, és amellett drága használni. A valódi kommunikációra a kereskedelmi hajók is a STARLINK-et használják (a VSAT mellett)… 🙂

II. Mivel nem használod soha a megszerzett tudást, pár hét alatt mindent el fogsz felejteni.

III. Gyorsan változik a kommunikációs technológia is, és nem ez a kishajós (pleasure yacht) óceáni kommunikációs irány, hanem a non-GMDSS kommunikációs eszközök (STARlink, ImiridiumGo, Garmin, Műholdas telefonok stb.). 

IV. A kedvtelési célú kishajók non-SOLAS hajók és a GMDSS rendszerhez önként csatlakoznak (voluntary fit), mivel 300 GT alatti hajókról beszélünk. Például Angliában a 13,7 méter alatti óceáni kategóriájú hajóknál nem kell MF/HF rádió és nem szükséges műholdas telefon sem (csak ajánlottak), a lengyel regisztrációjú óceáni vitorlásoknál elég egy műholdas telefon (ami nem GMDSS eszköz).

V. Az RYA rendszerben az Ocean Yachtmaster képesítéshez nem kell LRC képesítés, csak egy SRC képesítés elég, ezért sem csinál az  RYA rendszer LRC tanfolyamot / vizsgát:  https://www.rya.org.uk/training/certificates-of-competence/yachtmaster-offshore és https://www.rya.org.uk/training/certificates-of-competence/yachtmaster-ocean 

Online SRC tanfolyam hátrányai: 

Az online SRC tanfolyam fő hátránya, hogy a tapasztalati tanulás kevésbé tud megvalósulni, ami szerintem a leghatékonyabb tanulási forma.

  1. Nincs gyakorlat, amikor órákon át igazi VHF rádiókon rádióozunk (30 szituációs gyakorlat).
  2. Nincs gyakorlati vizsga, amikor igazi VHF rádión rádiózunk a vizsga alkalmával (6 szituációs gyakorlat).
  3. Nincs szerelés, amikor a rádió állmást összeszereljük és szétszereljük közösen (nálunk ez gyakorlat).
  4. A kooperatív tanulási módszerek használata a gyakorlat során nagyban segíti a tanulást (Spencer Kagan – Kooperatív tanulás).

Mi a hibrid megoldásban hiszünk, vagyis a tantermi oktatást ötvözzük az online tanulási módszerekkel (pl. Discord használata – videókonferencia). Az SRC tanfolyam végén megmarad az ‘SRC tanulóközösség’ a Discord-on, és bármikor lehet bármit kérdezni tőlem és a csoporttól. Tehát az online teret mi is természetesen használjuk, mert sok előnye van…

Külön köszönet Varga Miklósnak és a Wiking Yacht Club-nak, hogy az oktatás helyszínét biztosítják. Carina 2009-10 között a Wiking Yacht Clubban pihent meg a földkerülés után…

Ha bármi kérdés lenne, írj vagy hívj bátran!

Fair winds, clear skies & following seas! 73

Ocean Sailing SE csapata