Ügyeleti beosztás a hajón

Watchkeeping rendszer

A folyamatos ügyelet a menetben lévő hajón kötelező!

COLREG Rule 5 — Lookout: ‘Every vessel shall at all times maintain a proper lookout by sight and hearing, as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions, so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision. This rule is fundamental to watchkeeping principles and practice and reinforces that the bridge is never be left unattended: not just in front and either side of the ship / radar, if the vessel is fitted with one / deteriorates or traffic density increases.’

Több fajta watch keeping rota system közül lehet választani, ez főleg attól függ, hogy mi passzol legjobban a csapathoz. Az ügyeletesnek ismernie kell a COLREG-et, képesnek kell lennie arra, hogy tartsa az irányt, a vitorlákat tudnia kell beállítania és emellett tudni kell használnia a navigációs segédeszközöket is. 

Szabályok:

  1. Az ügyeletes legyen mindig kikötve különösen éjszaka (főleg ha egyedül van ügyeletben).
  2. Lehetőség szerint minimum 2 fő legyen egyszerre ügyeletes. (Nagy számú a legénység esetén 3 fő is lehet egyszerre ügyeletben.)
  3. Az ügyeletes nem mehet előre a fedélzeten, csak ha egy másik csapattag is tud róla és figyel rá.
  4. Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha ütközés veszélye áll fent egy másik hajóval.
  5. Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha csökkenteni kell a vitorlát.
  6. Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha erősödik a szél (vagy nagyon megváltozott a szél iránya) vagy ha tenger állapot nő.
  7. Az ügyeletes ébressze a kapitányt, ha bármi miatt aggódik.

Ügyeletátadás: Az őrszolgálat minden egyes átadásakor a kilépő legénységnek meg kell győződnie arról, hogy a hajónapló naprakész, és teljes körűen tájékoztatnia kell az érkező legénységet az aktuális helyzetről. Egy csésze forró teának (vagy kávénak) az kezdő ügyletesek mindig örülnek!

Az ügyeletes eszközei: radar, VHF rádió, AIS, elektronikus és papírtérképek, távcső és egy nagy teljesítményű lámpa.

Az ügyletes felel a hajózásért, amíg a többiek pihennek! Az ügyeletes feladatai: hajónaplóírás / a navigáció ellenőrzés és döntés (mikor forduljunk / mikor legyen halzi) / a rádió figyelése és az időjárás előrejelzés meghallgatása / a hajó ellenőrzése és karbantartás / akku ellenőrzés és töltés / víztank szint ellenőrzés stb… Az óceáni hosszabb menetben, amikor pl. csak hárman mennek, akkor egy ügyeletes van, aki felügyeli a szélkormányt / autopilot-ot. Figyeli a vitorla beállítást, az irányt, a szélváltozást (esetleges squall érkezést) és ‘lookout’ vagyis nézi a hajóforgalmat. Ha reeflni kell vagy vitorlát cserélni, akkor az ügyletes segítséget hív.

A ‘watch system’ rotál, tehát a csapattagok minden nap más időben ügyelnek. A hosszabb óceáni vitorlástúrákon 24 órás rendszerekben érdemes gondolkozni, hogy mindenképpen igazságos legyen. Több redundanciát érdemes beépítünk az ügyeleti beosztásba, mert lehetnek váratlan körülményeket, mint például betegség, sérülés vagy tengeri betegség a legénység körében… A kapitány inkább ne vállaljon ügyeletet, hogy bármikor riasztható legyen! A legénységnek eleinte nehéz lehet a napi rutint (munka – pihenés) megszokni, kis és szűk helyen együtt élni és még a folyamatos hullámzást is kezelni (esetleg tengeri betegséget).

A 2-section dogged watch
Name Time Day 1 Day 2 Day 3
First watch 2000–0000 Team 1 Team 2 Team 1
Middle watch 0000–0400 Team 2 Team 1 Team 2
Morning watch 0400–0800 Team 1 Team 2 Team 1
Forenoon watch 0800–1200 Team 2 Team 1 Team 2
Afternoon watch 1200–1600 Team 1 Team 2 Team 1
First dog watch 1600–1800 Team 2 Team 1 Team 2
Second dog watch 1800–2000 Team 1 Team 2 Team 1
A 3-section dogged watch
Name Time Day 1 Day 2 Day 3
First watch 2000–0000 Team 1 Team 2 Team 3
Middle watch 0000–0400 Team 2 Team 3 Team 1
Morning watch 0400–0800 Team 3 Team 1 Team 2
Forenoon watch 0800–1200 Team 1 Team 2 Team 3
Afternoon watch 1200–1600 Team 2 Team 3 Team 1
First dog watch 1600–1800 Team 3 Team 1 Team 2
Last dog watch 1800–2000 Team 1 Team 2 Team 3
1× 4-hour and 4× 5-hour watch sections
Day 1 Day 2 Day 3
2200–0200 Team 1 Team 3 Team 2
0200–0700 Team 2 Team 1 Team 3
0700–1200 Team 3 Team 2 Team 1
1200–1700 Team 1 Team 3 Team 2
1700–2200 Team 2 Team 1 Team 3
Six-hour watch sections
Day 1 Day 2 Day 3
0100–0700 Team Blue Team Gold Team White
0700–1300 Team Gold Team White Team Blue
1300–1900 Team White Team Blue Team Gold
1900–0100 Team Blue Team Gold Team White

Egyéb opciók: 6 óra – 6 óra – 4 óra – 4 óra – 4 óra  (2 csapat esetén) / 5 óra – 2 óra (két ügyelet közös két órája)  – 5 óra – 4 óra – 4 óra – 4 óra / EASY-GOING vagy másnéven LAISSEZ-FARE

Szkipper feladatok:

  • Győződjön meg róla, hogy mindenki eleget pihent és aludt!
  • Győződjön meg arról, hogy mindenki eleget eszik, és elegendő vizet iszik!
  • Győződjön meg arról, hogy a legénység rendelkezik vitorlás ruházattal, könnyű, hosszú ujjú inggel és napvédő krémmel, sapkával és napszemüveggel.
  • Az ételkészítés során ügyeljen a csapat az élelmiszer-higiéniára. Az antibakteriális szappan hasznos a konyhában.
  • Az édesvízkészlet megőrzése érdekében a mosogatást tengervízben is el lehet végezni, de ne hagyja figyelmen kívül higiéniát!
  • Babatörlő kendők hasznosak lehetnek egy hosszú óceáni szakaszon.

Tippek: 

  • Egyes jachtok ‘happy hour’-t tartanak napi egy sör mellett, amikor mindenki együtt van. Ez jó lesz a legénység moráljának, de ne felejtsétek, hogy bármilyen alkohol fogyasztás után több alvásra lesz szükség (ami rossz ötlet, ha már fáradt amúgyis a csapat). 
  • A ‘hajó idő’ az étkezések és az órák esetében lehet az az időzóna, amelyben éppen tartózkodik a hajó, vagy tarthatja azt a zónát, ahonnan elindult. (Ezt az elején el kell dönteni.)
  • Egyes kapitányok/legénységek külön nappali/éjszakai őrzési időszakokat részesítenek előnyben, pl. a hatórás őrszolgálatot nappal, éjjel három óra. 
  • Néha, a lehető legegyszerűbb a legjobb megoldás: 24 órán keresztül fut egy rendszer, pl. három fős legénység számára, két óra munkaidőben és négy óra pihenő.
  • Egy nagyobb csapat több tervezést és szervezést igényel. Pl. nyolc fős étkezés elkészítése és utána takarítás nem triviális feladat. A munkát igazságosan meg kell osztani, és az étkezést úgy kell megszervezni, hogy senki ne maradjon le. Érdemes tehát a napi étkezési ütemtervet és szolgálati kört összehangolva beállítani.
  • Kis létszámú csapat esetén kisebbek az ételkészítés és mosogatási feladatok és így általában meglehetősen informálisan szerveződnek. Pl. valaki, aki alvás után éhesnek érzi magát, önként főz a csapatnak.
  • Néhány napnyi non-stop tengeri vitorlázás után a személyzet hozzászokik a körülményekhez. Érdemes vinni magatokkal könyveket is egy hosszú útra.. 

Mirno more / Békét és Szelet!

Méder Áron

work-in-progress…