Vitorlázás Etikett

  1. A kapitány engedélye nélkül nem lépünk a fedélzetre.
  2. A fedélzetre lépve, először a hölgyeket üdvözöljük, megvárva, míg ők nyújtanak kezet. Azután üdvözöljük a férfiakat, lehetőleg kor szerinti sorrendben.
  3. Vendéggel nem ildomos éreztetni, hogy ő “szárazföldi patkány”.
  4. Fedélzetre csak puhatalpú cipőben lépjünk, amelynek fehér vagy világos színű a talpa!
  5. Kikötőbe befutni vagy kifutni így illik: férfiak, nők fehér (világos) ingben sötétkék sortban, fehér, barna vagy sötétkék cipőben. (Kint a vízen aztán jöhet a fürdőnadrág vagy az “ádámkosztüm”.)
  6. Ha a kapitány asztalához ülünk, viseljünk inget!
  7. Lobogóviselés: a lobogó a hajó dísze olyan, mint a férfi nyakkendője. Lobogót nem illik az achterstagra (hátramerevítőre) kötni. A lobogó kitűzése és bevétele (nagyobb yachtokon felvonása és levonása) menet közben napkelte és napnyugta között szokás.
  8. Klublobogót az árbóc csúcsán szokás viselni, de ez kezd kimenni a divatból vagy szokásból, mert nehezen oldható meg.
  9. Régen, amikor még minden hajó ismerte a másikat – hisz oly kevés hajó volt -, illett egymás mellett elvitorlázva üdvözölni a másikat. Ez akkor a lobogó félárbocra eresztésével történt, a zászlórudat kivették és vízszintesen tartották, míg a másik elhaladt mellettünk (illik volt viszonozni.). Manapság egy kézfeltartással helyettesítjük ezt. Illik odanézni és jobb kezünket feltartani. Jó barátainkat zászlóval üdvözölhetjük.
  10. Nemzeti ünnepeinken szokás hajóinkat lobogódíszbe öltöztetni a ”code” lobogókkal.
  11. Kifutás előtt: A hajón legyen rend: minden a helyén rögzítve, a funkciót ellátó felszerelések kipróbálva, üzemanyag, víz, motor olajszint stb. ellenőrizve. Ha megdőlne a hajó, semmi ne essen le.
  12. Tisztaság: a hajón tisztaság vár minket és azt tisztán is hagyjuk el. Étkezés után a morzsát összeszedjük, a lecsöppent foltokat feltörüljük. A hajós büszke arra, hogy tisztán tartja a környezetét és a természetet. A hulladékot összegyűjti, a vízbe nem dob semmit. Fedélzetmosás naponta, általában a hajnali párával összekötve, de kifutás előtt kötelezően.
  13. Nem hajózunk a hajó oldalán hagyott pufferekkel. Azokat a kifutás után beszedjük és csak kikötés (vagy horgonyzás) előtt tesszük vissza.
  14. Nyílt vízen horgonyzó pihenő, vagy napozó hajó mellett nem szokás közel elhaladni. (Horgászhoz sem illik indokolatlanul közel menni.)
  15. A hajón nem hangoskodunk. Ahogy kirándulás közben az erdő nyugalmát sem zavarjuk felesleges kiabálással, úgy a vizet sem zavarjuk viselkedésünkkel az állatokat és pihenni vágyó embertársainkat.
  16. A kitérésre kötelezett hajó időben megkezdi a kitérési manővert. Figyelemfelkeltő módon, jó előre, kb. 10-20 hajóhossz távolságban határozott irányváltoztatással illik jelezni, “igen tudom, hogy nekem kell kitérnem, nyugodtan menjetek tovább, én biztosan kitérek”.
  17. Hátszél vitorlával haladó túrázóval szemben nem illik útjogunkat kierőszakolni, őt zavarba hozni. Elég nagy a tó egy időben végrehajtott kis irányváltáshoz.
  18. Ha nagyobb hajó nyílt vízen előz kisebb vitorlást, elegánsabb és sportszerűbb azt szél alatt tenni.
  19. Ha látjuk, hogy a másik hajónak gondja-baja van, illik felajánlani segítségünket. Ha veszélyben van, akkor ezt kötelező megtenni!
  20. Éjszakai vitorlázásnál kerüljük a másik hajó elvakítását erős reflektorral.
  21. Kikötésre készülő hajót megelőzni, odakötni, ahova ő szeretett volna, durva udvariatlanság.
  22. Ha a kikötőben olyan bikához állunk, ahova már más is kikötött, úgy rögzítsük a kötelünket, hogy ha a másik indulni szeretne, megtehesse anélkül, hogy előbb minket le kelljen oldania.
  23. Kikötőben, ha másik hajó közelében állunk, vagy várható, hogy mellénk hajó jöhet, jó előre helyezzük el a puffereket, ütközőket.
  24. Idegen kikötőbe érkezve jelentkezzünk a kikötő kapitánynál.
  25. Lehorgonyzott hajó horgonyán keresztbe dobni a miénket tilos.
  26. Ha hajó érkezését észleljük, és mi biztonságosan parthoz vagyunk kötve, illik segíteni kötelet elkapni, hajó orrát megtartani, egyáltalán minden módon jelezni segítő szándékunkat.
  27. Ha a mólóval párhuzamosan álltunk, illik kívülre is puffert tenni, és a további hajóknak mellénk kötést engedélyezni, átjárást biztosítani.
  28. Szomszéd hajóra és legénységre megjegyzést tenni nem ildomos.
  29. Ha éjszakai vitorlázás után kikötünk, a pozíció fényeket kapcsoljuk le!
  30. Kikötőben este 10 és reggel 8 óra között nem illik hangoskodni, motort feleslegesen járatni, hi-fi berendezést hangosan hallgatni.
  31. Kikötőben nem szabad 2-3 csomónál nagyobb sebességgel haladni. Szűk kikötőben, ahol a vitorlázás kockázatokkal járhat, motorral kell ki- és beállni.
  32. Nem illik úgy otthagyni a hajónkat, hogy a feltámadó szél esetén a felhúzó kötelek verjék az árbocot.
  33. Kikötőben pumpálós / elektromos WC-t használni nem szabad, ha nincs tartálya.
  34. Horgonyzó hajóknál, ha szélfordulás vagy szélerősödés miatt összekoccanás veszélyébe kerülnek, annak hajónak kell korrigálni, amelyik később érkezett, vagy amelyiknek szánt a horgonya.
  35. Kikötőbe befelé induló hajónak illik körülnéznie, hogy a kifelé jövőnek meg tudja-e adni útjogát.
  36. Hulladékot, szennyező anyagokat a vízbe dobni bűn a természet és mások ellen is.
  37. Ha “befolyásolt” állapotban vagyunk, ezt viselkedésünkkel ne hozzuk mindenki tudomására.
  38. Ha a hullámos vízen “a halakat kell etetni”, a szél alatti oldalon tegyük azt. Dohányosoknak sem illik szél felőli oldalon dohányozni, hamuzni.
  39. Ha egy hajón többen vagyunk, tartsuk szabadon a kabin bejáratát.
  40. Hajón a zugevés, zugivás nem illendő. Először mindig a kormányost lássuk el étellel, itallal.
  41. Adják meg a tiszteletet a klasszikus hajóknak, segítsük őket a kikötőkben, mert ezek nehezebben manőverezhetőek, némelyikükben még motor sincs.
  42. Nem illik a hajó orrán mosás céljából kilógatott horgonyt ott felejteni.
  43. Kikötőben helyet keresve ne kössünk ki olyan, helyre, ami feltehetően ott honos hajó helye. Nekünk sem esne jól, ha hazai kikötőhelyünkhöz érve a fizetett helyünkön idegen hajó állna. Ha ezt szükségből mégis meg kellene tennünk (sérülés, baleset stb.) maradjon a hajón egy olyan személy, aki azonnal kifutni képes.
  44. Egymás mellett, párhuzamosan kikötött hajók esetén, ha át kell lépni másik hajóra a partra jutás érdekében, azt ne a cockpiten keresztül, hanem lehetőleg az árbóc előtt tegyük meg, a hajó zavarása nélkül.

Forrás: Tuss Miklós