Két kanári-szigeteki vitorlástúrát is szerveztünk januárban.
Az első túrán (jan. 15-22.) egy Dufour 512-es vitorlással mentünk, útvonalunk: Las Palmas, Grand Canaria – San Miguel marina, Tenerife – San Sebastian, La Gomera – Santa Cruz, Tenerife – Las Palmas (megtett táv: 270 tmf). Időjárás: vasárnaptól keddig nagyon szeles (35-40 csomós szelek) és nagy hullámok, emiatt néhányan kicsit tengeri betegek is lettek. Szerdától gyengült a szél… A hajó sajnos nem volt túl jó állapotban van, és ettől a charter cégtől többet nem fogok bérelni hajót. Sok szerelés után a hajó ismét menetkész lett (orrvitorla csere / bimini átszerelés / sprayhood varrás / korlát javítás stb.
Itt a Kanári-szigeteken az ÉK-i szél a jellemző. A héten nekünk K-i szeleink voltak főleg, amit itt ‘Calima’ néven emlegetnek… a Szahara felől fúj, ezért nagyon homokos a szél (rossz láthatóság) és persze erős is. Ilyen időjárási körülmények között nagyon kevés a jó és biztonságos horgonyzóhely a szigeteken. A túra egyik fénypontja a bálnák és a delfinek voltak Tenerife sziget északi részén, a bálnák és a delfinek nagyon közel jöttek. Bálnákat amúgy itt gyakran lehet látni. 🙂 A szigetek közül La Gomera volt a nagy kedvenc, innen indult Kolumbusz az ismeretlenbe. A környéken egy kisebb (2 órás) túraútvonalat be is jártunk, ami egy fantasztikus strandra vezetett. A városka ikonikus helyei: Kolumbusz háza, a templom ahol imádkozott az indulás előtt… izgi helyszínek. 🙂
Tenerife szigeten Santa Cruz városánál a halpiac volt a csúcspont, ahol reggeliztünk egy nagyot…. Ezen a héten nem horgonyoztunk, mert szinte mindennap nagy hullámok (swell) voltak a legtöbb horgonyzóhelyen. Ajánlott weboldal / applikáció: navily – itt nagyon jó leírások vannak az öblökről és horgonyzó helyekről (és az adott időjárási körülmények között egy protection szintet is mutat az applikáció). A swell nem mindig a helyi szelektől függ, van olyan eset amikor a távoli erős szelek okoznak komoly hullámzásokat a szigeteknél, ezért erre különösen kell figyelni.
Nagyon jó csapat jött össze ismét. Tapasztalt vitorlázók és haladó szintű túra volt ez, az éjszakai vitorlázások és a vihar vitorlázások miatt… Jövőre is szervezek majd kanári gyakorló vitorlástúrát haladóknak!
Az Atlanti óceáni gyakorló vitorlázás már 3. szintű gyakorló vitorlástúra és itt különösen fontos a ‘PAR’ vagyis
1. Prepare / Felkészülés (pl. az időjárást nagyon kell itt figyelni)
2. Anticipate / Előre tervezni (pl. időben reffelni és a mentőmellényt is fel kell venni időben)
3. Recognize / Felismerés (felismerni a problémás szituációt időben)
A második túrán (jan. 22-29.) egy Dufour 460-as vitorlással mentünk, útvonalunk: Las Palmas, Grand Canaria – Pta de Arinaga (kellemes strand horgonyzó hellyel), Grand Canaria – Puerto de Pasito Blanco (marina), Grand Canaria – Puerto de La Restinga, El Hierro – San Sebastian, La Gomera – Las Galettas, Tenerife – Las Palmas (megtett táv: 340 tmf)
Időjárás: vasárnap és hétfő gyenge szél (hétfő éjszaka bejött a várt 20-22 csomós ÉK-i), majd utána jó szelek ÉK irányból (max. 28-29 csomós). Persze az ‘acceleration zone’ környékén mindig erősebb (akár plusz 10-20 csomó). 20 csomó feletti szelek esetében 1-2 nap után komoly hullámok alakultak ki, ami a csapatnak teljesen új élmény volt…
Áramlat: kanári áramlat, ami ÉK – DNy irányú és 0,5-2 csomós a sebessége. Például La Gomera szigetnél akár 4 csomós áramlat is lehet bizonyos helyeken. / Árapály: max. mean spring 2,2 méter
A radar ezen a hajón is nagyon jól működött, és használtuk is főleg éjszaka. A hajózási útvonalak kereszteződésénél nagyon hasznos tud lenni például.
Vasárnap este egy enyhe gyomorrontásom volt, de szerencsére gyorsan túl lettem rajta… és a csapat nagyon jól teljesített amikor gyengélkedtem, köszönöm!
Ezen a túrán is láttunk delfineket és bálnákat, sőt még teknősöket is. 🙂 El Hierro szigeten terepfutás is volt, ez persze opcionális program volt.Ezeken a szigeteken nagyon jókat lehet kirándulni (ezt is csináltuk), az óceánban búvárkodni és emellett komoly gasztro élmény is van… a legegyszerűbb helyi étteremben is fantasztikus halételeket ettünk. A paella-t mindenkinek ki kell próbálni, de itt a halak / rákok / kagylók is fantasztikusak. Kanári szósz, spanyol vörös bor stb. jövőre is jövünk! 🙂
A VHF rádiót mi a kikötőkkel való kommunikációra használtuk főleg, de persze a VHF 16-os csatornát folyamatosan figyeltük. Több alkalommal is hallottunk PAN PAN vagy MAYDAY hívást, amikor erősebb szelek voltak. Pl. egy vitorlásnak kormányproblémája volt… 2-3 naponta hallottunk menekült hajókról figyelmeztető hívásokat is, de menekült hajót nem láttunk, pedig nem voltak messze…
A 2. kanári gyakorló vitorlástúra számokban: 2 éjszakai vitorlázás / 2 hajózási csatorna keresztezés / Bf. 7-es szelek / 3-4 méteres hullámok / 4 sziget / 5 kikötő / 1 horgonyzóhely 🙂