Kerékhatás

A kerékhatás angolul propeller walk, propeller effect, wheeling effect, paddle wheel effect, asymmetric blade effect, transverse thrust, prop walk…

A ‘prop walk’ egy olyan jelenség, amely akkor jelentkezik, amikor a hajó hátramenetben oldalirányba mozdul el. Ez az elmozdulás a propeller tolóereje és a hajótest közötti kölcsönhatás eredménye.

Meghatározás:
A propellerhatás a hajó tatjának oldalirányú elmozdulását jelenti, amely ellentétes irányban történik a propeller forgásirányával, amikor a hajó hátramenetbe kapcsol. Ez a hatás abból adódik, ahogyan a propeller által előretolt víz a hajótesttel találkozik.

Működési mechanizmus:

Tolóerő és vízáramlás: Hátramenetben a propeller előrefelé nyomja a vizet, és az aszimmetrikus vízáramlás a hajótest körül oldalirányú erőt hoz létre a taton.

Mozgás iránya: Jobbra forgó propeller (hátulról nézve az óramutató járásával megegyező) esetén a tat balra (port) mozdul el hátramenetben. Balra forgó propeller esetén a tat jobbra (starboard) mozdul el.

Propeller forgásiránya:

Jobbra forgó propeller (jobbkezes): A legtöbb hajón ilyen van, óramutató járásával megegyező irányban forog. Hátramenetben a tat balra (port) mozdul el.

Balra forgó propeller (balkezes): Az óramutató járásával ellentétes irányban forog. Hátramenetben a tat jobbra (starboard) mozdul.

Propellertípus:

  • Egypropelleres hajók: A propellerhatás itt erősebben érezhető. A propeller forgásiránya és kialakítása meghatározza a hatás irányát.
  • Kétpropelleres hajók: Jobban szabályozható a propellerhatás, mivel a két propeller eltérő irányban és sebességgel működtethető.

Hajótest kialakítása:

  • Testformák: A hajótest mérete és alakja befolyásolja a víz áramlását, így a propellerhatás mértékét is.

  • Kormánylapát pozíciója: Egy jól elhelyezett és hatékony kormánylapát segíthet a propellerhatás csökkentésében.

A propellerhatás kezelése:

Gázadás kezelése:

  • Fokozatos gázadás: Finom, fokozatos gázadással jobban irányítható a hajó mozgása.

  • Rövid gázlöketek: Pontosabb mozgásvezérlés érhető el rövid, célzott hátrameneti tolásokkal.

Kormányzás:

  • Ellenkormányzás: Ha a tat balra mozdul, jobbra kell kormányozni, és fordítva. (Ha már van sebességünk.)

  • Gyakorlás: Nyílt vízen célszerű gyakorolni, hogy megismerd a hajó viselkedését hátramenetben.

Kikötési technikák:

  • Megközelítés: Olyan irányból és szögben közelíts a mólóhoz, ami figyelembe veszi a propellerhatást.

  • Kommunikáció: A legénységgel történő világos kommunikáció megkönnyíti a manőverezést. Plusz legyen egy ‘kikötési terv’, amit mindenki ismer és követ.

Összegzés:
A propellerhatás természetes jelenség, ami hátramenetben jelentkezik. Ha megérted működését, és tudatosan alkalmazod a megfelelő technikákat, jelentősen javíthatod a hajó irányíthatóságát, különösen manőverezés és kikötés közben.

Korábbi írásunk a témában: https://oceansailing.blog.hu/2015/06/01/kerekhatas_propwalk

Mirno more / Békét és Szelet!

Méder Áron

work-in-progress…