Három adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránk is volt az Adrián októberben, ezért ebben a hónapban a Balatonra nem is jutott már idő:
- Okt. 1-8. Adria átkelő gyakorló vitorlástúra (II. szint / offshore szint)
- Okt. 14-21. Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra három hajóval (I. szint / coastal szint)
- Okt. 28. – nov. 4. Adria átkelő gyakorló vitorlástúra két hajóval (II. szint / offshore szint)
1. Adria átkelő gyakorló vitorlástúra (okt. 1-8.) / Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Időjárás: első nap Mistrael, ami második napra legyengült, rövid jugó majd visszajött a Mistrael (ismét 15-20 csomós) ami kitartott egész héten már.
Útvonal: Milna, Brac szg. – Bari, Olasz. – Trani, Olasz. – Vieste, Olaszo. – Ruha öböl, Vis szg. – Vis, Vis szg. – Milna, Brac szg. (Megtett táv: 329 tmf)
Számokban a hét: 70 óra 36 perc menetben / átlag SOG: 4,66 csomó / max SOG: 8,5 csomó
Vasárnap reggel 8:30-kor indulás, és kellemes szélben vitorlázás (8-10 csomós mistrael). Amikor a Brac – Solta átjárón átvitorláztunk felhúztuk a spi-t. Egész nap spi gyakorlat (AWA: 125-145 / TWS: 8-16 csomó / SOG: 5-8 csomó), késő délután gyengült a szél és emiatt levettük a nagyvitorlát, hogy a spi-t ne zavarja. Naplemente után erősödött a szél, ezért kihúztuk a nagyvitorlát ismét. Éjszaka nagy volt a hold és a szél: 9-16 csomós ÉNy / SOG: 5,5-8 csomó / AWA: 120-140. Reggel 9-ig spiztünk, amíg teljesen el nem állt el a szél.
Az éjszaka szinte eseménytelen, csak egy nagy hajó jött közel hozzánk. A hajó kb. 0,8tmf-re közelített meg, de előtte VHF-en (16-os csatorna) meghívtuk és megbeszéltük a találkozást, és láttak minket végig. Amúgy elég sok hajó volt a közelünkben, mert a TSS közelében vitorláztunk órákon át. Reggel a szélcsendben bemotoroztunk a kikötőbe. A part közelében néhány halászhajóra kellett csupán figyelni. Bari előtt kb. 10 nagyhajó állt horgonyon, amiket kellett kerülgetni…
Kedden 13:30-kor kötöttünk ki Bariban, egész pontosan Circolo Canottieri Barion Club kikötőjében. 146tmf non-stop menet 29 óra alatt szép vitorlázással, ez volt az egyik legszebb Adria átkelésünk 2015 óta. 🙂 Délután séta Bariban, este vacsora a városban.
Szerdán 12:30-kor indultunk tovább, ahogy megjött a szél. Ismét több óra spi gyakorlat, egészen Trani város kikötőjéig. Este 18:00 körül kötöttünk ki Traniban, ahol csupán 44 euro a napi díj (vízzel és árammal)! Trani egy nagyon bájos történelmi város, ahova már évek óta ki szerettem volna kötni, és most sikerült végre. A városkában egy nagyon helyi étteremben egy igazi olasz vacsora, majd séta a városban.
Csütörtökön 10:20-kor indulás gyenge Mistralban (ÉNy). A part mellett sok a halászhajó és ahogy tartunk északnak a nagyhajós forgalom is nőtt. Ebéd a hajón: posztos tészta. Szerelés a hajón: a farlámpa beázott és a LED izzó elrozsdásodott, és ezért nem világít, és ezt szereltük ki. Negyedszeles vitorlázás, majd vitorla szakadás (nagyon gyenge már a vitorlánk és emiatt is van tartalék vitorla a hajón) Vieste előtt 8 tmf-re. A szakadásnál betekertük az orrvitorlát, és így vitorláztunk tovább… 20:30-kor kikötés Vieste egyik kisebb marinájában. Tavasszal a nagy marinában voltunk, de ez a kisebb családiasabb és közelebb van az Óvároshoz és olcsóbb (kb. féláron van). Séta az Óvárosban, és pizza a tengerparton.
Pénteken reggel a kikötői rendőrség jött és ellenőrzött minket, van ilyen Olaszországban néha. Majd a szakadt orrvitorlát kicseréltük a kisebb és erősebb orrvitorlára. 10:30-kor indulás, és irány Horvátország! Egész nap kellemes Mistral (12-16 csomós), SOG: 4,5-6 csomó / a kisebb erősszeles orrvitorlát használjuk, ezért vagyunk lassabbak. Délután a TSS-en hajóztunk át, és itt jóval komolyabb a nagyhajós forgalom. Késő délutántól 21 óráig 5-6 csomóval szinte jó irányba tudtunk vitorlázni, majd Susac közelében gyengült a szél és lassult a hajó, illetve a szél is elkezdett szemből fújni… órákon át kreuzolás lassan. 🙂 A vízen a vacsora szenzációsra sikerült: paprikás krumpli, majd palacsinta a desszert. Éjszaka az utolsó pár órában motorozni kellett, mert szél teljesen elállt és holnap délután jön csak…
Szombat hajnali 3:30-kor bójára álltunk Vis szigetnél (Ruha öböl) a teljes szélcsendben. Reggel 8:30-kor indulás és átmotoroztunk Vis városi marinába (érkezés 9:45). Finom reggeli a hajón, Köszi Éva! Majd zuhany, kávézás és indulás tovább. A közeli tengeralattjáró bázisnál kikötési gyakorlatok (farral és oldalt). Délután gyenge szeles vitorlázás, de 1,5 órára tudtunk azért spi-t is húzni és így 6,5-7,4 csomós sebességgel vitorláztunk (ekkor a szél: 11-13 csomós volt). Este 7-kor kötöttünk ki Minán az ACI marinában. A La Palma-ba, az egyik törzshelyen volt a búcsú vacsora. Átbeszéltük a hetet, és néhány fontos szituációt átbeszéltünk még egyszer, amiből lehetett tanulni. Röviden minden csapattagnak adtam egy kis útravalót, tanácsot a jövőre. Többen jövő nyáron fognak menni önálló hajózásra először…
Időjárás: első nap Mistrael, ami második napra legyengült, rövid jugó majd visszajött a Mistrael (ismét 15-20 csomós) ami kitartott egész héten már.
Útvonal: Milna, Brac szg. – Bari, Olasz. – Trani, Olasz. – Vieste, Olaszo. – Ruha öböl, Vis szg. – Vis, Vis szg. – Milna, Brac szg. (Megtett táv: 329 tmf)
Számokban a hét: 70 óra 36 perc menetben / átlag SOG: 4,66 csomó / max SOG: 8,5 csomó
Vasárnap reggel 8:30-kor indulás, és kellemes szélben vitorlázás (8-10 csomós mistrael). Amikor a Brac – Solta átjárón átvitorláztunk felhúztuk a spi-t. Egész nap spi gyakorlat (AWA: 125-145 / TWS: 8-16 csomó / SOG: 5-8 csomó), késő délután gyengült a szél és emiatt levettük a nagyvitorlát, hogy a spi-t ne zavarja. Naplemente után erősödött a szél, ezért kihúztuk a nagyvitorlát ismét. Éjszaka nagy volt a hold és a szél: 9-16 csomós ÉNy / SOG: 5,5-8 csomó / AWA: 120-140. Reggel 9-ig spiztünk, amíg teljesen el nem állt el a szél.
Az éjszaka szinte eseménytelen, csak egy nagy hajó jött közel hozzánk. A hajó kb. 0,8tmf-re közelített meg, de előtte VHF-en (16-os csatorna) meghívtuk és megbeszéltük a találkozást, és láttak minket végig. Amúgy elég sok hajó volt a közelünkben, mert a TSS közelében vitorláztunk órákon át. Reggel a szélcsendben bemotoroztunk a kikötőbe. A part közelében néhány halászhajóra kellett csupán figyelni. Bari előtt kb. 10 nagyhajó állt horgonyon, amiket kellett kerülgetni…
Kedden 13:30-kor kötöttünk ki Bariban, egész pontosan Circolo Canottieri Barion Club kikötőjében. 146tmf non-stop menet 29 óra alatt szép vitorlázással, ez volt az egyik legszebb Adria átkelésünk 2015 óta. 🙂 Délután séta Bariban, este vacsora a városban.
Szerdán 12:30-kor indultunk tovább, ahogy megjött a szél. Ismét több óra spi gyakorlat, egészen Trani város kikötőjéig. Este 18:00 körül kötöttünk ki Traniban, ahol csupán 44 euro a napi díj (vízzel és árammal)! Trani egy nagyon bájos történelmi város, ahova már évek óta ki szerettem volna kötni, és most sikerült végre. A városkában egy nagyon helyi étteremben egy igazi olasz vacsora, majd séta a városban.
Csütörtökön 10:20-kor indulás gyenge Mistralban (ÉNy). A part mellett sok a halászhajó és ahogy tartunk északnak a nagyhajós forgalom is nőtt. Ebéd a hajón: posztos tészta. Szerelés a hajón: a farlámpa beázott és a LED izzó elrozsdásodott, és ezért nem világít, és ezt szereltük ki. Negyedszeles vitorlázás, majd vitorla szakadás (nagyon gyenge már a vitorlánk és emiatt is van tartalék vitorla a hajón) Vieste előtt 8 tmf-re. A szakadásnál betekertük az orrvitorlát, és így vitorláztunk tovább… 20:30-kor kikötés Vieste egyik kisebb marinájában. Tavasszal a nagy marinában voltunk, de ez a kisebb családiasabb és közelebb van az Óvároshoz és olcsóbb (kb. féláron van). Séta az Óvárosban, és pizza a tengerparton.
Pénteken reggel a kikötői rendőrség jött és ellenőrzött minket, van ilyen Olaszországban néha. Majd a szakadt orrvitorlát kicseréltük a kisebb és erősebb orrvitorlára. 10:30-kor indulás, és irány Horvátország! Egész nap kellemes Mistral (12-16 csomós), SOG: 4,5-6 csomó / a kisebb erősszeles orrvitorlát használjuk, ezért vagyunk lassabbak. Délután a TSS-en hajóztunk át, és itt jóval komolyabb a nagyhajós forgalom. Késő délutántól 21 óráig 5-6 csomóval szinte jó irányba tudtunk vitorlázni, majd Susac közelében gyengült a szél és lassult a hajó, illetve a szél is elkezdett szemből fújni… órákon át kreuzolás lassan. 🙂 A vízen a vacsora szenzációsra sikerült: paprikás krumpli, majd palacsinta a desszert. Éjszaka az utolsó pár órában motorozni kellett, mert szél teljesen elállt és holnap délután jön csak…
Szombat hajnali 3:30-kor bójára álltunk Vis szigetnél (Ruha öböl) a teljes szélcsendben. Reggel 8:30-kor indulás és átmotoroztunk Vis városi marinába (érkezés 9:45). Finom reggeli a hajón, Köszi Éva! Majd zuhany, kávézás és indulás tovább. A közeli tengeralattjáró bázisnál kikötési gyakorlatok (farral és oldalt). Délután gyenge szeles vitorlázás, de 1,5 órára tudtunk azért spi-t is húzni és így 6,5-7,4 csomós sebességgel vitorláztunk (ekkor a szél: 11-13 csomós volt). Este 7-kor kötöttünk ki Minán az ACI marinában. A La Palma-ba, az egyik törzshelyen volt a búcsú vacsora. Átbeszéltük a hetet, és néhány fontos szituációt átbeszéltünk még egyszer, amiből lehetett tanulni. Röviden minden csapattagnak adtam egy kis útravalót, tanácsot a jövőre. Többen jövő nyáron fognak menni önálló hajózásra először…
2. Háromhajós egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (okt. 14-21.)
Hajók: Sun Odssey 449 (extra: genakker), Elan 45 (extra: genakker), Beneteau 411 Oceanis (extra: spi)
Oktató társaim: Aranyosi Zsolt, Higi – a szokásos és jól bevált csapat 🙂
Útvonal: Trogir / Kasetela / Milna, Brac szg.- Veli Drvenik – Sibenik – Skradin – Sibenik – Rogoznia – Rogac, Solta szg. – Trogir / Kasetela / Milna, Brac szg.
Időjárás: nyári jellegű, tehát gyenge Misztrál dominál a hét első felében, vasárnap éjjel bóra esővel (amikor mi a kikötőben tanultunk), majd ismét gyenge Misztrál / szerda du. gyenge jugó (DK), ami folyamatosan erősödött és csütörtökön és pénteken átlag szél: 32-36 csomós jugó, max. 40-42 csomós befújásokkal…
Gyakorlatok: kikötési gyakorlatok / MOB / Spi és genakker gyakorlatok / negyedszeles vitorlázás / éjszakai vitorlázás / horgonyzási gyakorlatok / bójára állási gyakorlatok / dingi gyakorlatok / erős szeles vitorlázás / vihar vitorlázás / motor-sailing / árbócra mászási gyakorlat stb.
Három hajó vagyis 21 tanuló plusz 3 oktató. Van néha hajóváltás, tehát minden tanuló mindhárom oktatótól tanul és este közös beszélgetések is vannak. Egymás mellett vitorlázunk, és így folyamatosan látjuk a szomszéd hajó gyakorlatait is, amiből szintén lehet tanulni. Plusz extraként még szinergia is kialakul a 3 hajó és 3 oktató közös vitorlázásakor.
Kedd este megünnepeltük Balázst, akinek születésnapja volt és az új kapitányokat is ünnepeltük természetesen. Mindenkinek sikerült a horvát B vizsga (21 főből 5-en vizsgáztak).
Szerdán elindultunk dél felé, mert vártuk a jugót, és mielőtt nagyon erős lesz minél délebbre akartunk jutni…
Csütörtökön hajnalban megjött a viharos jugó és a következő két nap negyedszélben vitorláztunk a viharos jugóban. Mindent megtapasztaltunk… Csütörtökön sprayhood nélküli vihar vitorlázás negyedszélben… (pénteken már fent volt a sprayhood). Nagyszerűen teljesített minden hajó, és minden csapat, hatalmas gratuláció! Reméljük még jöttök velünk vitorlázni!
Hajók: Sun Odssey 449 (extra: genakker), Elan 45 (extra: genakker), Beneteau 411 Oceanis (extra: spi)
Oktató társaim: Aranyosi Zsolt, Higi – a szokásos és jól bevált csapat 🙂
Útvonal: Trogir / Kasetela / Milna, Brac szg.- Veli Drvenik – Sibenik – Skradin – Sibenik – Rogoznia – Rogac, Solta szg. – Trogir / Kasetela / Milna, Brac szg.
Időjárás: nyári jellegű, tehát gyenge Misztrál dominál a hét első felében, vasárnap éjjel bóra esővel (amikor mi a kikötőben tanultunk), majd ismét gyenge Misztrál / szerda du. gyenge jugó (DK), ami folyamatosan erősödött és csütörtökön és pénteken átlag szél: 32-36 csomós jugó, max. 40-42 csomós befújásokkal…
Gyakorlatok: kikötési gyakorlatok / MOB / Spi és genakker gyakorlatok / negyedszeles vitorlázás / éjszakai vitorlázás / horgonyzási gyakorlatok / bójára állási gyakorlatok / dingi gyakorlatok / erős szeles vitorlázás / vihar vitorlázás / motor-sailing / árbócra mászási gyakorlat stb.
Három hajó vagyis 21 tanuló plusz 3 oktató. Van néha hajóváltás, tehát minden tanuló mindhárom oktatótól tanul és este közös beszélgetések is vannak. Egymás mellett vitorlázunk, és így folyamatosan látjuk a szomszéd hajó gyakorlatait is, amiből szintén lehet tanulni. Plusz extraként még szinergia is kialakul a 3 hajó és 3 oktató közös vitorlázásakor.
Kedd este megünnepeltük Balázst, akinek születésnapja volt és az új kapitányokat is ünnepeltük természetesen. Mindenkinek sikerült a horvát B vizsga (21 főből 5-en vizsgáztak).
Szerdán elindultunk dél felé, mert vártuk a jugót, és mielőtt nagyon erős lesz minél délebbre akartunk jutni…
Csütörtökön hajnalban megjött a viharos jugó és a következő két nap negyedszélben vitorláztunk a viharos jugóban. Mindent megtapasztaltunk… Csütörtökön sprayhood nélküli vihar vitorlázás negyedszélben… (pénteken már fent volt a sprayhood). Nagyszerűen teljesített minden hajó, és minden csapat, hatalmas gratuláció! Reméljük még jöttök velünk vitorlázni!
3. Kéthajós Adria átkelő gyakoroló vitorlástúra (okt. 28. – nov. 4.)
Útvonal: Trogir / Milna, Brac szg. – Vieste (120 tmf) – Manfredonia – Vis, Vis szg. – Rogac, Solta szg. – Milna, Brac szg. / Trogir (megtett táv:300tmf)
Vasárnap reggel 10-kor futottunk ki Bf. 3-4-es szélben, ami naplemente környékén már Bf. 5-re emelkedett. Hajnaltól Bf. 6-7-es szelünk volt és reffeltünk természetesen. Jugó és negyedszeles menet, ami a kedvenc. 🙂 Reggel 10 körül kötöttünk ki Vieste városában (megtett táv: 95 tmf). A csapat fáradt és a mai nap a feltöltődésről szól. Idén ez a 3. kikötésünk a városban. (2006-ban Carinával is jártam itt. Szuper hely és nagy kedvenc, nagyon ajánlom!)
Kedd reggel 9-kor futottunk ki és irány Manfredonia, a szél Bf. 6-7 (max. 30 csomó) és egész nap cirkálás… este 8 után érkeztünk meg. Manfredoniában már több, mint 5 éve kötöttünk ki, jó volt ismét eljönni ide… a belváros nagyon pörgős, főleg, mert most van Halloween.
Szerdán 10 után elindultunk vissza Horvátországba, eleinte gyenge szél, majd folyamatosan erősödött. Késő délután spi-t is húztunk. A környéken van egy Kék barlang, de felhős az idő és hűvös, ezért nem dingiztünk be… Vieste és Palagruza között van a dél-adriai TSS (Traffic Separation Schemes), amin két alkalommal is kereszteztük a mostani gyakorló túránkon. A visszaút számokkal: 129 tmf / 24 óra 22 perc / max 7,7 csomó…
Vis szigetnél 2 órán át gyakoroltuk a kikötéseket, majd csütörtökön kora délután beálltunk a kikötőbe és jött nem sokkal később a vihar. Csütörtök estétől a Ciarán szélvihar tombolt az Adrián, fákat csavart ki és villanyoszlopokat több helyen. Megemelkedett a tengervíz is… vörös riasztás! Egész Európában tombol a vihar és tizenöt halálos áldozta van.
Pénteken 25-35 csomós szélben vitorláztunk vissza… késő délután a szél legyengült 20-22 csomóra. Ez volt az idei év utolsó adriai gyakorló vitorlástúrája, jövő tavasszal folytatjuk! Télen horvát C tanfolyamokat tartunk Zadarba, a dec. 15-18. közöttin még vannak szabad helyeink.
Útvonal: Trogir / Milna, Brac szg. – Vieste (120 tmf) – Manfredonia – Vis, Vis szg. – Rogac, Solta szg. – Milna, Brac szg. / Trogir (megtett táv:300tmf)
Vasárnap reggel 10-kor futottunk ki Bf. 3-4-es szélben, ami naplemente környékén már Bf. 5-re emelkedett. Hajnaltól Bf. 6-7-es szelünk volt és reffeltünk természetesen. Jugó és negyedszeles menet, ami a kedvenc. 🙂 Reggel 10 körül kötöttünk ki Vieste városában (megtett táv: 95 tmf). A csapat fáradt és a mai nap a feltöltődésről szól. Idén ez a 3. kikötésünk a városban. (2006-ban Carinával is jártam itt. Szuper hely és nagy kedvenc, nagyon ajánlom!)
Kedd reggel 9-kor futottunk ki és irány Manfredonia, a szél Bf. 6-7 (max. 30 csomó) és egész nap cirkálás… este 8 után érkeztünk meg. Manfredoniában már több, mint 5 éve kötöttünk ki, jó volt ismét eljönni ide… a belváros nagyon pörgős, főleg, mert most van Halloween.
Szerdán 10 után elindultunk vissza Horvátországba, eleinte gyenge szél, majd folyamatosan erősödött. Késő délután spi-t is húztunk. A környéken van egy Kék barlang, de felhős az idő és hűvös, ezért nem dingiztünk be… Vieste és Palagruza között van a dél-adriai TSS (Traffic Separation Schemes), amin két alkalommal is kereszteztük a mostani gyakorló túránkon. A visszaút számokkal: 129 tmf / 24 óra 22 perc / max 7,7 csomó…
Vis szigetnél 2 órán át gyakoroltuk a kikötéseket, majd csütörtökön kora délután beálltunk a kikötőbe és jött nem sokkal később a vihar. Csütörtök estétől a Ciarán szélvihar tombolt az Adrián, fákat csavart ki és villanyoszlopokat több helyen. Megemelkedett a tengervíz is… vörös riasztás! Egész Európában tombol a vihar és tizenöt halálos áldozta van.
Pénteken 25-35 csomós szélben vitorláztunk vissza… késő délután a szél legyengült 20-22 csomóra. Ez volt az idei év utolsó adriai gyakorló vitorlástúrája, jövő tavasszal folytatjuk! Télen horvát C tanfolyamokat tartunk Zadarba, a dec. 15-18. közöttin még vannak szabad helyeink.
Tavasszal folytatjuk az egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkat (egyhajós / kéthajós / háromhajós) két szinten: coastal (I. szint) és offshore (II. szint).
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
„Do just once what others say you can’t do, and you will never pay attention to their limitations again.’ James Cook