Mediterranean mooring

A ‘Mediterranean mooring’-ot Görögországban sokat használjuk, mivel nincs ‘mooring’ kötél a kikötőben, ezért is az I. szint (1. (alap) – egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra) gyakorlatai között szerepel.

Med mooring-ról tömören

Néha előfordul, hogy zsúfolt a kikötő és erős az oldalszél, és persze ilyenkor sok a nézőnk is… akár egy kis hiba esetén is ki tud alakulni egy teljes káosz a hajón… ezért is foglalom itt most össze a lényeget tömören a témában.

A nevét arról a hagyományos mediterrán szokásról kapta, hogy a hajó farrát a városi rakpartot kötik ki merőleges szögben. Ez a módszer jól működik a Földközin, mert kicsi az árapály és ezzel a módszerrel a leghatékonyabban lehet kihasználni a dokkterületet. Mélyvíz esetén és nagy árapályú régiókban nem tudjuk alkalmazni a ‘Meg mooring’-ot . Ez a módszer Görögországban a leggyakoribb!

A ‘Mediterranean mooring’-nak van egy olyan esete, amikor orral kötünk ki, és a fariból dobjuk a horgonyt (ez főleg kisebb hajókkal csinálják). Illetve van olyan esete is – amikor a partközelben a vízmélység nem megfelelő – hogy hosszabb hátsó kötelet kell tartanunk és ilyenkor a kötél mellett dingivel lehet a partra menni.

Med mooring előnye: könnyű kimenni a partra (passerelle vagyis palló segítségével),

Felkészülés:

  1. A kikötőről minél több információt érdemes összeszedni (pilot plan), forrás: navily / navionics / pilot könyvek / a marina weboldala stb.
  2. A legénységgel ismertetni a kikötési tervet, és mindenkinek elmondani a pontos feladatát. 
  3. Pufferek kikötése mindkét oldalra és a nagy puffer kikötése a hajó farára.
  4. Két hátsó kötél bekészítése a hajófarához. 
  5. ‘Cross check’ és ‘double check’.
  6. A kikötő előtt a kikötőt érdemes VHF rádión vagy telefonon meghívni.
  7. Horgony leengedésre felkészülni.
  8. A szomszédos hajók horgonyát és láncát megnézni, hogy el tudjuk kerülni a keresztbe dobást. 
  9. Megfigyelni, hogy a többi hajó hogyan kötött ki a kikötőben.

Megközelítés:

  1. Mindenki a fedélzetre, és mindenki a feladatára legyen kész. 
  2. Megfelelő távolságból kezdjen el tolatni a tervezett kikötőhely felé (prop-walk hatása szűnjön meg). 1,5-2 csomós (safe speed) normál esetben, erős szél esetén akár 3,5-4 csomós sebesség is szükséges.
  3. 3-4 hajóhosszra a partról kezdje leengedni a horgonyt (ez a vízmélységtől és a szél erejétől is függ), merőlegesen haladunk ekkor a választott helyünkre (nagyon fontos!). 
  4. Egy hajóhosszra a parttól a horgonyt már ne engedje tovább, csak abban az esetben, ha megáll a hajó. ‘Feel the anchor bite’
  5. Először a szél felöli (windward) hátsó kötelet rögzítse, majd a leeward kötelet rögzítse.
  6. Ha megfelelő távolságra van a parttól a hajó (hátsó kötelekkel ezt be lehet állítani), akkor húzza meg a horgonyláncot feszesre.

Oldalszél esetén:

  1. Először szélbe kell tolatni a jó kormányozhatóság eléréséhez.
  2. A horgonyláncnak szabadon kell futnia, nem a távirányítót használunk, hanem szabadon futóra állítjuk a csörlőt, hogy gyorsabban tudjuk engedni a láncot.
  3. Az erősebb oldalszélben a leeward oldalát a hajónak rá fogja fújni a szomszéd hajóra, ezért előre ki kell tenni oda egy kicsit több puffert és egy csapattagot oda kell állítani, ha szükséges a puffereket mozogatni.

Szembe szél esetén, ezt úgy kell csinálni, mint egy ‘normál horgonyzási gyakorlat’.

Ökölszabályok:

  1. Minden esetben a kikötővel meg kell beszélni előre, hogy hol köthetünk ki pontosan.
  2. Ha ismeretlen helyen kötünk ki és nincs megbízható információnk a mélységről, akkor nagyon fontos a lassú megközelítése a mólónak, és ha a mélységmérő beriaszt, akkor dingivel vegyük ki inkább a hátsó kötelet és tartsunk nagyobb távot a parttól.
  3. Ha túl hamar dobtál horgonyt és elfogy a lánc, de még nem érte el a hajó fara a partot, akkor újra kell kezdeni. Fel kell venni a horgonyt és újra doni, ez előfordul a legjobbakkal is!
  4. Az orrhorgony tartja távol a hajót a parttól, ezért nagyon fontos, hogy a horgony jól tartson. Teszteld a horgonyt!
  5. Ha egy manővert elrontasz, akkor újra kell kezdeni és ez előfordul szinte mindenkivel, tehát no STRESS.
  6. A horgony keresztezést elkerülése (ha a tengerfenék nem látszik a hajóból):  Horgonyozz párhuzamosan a szomszéddal és ügyelj a szemben horgonyzó hajókra is.

Mirno more / Békét és Szelet!

Méder Áron

work-in-progress…