Április hírek

Áprilisban tartottunk egy 10 napos óceáni gyakorló vitorlástúrát és egy 10 napos offshore gyakorló vitorlástúrát

Ocean training (5. szint) – Ápr. 6. – 16.

Induló kikötő: Las Palmas, Gran Canaria
Útvonal: Las Palmas, Gran Canaria – Safi, Marokkó – La Linea (Marina Alcaidesa, Gibraltár spanyol oldal) – Puerto de Benalmadena / 1,160 tmf 10 nap
Hajó: Monica, Beneteau 51.1 (2023, 5 kabinos)
Szombaton este bevásárlás, safety britfing / check list (Marci felmászott az árbocra), passage plan készítése és készülünk a holnapi kifutásra.
Időjárás a következő napokban: É majd ÉK szél és 3 nap viharos (hétfő éjjeltől csütörtök reggelig)

Vasárnap indulás 11:00-kor, előtte tankolás (plusz 80 liter dízel külön tankban). 16-22 csomós szél, és 18 csomó felett már reffelés… SOG: 6-7 csomó / irány: 045 (Gibarltár) / TWA: 45-50-55, tehát negyedszeles menet. Barométer: 1020 mbar
A hajón van NAVTEX és ezt fogjuk használni az időjárás előrejelzésre, amikor már nem lesz térerő.
Ebéd: Balázs féle bolognai spagetti és olyan nagy adag készült, hogy ez a vacsi is…
Néha a közelben nagyhajók, de ahogy távolodunk a szigetektől egyre kevesebb.
Ügyeleti beosztás 2 óránként és ketten vannak kint mindig. (Én vagyok az állandó beugró, ha szükséges.) Hétfő reggel erősödik a szél 20-26 csomóra, kicsit ismét reffelünk a sebességünk (SOG) 6,5-7 csomó. Ez jónak számít, mert van egy 0,5 csomós ellenáramlat, és a nagy hullámok is lassítanak…
Hétfőn 10:30LT fordulás (ez a harmadik fordulásunk), új irányunk (COG) 320. Az első 24 órában a megtett táv 149 tmf. A hétfői ebéd már egyszerű, mert a nagy hullámokban (3 méteres hullámok) nehéz főzni. A mai ebéd: tegnapi spagetti + leves
Délután tovább erősödik a szél (27 csomó) és tovább reffelünk (nagyvitorla 2. reff), a nagy erősödést éjjelre várjuk. 23LT-kor már 30 csomós a szél, 01LT-kor már 34-35 csomós befújások vannak és emiatt éjjel a nagyvitorlát 3. reffre tesszük. (Én megyek ki a fedélzetre beakasztani. 3. reff-et, ketten Zolival gyorsan be tudunk reffelni, Kristóf pedig kormányoz.) Éjjel egy nagyhajó meghív a VHF rádión (16-os csatorna) és elmondja, hogy hogyan fog keresztezni minket. Természetesen tudomásul vesszük és nyugtázzuk.

Kedden 9LT-kor kicsit gyengül a szél 31 csomóra. 9:30-kor az orrvitorla behúzó (reff) kötele elszakadt. A hajón nincs a tartalék kötelekből elég hosszú, és két kötéllel tudjuk csak megoldani a kötélcserét. (Az eredeti reff kötél olyan rossz állapotban van, hogy azt inkább nem használjuk többet.) Zolival kimegyünk az orrba, és kb. 15 percig tart a manőver…
10:30LT-kor ismét erősödik a szél 32-34 csomóra, a SOG: 7-7,5 csomó és a COG: 340 / tenger állapot: rough Sea vagyis 4 méteres hullámok. Reggeli: padlizsán krém, amit Balázs dobott össze. A második 24 órában a megtett táv 156 tmf.
13:30LT-kor fordulás, új irány 090 / Esteebéd: szendvics
Este a szél erősödik és reffelés (3. reff), éjjel 35-37 csomós már a szél… körülöttünk tankerek, van amelyik kb. 1 tmf-re halad el mellettünk. Szerda reggel kicsit gyengül a szél és már csak 32 csomós befújások vannak. SOG: 6-7 csomó / COG: 085 / A nagyvitorlánk két kocsija kiesett a nut-ból és két kis kötéllel javítjuk. Az orrvitorla reff kötelének a megvezető csigája felszaladt, és egy egy kis sekli + kötél megoldással vezetjük meg jó irányba a kötelet. A napi megtett táv: 145 tmf
Déltől gyengül a szél 27-29 csomóra – vitorla kombináció: 2. reff nagyvitorlán + 66 % az orrvitorla. Tenger állapot: 3-3,5 méteres hosszú hullámok és persze gyakran törik a hullám (breaking wave). Estebéd: pörkölt és főtt krumpli / Balázs és Szabi közös produktuma 🙂 A nagyhajós forgalom sűrűsödik…
Élet a hajón: erősen dől a hajó / becsapnak a hullámok / a nagy hullámok miatt minden minden irányba mozog a hajón, ezért ilyenkor még fontosabb, hogy egy kéz a hajóé. Az ügyeleti beosztás délután lazább és ilyenkor az kormányoz, akinek kedve van, ilyenkor van, aki rápihen az éjszakai menetre. Éjjel erősödik a szél 28-30 csomóra és kicsit reffelünk ismét. Az éjszakai vágtában élvezetes a kormányzás.
Csütörtök reggel gyengül a szél 22 csomóra, vitorla kombináció: 1. reff nagyvitorlán és teljes orrvitorla 10LT-kor a szél 18 csomós, ezért minden vitorla ki. A napi megtett táv: 130 tmf

 

11:30LT a szél 10 csomós és ‘motor sailing’ – COG: 040 / SOG: 5,5 csomó / rpm: 1900 / 12 körül fogtunk egy 2 Kg-os tonhalat.
Délután két hatalmas bálna úszott el mellettünk. Ezen az óceáni részen sok a bálna, és rájuk is kéne figyelni. (Olvastam, hogy éjszakai alvó bálnának ütközött egy jacht és utána gyorsan elsüllyedt… van ilyen sajnos) VHF rádión beszéltünk egy vitorlással a várható időjárásról. / Egész nap komoly hajóforgalom és nagyon kell figyelni.
Péntek déltől látjuk már a marokkói partot.
A charter cég azt mondta, hogy 460 literes a tankunk, de menet közben kiderült, hogy csak 230 literes… így fogyóban az üzemanyag, és tervezünk egy marokkói kikötést. A part mellett nagyon sok a marokkói halászhajó, és tényleg nagyon figyelni kell. Ma is látunk delfineket (minden nap) és pilot whale-ket is.
Este naplemente után beakadtunk egy halászbójába, pedig messze vitorláztunk el a bójától. A parttól is kb. 15-20 tmf-re hajóztunk, és nem vártam, hogy itt belefutunk egy ilyenbe. (Később kiderült, hogy a marokkói halászok egy halászbóját és egy kis felúszó flakont használnak és köztük lezárnak pár száz métert…Mi egy ilyenbe akadtunk bele, mivel a kis flakon nem látszik, főleg este).
Motor üresbe / vitorla le / 2-2,5 csomóval sodródtunk a 25 csomós szélben (2,5 méteres hullámok) / Motor ki. A fürdő deck-re lefeküdtem és búvármaszkkal a hajó alá néztem és láttam, hogy az egyik kormánylapát húzza a bóját. Képtelen voltam kiakasztani a kormánylapátból a bója kötelét (túl gyorsan nyomtak a hullámok és hatalmas erő volt) és emiatt vágtam a halász kötelét.… Kiszabadultunk!
Magunk mögé néztünk, és húztunk magunk után egy kötelet. Ismét lefeküdtem a fürdő deck-re és elértem a kötelet, érzetem, hogy csavarodik… tehát a propelleren van. Olyan nagyok voltak a hullámok, hogy meg sem próbáltam a vízalatt a propellerről lecsavarni a kötelzte a teljes sötétségben. Vitorla fel ismét, és egész éjjel cirkálunk 5-6,5 csomós sebességgel a Safi előtti öbölben. Folyamatosan figyelni kellett a kis halászcsónakokra és a bójáikra. Egy ügyeletben 3 fő volt ezen az estén és én is vállaltam ügyeletet.
Szombat reggel napfelkelte után vitorla reffelése és ‘heave-to’, majd bementem a vízbe és letekeredtem a propellerről a kötelet. A hajó sebessége: 1-1,3 csomó / hullámok: 1-1,5 méteresek / szél: 12-14 csomó. Könnyebb, mint tegnap éjjel lett volna a sötétben. A víz hideg, de 5-10 perc alatt végzek a munkával. Motor be és irány Safi kikötője, ami 10 tmf-re van. Érkezés Safi kikötőjébe 9:00-kor helyi idő szerint. Belépünk az országba és tankolás. Kb. 1,5 óra papír munka (Habour Master / Immigration / Custom) és még 1,5 óra a tankolás. Néhány dobos cigivel gyorsítunk a folyamatokon, és a személyi is elég… A be- és kilépési díj 30 EUR (plusz egy napi kikötői díj). 2006-ban Carinával kötöttem ki, és 2013-ban Felicity-vel is kötöttem itt ki. Most kötöttem ki itt harmadszor… Semmi nem változott, nagyon piszkos a kikötő, de kedvesek a helyiek. 12:30LT-kor kifutottunk Safi-ból és motor-sailing, hogy elérjünk kedd reggelre Malagát… Vasárnap és ünnepi ebéd: Rizottó Balázs féle. Sok a halászbója, a halászhajó és a teherhajó… van feladat!

Hétfőn ünnepi reggeli sonkás tükörtójás és 14:00-kor behajóztunk a Gibraltári-szorosba vagyis akkor hagytuk el Nap Spartel-t. Kb. 5 óra alatt át is értünk a szoroson, az áramlás segített és a szél is velünk volt, félszeleztünk 🙂 La Line-ba 1,5óra technikai szünet, majd irány Malaga!
Kedden 08:30-kor kikötés a Puerto de Benalmadena marinában. Ez egy hatalmas marina, 150,000m2 területű, és könnyen el lehet benne veszni…

Offshore gyakorló vitorlástúra (5. szint) / ápr. 16-27.
Hajó: Monica, Beneteau 51.1 (2023, 5 kabinos)
Útvonalunk: Puerto de Benalmadena – Almeria – Garrucha – Cartagena – Alicante – Isla Espalmador – Ibiza, Ibiza szg. – Palma de Mallorca, Mallorca szigete (536 tmf)
Az Alboran Charter cég rossz minőségű kötelekkel szerelte fel a hajót. Az Atlantin az orrvitorla reff kötele szakadt el a viharban, a Földközin az orrvitorla behúzókötele szakadt el menetben. Így a gyakorló túrán kötélmunkák is téma volt…
Kedden este megérkezett a csapat a hajóra. Esti megbeszélés témái: safety briefing / passage plan / check list, majd vacsora a városban.
Szerdán 13:00LT-kor indulás, egy nagy bevásárlás után… Gyenge szeles vitorlázás egész nap, este elállt a szél és motorozás. Csütörtökön reggel már a Golfo de Almeria-ban vitorlázás és délben kötöttünk ki Almeria-ban, egész pontosan Club de Mer de Almeria-ban. Megtett táv 126 tmf. Ez egy klub, ahova nem szeretik a külsős vitorlásokat, de valamiért velünk kedvesek voltak, és ki is lehetett kötni. Ebéd a hajón. Este városnézés, először kötöttem ki ebben a városban, és nagyon szuper hely.
Pénteken 09:00LT-kor indulás. Golfo de Almería részen még simább a víz, de amikor a Cabo de Gata kerüljük már erősen ‘rough sea’ (tenger állapota: 4), de csak 20-25 csomós az alapszél. Az előrejelzésben 31 csomós befújásokat is láttunk. Vitorlázat: 2. reff a nagyvitorlán / 40% orrvitorla / SOG: 6,6-7 csomó / max. szél: 25-26 csomós.

Ebédre főztem a csapatnak egy levest, amúgy a csapat nagyon erős konyhában (is), mert finomakat főznek, ha nem dől a hajó… Ma elhagytuk a ‘Costa del Sol’ partot vagyis az Alborán-tengert, és innen a ‘Costa Blanca’ partjainál vitorlázunk (és Fölközi-tenger). Garrucha marinában 23:00LT körül kötöttünk ki. Oldalt kikötés egy szűk helyre és tolatva, profi a kormányos és a csapat is persze. (Itt egy napra a marina díj 25 euro!)
Szombaton 11:30LT-kor indulás, előtte séta a tengerparton és kávézás… Kellemes vitorlázós idő van: COG: 060 / SOG: 7-7,5 csomó / Szél: 11-12 csomós és iránya 120. A mai célunk Cartagena, átvitorlázunk Golfo de Vera-n és Golfo de Mazarrón. Egész nap kellemes vitorlázás, az utolsó órában motorozás, mert a csapat siet. 21LT-kor kötöttünk ki a Yacht Port Cartagena-ban, majd iránya város! Városnézés és paella vacsora.
Vasárnap 12:00LT indulás. Délelőtt városnézés és elszaladt az idő… 2010-ben és 2016-ban is kikötöttünk itt, és nagy kedvencem a marina és a város is. Kellemes vitorlázós idő van, 10-15 csomós és keleti. SOG: 6,5-7 csomó átlagban… Délután megkerültük a ‘Cabo de Palos’ fokot és Islas Hormigas közelében vitorláztunk el, ez egy ‘Marine Reserves’. Az OFF CAPE PALOS TSS 5 tmf-re van mellettünk, és szinte folyamatosan látjuk a nagyhajókat. Mi az inshore Traffic Zone-ban vitorlázunk és csupán egy vitorlással találkozunk. Szokás szerint láttunk delfineket ma is, de még azért nem unalmas. ‘Vasárnapi’ ebéd: leves, banános sütemény, palacsinta (!). 23:15LT kikötés Alicante-ben.
Hétfő délelőtt városnézés Alicante-ben. Felsétáltunk a várba, megnéztük a katedrálist és az arénát, ahol a bikaviadalok vannak… a római amfiteátrumot, a kikötőt stb. sok a látnivaló és itt is 2-3 nap könnyen elszaladna. Nagy bevásárlás és 15:00LT indulás tovább. Negyedszeles vitorlázás egész délután, este és éjjel… Amikor a TSS közel volt, akkor nagyon kellett figyelni a nagyhajók mozgására is. Naplementekor a szél 20-22 csomó és reffelt vitorlákkal vitorlázunk (nagyvitorla 1. reff és az orrvitorla is 1 reff)l 7 csomós sebeséggel. 22 után tovább reffelünk (nagyvitorla 2. reeff), mert néha 23-24 csomós a szél, de a sebességünk ugyanaz marad. Kedd hajnalban eső, kis vihar és szélváltozás. Félszeles menet és a max. sebességünk 10,2 csomó! Ez a hivatalos hajó rekord! Fantasztikus csapatás órákon át…
10:30LT érkezés az Isla Espalmador sziget déli részére, itt bójára állás. Alicante – Isla Espalmador etap számokban: menetidő: 19,5 óra / megtett táv: 125 tmf / átlag sebesség: 5,9 csomó / max. SOG: 10,2 csomó… Dingizés és sétáltunk a kis szigeten a parton, ebéd a bóján, majd indulás tovább. Kedd 15LT-kor beálltunk az Ibiza Marinába (2 éjszaka 126 euro).
Szerda: egész nap Ibizán és pihenés. Délelőtt beszélgettem Szeitz Gáborral az árboctöréséről, és felvételt is készítettünk, ami májusban már kint is lesz a YouTube csatornámon. Városnézés / kocsibérlés és szigetnézés. Este buli a városban! Csütörtökön 12:00LT-kor indulás, és irány Mallorca. Egész délután kellemes DK-i szélben vitorlázás. COG: 066 / SOG: 6,5 csomó / Szél: 10-12 csomó. Estebéd: hamburger 🙂
Csütörtökön 23:45-kor kikötős Palma de Mallorcán. Pénteken városnézés és megnézzük a Mallorcai hajókiállítást (pont most van). 2010-ben voltam Mallorcán, de nem sokat változott… olyan, mintha tegnap lett volna. 🙂
Péntek reggel elhagytuk a hajót, végedért a kétszer 10 napos gyakorló vitorlástúránk, jövőre is lesz!
Gyakorlatok a 10 napos gyakorló vitorlástúra során: sextáns mérési gyakorlat / heave-to / VHF rádiózás kikötőkkel és marimákkal / hajóhely foglalás / reffelés / erős szeles vitorlázás / vitorlázás a TSS-ben / vitorlázás éjszaka / partközeli navigáció papír térképpel és navionics-szal stb.