A május különösen sűrű volt számunkra idén az Adrián, mert három eseményünk is volt:
1. Adria átkelő gyakorló vitorlástúra (máj. 7-14.)
Útvonal: Milna, Brac szg. – Ubli, Lastovo – Bari, Olaszo. – Palagruza szg. – Komiua, Vis – Kék barlang, Bisevo szg. – Milna, Brac szg.
Időjárás: vasárnap gyenge Misztrál (ÉNy 4-9 csomó) / hétfő 9-14-18 csomós misztrál napközben / keddtől gyengülő szelek és misztrálos (5-9 csomó), péntek délután kicsit visszaerősödött a misztrál (12-16 csomó)
Szombat: hajó bemutatás / motor ellenőrzés / időjárás előrejelzés átbeszélése és útvonalterv összeállítása.
Vasárnap: spi gyakorlat és gyenge szeles vitorlázás egész nap, este 8 után kötöttünk ki Lastovo szigeteknél, ami mindenkinek a kedvence lett azonnal.
Hétfő reggel kijelentkeztünk Horvátországból és irány Bari. 20 óra alatt 105 tmf-et tettünk meg, az utolsó 5tmf-et gyenge szeles volt. 3/4 szélben spizés, majd félszélben teljes vitorlával vágtattunk 6-7 csomóval is. Élvezetes vitorlázás… Kedd napközben városnézés, St. Miklós katedrális megtekintése, Szt. Miklós (tengerészek védőszentje) sírjának meglátogatás.
Szerda 11:00-kor indulás / a rendőrségre sokat kellett várni, akik kiléptettek. Gyenge szeles vitorlázás egész nap és éjszaka, kora reggel kikötöttünk Palagruza lakatlan szigetén. Az utolsó 40 tmf-et 10 óra alatt tettük meg, gyenge szeles időjárás. 🙁
Csütörtökön 18 előtt kötöttünk ki, ezért még be tudtunk lépni az országba. Ünnepi vacsora a városban. 🙂
Pénteken gyenge szeles vitorlázás és spi gyakorlat. Este 7-kor kötöttünk ki Milnán… május 28. – jún. 4. között ismét lesz Adria átkelés. Viva Italia 🙂
2. VMG flottavitorlázás (I.turnus: máj. 21-24. / II. turnus máj. 24-28.) / 6 hajóval (Dufour 460 Grand Large)
Időjárás: gyenge szelek és főleg misztrál szombattól vasárnap estig / hétfő hajnaltól jugó / kedden és szerdán erős jugó (max. 25-26 csomó) / csütörtök és péntek gyenge szelek és főleg misztrál
Útvonal: Rogoznica – Zlarin szg. – Kakan szg. – Tribunj – Rogoznica – Pasman szg. – Gangaro lakatlan sziget – Vodice – Rogoznica
Szombaton este kifutottunk és gyenge szeles vitorlázás és gyakorlás volt a program. Vasárnap délelőtt lesz az első futam, és a mai cél: kicsit kipróbálni a hajót…
Vasárnap 10:30-kor kezdődött az első futam, nagyon jó és izgalmas futam volt: közel voltak a hajók egymáshoz a sziget kerüléskor és voltak komoly csaták… majd egy kis fürdőzés egy lakatlan öbölben. Délután még egy futam, aminek a vége gyenge szeles lett nagyon, de a csapatok nagy része nem adta fel… ez a VMG szpirit. 🙂
Este grillezés Kakan lakatlan sziget mellett horgonyon, a mi hajónkon halat és rákot sütöttünk és volt olyan hajó, ahol hamburger sütés volt a program este :-), szinte minden hajón grilleztek, mert ideális volt az időjárás a grillhez nagyon…
Hétfőn és csütörtökön egy-egy futamot tartottunk a SailingPass Regattával közösen (15 vitorlás / 3 kategória: Elan, Bavaria 41, Dufour 460) és ezek a futamok még izgibbre sikerültek. A keddi futam erős szeles volt (21-24 csomós jugó, DK) és cirkáltunk, minden hajó dőlt és minden hajó nagyon szépen ment… délután már 30 csomós szélben kötöttünk a Rogoznica-i marinában. Gratula minden csapatnak! Szerda reggel erős szeles vitorlázás bőszélben északnak (20-24 csomós jugó nagy hullámokkal) és ez is nagyon izgalmas futam volt… a második futam végén már ‘csak’ 16 csomós szél volt Pasman sziget mellett. Szerda este horgonyon és grillezés. Ismét minden csapat nagyon oda tette magát és mindenhol fincsi vacsora készült. Csütörtökön csak egy kicsi futam volt, mert gyenge szeleink voltak. A befutó után közös horgonyzás összekötve, egy horgony tartotta az összes vitorlást, ez is VMG szpirit. 🙂 Csütörtök este Vodice és a marina mellett közös vacsora, és este búcsú buli. 🙂 Pénteken gyenge szeles vitorlázás és 2 futam. Minden csapatnak gratulálunk, ismét mindenki nyert: Chrriss Angle, Kokojombo, Judy Cool, Kalózok, Nevera, Tépett kacsa, Mur, Kis Grofó, Nyomorultak, Taxi, Rocky…
Ősszel ismét szervezünk VMG flottavitorlázást, nagyon ajánlom volt tanulóinknak és túra vitorlázóknak, akiket érdekel kicsit a versenyzés.
3. Adria átkelés / gyakorló vitorlástúra (máj. 28. – jún. 4.)
Időjárás: vasárnap változó szelek (5-21 csomó), hétfő gyenge – változó szelek DK (5-19 csomó), kedd – szerda gyenge szelek az olasz oldalon, majd szerda éjjel visszajött a Misztrál (ÉNy), ami kisebb gyengülésekkel kitartott péntekig
Útvonal: Milna, Brac szg. – Stiniva öböl, Vis – Komiza, Vis szg. – Bari (Olaszo.) – Ubli, Lastovo szg. – Milna, Brac szg. (22:45-kor kötöttünk ki) / megtett táv: 315 tmf.
2015 óta szervezünk Adria átkelő gyakorló vitorlástúrákat (offshore), a célja ennek a gyakorló túrának az offshore vitorlázás megtapasztalása (és offshore vitorlás gyakorlatokkal természetesen). Az első nap általában ezeken a túrákon az ismerkedős vitorlázás vagyis a hajó megismerése, most ezen a gyakorló vitorlástúránkon Brac – Komiza volt az ismerkedős szakasz, számunkra ez most 14 óra volt, ebben azért volt egy 1,5 órás pihenő Adria egyik legszebb öblénél, Stiniva-nál. Komizánál éjszakai kikötés erős szélben és esőben, majd át kellett állnunk bójára…
Hétfőn Horvátországban nemzeti ünnep volt, de azért ki tudtunk jelentkezni az országból és 11:00-kor indulás Bari felé. Gyenge szeles vitorlázás délutánig, majd 16 után folyamatosan erősödő szél és reffeltünk is. Nagyon fontos a helyes vitorlabeállítás megtanulása a gyenge szélben és nagyobb hullámokban, mi ezt is tanítjuk a tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkon. Ilyenkor jön ki a vitorlabeállítás fontossága…
Két nagy etap volt:
Komiza – Bari 120 tmf / 28 óra
Bari – Lastovo 98 tmf / 25,5 óra (irány: 358 fok vagyis éjszaka a Polarisra kellett kormányozni.
Az Adria átkeléseink során térképes navigációt használtunk vagyis irányszögeket mértünk (a referencia világítótornyok, hegycsúcsok, szigetek vége) és így határoztuk meg a pozíciónkat a partközelben. A nyílt vízen, amikor nem láttuk a partot, akkor pedig a várható pozíciókat rajzoltuk fel a TC (CC) és a sebességünk (eltávolodás) segítségével, ez egy becslés volt természetesen, de kb. 50tmf távon, ez a módszer nem okoz nagyobb hibát és sikerült is átérnünk. 🙂 Az iránytartás nagyon-nagyon fontos a térképes navigáció során!
Gyakorlatok a hét során:
1. Gyenge szeles vitorlázás
2. Reffelési gyakorlat
3. Útvonaltervezés (Passage Plan) az időjárás előrejelzést figyelembe véve és időjárás előrejelzések összehasonlítása és értelmezése
4. Hajózási útvonalon áthaladás éjszaka (komoly hajóforgalomban)
5. Radar és AIS gyakorlat
6. Éjszaka során csillagkép felismerések, pl. Sarkcsillag (Polaris)
7. Offshore gyakorlat (100-130 tmf vitorlázása folyamatos menetben, 20-30 óra non-stop)
8. Watch keeping rendszerek próbálgatása, ügyeletek felosztása.
Ismét egy nagyon jó csapat jött össze, öröm volt együtt vitorlázni. Sokat tanultunk egymástól, és ilyenkor én is tanulok a csapattól. A delfinek is többször követtek, ami a hajósoknak mindig jó jelent. 🙂
Az alázat fontossága és a ‘seamanship’ gondolatiság a legfontosabb a tengeren, és ilyenkor ez is állandó téma…