Augusztusi hírek

Augusztusban a tengeri vitorlázásé volt a főszerep az egyesületben. Túráink helyszínei: Jón-tengeren, a Földközi-tengeren, a Tirrén-tengeren és az Adria. 

  1. túránk:  aug. 4 – 12. Korfu – Albánia – Otranto – Siracusa, Szicília – Málta vitorlástúra (440 tmf)
    Adria a mi tengerünk, mert közel van és nagyon szép, de az Adrián kívül is érdemes vitorlázni. Nyáron hagyományosan szervezek és vezetek a Földközi-tengeren több vitorlástúrát is, ahol más országokat is meglátogatunk (Görögország, Albánia, Montenegro, Olaszország, Málta) és más tengereket is.
    Aug. 4-én délelőtt a csapattal a Gouvia marinában (Korfu sziget) a medencénél találkoztunk. Először is kis hűsölés a medencében (kánikula van), majd közös megbeszélés… Mindig minden túra egy közös nagy bevásárlással kezdődik, most is így történt, majd hajót (Beneteau 411 Oceanis) elfoglaltuk. Kellemes szelek lesznek a következő napokban: 10-15 csomós ÉNy-i és gyengébb eleinte.
    Az első etapunk nagyon jól sikerült: 14:30-kor kifutottunk Gouvia marinából (vitorlázás 3/4 szélben 4-5 csomóval), majd Korfun sziget egy kis lakatlan öbölben horgonyoztunk, ahol rájával úsztunk. 🙂 A kb. 45 perces megálló után vitorláztunk tovább Albánia felé (15 csomós szélben 5-6 csomóval negyedszélben), ahol este 18:30 körül kötöttünk ki a Sarande nevű városnál, ami Albánia egyik nyaraló központja egyébként. Lüktető nyaraló város, ami 2019 óta hatalmasat fejlődött. 2019-ben a COVID járvány előtt jártunk itt utoljára, és ahhoz képest szerintem 50%-kal nőtt a város mérete! Albániában sok minden nem változott: először is szuper éttermek vannak, ahol nagyon jól főznek plusz nagyon jó a kiszolgálás és mindez megfizethető áron. A piac még mindig nagyon jó, de erősen kell alkudni, néha a felére is le lehet alkudni az árat! 🙂 Évek óta járunk Albániába vitorlázni és már minden kikötőjében / marinájában jártam és ajánlom! (Igaz kicsit fapados.)
    Aug. 5-én reggel piacozás, majd kávézás és után strandolás a városi strandon, 12-kor indulás! Irány Olaszország, Otranto, ahol ismét be fogunk lépni az EU-ba. 3 tmf után az egyik ajánlott szép strandon horgonyzás és fürdés, az átkelés előtt kicsit még fel kell tölteni magunkat. 🙂 Gyenge szelek és szembe szelek, emiatt lassan haladunk. Este megjött a stabil és várt 11-14 csomós ÉNy-i szél, amivel viszont már repültünk Otranto felé. Ezen a részen nagyon kell figyelni a nagyhajós forgalmat, mert jelentős. A hajón van AIS és radar is, de meg kell tanulni szemmel is felismerni a ‘collisin course’ helyzetet. Szerencsére a csapat nagyon ügyes volt, és éjjel csupán két alkalommal kérdeztek a hajókkal kapcsolatban.
    Aug. 6-án kora délután megérkeztünk Otrantóba, és lehorgonyoztunk a kikötő öblében. Sajnos a marina tele volt (5 vendég hely van csupán) és nem fértünk be, plusz az ország belépés dél-olasz tempóban 1,5 óra alatt sikerült. 🙂 Ezt leszámítva minden tökéletes volt olasz stílusban. A csapattal közösen felfedeztük Otrantót, 2009 óta járok ide gyakran, tehát ismerem mint a tenyeremet. 🙂 Vacsora a Gusto-ban, ami Michelin csillagos hely és a sült kardhalat tökéletesre sütötték. Este ismerkedés a várossal…
    Aug. 7-én (vasárnap) reggel bevásárlás, séta és 12:00-kor elindultunk Otrantóból Siracusa felé (Szicília), a táv 250 tmf és várhatóan 2 nap non-stop vitorlázás lesz, előreláthatóan jó szeleink lesznek, főleg Mistral. Vasárnap egész nap 13-16 csomós ÉNy-i szelünk volt és jól haladtunk (SOG: 5,5-6,5 csomó). Leuca foknál természetesen nagyobb volt a hajóforgalom (5-6 vitorlás is volt a közelünkben). Naplemente után pár óra gyengülő szél, ami hajnali 1-kor felerősödött 17-22 csomóra (SOG: 7-7.7 csomós) és ez a szél reggelig kitartott, majd hétfő délelőtt sajnos gyengült… Dél körül ismét megerősödött 20-23 csomóra, a távolban dörgött az ég és esett az eső, de az nem ért el minket majd délután újra legyengült… itt nyáron ez a tipikus mintázat: gyenge szelek és változékony szelek plusz rövidebb viharok. Persze a tenger itt csodálatos, ugráló delfinek és a végtelen… alig látni más hajót és a part is ritkán látszik. Többen szokták mondani, hogy a tengeren jókat alszanak és szépeket álmodnak. A tenger és a ringatás jó hatással van az emberre, talán a természethez jobban tud kötődni itt a tengeren és jobban megérti a természetet, a tengert.
    Kedden 14:00-kor (50 óra nonstop vitorlázás) kikötöttünk Marina Yachting Siracusaban, ami egy aranyos kis marina az Óvárosnál. Délután és este városnézés és vacsora egy szuper autentikus helyen az óváros egyik eldugott terén. Archimedes itt született, itt élt és itt alkotott és itt is halt meg és a sírja látogatható. Több görög filozófus is járt és alkotott a városban, pl. Platon is, akit én is nagyon kedvelek. Szerintem jók itt az energiák. 🙂
    Szerda du. horgonyzás és strandolás a közeli ‘Blanche’ öbölben, ami amúgy Nemzeti Park is és az egyik legszebb strand a közelben… majd 18:15-kor indulás Málta felé, a táv 80 tmf. Egész este és éjjel és hajnalban változékony szelek és eső, néha viharos körülmények (28-30 csomós szél), szóval izgalmas menet volt. Éjjel még az olasz parti őrség is ellenőrzött minket.
    12:30-kor horgonyzás Comino szigetnél, egész pontosan a Santa Maria öbölben, ami a Blue Lagoon mellett van, hasonló, de nincs tömeg. 🙂 Úszás, sznorkerezés, ebéd és kicsi pihenés. 🙂 Majd este beálltunk a közeli Vallettában elhelyezkedő Grand Harbour marinába, ami az óváros szívében található. Megérkeztünk és Valletta még mindig lüktet és szenzációs város!
  2. túránk:  aug. 12-18. – Valletta, Málta – Comino szg. – Siracusa, Szicília – Vulcano szg. / Lipari szigetek – Queen marina – Taormia vitorlástúra – Riposto marina vitorlástúra (megtett táv: 320 tmf)
    Valletta egy csodálatos város, és most idén két éjszakát is töltöttünk itt. 2010 októberében jártam itt utoljára a Lullaby vitorlással (Oceanis 423), és azóta sok minden történt… akkor készültünk az Atlanti-óceán átkelésre (csapattal), készültem a Mini 650-es projektemre és a MiniTransatra. Most 2022-ben is vannak nagy tervek persze, de a fő projektem a család (feleség és három gyerkőc) jelenleg. 🙂 A hajónk a Grand Harbour marina C mólóján áll, pontosan a Hajózási Múzeum bejárata mellette, ami szerintem az egyik legszebb része Vittoriosának. Pénteken a csapat 18:30 körül találkozott a hajónál, este közös bevásárlás és városnézés. Szombaton délelőtt a csapat még benézett Vallettába és alaposan bejártuk, majd délben indulás, persze a vége 13:00 lett belőle :-). Comino szigetnél a Kristály Lagoon-ba álltunk be horgonyozni, ahol sznorkerezés és dingizés és úszás volt a program, ami nagyon jól sikerült. Éjszakai vitorlázás Siracusáig, megtett táv: 100 tmf / 20 óra alatt. Délelőtt horgonyzás Siracusa város előtt kb. 12tmf-re egy kellemes strandnál, ahol Nemzeti Park is volt (és sok halat ígértek :-)). Siracusa az egyik nagy kedvencem (pár napja is voltunk itt), Carinával jártam itt először 2006-ban és azóta ritkán kötök ki… Ma végre elsétáltam Archimedes sírjához is, aminek izgalmas a története… Innen Vulcano szigetéhez vitorláztunk, ahova szinte minden évben járunk, mert szerintem egy nagyon izgalmas hely. Bugyog és forró a víz (vulkanikus jelenség) a partközelben, fel lehet menni a kráterhez, ami füstölög… kicsit olyan itt mint a pokol bejáratánál :). Most annyira aktív a szigeten a vulkanikus jelenség, hogy a kráterhez nem lehetett felmenni, de a bugyogó vízben tudtunk azért fürdőzni. A forró gyógyiszap le volt zárva, mert át fogják építeni ezt a részt. Messiani-szoroson ezen a túrán két alkalommal is átkeltünk, és itt az áramlatokat is kellett számoltuk. Az egyszerűsített módszer: ’Tidal streams: Under normal conditions the north-going stream begins at about 1 hour 45 minutes before high water at Gibraltar. The south-going stream starts at 4 hours 30 minutes after hight water at Gibraltar. Both these times are for the streams off Punta Pezzo.’ Le lehet tölteni egy applikációt is, ami itt az áram térképet mutatja a szorosnál vagyis több ponton is mutatja az áramlás erejét és irányát bármilyen időpontban. Nálunk az áramlat 3,5 csomó segített, próbáltunk ideális esetben odaérni… Az utolsó estét és a másnap délelőttöt Taormina városnál töltöttük, ami általában nagy kedvenc és most is az volt. A város mellett van egy szenzációs strand és barlangok is, ahol sznorkereztünk egy órát. Riposto marinában lett vége a túránknak, ami a környék legjobb marinája és nagyon ajánlom. Például a piac fantasztikus. 🙂
  3. vitorlástúra: aug. 25. – szept. 4. / Jón-tenger – Adriai vitorlástúra / Útvonal: Riposto marina (Szicília) – Otrantó (Olasz.) – Kotor (Montenegro) – Dubrovnik – Šipan szg. (30 perces megálló) – Mljet szg. – Korcula, Korcula szg. – Hvar szg. – Milna, Brac szg. (580 tmf)
    Hajónk: Beneteau 411 Oceanis / a szokásos iskolahajónk
    Csütörtök reggel érkeztünk Cataniába a reggeli Wizzair járattal, városnézés Cataniában és Taorminában, majd ismerkedés a hajóval. Pénteken reggeli indulás a piacozás után. Sajnos a hajó indítómotorja tönkrement, és még indulás előtt kellett vásárolni egy újat (hasonló paraméterűt vettünk: 100Ah / 150 euro).
    Az első etapunk volt a leghosszabb (Riposto – Otranto): 275 tmf, amit 50 óra alatt tettünk meg non-stop. (A max SOG: 8 csomó, amikor fent volt a spi). Nagyon jókat tudtunk menni, első nap pénteken max. 21-24 csomós szelünk volt (Mistral a Messinai szoros közelében) és félszeles menetben 7,5 csomóval vitorláztunk például. Szombaton délután egészen naplementéig spi-ztünk, este levettük a Spi-t, mert nem gyakorlott a csapat eléggé az önálló éjszakai spi-hez. Vasárnap reggel ismét Spi-t húztunk, és a kikötésig fent is volt. 13:00-kor kötöttünk ki Otrantó fő mólójánál, ahonnan 18:00 után zavartak el, mert egy nagy szuperyacht állt be a helyünkre… Az Otrantói marina vendég mólóján sajna csak 4-5 hely van a vendégeknek, ami kevés nagyon és most is tele volt (előre foglalással sem tudtunk foglalni helyet)… kb. 10-12 vitorlás állt horgonyon a kikötő öblébe, ami szerencsénkre most nem volt hullámos, mert nekünk is csak ott volt hely. Délután fürdőzés a közeli strandoknál, majd séta az óvárosban. Este vacsora a belvárosban egy szuper étteremben (Arbor Vitae), lassan már minden éttermet ismerek a városban. 🙂
    Hétfőn reggel kávé és croassoint egy helyi kis kávézóban, majd vásárlás és piacozás (most rákot vettünk). 11-kor kijelentkezés Olaszországból (Kikötői kapitányságon), majd indulás Montenegró felé. Otrantótól északra egy szuper strandon (Baia Mulino d’Acqua) fürdés, sznorkerezés és úszás. Utána indulás Kotor felé (14:00), a várható táv: 165 tmf. Eleinte pár órát esett az eső, majd kisütött a nap / a szél stabil Mistreal (ÉNy 10-12 csomó) egész délután. Negyedszeles menet: SOG: 5-5.5 csomó / COG: 020. A hajóforgalom a part mellett erősebb: teherhajók, amik Bari felé tartanak / halászhajók / vitorlások… egész éjjel vitorlázás negyedszélben (SOG: 5 – 5,5 csomó) ideális körülmények között. Csodálatos éjszaka: csillagos ég és kellemes stabil Bf. 4-es szél (Mistral). Delfinek is kisértek minket egy darabig… Érkezés Kotor vámmólóhoz szerda 02:30-kor (36,5 óra non-stop menetben / megtett táv: 180 tmf). Reggel 7-9 között bejelentkezés (15 euro az egynapos montenegrói hajózási engedély) és 60 euro a marina díj egy napra. Sajnos a Kotor-i marina zuhanyzója nem üzemel idén sem, már 4 éve nem működik… Városnézés egész nap és pihenés. 🙂 Reggel közös kávézás az óváros egyik kedves terén, ahol 500-600 éves paloták és még régebbi házak álltak.. Este közös vacsora egy másik téren az óvárosban, itt kb. 600-700 éves házak vettek minket körül. Kotor közel 1500 éves város, de a velenceiek 900-800 évvel ezelőtt érkeztek ide és lassan átformálták a város képét a csodálatos építészetükkel…
    Csütörtök reggel 9-kor indulás Dubrovnik felé, előtte kijelentkezés Monetengróból. Ez az egyik legrövidebb etapunk az utunk során: Kotor – Dubrovnik (51 tmf / 11,5 óra). Rövid megálló: Catholic monastery of Saint George / Our Lady of the Rocks
    15 körül jött egy 21-25 csomós szembeszél és eső… szóval rossz láthatóság és hullámos tenger (Douglas skála 3-4)… Reffeltünk és vitorláztunk tovább… Feri készített a csapatnak egy forró teát, ami nagyon jól jött… Dubrovnikban 20 után jelentkeztünk be, mert műszakváltásban voltak a rendőrségen, és várnunk kellett pluszba egy jó 30 percet… majd utána beálltunk az ACI marinába. A marina étterme zárva volt és emiatt morzsaparti volt a hajón. 🙂 Péntek reggel városnézés és 11:30-kor futottunk ki. Délutáni fürdőzés Šipan sziget DK kis öblében. Egész délután és este KREUZOLÁS Mistrálban és 21:30 körül horgonyzás Mljet sziget északi nagy öblében (Polace).
    Szombaton hajnalban indulás tovább, nagyon kellemes 12-15 csomós szélben Korcula felé vitorláztunk félszélben, majd később negyedszélben. Korcula városnézés 8-9 között, majd indulás tovább. Korcula az egyik kedvenc városom, meglátogattuk: Marco Polo házát, a katedrálist, néhány kisebb templomot és kápolnát, városkaput, várfalat és persze a kis utcákban bolyongtunk, ahogy már 1000 éve teszik itt az emberek… Egésznap változó gyenge szelek, kis fürdés és egy rövid megálló Hvar városnál, de ebbe a napba több nem fért bele. Este kikötés Brac szigeten Milnán, véget ért ez a nagy túránk is… közös vacsora a Slika Pizzeriában (Milna Gastro), a többi étterem tele volt… szuper csapat jött össze ismét, és szuper időjárásunk is volt ezen a szuper útvonalon. 🙂
    Szeptemberben nem szervezünk tengeri vitorlázást, hanem inkább balatoni gyakorló vitorlázásaink lesznek, jelentkezés: oceansailingse@gmail.com